Cruise 2021 - Genua naar Dubai

10 november 2021 - Sliema, Malta

Voordat we eigenlijk aan deze nieuwe geboekte reis konden beginnen. Moest er nog heel wat papier werk worden gedaan. Om dan op een normale manier en zonder teveel vertragingen uiteindelijk in Genua aanbood van dit pik splinter nieuwe MSC bootje te geraken.

Zondag 7 november 2021: Hopeloos weer en vroeg op pad.

We waren om 22:30 de avond ervoor naar bed gegaan en nog een Netflix aangezet in ons bed. Maar het vrouwtje was heel gauw in een roes waar ze niet meer uit kwam. Die lag echt heel snel te genieten van haar nachtrust en gelijk had ze. Ik daar in tegen had elk uur voorbij zien komen en heb daarom haast niet geslapen. Toen de Iphone wekkers beiden om 04:00 af liepen schrok het vrouwtje der eigen wezenloos. Maar ik was eigenlijk wakker en stapte maar gelijk het bed uit. Me eigen snel geschoren, tandjes gepoetst en onder de douche. Het vrouwtje volgde in haast dezelfde volgorde. Maar was toch eerder beneden als ik. Ze had wijselijk de Espresso machine aangezet. Toen ik dus beneden kwam stond het heerlijke bruine zap op me te wachten om verslonden te worden. Wil had voor onderweg krentenbollen met kaas klaar gemaakt. Om 04:22 reden we weg van het Schepenpad met 262km aan Elektrische energie in de tut.

Het was slecht weer. Het regende en de ruitenwissers hadden moeite om deze plas water te verwerken. Om 5:15 stonden we bij P3 Parkeer garage. De koffers er eerst uit en ik verder de parkeer garage in. Alles was beneden vol de een etage hoger waar ik wel een plaatsje kon vinden. De auto werd uiteindelijk op de 2de etage gezet in rij 3 bij Zwemmen. Ik naar beneden naar Wil die bij de bus halte op mij stond te wachten. Het duurde dit keer vrij lang voordat er een bus kwam en richting de vertrekhal ging rijden. Om 05:50 stapten we daar uit op naar vertrek hal van de KLM te lopen. Daar moesten we de bagage nog in-checken en nog betalen. Ook dat verliep niet helemaal gladjes met de medewerker van de KLM. Ze liep met ons mee naar de betaal kassen waar een andere KLM medewerker het verder ging afronden. Eerst moesten we 50,- Euro betalen voor één koffer. Toen het niet goed ging met de tweede koffer. Werd dat bedrag weer terug gestort en moesten we uiteindelijk voor 2 koffers 60,- Euro betalen (wie begrijpt dit)

Maar goed, er werden bagage labels aan de koffers bevestigd en we kregen ook onze baardig kaarten.

Nu nog even door de Douane controle. Dit verliep buiten verwachting bijzonder snel en hier werd helemaal om niks gevraagd. In relatie tot Corona of gezondheid verklaringen. Helemaal niets daarvan. Nog even een bakkie koffie bij Star Bucks en om 07:45 liepen we naar Gate C61. Om 08:30 konden we in het vliegtuig wat lekker op tijd vertrok. Om half elf stonden de eerste wieltjes weer op vaste Italiaanse grond en kon daar de groten inspectie van de Corona papieren beginnen. Want daar in Italie werd wel serieus naar de papieren-PCR testen en Corona prikken etc..

