Camino Pelgrim motor toer naar Spanje 2021

9 juni 2021 - Nieuw-Beijerland, Nederland

AANGEPASTE VERSIE 9-06-2021

Ook dit jaar gaan we weer op motor vakantie met dit jaar de naam de Camino motor toer.

We gaan op zaterdag 12 juni weg met gelukkig de Corona vaccinatie in het lichaam en ook het bewijs daar van op zak / gele boekje.

We hopen natuurlijk dat we er niet al te veel van gaan merken. De voorbereidingen zijn allemaal gedaan. Motor een beurt gehad in mijn geval nieuwe bandjes er als extra bij gedaan.

Op de motor naar Santiago de Compostelle de Pelgrimstocht 2021. Te beginnen in Van Nieuw-Beijerland en als doel naar Santiago de Compostella. Niet als wandelaar maar als motor muizen. Dat gaat een stuk sneller en minder vermoeiend dachten wij zo?
Dagroute 1: Nieuw-Beijerland naar Bourges 690km. Deze bijzondere reis volgt de pelgrimsroute of Camino naar Santiago de Compostella. De route is eigenlijk uitgezet door Horizon motor reizen. Wij proberen de eerste dag zoveel mogelijk kilometers af te leggen. Daarom rijden we de eerste dag naar de plaats Bourges. Vanuit Nieuw-Beijerland naar Antwerpen Liekenshoek tunnel -  Gent - Rijssel - Lille naar Parijs. Waar we de westelijke ring weg nemen om Parijs heen.Ook wel de Exterieur genaamd. Als je vanaf de Noordelijke kant komt aan rijden zoals wij. Moet we de borden Versailles en/of Rouen aanhouden. Dan vermijdt je het centrum van Parijs. Na Parijs moeten we Orleans aanhouden om vervolgens in Bourges aan te komen. We hebben een mooi hotel geboekt met uitzicht over de rivier "Auron" in het centrum met parkeer gelegenheid voor de motor. Bourges is een interessante plaats. Met een bijzonder mooie “Cathédrale Saint-Etienne de Bourges”.  Dagroute 2 : Bourges naar Brive-La-Gaillarde 365 km Vandaag vervolgen we de route over de pelgrimsweg richting Santiago de Compostella. De route door Noord-Frankrijk is in dit deel grotendeels vlak. Hier en daar zie je grote memorialen van slagvelden uit de Eerste Wereldoorlog. Tijdens de Middeleeuwen gebeurden er allerlei wonderen toen de beenderen tentoongesteld werden. We brengen ook een bezoek aan de bekende plaats Oradour-sur-Glane. Dit plaatsje laat de gruwelen zien die de Duitsers daar hebben aangericht. Hier zijn 642 mensen overleden. Na deze stop vervolgen we onze route naar onze eind bestemming Brive-La-Gaillarde of we maken de keuze om naar de vriendin van Wil, Meini & Cees vd Ham te rijden. Dat hebben we nog niet besloten op dit moment. Wat een kleine 60km meer rijden is. Als we dit doen, heb ik voor de volgende dag een andere aanvang’s route gemaakt.
Dagroute 3: Brive door de Dordogne naar Pau | 399 km Vanuit Brive la Gaillarde of bij Cees en Meini vandaan rijd je wederom een “middeleeuwse” route door de Dordogne van Frankrijk. Het aantal pelgrims loopt nu snel op. De route slingert door oude gebieden en dorpjes. De meest aansprekende is de plaats Rocamadour. Dit stadje dat tegen de rotsen is aangebouwd, is na Lourdes de meest bezochte bedevaartsplaats van Frankrijk. Het stadje is gebouwd op een rots midden in de Causse de Gramat, een uitgestrekt kalksteenplateau en onderdeel van de Causses du Quercy. Je kan vanaf hier een wandeling maken naar het heiligdom. Na deze bijzondere stop rijd je over de camino Brive la Gaillarde. Je komt door de dorpjes en stadjes Cahors- Village de Lauzerte, Moissac en Auch. Cahors ligt op de perfecte plek voor een koffiestop aan de rivier de Lot met uitzicht op een prachtig middeleeuwse brug. Na deze stop rijd je al snel het dorp Village de Lauzerte in. Maak hier een paar foto`s van het schitterende plein. Rijd dan door Moissac wat vooral bekend is om haar abdij en haar (12de-eeuwse) abdijkerk. De druk bewerkte entree van de kerk, vol met beelden en reliëfs en de kloosteromgang zijn een hoogtepunt van wat Frankrijk aan oude romaanse kunst heeft te bieden. Via Auch rijd je dan door naar Pau aan de voet van de Pyreneeën. Het is een handig als we hier ook een hotel in het centrum zouden nemen met een parkeer plaats voor onze motors?

