Cruise 2020 - Begint in Dubai

10 maart 2020 - Nieuw-Beijerland, Nederland

Cruise 2020

Dubai via Suezkanaal naar Italië

Als ik dit schrijf zit het Corona virus nog om ons heen. We hadden zelfs vandaag nog een dag voor vertrek. Of het allemaal wel door zou gaan.

Nog niks gehoord van de reis organisatie en de cruise maatschappij dus. We gaan er vanuit dat we morgen op pad zijn.

Het blijft altijd moeilijk om een keuze te maken waar we dit jaar ons Cruise gebied wilde gaan invullen. Dit wordt onze 13de Cruise en we hadden natuurlijk al een paar stukje gezien van onze Globe.

Ik heb geprobeerd om dit keer Wil maar eens dit stukje avontuur in te laten vullen. Begin januari 2020 is Wil hier een beetje ingedoken met natuurlijk in het achterhoofd om wel mooi weer te hebben ook al blijft dit natuurlijk altijd een geluk factor. Wil twijfelde nog om in Hongkong op te stappen van de Holland Amerika lijn schip de Westerdam. Het verre vliegen maakte de beslissing moeilijk. Ik wilde eigenlijk nog een keertje naar de Chinese muur. Waar dit schip de Westerdam 3 dagen in Bejing zou blijft liggen. Dus was het wel mogelijk om dit uitstapje te doen naar de muur. Toch maar niet gedaan want dan werden het weer 11 uur in zo’n zilveren vogel zitten. En zouden we de terug vlucht vanuit Yokohama Japan moeten doen. Dus werd er op 20 januari besloten dat we voor de Grand Voyage gingen die in Dubai zou beginnen op 12 maart.

De vlucht daar naar toe was op 11 maart en hadden we ook gelijk 1 1/2 dag om Dubai weer een beetje beter te leren kennen. De vorige keer hadden we de fonteinen show gemist dus dat gaan we zeker dit keer bekijken.

We hebben de hele reis netjes op 21 januari 2020 betaald en kregen dan een dag er na onze hut nummer door. We hadden gekozen voor een buitenhut met balkon zoals we altijd doen. Toen we geboekt hadden gelijk maar op P3 op Schiphol een overdekte parkeer plaats geboekt

Op het schip de MSC Splendida konden we ook tijdens de zee dagen lekker buiten op ons eigen zitje bij de hut alles bekijken en lezen.

De route begint in Dubai en ging vervolgens Khasab - Muscat - Salalah - Aqaba (Petra) - Suezkanaal - Rhodos - Piraeus (Athene) - Cittavecchia (Rome) om dat op 29 maart in Genua aan te komen. Waar we dan in de middag met de KLM naar huis zouden vliegen.

We hadden gelijk maar bij de MSC Splendida een drietal excursies bij geboekt. In Khasab waar we op een Dhow cruise door de Fjorden aldaar gaan varen met de mogelijkheid om te duiken samen met dolfijnen. Dit zou de hele dag in beslag nemen en was inclusief eten en drinken aan boord. In Muscat zouden we onze eigen plannen trekken. In  Salalah hebben we weer een dag excursie geboekt die ons ook naar de daar aanwezige watervallen gaat brengen en de plaats Salalah. We gaan onze middag hap in een luxe hotel krijgen. In Salalah is moet een enorme grote Souq (markt) zijn. Laat in de namiddag moeten we dan weer terug aanbood zijn van de MSC Splendida.

In Jordanie legt het schip aan in Aqaba. Deze plaats ligt 2 uur rijden van Petra de beroemde historische stad. Deze excursie is natuurlijk de meest interessante want dat ziet er werkelijk indrukwekkend uit.

Na deze dag varen we de volgende dagen door het Suez kanaal om aan het einde van die eerste dag voor anker te gaan op de Bitter meren halverwege. De volgende dag vervolgen we het varen voor het laatste stuk waar we aan einde de plaats Port Said passeren en deze 193km lange doorgang om dan in de Middellandse zee uit te komen. De volgende aanleg plaats is het eiland Rhodos. Gevolgd door Athene waar we natuurlijk op eigen gelegenheid gaan proberen om de Akropolis van dicht bij te gaan bekijken. Uiteindelijk is de de voor laatste stop Citavecchia een voor plaats van Rome. Hier is een trein station op loop afstand van de Cruise terminal. Dus gaan we met de trein naar de Paus in Rome. Als dat mogelijk is met nu nog steeds aanwezige Corona virus. Dit is de officiële laatste plaats van deze cruise omdat we dan morgen in Genua aankomen en waar we rond 14:00 dan naar Amsterdam gaan vliegen met de KLM.

Op 16 febr. had ik de stoelen al gereserveerd in het vliegtuig. Natuurlijk met bij iets bij-betalen. Omdat wij altijd in het midden pad willen zitten. Omdat we dan de benen kunnen strekken en ook op kunnen gaan en staan wanneer we willen. Op 2 maart kregen we de informatie binnen van MSC die ons vroeg de de MSC labels uit te printen voor de koffers. Hier staan dan het hutnummer en de andere gegevens op. We hadden hut 12209 wat op het 12de dek was lekker hoog in het schip en eigenlijk vlak bij  alles in de buurt. Dus het zou niet ver lopen worden om bij de vreet schuren en de winkel galerij te komen.

Op dinsdag 10 maart heb ik digitaal ingecheckt maar we kregen de instap kaarten pas op Schiphol dit keer. Dat zal ook wel te maken hebben met het Corona virus want normaal kan je die thuis uitprinten of op je telefoon downloaden. Dus eigenlijk was nu alles geregeld. Alleen nog niet het Corona virus, die was nog aanwezig?

We zouden op woensdag morgen om 02:30 gaan rijden om tijd genoeg te hebben en niet met een bezweet voorhoofd en veel stress op Schiphol aan te komen. Konden we daar nog een bakkie leut en thee drinken. De vlucht was pas om 06:30.

Maar we gaan de warmte in en de zon zien / wordt vervolgd

1. Nico en Marijke:
    10 maart 2020
    Goede reis en veel plezier! Geniet ervan!
  2. Leen en John Kerkmans:
    10 maart 2020
    Gaat zeker goed komen. Het zonnetje en de warmte zal ons goed doen. Want is hier echt huilen. Die 28 graden gaat ons opvrolijken.🌞🌈👍
  3. Coby Christiaanse:
    10 maart 2020
    Heel veel plezier en gezond weer terug