Een half uurtje stonden we buiten bij Bus 41 van MSC die ons over de snelweg naar Genua bracht. Om 14:15 stapten op de MSC terminal uit en jawel. Daar begonnen we aan tweede echte serieuze Corona controle met echt alles wat we in Nederland hadden gemaakt. Dit inspectie rondje inclusief de neus / watten staaf controle verliep gelukkig zonder problemen maar was wel heel tijd rovend. Om 15:20 liepen we aanbood van dit zeer spectaculaire mooie schip waar wel een paar Euro’s aan waren gespendeerd. Een complete winkel straat aanboord de Virtuosa Boulevard genaamd. We hadden honger dus snel naar de 15de etage waar het buffet restaurant nog geopend was. Snel wat naar binnen gegooid en toen naar onze kamer 10408. Dit keer een simpele binnenhut. Onze koffers stonden buiten voor onze hut te wachten. Wil natuurlijk gelijk aan de slag met het uitpakken. Omdat we niet in Rome de volgende dag van het schip af mochten. Maar wel als je een excursie boekte bij het schip. Hebben we dit maar gedaan en ook gelijk een voor Valletta op Malta. Kost wat maar om aan boord te blijven was natuurlijk ook een beetje  van de zotte.Het was een lange rij bij de de excursie balie waar we wel een half uur in de rij hebben gestaan voordat we werden geholpen. Toen met de Credit kaar even wat geld op de Boord tegoed kaart gezet omdat je alles aanbood de Boordkaart doet. Betalen - deur openmaken en dit wordt gebruikt als controle om van en weer aanbood te komen. Na deze tijd rovende bezigheid. Zijn nog even over dit zeer indrukwekkende schip gaan lopen en vooral over de Virtuosa boulevard. Met een echte Gelatie (ijs) shop - Chocolade fabriek waar bonbons gemaakt worden - koffie bar en natuurlijk een sieraden en juwelier winkel. Wij hebben nog nooit zoiets gezien aanbood van een schip. Gigantisch en het drijft nog ook.

Om kwart voor negen liepen we weer op de 15de etage bij het Marketplace buffet. Nog een bak salade genomen met koffie en thee. We waren toen echt moe. Het was niet alleen fysieke vermoeiheid van het vroeg op staan. Maar ook een beetje de spanning of alles op zijn pootje terecht zou gaan komen. We waren uitgeblust. Om 21:30 waren terug in hut 10408 waar Wil nog even de puntjes op de I ging zetten met alles een goed plaatsje geven zonder dat het als een bende er uit zag. Ik ben dit nog even gaan inzamelen. Morgen ochtend om 07:00 uur er uit om aan de Rome excursie te gaan beginnen. Eerst een lekker ontbijtje en dan op naar Rome?

Vandaag toch nog 9587 stappen gedaan.

Maandag 8 november 2021: Rome 20 graden - Civitavecchia

We waren echt moe na de lange dag en visa versa. Ik heb echt lang niet zo goed geslapen mede door de liggende beweging van het schip denk ik. Moet wel even melden dat ik door de diepe slaap een iets wat vreemde slaapwandeling deed midden in de nacht om eigenlijk een toilet bezoek te doen. Maar ik werd gelukkig op tijd wakker gemaakt door het vrouwtje. Omdat ik mijn kleren kast open stond te doen en daar haast begon met afwateren? Maar doe toedoen van Wil werd dit abrupt onder broken en ben ik toch maar door gelopen naar de echte toilet. Wil zei nog “Gelukkig waren het jou kleren geweest”

Om 06:30 waren dan echt wakker na een zeer goede nacht rust. Wat is dat lekker zo slapen als deze nacht. Jammer dat het plasje de slaapdroom onder brak? Om 06:30 uit bed waar Wil als eerste de badkamer in ging en ging genieten van een heerlijke douche. Mooie douche cabine met een ronde glazen wand en een zeer goede douche meng kraan die een enorme straat water gaf. Je vraagt je wel eens af hoe ze dit doen aanbood van zo’n boot met zoveel mensen aanbood om haast direct warm water uit die douche kop te krijgen. Want thuis moet je toch wel even wachten voordat er warm water uit de douche kop komt stromen. Na de schrob beurt in de makkelijke kleren met wandel schoenen aan naar de 15de verdieping om van een heerlijk uitgebreid ontbijtje te gaan genieten. Met een lekker spiegel eitje en natuurlijk ontbijt spek. Wil nam de vers gebakken broodjes met wat plakjes kaas en natuurlijk yoghurt.

