Cruise 2021 van Genua naar Dubai

13 november 2021 - Rhodos, Griekenland

Woensdag 10 november 2021: 24 graden met een klein zonnetje.

We lagen vroeg al langs zij in Valletta en dan lig je ook eigenlijk direct in deze plaats.Wij waren precies on zeven uur wakker en zoals gewoonlijk dook Wil als eerste de badkamer in.Ik niet veel later waar ik altijd wat meer tijd nodig heb om toilet te en pillen te slikken als Wil. Maar goed, om  07:45 verlieten we onze kamer en het knopje ingedrukt dat onze kamer kon worden schoon gemaakt. Wat een groen lampje geeft boven de deur. Op naar een smakelijk ontbijtje. Natuurlijk voor opa Kerkmans gestreken plakjes ontbijt spek en er werd direct begonnen aan mijn twee spiegel eitje en daaronder een volkoren sneetje brood. Ik geloof niet dat ik ga omkomen van de honger. Eigenlijk als je de ontbijt zaal binnen komt staan er eerst allemaal taarten? En dat vind ik zelfs vreemd. We hadden een mooi plaatsje in het restaurant aan het raam met een prachtig uitzicht over Valletta. De zon wilde wel doorkomen maar was er nog niet. Het was wel al 23 graden dus koud was het niet. Na deze altijd weer smakelijke ochtend start liepen om 08:10 weg en moesten we naar de verzamelplaats voor de door ons geplande excursie. Die zou om 08:45 gaan beginnen maar eenmaal beneden aangekomen op de zesde verdieping bij Le Grand Theater. Bleek dit al in gang te zijn. Dus de sticker 20 op het T-shirt aangebracht en via de 4de verdieping naar buiten waar 32 bussen stonden met allemaal een nummer. Wij moesten bus 20 hebben. Nadat wij waren ingestapt vertrok de bus niet veel later met de mede cruise ganger. We hadden allemaal een kastje op onze buik hangen met een oortje zodat de gids zijn verhaal makkelijk kwijt kon zonder te schreeuwen. Om net voor negen reden we eerste kilometers . Valletta zelf is een historische stad eigenlijk al het hoogte punt op zich. Met een paleis wat Grandmaster Palace wordt genoemd. Ook de plaats Mdina is mooie ommuurde plaats waar de meeste gebouwen uit de Middeleeuwen stammen.

Tussen Malta en Gozo ligt een schitterende blauwe laguna. In het dorp Naar is de villa Palazzo Parisio omgetoverd tot een paleis. We brachten ook een bezoek aan het vissersdorp Marsaxlokk. Moet wel melden er weinig of geen stranden zijn wat de gids ook aangaf. Om 13:00 een waren we terug bij ons bootje. Vergeet niet dat Malta maar 14 x 27 km. groot is. Dus dat heb je gauw aangereden. We mochten niet buiten de bus komen door het Corona gebeuren. Net voordat we aanbood kwamen moest je door een grote winkel waar je eventueel een souvenir zou kunnen kopen. Al met al een interessante korte excursie die je een beeld geeft van Malta. Eenmaal op het schip zijn we naar de 15de verdieping gegaan en op het achterschip met een klein zonnetje gaan zitten en een mooi uitzicht over Valletta. Wil heeft mijn Macbook gehaald en ben ik buiten dit verhaaltje gaan in rammelen. Het is 13:26 als ik ga proberen om mijn verhaal naar reislogger te versturen.

