Azie Cruise 2019 - Vanaf 21t/m 23 febr. - Nu in Nha TTrang - Vietnam

24 februari 2019 - Nha Trang, Vietnam

We zijn net aangekomen met de Maasdam in Nha Trang - Vietnam.

Schitterend warm weer en we vermaken ons best.

Donderdag 21 febr. 2019: Sihanoukvile -Cambodja - warm

We hadden weer eens een heerlijk nachtrust gehad. Lekker geslapen en bij het openen van onze gordijntjes bleek dat wij al vast lagen en onze hut aan de walkant was gelegen. Na de was beurt naar de 11de etage voor een ontbijtje en het bruine spul. Wil nam thee. Samen met een Nederlands krantje was alles weer perfect voor elkaar.

We hadden te lang lopen denken om hier de excursie van de Holland Amerika lijn te nemen naar Werelds grootste tempel de Angkor Wat. Dit kostte 985,- US/ persoon. Uiteindelijk hadden we dan toch besloten om het te doen. Maar toen we gisteren avond bij het Excursie bureau vertelden dat we hier aan mee wilde doen. Bleek dat alle plaatsen waren vergeven. Deze excursie bevatte een vlucht van een uur en een hotel overnachting vlak bij de Angkor Wat. En dan de volgende morgen terug vliegen. Maar helaas Pinda Kaas. Het was niet meer mogelijk dus deze voor ons moeilijke kostbare beslissing was door de HAL genomen, ok over. Drie kwartier later liepen we nog even naar onze hut om alles op te halen wat we dachten nodig te hebben. Kwartiertje later liepen we de loop plank van de Maasdam af en hadden we Gambodjaanse grond onder onze voeten. Er was een shuttle service die je vanaf het schip buiten de poort bracht of een andere shuttle service die je naar een mooi strand bracht hier 30 minuten vandaan. We wilde de stad Sihanoukvile eens bekijken. Eenmaal buiten de poort stonden er vele Tuk tuk een soort van taxi te wachten op de cruise gangers. We zijn eerst maar een stukje gaan lopen maar voortdurend lastig gevallen door zo’n tuk tuk persoon. Een paar keer gevraagd wat het kostte om twee uur durende rit en dan de bezienswaardigheden van hier te bekijken. Ze begonnen allemaal met 50,-US maar uiteindelijk eentje genomen voor 30,-US. Met de melding dat we water nodig hadden en dat wij geen Cambodians geld hadden. Dus moest hij onze Tum tuk chauffeur even moet voor schieten. Dit heerschap deed echt zijn best en we zijn naar verschillende tempels - monument - stranden maar het grappigste was toch wel de grote open markt. Wat een zooitje was het daar. Hier was echt alles te koop. Van de duurste Rolex? tot aan vlees en alles zonder koeling, vis etc etc. Jen noemt het maar op en het kon worden gemaakt. Rokken, kleding je noemt het op. Natuurlijk stonk het wel op sommige plaatsen en zeker op de vlees afdeling waar varkens werden gefileerd rook het niet bepaald naar bloemetje? Dat was de plaats waar Wil zei dat ik even moest opschieten. Toen we naar buiten kwamen van dit gebeuren stond onze chauffeur weer netjes op ons te wachten. We zijn hier vandaan naar Werelds mooiste natuurlijke strand gereden. Of dit zo is laat ik aan andere over. Maar er stond buiten een groot bord met deze tekst. Daar waren ook vele verkopers die levende kreeften verkochten. En dit voor je klaar maakte en schoon maakte. Dus echt vers. Het was toen inmiddels rond 13:00 en durfden hier eigenlijk niets te eten. Want het is ook een zeer arm land en een beetje fatsoenlijke eet gelegenheid hebben wij niet gezien. Dus zeiden tegen onze tut tuk machinist. Om ons naar het schip te brengen. Zo gezegd zo gedaan en een kleine twintig minuten later stonden we voor de poort van de haven. We hebben hem maar 10,-US extra gegeven voor zijn goede zorgen. Wij in de shuttle bus van de Maasdam en 5 minuten later liepen het heerlijk van Airco voorziene Maasdam weer binnen. Gelijk door naar het 11de dek om iets te gaan eten. We namen allebei een soort van vers broodje gezond met ham-kaas en salami dit same met sla en lente uitjes in de lengte gesneden. Fantastisch lekker. Dit met ijs koud water. Toen we hiermee klaar waren, zijn we ons gaan omkleden in de zwemkleding omdat we hadden besloten om vandaag niet meer op pad te gaan maar lekker buiten in het zonnetje bij het zwembad met een lekker windje te gaan liggen. Het was op het warmst van de dag 30 graden en dat was goed uit te houden. In de hut was de fruit schaal weer lekker gevuld en stond er een fles met rode wijn. Met daaraan een excuus briefje dat de Airco in onze hut niet naar onze tevredenheid werkte. Dat was netje.