Om 08:00 zakte we 9 verdiepingen naar beneden om op de zesde naar Grand Theater te gaan om daar te verzamelen om vanuit daar aan de Rome excursie mee te doen. Die de naam “Rome Sichtseeing met Lunch”. Om 08:45 vertrok onze bus met nr. 20 richting Rome met de gids David Marini. Naar later bleek een geweldige man die goed Engels sprak een ook op andere vragen een goed antwoord had. Nog even een toilet stop net voor Rome en toen op naar deze zeer bijzonder mooie en indrukwekkende stad. Waar we goed werden geïnformeerd door David. Bij het Vaticaan (stad) naar het mooie Sint Pieterplein. Daar kregen we een uur voor ons zelf. Maar we hadden al schitterende dingen gezien voordat we hier waren. Wil had trek in een ijsje. En natuurlijk betaal je op deze lokatie 5 keer de hoofd prijs. Het was in ieder geval lekker. Ik was eigenlijk ook een beetje eigenwijs om een dubbele Espresso te nemen. Natuurlijk ook de hoofdprijs. Na de middag zouden we nog naar het oude trein station gaan en een speciaal plein. Dit plein komt ook voor in de film Rome Holiday met Gregory Peck gemaakt in 1960? Met de beroemde Treve Fontein.

Helaas, de stop en wandeling naar Pantheon, één vanRome best bewaarde Romeinse tempels. Toen we daar aankwamen begon het echt te stort regenen. Niemand wilde in deze enorme bui regen de bus uit en de bus moest om uiterlijk 15:00 terug zijn in Civitavecchia. Dus even staan wachten maar de regen bleef dus reden we hier vandaan linea direct naar ons prachtige schip de MSC Virtuosa in Civitavecchia. We waren daar om 15:15 precies terug bij aankomst op de terminal natuurlijk de Corona checks voordat we aanbood konden. Om 15:30 zaten we aan de koffie en nog even een bakje sla gehaald met koffie en een Cola Zero.

Vanavond wilde het vrouwtje naar het chique restaurant waar je met mes en vork moet eten en natuurlijk netje gekleed in kon. Ze wilde bediend worden en lekker samen gezellig aan de tafel blijven zitten en alleen maar opdrachten geven aan de vriendelijke obers. Dus ik ben voor het eten dit even gaan intypen en wil is even gaan ontspannen en het dag programma zitten bestuderen. Wat ook wel even het vermelden waar is. In onze hut staat een Bluetooth luidspreker Mr.Zoe. Die je aan je Iphone kan koppelen en dan kan je alle muziek wat op de telefoon staat of de radio via Wifi gezellig afspelen. Heb je toch Radio NPO 1 of wat je maar wil horen en een beetje bij blijven.

