Azie cruise 2019 - Laatste dag

8 maart 2019 - Nieuw-Beijerland, Nederland

We zijn terug in de ijskast wat Nederland heet. Ach, het heeft ook wel wat.

Wij vinden deze 4 weken weg van huis en haard meer dan voldoende en daarom blij weer terug zijn op het nest. Wat volgens mij ook wel normaal is

Donderdag 7 maart 2019: Bloed heet en ontschepen

Ik had slecht geslapen maar het vrouwtje geweldig. Afijn, om 7 uur liepen we voor de laatste keer naar ons vertrouwden ontbijt plaatsje waar Evi al op me stond te wachten om voor mij de eitjes te bakken. Het helpt wel als je haar Beauty noemt. Dit was mijn laatste heerlijke galgen maal. Voor Wil de All-bran. Ik moest er niet aan denken die 2 knakken dingen met calorie vrij beleg, brrrr……r…rr.

Dus nog even zitten genieten van het kippen resultaat. En een stukje varken op het ontbijt bord. Om acht uur werd onze kleur Paars omgeroepen en konden we het schip de Maasdam verlaten. Dit ging ook weer zo gladjes. Binnen en vloek en een zucht stonden we bij de Emigatie en moesten we nog een duim afdruk achter laten. Het was kwart voor negen toen we een taxi instapten richting Changi airport. Voor 50,-SD stonden we na een half uurtje op terminal drie. Binnen aangekomen ontdekten we dat we bij Terminal 1 moesten zijn. Met een special treintje werden we netjes naar terminal 1 gebracht. Hier zijn we de drie koffers naar een storage room (opslag ruimte) gebracht. Voor 20,- SDollars waren we daar vanaf. Toen via terminal 2 naar de Metro via de groen line naar China Town. We hebben een Toeristen dan kaart gekocht voor 10,-SDol en we moetsen 10,- SDol betalen voor het kaartje zelf. Dat kregen we vanmiddag weer terug. Via de groene lijn naar China town. Waar we nu zijn en waar ik dit even zit tikken. Na dit leuke China town zijn we met de paarse Metro lijn naar Marine bay gegaan. Hier moesten we vanaf dit metro station nog 3 km lopen voordat we bij de Merlion waren. Nee, we hebben vandaag aardig wat gelopen en dan in deze hitte. Want warm was het. Het was echt 36 graden.

Om half vier waren we bij het watertje waar ook de Merlion, de leeuw die water uit zijn mond spuugt. We hebben daar even lekker gezeten want daar stond een lekker windje wat over het meertje kwam. Er was hier ook een trouwerij gaande. Na een hele uurtje zijn we naar het Metro Station City hall gelopen. En de groene lijn genomen die met een kleine treinstel wissel. Direct naar de luchthaven ging. Bij het vliegveld uitgestapt en net na de controle poortjes. De plastic Toeristen pas van de Metro weer ingeleverd. We kregen ook weer de 10,- SPDol per kaart terug. Dus hadden we weer een berg geld erbij? Toen we op eind station van de metro waren aangekomen moesten we door middel van een verbindings treintje op terminal 2. Konden we met een treintje naar Terminal 1 komen. Even bij de dame / balie van de Emiraten langs gelopen om te vragen fo we onze koffers al konden halen om deze dan bij hun in te leveren en direct door te sturen naar Amsterdam. Zodat wij er in Dubai niet naar om moesten kijken. Dat was geen probleem dus wij zijn de koffers gaan halen in de storage room. En deze direct bij de Emiraten ingeleverd. We kregen gelijk een baording kaar voor zowel de vlucht van Singapore - Dubai, maar ook Dubai Amsterdam. We zijn direct door de emigratie controle heen gegaan want je kan het maar gedaan hebben. Het was nu niet druk. Dat verliep lekker gladjes en een klein half uurtje laten zaten we bij een eet tentje Paul een lekker vers broodje zal te eten. Het was  inmiddels al 19:30 dus zijn we na deze snack naar C23 gelopen waar vandaan ons vliegtuig vertrok. Het was zo’n geweldige dubbel dekker waar 650 mensen in kunnen en die dan ook nog kan vliegen. Om acht uur begon het in-checken / baarden en om half negen zaten we op onze stoeltjes 65H en 65J. We hadden drie stoelen maar er werden er maar twee door ons gebruikt. Dat was lekker ruim zitten. Om 21:10 waren we in de lucht en konden we de 7:05 durende vlucht gaan beleven. Ik blijf het echt een drama vinden dat vliegen. Dik 7 uur zitten / hangen en niet kunnen slapen. Na dik een uur kregen we pas iets te drinken en daarna iets te eten. Het was niet echt smakelijk die kip met aardappel puree en haast rauwe specie bonen. Ik heb maar heel weinig op.

Na deze 7 uur durende hang - zit - leg - loop ceremonie. Konden we in Dubai even lopen en hebben een grote zal cashew noten gekocht. Wel voor een zeer hoog Arabisch prijsje maar de kwaliteit was in orde. Ergens wat gedronken en voordat we er erg in hadden was het al weer tijd op aan de tweede vlieg operatie te beginnen. Het toestel zat behoorlijk vol en was een B777-300. Dus de kleinere versie van de vorige. Wil kreeg een mevrouw naast haar die lach dat zij helemaal recht had op de arm leuning die in de middag van hun tweeën in zat. Toen Wil de vraag stelde of zij meer had betaald. Was dit discussie punt gelijk opgelost en was de mevrouw stil. Ze verzamelde tijdens de vliegreis wel alle flesjes - zakjes - stukje kaas - Gin besteld ze wel maar dronk het niet op. Ging ook in haar tas. Dit was dus duidelijk een verzamelaar.

Na deze deze weer 7 uur durende en pijnlijke vliegtocht. Stonden we om 07:45 aan de grond en moesten we extra lang wachten voordat we het vliegtuig uit konden. Omdat we helemaal aan de overkant van de snelweg kwamen te staan. En met bussen naar de terminal werden vervoerd. Om half negen stonden we buiten met koffer bij de bus die ons naar P3 lang parkeren bracht. Toen ik weg reed van het plaatsje rij 202. Bleek dat ze het parkeer terrein aan het verbouwen waren en werd ik haast via Dubai aan een totaal andere uitgang geleid. Daar bleek dat ik een kaartje moest hebben om naar buiten te kunnen rijden. Op een gegeven moment kwam er iemand van P3 naar me toen en begon over dat uitrij kaartje te praten. Ik vertelde dat ik had betaald en via kenteken herkenning ook naar binnen was gekomen. Dit bleek hier niet te werken en of ik dan maar even de Visa kaart wilde tonen waarmee ik had betaald. Ik zei dat mijn vrouw bij de oude uitgang op mij stond te wachten en ik mijn portemonnee niet bij me had. Toen moest ik van hem naar Wil gaan lopen. Ik zei, dat gaat deze jongen niet doen kan ik u vertellen. Omdat ik bij de slagboom bleef staan en andere mensen achter mij begonnen te toeteren. Wat ik best kan begrijpen. Belde hij maar even zijn chef en informeerde hij zijn meerdere met ons kenteken. Toen was alles opgelost en kon ik door rijden. Het kostte wat tijd maar na eenkwartiertjes reed in de snelweg op met een duffe slaperig kop.

Om tien uur stonden we op Schepenpad 3 en zijn we eigenlijk snel toch een uurtje of drie gaan slapen. Om 13:00 werden we wakker en waren we ietsje frisser.

Al met al is dit een super vakantie geweest en zijn we dik te spreken over de Holland Amerika lijn. Dit was het dan.

Conclusie van de Azië Cruise:

1) Naar ons idee echt de beste cruise van onze 9 andere voorgaande cruise’s

2) Service aanbood dit schip Maasdam was meer dan top

3) Een klein schip zoals dit 1232 personen heeft wel voordelen. Snel en eenvoudig van boord en aan boord na een excursie. Zonder dringen en hectiek.

4) Het eten is veel beter dan gemiddeld

5) Zoals het eten hier apart per persoon wordt klaar gemaakt is veel beter van smaak dan de gebruikelijke buffet systeem

6) Het weer is echt schitterend geweest. Alleen het binnen varen in Halong Bay was iets minder. Dat was wel jammer want anders had dit schitterend geweest.

7) Onze hut lokatie was perfect, lekker dicht bij de liften / theater / balie etc.

Wat mindere punten

1) Het enige minpunt naar ons idee, de Airco kan de hoge temperaturen niet best aan. Waardoor het soms iets te warm kan zijn tijdens de slaap uren.

2) Het entertainment is wat minder. Je kan zien dat hier minder geld aan wordt uitgegeven.