Het was lekker toeven op het achterschip op de 15de verdieping. Tevens konden we vanaf het vertrek op een geweldige manier volgen. Toen het schip op een geweldige manier door de braakwater pieren was door gevaren en het ruime sop koos. Zijn we naar binnen gegaan omdat de bakker aanboord heerlijk koekje had gebakken. Daar was ook spoor met slagroom. De andere koekje smaakten ook geweldig maar we moesten ons echt afremmen. We hebben er een paar genomen met een kopje groen thee. Het was inmiddels vijf uur en zijn we afgezakt naar 10 naar ons hutje  408. Daar even zitten relaxen en toen in de wat nettere kleedjes naar de vijfde gegaan. Om een excursie te bestellen voor Muscat. Het was excursie MUS003 die ons naar het gebergte in dit land moet gaan brengen. Toen we dit hadden gedaan. Zijn we één verdieping naar boven gegaan om daar ons avond maaltje te gaan gebruiken. Naast on tafeltje zaten dezelfde mensen als gisteren avond die eigenlijk woord zeiden. Ik ben toen maar even gaan vissen met te vragen waar ze vandaan kwamen. Dit bleek Albanië te zijn en het mannelijke gedeelte sprak een paar woorden zeer gebrekkig Engels. Toch maar een poging gedaan om een gesprek op gang te brengen omdat wij wel het idee hadden dat ze wat eenzaam waren. En toen we eenmaal dit hadden gedaan konden we wel zien dat ze dit wel gezellig vonden. Tevens hadden hun problemen om Internet op de Iphone te krijgen ondanks dat ze er voor betaalde. Toen ik even een snelle blik op de instellingen deed. Bleek de Iphone in de vliegtuig modus te staan. Toen ik dit had aangepast bleek dat alles naar behoren werkte. De maaltijd vanavond was file plakje vlees (soort van Carppacio)  en ik had een soort van zeevis mengseltje. Het hoofd gerecht rollade met wat vet en gebakken aardappels ik had Risotto met wat groente. Het dessert was witte chocolade mousse voor Wil. Ik had een soort rijs pudding met kaneel.

Het meeste smaakte goed. Om acht uur liepen we de eetzaal uit en liepen naar de Virtousa Boulevard waar aan eind een koffie en dansbar is. Daar een dubbel espresso genomen en in een heerlijk stoeltje het gestuntel van sommige leerling dansers zitten aanschouwen. Altijd grappig als je zelf niet voor joker staat. Om vijf voor negen liepen we het theater in om voor de tweede keer naar Stevie Born te kijken. Het moet gezegd een echte artiest want hij goed zingen en zich zelf heel goed begeleiden op de gitaar. Want gitaar spelen gaat hem ook goed af. Hij kreeg de hele zaal weer mee en aan het einde van zijn optreden stond de hele zaal te dansen of te swingen. Om 22:00 liepen we hier naar buiten en zijn we eigenlijk direct naar onze nacht verblijf gelopen. Want we hadden het gevoel dat we moe waren. En vannacht zou de klok een uurtje vooruit gezet worden dus een uur minder slapen.. Het was half elf toen we hut binnen kwamen. Alles aan de stroom gehangen om morgen weer volle batterijen te hebben. Het was een leuke dag geweest  en morgen een zeedag. Het schip vaart dan richting Athene.

Donderdag 11 november 2021: 21 graden

De klok was vannacht naar Griekse tijd gezet wat in hield vooruit dus een uurtje korter slapen. In ons geval maakte dit niets uit want we moesten niet gaan werken. Geen wekker die ons wakker maakte maar de menselijk klok. Kwart over acht waren we weer netjes en hing er een heelijk luchtje om ons heen.