Om half zeven afgezakt naar de zesde etage naar de Symphony restaurant voor de warme avond hap. We kregen een tafeltje met 4 anderen en daar hadden we geen zin in. Dus even de haken in het zand en een praatje gemaak met de restaurant manager en toen kregen we een tafel voor ons beidjes. Het werd tafel 645. Niet lang daarna de menu kaar en wat we wilde drinken. Ik bestelde rode wijn met een fles water met bobbeltjes / Frizante. Natuurlijk Cola Zero voor het vrouwtje. De keuze van het menu was snel gemaakt. Asperge soep en een soort van kip als hoofd menu voor Wil. Voor mij een soort van Courgette en als hoofd gerecht Kabeljauw met gebakken aardappels en iets van groente. Toen de Cola zero werd gebracht en Wil een slok nam zag ik ze vies kijken. Ik moest ook proeven zie ze. Dus ik ook aan de Cola zero en inderdaad. Water had de overhand. Toen de restaurant assistent manager toevallig langs kwam. Het commentaar wat wij hadden gemeld en toen kwam er een blikje Cola Zero. Dit ook ingeschonken in een glas en daar stonden de twee glazen naast elkaar. Één glas water achtig licht van kleur en het glas met de Zero was donker bruin en smaakte ook duidelijk naar cola Zero en niet naar water. De man moest ons gelijk geven en bedankte ons voor de klacht. Want daarmee kon hij de koks op attenderen dat de verhouding van de cola niet goed was. We moeten zeggen, het eten was echt heel lekker. De voor en  hoofd gerechten en het dessert smaakte goed en was warm wat er warm moest zijn. Om 20:15 waren we klaar en bedankte wij onze tafel ober voor de goede zorgen. Ik wilde nog koffie en dat zijn we gaan gebruiken  in en bij de Virtuosa Lounge. Onder het genot van een gezellige muziekje de koffie en thee zitten gebruiken. Om kwart voor negen naar Le Grand Theater waar we voor hadden gereserveerd via een digitale display in de gang. Er zou een Rock and Roll show zijn met Steven Bor. Dit was een zeer indrukwekkende show van een ex musical ster uit Groot Brittannië. Dit heerschap kon echt geweldig goed met zijn gitaar overweg en had een goede stem die vele mensen in de zaal aan het dansen kreeg. Nee, dit was echt entertainment van de bovenste klas. Vermakelijk en amusement  waar je voor bleef zitten. Dus dat hebben we ook gedaan. Toen we om 22:15 het theater uit kwamen lopen was er op het plafond van de winkel promenade een mooie lichtshow. Een klein stukje gefilmd om deze indruk te bewaren. Het was half elf toen we terug liepen naar onze slaapkamer 10408. Daar was de kamer weer netje gemaakt en lag het programma in Engels op ons te wachten. Morgen een zeedag want het schip is onderweg naar Malta / Valletta.

We hebben vandaag totaal 7,3km gelopen dus toch weer aardig bezig geweest.

Morgen over de baren. Hopelijk mooi weer.