Wij moeten trouwens toch zeggen dat de persoonlijk service hier bij de Holland Amerika lijn echt vele malen beter is dan wat wij ervaren hebben bij andere cruise maatschappijen. Ze zorgen voor koffie - thee - water waar je ook zit. Je steekt je vinger nog niet eens op maar ze voelen het als het waren. Nee, wij kunnen niet anders zeggen, super service en behulpzaam. We hebben vanmiddag tot vijf uur buiten vertoefd en we zijn toen wel buiten in de schaduw gaan zitten met een beetje wind. Wat het natuurlijk een stuk koeler maakt.

Half zes zijn we naar onze kamer gegaan voor de opfris beurt en even liggen snoezen tot vijf voor zessen. Toen in de wat sjeikere kleertje. Om ons hierna na het restaurant op de 7de etage te begeven voor ons avond maaltje. We kregen Yus weer wat suggesties die we maar hebben opgevolgd. Het werd dus voor mij een soort van bruinen bonen soep met wat toeters en bellen en voor Wil een Franse uien soep. We namen allebei gegrilde zalm  maar die van Wil was iets anders klaar gemaakt dan die van mij. Wil hadden een carport cake (pen taart) en had Parracotta (soort pudding met chocolade saus). Gevolgd door een dubbele espresso en de buikjes waren weer gevuld. Na dit maagbullen naar de piano bar waar we tot vijf voor acht naar wat verschillende live gezongen muziek hebben zitten luisteren om ons daarna naar het Theater at Sea te begeven voor een tweede optreden van de Piano brothers. Ook de tweede keer vonden wij er nou niet al teveel aan. Vijf voor negen op naar het Wajanga bioscoop theater voor de film Missing. Die over een familie ging die in Thailand midden in een Tsunami terecht kwamen. En echt waar, we hebben het einde meegemaakt allebei! om kwart voor elf waren we in slaap verblijf en we keken er naar uit om onze oogjes te sluiten. Morgen nog een dag in Cambodja.

Vrijdag 22 febr. 2019: Weer schitterend weer.

Acht uur waren we bij het ontbijt waar weer netje verwent werden met vragen zoals “ kan ik wat voor u inschenken” en kan kan ik iets te eten voor u halen. De service en de vriendelijkheid hier aanbood de Maasdam was echt top. Ik nam ijsthee en Wil gewone thee. We zaten op een leuk plaatsje bij het raam en keken zo op de kade. Waar al veel mensen al op pad gingen naar verscheidene bestemmingen. Wij zouden na het ontbijt met de shuttle bus van de Maasdam naar het strand gaan. Om tien over negen was het dan zo ver en reden we in een lekkere koele bus door de stad Sihanoukvile heen. Het was wel een zootje in deze armoedige stad. Het was eigenlijk een stad die één grote vuilnisbelt was met daar tussen wat huizen. Ik moet zeggen het is net zo iets als India waar het alleen meer stonk. We stonden zo af en toe stil want verkeerd regels zijn hier niet alleen het recht van de sterkste. Tuk tuk - brommertjes echt veel luxe auto’s zag je niet. Wel heel heel oude vracht auto’s die stonken drie uren in de wind. Milieu ,dat is hier hee….eeeeeel ver te zoeken. Wat je wel veel zag waren bergen met plastic. Er worden wel veel hotels gebouwd haast allemaal door Chinezen wordt er gezegd. Het land heeft geen geld. Een klein half uurtje later waren we bij het strand waren heel veel tuk tukkertje op de cruise gangers stonden te wachten en je overal naar toe wilde brengen voor wat dollars. Wij wilde alleen naar het zonnige stranden en liepen een klein stukje verder en zochten twee luie stoelen uit haast op de vloedlijn met een tafeltje er tussen. Maar toen we daar net zaten werden we overvallen door allerlei verschillende vrouwen. De één was pedicure de ander deed massage en vrouwen die doormiddel van touwtjes de haren van je huid weg halen. Na een paar Cambatiaanse vrouwtjes die hadden lopen zeuren wat hun specialiteit dan wel niet was, ben ik maar gegaan voor een pedicure want mijn grote teen knippen was een behoorlijk karwei. Ik wilde wel eens weten hoe zo’n tenger vrouwtje die kan doen op het strand met de weinig hulp middellen die ze hier had. Er ging een soort van beauty case open en dat was de gereedschap kist. Ze begon om op mijn teen nagels een soort van witte zalf / pasta te smeren. Die zou de nagel zachter moeten maken. En begon met knippen. Het was voor mij ongelofelijk maar het lukte haar wonderwel. Daarna maakte ze een sneetje in een groene lemon. En die ging over mijn teen en nagel heen. Daarna begon ze al mijn teen nagels te vijlen. En ik onderging dit zonder te giechelen. Wil geloofde haar ogen niet. Na een half uurtje zat deze jongen weer met keurige teen nageltjes. Wat een luxe. Hierna kwamen er verschillende vrouwtje bij Wil ouwehoeren of ze gemasseerd wilde worden. Eerst was het nee, nee, nee, nee maar uiteindelijk was er toch eentje die begon dat dat ze alles gratis deed en begon Wil haar linker been te masseren. Wil stemde uiteindelijk toe en voor vijf dollars ging alle been en kuit spieren er aan geloven. Dat voor beide benen voor vijf dollar. Na deze wrijf sessie ben ik even op het strand naar een tentje gelopen waar ze Wifi hadden om wat Whats’upje te versturen. Want aanbood is wifi belachelijk duur. Dat lukte een klein 100 meter verderop. Nog lekker snel ook. Toen ik dit gedaan had ben ik terug gelopen naar Wil die nog lag te ontspannen op het strand. De lucht begon aardig donker te worden dus het leek mij verstandig om terug te gaan naar de Maasdam. Om 12:30 waren we weer aanbood net op tijd voor een lekkere lunch in een vertrouwde omgeving. Want ik had hier echt nergens willen of durven eten. Ik had een poging gedaan om naar een WC te gaan maar was op blote voeten. Die poging heb ik maar gestaakt want het zag er nou niet bepaald fris uit. Aan boord zijn we eerst maar even naar onze hut gegaan en ons even omgekleed. Daarna naar dek 11 voor een lunch. We namen maar weer zo’n lekker vers broodje met rosbief - sla en kaas. Lekker. Ik heb nog een klein bakje met noodles genomen en stukjes vlees in site saus. Het was een lichte tussen doortje. Om half twee zijn we naar het achter schip dek 10 gegaan bij het zwembad. De lucht was weer blauw gekleurd en met de hulp van zwembad in zwembad uit hielden we lekker koel. Om half vijf zijn we naar het Lido dek midden gegaan en ik heb daar een hamburgen genomen. Die smaakte goed maar het was wel een maaltijd. Iets te veel maar om wat te laten liggen vond nou ook weer wat. Om tien voor vijf vertrokken we uit Sihanoukvile en gingen we naar Vietnam waar we overmorgen zondag om 08:00 moeten aan komen. Bij het uit de haven varen net na de pier van Sihanoukvile gingen he snel in volle vaart. Het was wel leuk want er waren veel eilandjes en heel veel vissers bootjes. Ook met het onder gaan van de zon was het prachtig. Na dit schouwspel zijn we naar onze kamer gegaan en namen een snelle douche. Er was op het achterschip van dek 10 een Margarita buffet die in allerlei variaties gedronken konden worden. Na deze happening naar het eet gebeuren op dek 11. Ik had nog geen honger en Wil hield het bij een salade schaal. Na dit een kaas bordje gehaald die we samen hebben opgegeten met een toastje. Het was 19:30 toen we weg liepen uit het Lido market en ons lieten afzakken naar onze kamer om de laptop en het klein rugzakje weg te brengen. We liepen om 19:30 naar het Theater at Sea om naar de zang broer “The Jersey Tenors” te gaan luisteren. Wil vond het een leuke drie kwartier met allerlei verschillende zang stukje. Hierna zijn we weer na de bioscoop gegaan maar ik had niet de gedachte dat ik het einde van deze Robin Hood film zou gaan halen. Met een zak popcorn in de hand hadden we het beste plaatsje in de bioscoop. Echt in het midden met geen elke stoel voor ons. Geweldig. natuurlijk begonnen aan de zak popcorn en toe die leeg was gingen mijn ogen zwaarder en zwaarder worden. Met uiteindelijk de beslissing om hier maar weg  te gaan en onze eigen bedje te gaan bezoeken. Half elf hadden waren we terug in onze hut 542  en niet snel daarna gingen de oogje toe. Dit was weer een dag.