Naar de 15de verdieping waar we hebben genoten van het ontbijtje. Het zonnetje was al aanwezig en onder het genot van een lekkere dubbele espresso naar buiten. Een plaatsje gezocht waar geen wind stond en op een legstoel gaan zitten achter een glazen wand. Konden we wel genieten van dolfijnen. Vandaag was de koers Athene Griekenland en het was dus een zeedag. Maar op zo’n bootje is het best toeven met alles onder hand bereik. Koffie en thee op een klein afstandje van de ligstoel en ook de toiletten op gezicht afstand. Het werd steeds een beetje warme en rond de middag lagen we met alleen de zwemkleding aan op het dek. We moesten on 11:15 nog wel even een PCR test doen. Wat wij heel goed vinden dat dit ook op zee wordt gedaan om alles maar uit te sluiten. Na de lunch weer terug naar de ligstoel waar de eerste contouren van de Pelloponese aan de horizon verschenen. Vanaf 13:00 hadden we aan de linkerkant (bakboord kant) land liggen wat natuurlijk wel een prettige gevoel is. Als er wat gebeurt kan je altijd naar de kant zwemmen?????? Om 16:00 naar binnen om koffie tijd te nemen onder het genot van lekkere vers gebakken koekje en Scoon met slagroom. Meerdere cruise genoten genoten van dit koffie / thee uurtje. Om17:30 zijn we voor de eerste keer op deze dag terug gegaan naar onze hut om ons wat op te frisse en gereed te maken voor de sjeike avond maaltijd. Daar moet je altijd met mes en vork eten wat natuurlijk wel een heel gedoe is. Laten we hopen dat onze Albanese buurtje aan de tafel er naast. Wat te vertellen hebben en dat ze dit ook in een verstaanbare Engels te begrijpen is voor ons. Wat af en toe is het maar raden waar ze het over hebben. De menu kaart moet je via een scan op je telefoon laden. Dus geen oude papieren menu kaart, nee modern via een QR code. Dit was ook tijdens onze motor vakantie in Spanje ook in vele cafe’s en restaurant het geval. Eigenlijk best wel handig.

Om 18:40 begaven we ons naar de 6de etage om weer deel te gaan nemen aan de warme hap.

Bij het naar binnen komen van het restaurant stonden alle obers aan de beide zijkanten om ons hartelijk te begroeten. Wij liepen naar onze tafel waar op de andere kopse kant het oudere Franse stel al aanwezig was. Die vertelde ons dat ze ook goed Engels praten omdat ze nu al een tijdje in California woonde dit vanwege hun dochter en klein kinderen. Via de restaurant QR scan kwam de menu kaart te voorschijn.

Wil koos voor Tapas  als starter - Lasagna en Tiramisu. Ik ging ook voor Tapas - Zalm met gekookte aardappels en asperges - Kaasplankje als dessert. Op eind kwamen ze langs met Limonscelli a 7,50 per glas. Ik heb het citroen drankje genomen als afsluiting van weer een geslaagde maaltijd. We konden tot nu toe niet klagen over de maaltijden. Om half negen liepen we over de winkel boulevard waar de voorstelling van een soort van film op het plafond werd afgespeeld. Ik heb dit keer de hele lengte maar eens opgenomen met de telefoon. Het was trouwens bijzonder druk en je kon haast nergens zitten. We hebben maar besloten om terug te gaan naar onze kamer. Kon ik mijn verhaaltje even intikken. De vutboy Agus was weer druk bezig geweest en alles was weer verschoond en vervangen. Nieuwe lakens - bad handdoeken etc.. Dat moet een een beetje werk zijn om dit voor alle gasten te doen.

Het was 21:00 toen we terug waren in ons onderkomen voor de komende nacht. De TV aangezet op kanaal 44 omdat we daar NL tv konden kijken. Morgen de wekker zetten want we willen vroeg op pad.

Vrijdag 12 november 2021: Verwachting is 18 graden maar het werd 23 graden.

Om 06:30 waren we wakker. De schrob beurt hadden we snel gedaan en om 07:15 zaten we boven op dek 15 aan het ontbijt. Want om 07:00 zouden we langszij liggen in Pireus om dan frank en vrij op stap te gaan. Maar dit keer lagen de Griekse autoriteiten dwars want het werd wachten, wachten, wachten om uiteindelijk om 10:00 uur het belovende woord te krijgen dat alles in orde was en dat we mochten.

Dus dat waren 3 uur weg. Alleen stelde de kapitein het vertrek meet één uur uit en was het vertrek 18:00 uur geworden. We hadden eerst zitten denken om met het openbaar vervoer alles te gaan bekijken. Het werd uiteindelijk een VIP taxi voor ons de hele dag. Onze chauffeur Konstadnis Liberopoulos bracht ons waar we wilde maar had natuurlijk zelf ook goede suggesties. Die hebben we dan ook maar aangenomen en begonnen we het het voetbal veld van Pireus. Hierna de tempel van Olympische Zeus. Of laten we zeggen de overblijfselen daar van. Een kaartje gekocht van 4,-Euro/p.p. Er stond eigenlijk niet al teveel meer overeind. Na een kwartiertje verlieten we deze bezienswaardigheid en niet veel later stonden we voor het oude Olympisch stadion wat in 1896 weer werd gebruikt. Hier kunnen 68.000 mensen in dit hoefijzer vorige stadion. Het ziet er nog staats bijzonder goed uit en a.s zondag eindigt hier re Marathon van Athene. Hier kregen en ouderdom korting en waren we voor 5,- Euro binnen. We zijn ophoog geklommen naar de tweede ring in nog steeds enorm aandoende stadion. Je kon over een loop platform helemaal naar de andere kant lopen. Zeg maar naar de andere kant van de hoef. Het ineens en geweldig om hier te zijn en te lopen. Alles is van Marmer en het maakt echt indruk. Na een drie kwartier waren we weer ons taxi die netje bij de uitgang op ons stond te wachten. Nu was de volgende stop het paleis van de 1st minister waar de beroemde wisseling van de wacht plaats vind. Ook hier werden we netje aan de andere kant van de straat waar dit plaats vond neergezet. Hij vertelde, als we gewoon naar beneden zouden lopen stond hij daar weer op ons te wachten. Moet zeggen, het wel een aparte gewaarwording de manier hoe deze heren dit doen en het kabaal wat ze met de schoenen maken. Er werd ons verteld dat elke schoen ruim 4 kg. weegt en er moet iets van staal in zitten want dat hoor je als ze de schoen over de stenen slepen. De beentje heel hoog. Een blauwe hoed betekende een leerling een blauwe hoed een soldaat dit al een stage verder is. Na een kwartiers vervolgde wij onze journey en werden net voor de wandeling naar de Acropolis neer gezet. Hij zou ons om 13:00 hier weer ophalen. Dit was best een aardig klimmetje voor ouwe lullen zoals wij. We zagen heel hoog boven ons die beroemde tempel maar we waren er nog niet.. Daar moest nog wat wandel arbeid verricht worden. Halverwege nog even 10,-Euro per persoon betalen om een hek door te komen en daar moesten we ook onze Internationale QR code laten zien. Dat was allemaal in orde dus konden we onze wandel klim voortzetten. Eerst dachten we, weer oude stenen zien. Maar hoger we kwamen hoe indrukwekkender het was. Het weer was heerlijk. Blauwe hemel en een heerlijk zonnetje bij 23 graden. Beter kan eigenlijk niet. Ik heb dan ook goed gebruik gemaakt van de afritsbroek en het T-shirt met korte mouwen. Dat gaf toch wel een beter fris gevoel.

Het was druk zelfs in deze periode het is tenslotte november. Je vraagt je dan wel af hoe dit in de zomer moet zijn bij een bloedhitte en met veel meer mensen. Om 12:15 stonden we naar het grootste gebouw van de Acropolis wat ze aan het renoveren waren. Natuurlijk de nodige plaatjes gemaakt. Een klein gebouwtje op de achtergrond hebben we onze meegebrachte appels gegeten. Maar werden direct op de vingers getikt door een mevrouw van de toezicht. Die vertelde dat we hier helemaal niks mochten eten. Maar ze vond het toch wel goed dat we de appel op aten maar wel in de vuilcontainer gooien na afloop.

Natuurlijk hebben we dit gedaan. We vervolgde langzaam de afdaling. Eerst nog via een soort bijgebouw gelopen. Halverwege een toilet stop gehouden. Dat ging hier netjes, één persoon tegelijk naar binnen en dan werd ook de wc schoongemaakt. Dat creëerde wel een wachtrij maar veiligheid voor alles.

Om 13:00 uur waren we op het afgesproken plekje en onze VIP taxi kwam haast tegelijk met ons aan. Nu wilde Wil naar een shopping Mall en daar gelijk wat eten. Om 13:50 stonden we voor een grote shopping mall en ook daar werd iedereen gecontroleerd d.m.v. de QR code en met een ID. Tja, dat is toch wel wat serieuzer dan bij ons in het kikker landje. Daar gebeurt dit niet. Wij naar binnen en zowaar. Wil heeft een paar lederen schoenen gekocht. Om 15:00 waren we weer buiten waar onze chauffeur Konstadnis Liberopoulos al buiten stond. Wij wilde nu terug naar onze bootje. Om 15:30 stapten we voor varende hotel uit de taxi. Afscheid genomen en via allerlei security gangetje stonden weer buiteen voor dit gigantische mooie schip. Ik ben nog naar de voorkant gelopen om een foto van dit bootje te maken.

Eenmaal op de loop plank van de MSC Virtuosa waren we zo binnen en niet veel later in onze kamer 10408. Waar in een envelop onze beide PCR testen van gisteren lagen. Allebei met een negatieve uitslag.

Dus wij zijn nog steeds Corona vrij? We gaan nu naar het dek 15 om een stukje taart of koekjes te eten met koffie en thee. Wat een ellende allemaal. We moeten zeggen, dat het vandaag een zeer geslaagde dag is geweest in zonnig Athene. Het is nu 17:00 uur. Straks even het vertrek aanschouwen. Morgen Rhodos staat Rhodos op het programma. Om 18:45 waren we beneden in restaurant waar we weer buren hadden. De man en vrouw uit Albanie waren ook weer aanwezig. Moet wel zeggen dat deze mensen een andere maaltijd volgorde hebben als wij. Maar dat zal wel lands gewoonte zijn. Vanavond was het avond eten niet zo best. Dat kan natuurlijk ook een keer gebeuren. Ik had vis en Wil had kauwgum wat vlees heette. Daar heeft zij meer dan helft van laten staan. Ik vond eigenlijk alleen het dessert redelijk goed, dat was vers fruit. We hadden ook nog even snel geboekt voor de theater voorstelling. Wat een Klassieke Italiaanse avond zou moeten worden. We hebben dit 2 nummers zitten aanhoren en zijn toen via de beroemde zijdeur weg geslopen. Om 21:40 waren we terug in ons slaap vertrek waar ik ben gaan zitten intikken. Er lagen weer papieren in het Engels die we moesten invullen voor LImassol / Cypres. Er staat o.a. in dat jezelf volledig verantwoordelijk bent voor eventuele gevolgen als er Corona wordt geconstateerd. Al en al veel rompslomp door het Corona ook nu nog. Het is nu 22:00 als ik dit afsluit.

Morgen ochtend om 09:00 liggen we in Rhodos.

Vandaag totaal 14.337 stappen gelopen / 9,8km. Dus we zijn weer aardig bezig geweest.

Zaterdag 13 november 2021 ; Warm 24 graden.

1. John:
    13 november 2021
    Lekker hoor beetje happen beetje cultuur mooi weer vrouwtje er bij geniet ervan gr john
  2. Leen en John Kerkmans:
    13 november 2021
    Doen we ook, moet zeggen voor ons een openbaring Rhodos. Gezellig en zonnig
  3. Frans van der have:
    13 november 2021
    Zo te lezen vermaken jullie jezelf goed mooie foto's ook en inderdaad een geweldig mooi schip.
    Ik lees ook dat dek 15 wel in de smaak valt qua cookies en lekkernijen en natuurlijk de koffie geniet ervan haha.