Dinsdag 9 november 2021: Zeedag - 22 graden met regen

Weer een goede nachtrust gehad want om 08:15 begon voor ons deze dinsdag. Ik een bed lampje aangedaan wat Wil ook deed ontwaken. Wil dook gelijk de badkamer in. Toen die weer vrij was ben ik gebruik gaan maken van de opfris kamer. Het scheermes ter hand genomen om weer een maagdelijk gezicht te krijgen. Tandjes weer wat witter gemaakt en de haartje weer in de plooi gelegd. Om kwart voor negen naar de ochtend maaltijd sessie. Boven aangekomen werd het voor mij de plakjes ontbijt spek met twee spiegel eitje die direct voor werden gebakken. Dit samen met 2 bruine geroosterde boterhammen en dit heerschap weer gesteld. Wil koos voor yoghurt met een verse banaan en een klein crossantje met thee en koffie voor mij. Ik heb daar ook nog een dubbele espresso besteld die toch net even wat lekkerder smaakt. Om half tien verlieten wij de enorme ontbijt zaal en liepen we naar de lift om naar de zesde etage af te zakken. We hebben daar even gekeken of alles goed ging met de betalingen met de credit kaart. Daar bleek dat er iets niet in orde was. Gisteren avond was er eten iets teveel in rekening gebracht dus zijn we even naar de receptie gegaan om dit even recht te zetten. Natuurlijk aansluiten in een behoorlijk lange rij. Eenmaal aan de beurt bleek dat er op ons account een drank pakket stond terwijl dit niet het geval zou moeten zijn. Dit zou door de medewerker van MSC worden recht gezet maar dit zou minstens een dag gaan duren. Hierna zijn we naar buiten gegaan op dek 15. Het was niet al te best weer maar het was tenminste nog droog. Daar even naar de Salsa dans lessen zitten kijken onder het genot van een bak koffie en glaasje fris voor madame Kerkmans. Om twaalf uur verlieten we het buiten gebeuren en liepen we richting lunch gelegenheid. Om half één zat ik met een bak sla voor mijn neus met wat toevoegseltjes zoals azijn-olie-zout en peper en wat Thousand Island dressing. Met behoorlijk wat water met ijsblokjes. Wil koos voor een pizza puntje. Al met al nam deze lunch niet teveel tijd in beslag en zijn we om half twee naar onze hut gegaan want het weer was niet al te best, zeg maar slecht. Het was gaan regenen en omdat we op onze kamer een joekel van een TV hadden met Nederlands TV zijn we gaan lezen en TV kijken. Helaas viel deze jongen in slaap??? Het vrouwtjes heeft alle excursies van Oman zitten doorlezen. Ik zou dit wat later gaan doen. Om half vier zijn we even een bakkie thee en koffie gaan drinken met de E-boekjes onder onze armen. Maar daar kwam niet veel van want daar zijn we eigenlijk iets te nieuwsgierig voor. Om half zijn we terug gegaan naar de kamer 10408 waar onze hutboy alles weer netjes aan kant had gemaakt. Het zag er weer spic & span uit. Het was eigenlijk zonde dat wij weer naar binnen moesten. Om vijf uur ben ik dit verhaaltje gaan in typen en wil lag te relaxen op bed. Vanavond moesten we om 18:30 in het restaurant zijn tafel 471. We konden niet naar het theater want dit was al volgeboekt. Om 18:45 liepen we het restaurant binnen in ons best kloffie dus met een colbertje en stropdas en ook het vrouwtje met de nette kleertjes aan. Dat was een tijdje geleden dat we er zou hadden bij gelopen. In het restaurant naar onze tafel waar op deze avond buren hadden uit Frankrijk. Die hadden mazzel natuurlijk want ik praat een aardig woordje Frans? De warme broodjes met roomboter werden als eerste gebracht samen met de menu kaart. Het werd ons beiden Krab als starter. Ik had zalm met aardappel pure als hoofd maaltijd. Wil had voor biefstuk gekozen samen met gebakken aardappeltje en sperziebonen. Het was heel smakelijk en als afsluiting van dit smakelijke eten voor Wil een sorbet en voor mij een kaas plankje met crackers. Voldaan en tevreden liepen we naar buiten richting de koffie bar bij het Grand Theater. Toch nog een keertje gevraagd of er afvallers waren en inderdaad. We konden toch de show Abracadabra gaan zien om 21:00. Toch maar naar de koffie bar voor zo’n heerlijk dubbel Espresso. Daar ging haast gelijk de dans lessen beginnen. Dit hebben we maar over geslagen. Na de koffie en de thee liepen we om 20:45 het theater binnen. Om negen uur een toespraak van de Kapitein in het theater.

Moet zeggen die deed de baas van dit schip in 4 talen, knap gedaan jochie? En toen de spectaculaire show van Abracadabra. Wat een mix was tussen goochelen - dansen en zingen maar mooi en met veel kleur en in mooie kleding. Na 40 minuten liepen we snel terg naar onze cabine 10408 omdat ik een enorme hoeveelheid urine moest lozen en niet al te veel tijd meer had om dit op te houden en ik had geen luier om gedaan. We haalden dit precies op tijd. Nog even naar de receptie gebeld omdat de tickets voor de excursie voor morgen op Malta niet in onze cabine lagen. Maar na dit belletje werden die gelijk gebracht en wisten we dat we om 08:45 aanwezig moesten zijn in het theater. Dus even dit verhaaltje even intikken en dan ons gereed maken voor morgen ochtend Valletta op Malta.

Ook vandaag weer behoorlijk wat gelopen, totaal 9072 stappen / 6,2 km.

Woensdag 10 november 2021: 24 graden met een klein zonnetje.

We lagen vroeg al langs zij in Valletta en dan lig je ook eigenlijk direct in deze plaats.

Wij waren precies on zeven uur wakker en zoals gewoonlijk dook Wil als eerste de badkamer in.

Ik niet veel later waar ik altijd wat meer tijd nodig heb om toilet te en pillen te slikken als Wil.