Zaterdag 23 febr. 2019: Prachtig weer - varen door de Zuidelijke Chinese zee

Om acht uur waren we wakker en zijn we naar het ontbijt restaurant voor de belangrijke maaltijd. We zaten nog maar net toen en zo’n vriendelijk Indonesisch meisje aan ons vroeg wat we wilde drinken. Het werd één thee en één koffie. Naast ons zaten mensen uit Newyork maar van origine uit India. Ik nam weer twee gebakken eitjes met spek en Wil haar yoghurt met Albram. Na een half uurtje liepen we hier weg en zijn we naar het het lido dek gelopen waar vanaf 09;00 een verkoop was van allerlei artikelen die maar 10,-US kosten. Ik ben bij een tafeltje gaan zitten vlak bij deze verkoop op dek. Na een half uurtje was Wil een zonnen hoed rijker en ik 10,-US armer. Daar ook nog even met de dame gesproken die van Vancouver eiland (Victoria) kwam. Die vertelde tegen Wil dat ze mij wel voor een weekje wilde lenen? Na dit zijn we naar het “Theater at Sea” gegaan voor de presentatie van de drie havens in Vietnam die ons nu te wachten staan. Dat worden de plaatsen Nha Trang - Da Hang - Hanoi. Een interessante voorstelling waar we wel wat beter en wijzer van zijn geworden. Hierna even naar de Desk Office omdat wij in Hong Kong met een bootje naar Macau willen en dit moest je even komen melden. Wij gaan dit op gewoon zelf regelen want ook dit kost bij de Maasdam 199,50 US per persoon. Terwijl het bootje van naar Hong kong naar Macau maar 20,-US enkele reis kost. Om twaalf uur liepen we hier weg nadat we een formulier hadden ingevuld. Toen zijn we door gelopen naar de lunch maaltijd in het LidoMarket restaurant. We namen beiden een simpel broodje Rosbief. Maar er waren mosselen vandaag en die werden echt haast door iedereen genomen. Er waren twee plaatsen waar deze open staande schaaltje kon ophalen maar er was een enorme rij. Ik kan niet tegen mosselen want ik wordt daar altijd dood ziek van. Ik heb nog wat verse meloen gehaald met een kopje thee als afsluiting. Toen zijn we maar naar het achter schip dek 10 bij het zwembad gegaan. Hier stond een lekker windje wat de temperatuur wel wat aangenamer maakt. Het was 31 graden maar met de wind is dit goed uit te houden. Af en toe een plons in het zwembad om wat af te koelen. Dit deden we elk half uur en zo konden we het goed uithouden. Tot drie uur, want toen zijn we naar boven gegaan om thee te drinken en hebben we voor ons een heel nieuwe vrucht gegeten, die heette “Mangi stien”. Hadden we nog nooit gezien. Er ons geleerd hoe die open moet maken en moet eten. Heerlijk zoet en alleen je kreeg er wel rode vingers van. We zijn er nadat we er 5 op hadden nog wat bij gaan halen. Na dit zijn we weer na buiten gegaan maar het was toen inmiddels al half vijf. We zijn nog even in een ligstoel gaan zitten in het zonnetje. Daar nog even met een stel uit Limburg zitten praten. Om kwart over vijf naar onze kamer. Het was vanavond Gala avond dus netje. Ik had gedacht dat dat een nette broek met een net shirtje wel voldoende zou zijn. Wil had een nette zwarte met supernet zwart met witte blouse. Maar toen we naar buiten liepen maakte onze hut steward de opmerking dat dit waarschijnlijk niet netjes genoeg was. Dus wij weer terug, ik in het pak met een stropdas los in de zak. Wil een zeer nette jurk aan. Ik vind dit zelf weliswaar overdreven maar we gaan ons maar aan de regels houden. Om tien voor half zeven liepen we het Restaurant binnen en vroegen weer naar Yus en we werden weer netje met een soort van piccolo naar ons tafeltje gebracht. We kregen de Gala menu kaart direct voor ons. We hadden de fles wijn die we van het schip had gekregen op de tafel staan. De menu kaart bevatte leuke en lekkere gerechten. Wij kozen voor de grote Garnalen met ananas stukje - Tomaten soep met yoghurt en pesto en het hoofd gerecht Filet Mignon Oscar met grab en asperges en een soort aardappel puree. Toen het eerst onze startertje werd gebracht zag het er uit als een schilderijtje met nu met smaak. Hetzelfde voor het tussen gerecht. En zeker de hoofd schotel zag er mooi uit en het vlees was motor mals en smakelijk. Eerlijk is eerlijk een met zorg klaar gemaakte maaltijd die ook nog eens voortreffelijk smaakte. Toen Wil de ijs sorbet en ik de Cocusnoot shuffle op hadden zijn we eerst maar even naar onze kamer gegaan om de nette kleertjes uit te trekken en om te ruilen voor het los zittende kleding. Het was toen kwart voor acht en gingen gelijk door naar de Showroom at Sea waar de “Five O’Clock Somewhere” zouden gaan optreden.

Een stel waarvan het vrouwelijk gedeeld uit Denemarken kwam en de man uit Ierland. Het was veel muziek en waar ook een beetje werd aangetoond wat er tegenwoordig met digitale geluid apparatuur gedaan kan worden. Na drie kwartier liepen we uit het theater richting bioscoop om weer eens een poging te wagen. De film Heaven & Earth startte om 21:00 en we zijn tot 22:00 gebleven. Dus weer niet af gekeken maar rust is belangrijk in de vakantie, toch. Morgen zijn we in Nha Trang

Nu Nha Trang Vietnam

1. Mary:
    24 februari 2019
    Ga zo door!
    Zal niet moeilijk zijn.
    Zo wordt je wel honderd jaar.
  2. PWM Snepvangers:
    28 februari 2019
    Nou mooi verslag Leen ik lees wel dat jullie enorm genieten en dat hebben jullie wel verdient toch ?????????????????????? Geniet er lekker van en tot gauw weer.
    Gr peter Snepvangers en Els brand.
  3. Peter Snepvangers:
    1 maart 2019
    Hoi Peter en Els, inderdaad wij genieten. Veel gezien met Mooi weer. We zijn nu in Hongkong en opweg naar het aparte landje Macau met een draagvleugel boot. Vanavond weer terug naar de Maasdam. Maken jullie er ook wat van.
    Groetjes, Leen en Wil