Dagroute 4: Pau - via Canfranc naar Spanje - Logroño is 463 km.  Je verlaat de Camino kort voor een uitstapje naar een ander bekend pelgrimsoord: Lourdes. Na een korte stop in Lourdes rijden we naar Canfranc via Roncevalles. We kunnen de plaats Lourdes ook vermijden en direct naar Canfranc rijden. Dit scheelt 61km en is ook een mooie bergachtige weg. Ook rijden we vandaag de eerste colletjes. Na Canfrance met het bekende treinstation van de tweede wereld oorlog. Gaan we naar Bardenas Reales. De “Death Valley” van Spanje genoemd Na een stevige dagroute van ±463 km kom je aan in het eerste Spaanse hotel van de reis in Logroño. Deze plaats telt 197.000 inwoners. Deze plaats ook wel bekent van de Rioja wijn. Ook aan het Spaanse avond eten ontbreekt niks, gevarieerd en lekker wordt er beweert?  Zo hebben we genoeg energie om de volgende dag de Pelgrim route verder te volgen. Een leuk hotelletje zoeken is nu wel een Pré.

Dagroute 5: Logroño via Burgos naar Léon | 317 km / of naar Hanny? De route van vandaag brengt je naar Léon, de laatste overnachtingsplaats voor Santiago-de-Compostella. We moeten een pauze nemen in het prachtige centrum van Burgos. Burgos is een stad en gemeente in de Spaanse autonome regio Castilië en León. Het is de hoofdstad van de gelijknamige provincie Burgos. De stad ligt op een hoogte van 860 m en aan de Arlanzón. Acht bruggen verbinden de stad. Het is een regionaal handels- en verkeerscentrum route zelf is opmerkelijk. Zeker een bezoek waard. Want er is hier genoeg te zien. Op deze mooie motor route rijd je de hele dag rijd over de toppen van bergen. Op de motor naar Santiago de Compostela hoogvlakte van Noord-Spanje. Het gebied is droog, onbegroeid en op de enkele hoogten voorzien van dorpjes. Een compleet andere route dan je tot dusver gewent bent. Het laat wel zien hoe zwaar de Camino ook juist in deze gebieden kan zijn. De Spaanse hoogvlakte of Meseta is namelijk een echte beproeving voor de pelgrims. De totale lengte die gelopen of gefietst moet worden is ongeveer 400 km. Het klimaat is hier ook bijzonder, namelijk een lange winter en een korte hete zomer. Omdat het eten pas later wordt geserveerd, is het een idee om na aankomst nog een wandeling te maken naar het centrum van Léon. De enorme kathedraal geeft van verre al aan waar je moet zijn. Vanaf een terrasje kun je het geheel eens goed over zien en geeft een heerlijk vakantiegevoel.

Dagroute 6: Léon - Santiago de Compostella | 354 km Eindelijk! Vandaag bereik je Santiago de Compostella het doel van deze Pelgrimsreis. Maar voor dat je je gaat overgeven aan deze heilige stad, kom je onderweg nog enkele bijzonderheden tegen. Ten eerste is dat het stadje Astorga waar je een moment kunt stoppen bij de Bisschoppelijk paleis, ontworpen door Gaudí. Daarna vervolg je de route en kom je terecht bij de rode rotsformaties bij Las Medulas. Alle reden om van de motoren even af te stappen bij een net geopend uitzichtpunt. Vandaar loop je 200 meter naar de uitkijkpost. Een boeiend uitzicht. Een ander letterlijk hoogtepunt van de route is Cruz de Ferro. Het is traditie dat pelgrims een steentje van thuis, als symbool van alle lasten en zorgen, meedragen op hun tocht naar Santiago. Aan het Cruz de Ferro ( of Cruz de Hierro), het ijzeren kruis, worden deze steentjes achtergelaten. Symbolisch betekent dit het zich bevrijden van alle lasten en zorgen door het doen van deze pelgrimstocht. Deze plaats is ook de hoogste plek van de Camino. Het hotel vind je aan de entree van Santiago de Compostella met een eigen parkeergelegenheid. Na het avondeten kun je alvast een kijkje nemen bij de grote kathedraal van Santiago-de-Compostella met het grote plein waar de pelgrims aankomen. Extra informatie Kathedraal van Santiago Elke dag is er om 12.00 uur en 19.30 uur een pelgrim mis in de Kathedraal van Santiago. Als welkom begint de mis met het voorlezen van de pelgrims die Santiago hebben bereikt en die in de afgelopen 24 uur aanspraak hebben gemaakt op de Compostella. Naast hun namen worden ook hun nationaliteit en het beginpunt van waar ieder de tocht is begonnen, opgenoemd. De botafumeiro wordt heen en weer geslingerd door de dwarsbeuk die in beweging wordt gebracht door acht mannen – de tiraboleiros - met behulp van een katrolsysteem. Het begin en het eind van de zwaai wordt uitgevoerd door de voornaamste kerkdienaar die ook het tempo bepaalt. De botafumeiro weegt 53 kg en is anderhalve meter hoog. Het kan tot een hoogte van 20 meter en met 70 kilometer per uur worden geslingerd. De botafumeiro kan worden bewonderd tijdens speciale hoogmissen. De rest van de dagen wordt er gebruik gemaakt van een kopie van het origineel en heeft de naam La Alcachofa (De Artisjok).

Dagroute 7: Rondrit Finisterre of een Rustdag | 235 km. Voor vandaag hebben we de keuze uit een prachtige route naar het einde van de wereld bij Finisterre. Of je pakt een wel verdiende rustdag en gaat de stad verkennen met haar prachtige kathedraal waar je en indrukwekkende kerk mis kunt bijwonen. De rondrit van vandaag leid je over de 'Camino Finisterre'. Deze korte Camino met een mooie route langs de kust, is de enige pelgrimsroute die in Santiago-de-la-Compostella begint. Finisterre betekent letterlijk het einde van de wereld. Een verklaring van de naam zou zijn dat Jezus de apostel Jakob naar het einde van de wereld (Finisterre) stuurde om het geloof te verkondigen. Door de eeuwen heen was het dan ook gebruikelijk voor vele pelgrims om na korte rustpauze in Santiago de Compostella de tocht te hervatten, om ook deze mythische plek te bezoeken. Hier aangekomen verbranden ze dan vaak ritueel hun kleren een traditie die sinds enkele jaren (helaas) niet meer wordt toegestaan. Na deze indrukwekkende rondrit heb je ook nog genoeg om Santiago de Compostella te bezichtigen.
Dagroute 8: Santiago de Compostella - Oviedo 349 / 350 km. Voor de terugreis volg je grotendeels de “Camino del Norte" langs de Atlantische kust naar de Spaans/Franse grens met als belangrijk punt Irun. Vanwege de spectaculaire Picos Europe, het mooie Baskenland én de zomerdrukte aan de kust, wijk je zo nu en dan van de Camino du Norte af. Pyreneeën volg je een camino naar Poitiers, Tours, Chartres en Amiens, in het noorden van Frankrijk. Maar eerst de dagroute van Santiago de Compostella naar Oviedo. Je hebt voor deze dag de keuze uit een korte en lange route. Wil je heerlijk door de bergen scheuren of een dag langs de kust rijden? De keuze is aan ons. Kies je voor de kust route, dan rijd je door schilderachtige dorpjes. Cudillero is daar een mooi voorbeeld van. Je slaapt in een strak hotel in Oviedo of bij Hannie en Alberto in Gijon. Wederom een schitterende stad om doorheen te wandelen. Het hotel of bij Hanny en Alberto is erg genoeg plek om je motor te herbergen. Neem gerust de tijd voor de routes, het diner is in Spanje normaalgesproken na 20:00uur. Rust lekker uit in het hotel, want morgen wordt een lange dag.

Dagroute 9: Oviedo via de Picos Europa naar Vitoria Gasteiz | 396 km Je vervolgt je route. Vandaag is dat een langere route. Maar daar is zeker reden voor. Zo passeer je een prachtig gebied, namelijk de Picos Europe. Die kans laten we niet liggen. De Pieken van Europa werden zo genoemd omdat ze als zeebaken fungeerden voor het scheepvaartverkeer van en naar Europa. Na ca. 90 km kun je een uitstapje maken naar het bedevaartsoord Convadonga in de “Picos de Europa". Je mag helemaal tot aan boven toe doorrijden. Daar is een klein parkeerterrein waar je je motor kunt parkeren en wandelend naar het grotkerkje kunt lopen. Tevens een mooie gelegenheid voor een koffiestop. Na een mooie rit door het noordelijke deel van de Picos en het binnenland van Spanje, kom je bij het hotel in Vitoria-Gasteiz, de hoofdstad van het autonome Baskenland. Door deze route wijken we vandaag en morgen deels af van Camino de Norte. Dat doen we om de grote zomerdrukte aan de Spaanse en Franse kusten te ontlopen. Je eet en slaapt in een fijn hotel waar je motor op een privéparkeerplaats de nacht doorbrengt.

Dagroute 10: Vitoria Gasteiz - Bordeaux | 397 km Je verlaat Vitoria in Baskenland en vervolgens ook Spanje. De route brengt je terug in Frankrijk, naar de regio Bordeaux. Vanaf het hotel rijd je eerst een klein deel via de grote weg. Vervolgens leid een slingerroute je naar de grens en de regio Bayonne. Aan het einde van de rit komt Bordeaux in zicht. Het eerste gedeelte rijd je over doorgaande wegen tot aan de voet van de Pyreneeën. Vanaf hier pak je de schitterende kronkelende wegen Door onder andere Bertizarana waar de gevels met de typische balkonnetjes je een fantastisch straatbeeld geven. Je kunt hier ook goed een bakje koffie doen voor dat je de grens met Frankrijk over gaat. Waarna je over heerlijke glooiende wegen verder rijdt naar Bordeaux. Dit hotel staat niet midden in Bordeaux, maar aan de noordwest-kant van deze grote stad. Zowel bij aankomst als bij vertrek kan een passage door de drukte stad worden voorkomen.

Dagroute 11: Bordeaux - Le Mont-Saint-Michel | 363 km Vandaag volg je de route naar Le Mont-Saint-Michel. Het eerste deel rijdt vlot weg over de N10. De route volgt de kustlijm em we passeren mooie plaatsen zoals Rochefort en La Rochelle. In La Rochelle ben ik vroeger voor mijn werk vele malen geweest en die herinnering hangt er nog steeds. Zeker een bezoekje waard. Vervolgens langs La Roche-sur-Yon naar Nantes. Nantes is een van de meest dynamische en cultureel progressieve steden van Frankrijk. De stad heeft een telkens veranderende skyline met middeleeuwse roots en een rijk maritiem erfgoed. Na Nantes naar de plaats Chateaubriant (niet de biefstuk). Maar ik heb het nu over Chateaubriant met een “t”. Een plaats in Frankrijk ongeveer halverwege Angers en Rennes. Daarna rijden we langs Rennes om dan uiteindelijk bij de beroemde plaats Le Mont-Saint-Michel te eindigen op deze dag. Deze plaats Le Mont-Saint PMichel die ook op de Unesco erfgoedlijst staat trekt elk jaar vele toeristen. Ook wij zijn nu deel genoot. De Mont Saint-Michel is een bijzonder eiland én Werelderfgoed. Dit unieke stuk van Frankrijk verdient zeker een bezoek als je er in de buurt bent tijdens je vakantie of rondreis door Frankrijk. Mont Saint-Michel ligt in Normandië op zo'n 765 kilometer vanaf Utrecht. Het is ook verstandig om deze plaats in de avond te bezichtigen. Maar we moeten hier zeker geen hotel nemen. Kostbaar en veel sjouwen met je bagage omdat er geen verkeer wordt toegestaan. Beter iets buitenaf nemen als overnachting plaats.
Dagroute 12: Le Mont-Saint-Michel - Amiens | 349 km of we rijden direct naar huis? We beginnen om naar het Oosten te rijden vanuit Le Mont-Saint-Michel. Vandaag volgt een gepast afscheid van de Camino door het bezoeken van niet minder dan 3 grote kathedralen. De eerste is in Chartres, de tweede in Beauvais (met de hoogste kap van 43 m) en de laatste in Amiens, midden in de stad. In deze basiliek is plaats voor 12.000 staande kerkgangers; de grootste kathedraal van Frankrijk dus. De overnachting vindt plaats in Amiens een prachtige Franse stad, waar een luxehotel je een heerlijke nacht bezorgd. In de stad staat een van de belangrijkste kathedralen van Frankrijk, de Notre-Dame, die sinds 1981 is opgenomen in de Werelderfgoedlijst van de UNESCO. Het is de grootste gotische kathedraal van Europa. Sinds 1999 wordt deze kathedraal ook  verschillende dagen per jaar ondergedompeld in een lichtspektakel, genaamd "Chroma". Dit gebeurt van midden juni tot midden september. We zouden ook hier moeten proberen om een hotelletje te vinden midden in de stad. Dagroute 13: Amiens - Nieuw-Beijerland is 365 km Via een mooie route binnendoor, kom je zo halverwege de middag aan bij het eindpunt van deze reis: de Hoeksewaard. Je gaat onderweg steeds meer beseffen wat voor een speciale en magische reis je gedaan hebt. Dat je waar mogelijk de Pelgrim route hebt afgelegd, maar dan met de motor! Dit kunnen niet veel mensen je na vertellen. Het zijn een intensieve twee weken met in totaal ruim 5361 km aan routes. Je krijgt hier wel een onvergetelijke ervaring en reis voor terug.

Dit zou het moeten gaan worden. Wij kijken er erg naar uit want met het Corona hebben we helemaal niks kunnen doen .

Wordt vervolgd vanaf volgende week zaterda, 12 juni 2021

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. PWM Snepvangers:
    9 juni 2021
    Hoi wil je voor maar zeker ook voor je zelf een kaarsje aansteken als het niet helpt geeft het toch moet als we elkaar niet meer spreken een veilige reis en gezond weer terug gr peter & ans
  2. Leen en John Kerkmans:
    9 juni 2021
    Peter en Ans, ik denk dat jullie ook al een beetje aan het pakken zijn voor Madeira mu dear. Maak er wat leuks van en ontneem je zelf niks.
    Groetjes van ons
  3. Marga en Caroline Polm:
    9 juni 2021
    Een heel uitgebreid verslag, we wensen jullie een goede reis en weer heelhuids thuiskomen. Veel plezier en geniet ervan
  4. Leen en John Kerkmans:
    9 juni 2021
    Gaat zeker goed komen. Mooi weer hebben we al geregeld. Dat is er en dat blijft voorlopig. En ze hebben ook wel wat wijn in die landen. Zijn jullie weer op aarde geland?
  5. Simon:
    11 juni 2021
    Mooie reis, dat zijn weer heel wat kilometers,hoop dat jullie goed weer hebben,veel plezier.
  6. Leen en John Kerkmans:
    11 juni 2021
    Het worden er ongeveer 5500km. Dat is ongeveer 350 ltr Euro 98 per motor. Maar het is altijd gezellig.
  7. A den Boer:
    13 juni 2021
    Beste Leen enJohn maak er wat leuks van en genieten maar dat kunnen we wel aan jullie overlaten goede en veilige reis Groetjes Arie Nellie
  8. Leen en John Kerkmans:
    13 juni 2021
    We doen ons best. Nog steeds schitterend weer.