Maar goed, om  07:45 verlieten we onze kamer en het knopje ingedrukt dat onze kamer kon worden schoon gemaakt. Wat een groen lampje geeft boven de deur. Op naar een smakelijk ontbijtje. Natuurlijk voor opa Kerkmans gestreken plakjes ontbijt spek en er werd direct begonnen aan mijn twee spiegel eitje en daaronder een volkoren sneetje brood. Ik geloof niet dat ik ga omkomen van de honger. Eigenlijk als je de ontbijt zaal binnen komt staan er eerst allemaal taarten? En dat vind ik zelfs vreemd. We hadden een mooi plaatsje in het restaurant aan het raam met een prachtig uitzicht over Valletta. De zon wilde wel doorkomen maar was er nog niet. Het was wel al 23 graden dus koud was het niet. Na deze altijd weer smakelijke ochtend start liepen om 08:10 weg en moesten we naar de verzamelplaats voor de door ons geplande excursie. Die zou om 08:45 gaan beginnen maar eenmaal beneden aangekomen op de zesde verdieping bij Le Grand Theater. Bleek dit al in gang te zijn. Dus de sticker 20 op het T-shirt aangebracht en via de 4de verdieping naar buiten waar 32 bussen stonden met allemaal een nummer. Wij moesten bus 20 hebben. Nadat wij waren ingestapt vertrok de bus niet veel later met de mede cruise ganger. We hadden allemaal een kastje op onze buik hangen met een oortje zodat de gids zijn verhaal makkelijk kwijt kon zonder te schreeuwen. Om net voor negen reden we eerste kilometers . Valletta zelf is een historische stad eigenlijk al het hoogte punt op zich. Met een paleis wat Grandmaster Palace wordt genoemd. Ook de plaats Mdina is mooie ommuurde plaats waar de meeste gebouwen uit de Middeleeuwen stammen.

Tussen Malta en Gozo ligt een schitterende blauwe laguna. In het dorp Naar is de villa Palazzo Parisio omgetoverd tot een paleis. We brachten ook een bezoek aan het vissersdorp Marsaxlokk. Moet wel melden er weinig of geen stranden zijn wat de gids ook aangaf. Om 13:00 een waren we terug bij ons bootje. Vergeet niet dat Malta maar 14 x 27 km. groot is. Dus dat heb je gauw aangereden. We mochten niet buiten de bus komen door het Corona gebeuren. Net voordat we aanbood kwamen moest je door een grote winkel waar je eventueel een souvenir zou kunnen kopen. Al met al een interessante korte excursie die je een beeld geeft van Malta. Eenmaal op het schip zijn we naar de 15de verdieping gegaan en op het achterschip met een klein zonnetje gaan zitten en een mooi uitzicht over Valletta. Wil heeft mijn Macbook gehaald en ben ik buiten dit verhaaltje gaan in rammelen. Het is 13:26 als ik ga proberen om mijn verhaal naar reislogger te versturen.

Wordt vervolgd.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Simon:
    10 november 2021
    Eindelijk toch nog een oude boot gevonden die jullie mee wilde nemen,geniet er van.
  2. Leen en John Kerkmans:
    11 november 2021
    Ach, het is behelpen maar veel meer luxe is eigenlijk niet mogelijk denken wij
  3. PWM Snepvangers:
    11 november 2021
    Mooie verhalen leen, laat jullie maar lekker verwennen he gr. Ans en peter
  4. Nico en Marijke:
    11 november 2021
    Leuk je reisverslag weer te ontvangen! Fijne vakantie geniet ervan!
  5. Leen en John Kerkmans:
    11 november 2021
    Morgen ochtend zijn we in Athene en zo vrij als een vogeltje. Vandaag aanboord een PCR test gedaan.
  6. HanniecDuque:
    11 november 2021
    Is het er toch eindelijk van gekomen! Het klinkt allemaal heel erg goed, het eten de entertainment s’avonds een winkelstraat en dan die mooie excursies 👍🏻.
    Geniet er maar van!groetjes Alberto en Hannie
  7. Leen en John Kerkmans: