Cruise Azie 2019 - Slechte internet verbindingen / Vanaf vrijdag 15 febr. tot nu 21 febr. 2019

21 februari 2019 - Sihanoukville, Cambodja

De Internet verbinding is slecht ook aanbood waar het 50,-US per dag kost dus dat doe in niet.

Ik zit nu in een Hotel in Sihanoukville Cambodja

Vrijdag 15 febr. 2019: Bloed heet en zonnig

We hadden de wekker op 08:00 gezet en dat ding liep inderdaad af met een verschrikkelijk lawaai. We zaten (bijwijzevan spreken) rechtop in ons bedje. Is de langzame modes zijn we er uit gegaan. Wil direct onder de douche ik net even daarna. Ik moest me eigen natuurlijk scheren. Om 09:30 waren beneden in de ontbijt zaal waar we 58,- Singapore dollars (40,- Euro) moesten betalen voor de ochtend hap. Natuurlijk voor mij een lekker vers gebakken eitje. Wil nam kaas met lekker vers brood. Die aangevuld vers fruit en etc.

Om 10:30 liepen we naar buiten en er was niet al teveel tijd vandaag om nog iets te ondernemen. Recht tegen over ons hotel wat gelegen is aan het havenzicht was een enorm winkel centrum. Dus dat was een eenvoudige keuze en heel handig. Het was daar binnen lekker koel en Wil kon d’r lekker uitleven. Om 12:30 waren we terug in het hotel om onze koffers op te halen en op weg te gaan naar de Maasdam. Daar aangekomen bij de cruise terminal d.m.v. een taxi (6,50 Euro Singapore dollar) ging alles heel snel. Afgeven van de koffers bij de Holland Amerika lijn. Toen één etage naar boven waar we na 10 minuten onze hut sleutels kregen. Eenmaal in de hut stonden de koffers al binnen in onze hut. We hebben de slippers gepakt en zijn naar het Lido dek gegaan voor een snelle hap.

Dat was een klein pizza puntje en sla met allerlei toevoegingen voor het vrouwtje. Met een glaasje lekkere verfrissende ijs thee smaakte dit geweldig. Nog even met één van de bediende’s staan praten. Om daarna weer terug te gaan naar onze hut voor het uitpakken van de koffers en netje in de kasten te leggen. Om half vijf was dit nog niet helemaal klaar maar het schip zou om vijf uur vertrekken dus zijn we naar het achterdek 7 gegaan om dit vertrek buiten even mee te maken. Tien voor vijf waren alle touwtjes los en begonnen we aan de zee reis richting Maleisie. Wij zijn om half zeven van het achterdek weg gegaan en gingen in het zelf bedienings Lido restaurant voor de avond hap. We zaten op een leuk plaatsje bij het raam waar al een dame uit Canada (Victoria) aanwezig was. We hebben onder het eten gezellig met deze 80 jarige dame over van alles en nog zitten praten. Trouwens best wel knap als je alleen staande 80 jarige dit soort dingen nog onderneemt?

Na een geslaagd maaltijd met echt heerlijke vis (trout) en varkens vlees met aardappels en gemixte groente. We namen een klein taartje als dessert met een bakje koffie en thee. Om half acht waren we weer in onze hut 542 waar Wil de laatste kabeltjes en kleding uit de koffers gehaald. Om kwart over acht liepen we weg bij onze hut en zijn we een beetje het schip gaan verkennen. Eerst naar dek 7 wat het promenade dek was. Even naar de informatie om te vragen hoe het gaat met de benodigde visums voor de verschillende landen. De envelop die we morgen zouden krijgen gaat over de verschillende visum. Daar moeten even aangeven welke we willen hebben. Via de foto galerij waar al de foto’s stonden die vandaag tijdens het aanbood komen waren gemaakt. Wij hadden ons ook laten vast leggen. Maar ik ben veel knapper als op die gemaakte foto’s??????

Dus we hebben er geen ééntje uitgekozen. We zijn toen in het theater gaan zitten omdat daar een soort van presentatie zou worden gehouden over de haven die we morgen gaan bezoeken. Dit is Kuantan in Maleisië. Ik heb de grootste en meest interessante bezienswaardigheden opgeschreven in mijn Iphone voor morgen. We gingen het rustig aan doen want we moesten via een bus service vanaf het schip door het haven gebied. Dus zou het morgen heel druk zijn direct na aankomst, daar werden we voor ge-waarschuwd. Dus geen wekker zetten en zo lang mogelijk slapen.

Om tien uur was dit afgelopen en zijn we nog een beetje op verkenning geweest om het schip wat beter te leren kennen. Net na half elf zat ik dit verhaaltje in te tikken op mijn laptop. Nog even wat voor informatie doorgenomen wat en hoe je bepaalde dingen moest doen. Dit was deze dag en morgen komt er weer een nieuwe.

Zaterdag 16 febr. 2019: Bloed heet

We hadden niet al te best geslapen. Maar er komen wel weer andere tijden.

Ik werd eigenlijk wakker door een soort van honger gevoel. Ik vertrouwde het niet helemaal en ben toen maar even het suiker niveau gaan controleren en dat bleek midden de nacht veel te laag te zijn. Dus het bed uit en even wat te eten genomen. Dit was natuurlijk een te lange onderbreking en waren we eigenlijk klaar wakker.

Acht uur het bedje uit snel gewassen en omgekleed. Naar boven voor de eieren show en de gestreken plakjes ontbijt spek. Ik vind het altijd heerlijk om s’morgens voor een ontbijtje te gaan bij de Holland Amerika lijn. Het wordt vers voor je gebakken en altijd vriendelijke gezichten. Oma ging voor simpele kaas met een broodje. Aan ons tafel zat toevallig een ander stel Nederlanders. Die heel veel van plan waren hier in Kuantan Maleisië. Maar ik had thuis een beetje zitten lezen over deze aanleg plaats en kon eigenlijk helemaal niet bijzonders vinden. Natuurlijk had de HAL allerlei excursies die wij naar verhouding waanzinnig duur vonden. Je kon met een bus vanaf het schip naar de plaats Kuantan gebracht worden (dat is 25 minuten rijden) en dan ter vrije besteding. En dat voor het lieve sommetje van 89,95 US. Belachelijk vonden wij dat. Want je kon met een taxi voor 25,-US enkele reis ook in dezelfde bestemming komen. Wij zijn na het ontbijt naar buiten gegaan om op die, dus met een taxi naar Kuantan te gaan. Nadat we beneden op de kade bij wat kraampjes hadden gekeken en naar de bus liepen die ons naar de haven poort zou brengen. Werd ons verteld dat de bus niet naar de haven poort zou gaan rijden. Omdat er al minstens 90 mensen buiten de poort stonden. Dus wij zijn weer recht omkeer gegaan en de gangway weer op naar het schip en naar de hut waar we snel de zwem kleertjes aan deden en naar het zwembad zijn gelopen op achterdek 10. Direct een plons in het heerlijk verkwikkende frisse water. Na deze verkoeling een paar lekkere lig stoelen uit gekozen met een verkoelend windje in deze warmte. Tot 12:30 liggen luieren en toen op naar het LIdo restaurant voor ons middag maaltijd. We kozen voor een Thaise noodles maaltijd met stukje heerlijke malse biefstuk met broccoli. Dit was geen soep maar dikke noodles die was klaar gemaakt met een special sausje. Het smaakte verrukkelijk. Een chocolade soft ijsje als dessertje en de buikjes waren weer aangevuld. Ter afsluiting een koffie en thee met een koekje en 13:30 liepen we weer naar ons stoeltje bij het zwembad op dek 10. Eerst maar even het verkoelende water in van het zwembad. Om 17:00 was het wel genoeg geweest in de smorende zon en zijn we naar de Lido market gegaan op dek 11. Ik de Laptop even gehaald om dit verhaaltje in de schaduw in te tikken en Wil heeft het E-boek aan het werk gezet. En begonnen aan het verhaal van de “De zeven zussen” Dat was wel van korte duur want ze sliep na 5 minuten in op de gewone stoel met E-boek in haar handen. Het was natuurlijk ook wel een vermoeiende dag geweest?

Omtreeks vijf uur vertrokken we weer en werd er koers gezet naar Thailand (Bangkok). We zouden een daagje op zee verblijven om op maandag in Thailand aan te komen.

We zijn rond het vertrek van vijf uur naar het Kraaijennest van het schip gegaan wat is net boven de brug van het schip. Het was daar lekker koel met een verkoelend briesje. We zijn hier gebleven tot ver na het naar uit varen van de haven van Kuantan. Toen moesten we naar beneden omdat we rond zes uur wilde eten in het restaurant waar we lekker zouden worden bediend. Ons even lekker gedoucht en opgetut om in de nette kleertjes naar het restaurant gelegen op het achterschip van dek 7. Daar werden we door een soort van piccolo naar ons tafeltje gebracht voor 2 personen en hier was toevallig ook de ober waar we tijdens ons middag maaltje een tijdje mee hadden gesproken die Bus heette. Ik heb een flesje rode wijn uitgekozen goed voor een paar dagen en Wil nam haar oude vertrouwde Cola zero. We kozen als voor gerecht Grab met live, hoofd gerecht werd Coconut Crusted Schrimps (garnalen) in een sla bed. en als dessert Chocolade cream met bonbons (haast suiker vrij). Het smaakte echt geweldig en zeker de grab was naar mijn idee ontzettend goed. We sloten af met een kopje thee en nespresso. Dat een heerlijk Italiaans koekje had. om tien voor acht liepen we hier weg en begaven ons direct naar het theater waar vandaag een Ierse cabaretier een dik uur zo gaan vullen met grollen en grappen. Hij had wel een typische Iers accent maar was goed te volgen en het was zonder mee leuk. Om negen uur verlieten we het theater en gingen we naar de Wayang bioscoop waar een leuke komische film zou worden vertoond die “Crazy Rich Asians” heette. Bij het naar binnen gaan kregen we een zak pop torn in onze handen gedrukt (tja wel grappig). Maar ik zou het einden van deze film op een geheel andere manier gaan eindigen. Ik had blijkbaar nog steeds een beroemde Jet leg want ik kon de ogen niet open houden. Dicht houden van de ogen ging mer veel beter af en daar ben ik dan ook voor gegaan. Helaas maakte het vrouwtje een einde aan mijn eigen film en zijn we maar richting onze kamer 542 gegaan om van de nacht rust te gaan genieten. Ik heb onze kamer wel op eigen kracht gehaald. Om half elf hebben we deze dag afgesloten

Zondag 17 febr. 2019: Weer prachtig mooi weer

Om half negen werden we wakker omdat de blaas helemaal vol was. Anders was het nog wel wat later geworden. Ik had er natuurlijk voor kunnen kiezen om alles te laten gaan. De bedden worden toch door een ander verschoont en opgemaakt. Dat ging me net even te ver. Dus alles maar even gelijk gedaan en een kwartier later stond ik helemaal klaar in de korte broek met een schoon shirtje en Willie ook. Om weer aan ontbijtje met de vers gebakken eitje te gaan beginnen. Op naar het 11de dek voor de ochtend maaltijd.

Na een klein uurtje zijn we naar buiten gegaan en stoel lig stoel genomen bij de Lido pool.

Dit zwembad heeft ligt op het midden van schip en heeft een schuifdak wat eventueel dicht kan als de weer omstandigheden daar naar zijn. Nu niet nodig want het was echt schitterend weer met een verfrissend briesje. We hebben daar aan een tafeltjes alle benodigde visa formulieren zitten invullen nodig voor Thailand - Cambodja - Vietnam en een landing kaart voor Hongkong. Ja er is veel nodig voordat deze landen je toe laten.

Wil is daarna met de ingevulde Visa papiertjes naar de receptie gegaan op de 7de etage.

Nu was dit allemaal geregeld en konden we morgen zonder problemen Bangkok bezoeken. Toen op de luie ligstoel om de koperen Nelis recht in zijn ogen te gaan liggen kijken. Toch wel special als je bedenkt dat het in ons landje nog wel een beetje fris is. Hier kreeg ik ook een Nederlands krantje aangeboden door de Holland Amerika lijn. Om 12:30 gingen we naar lunch. Het werd voor ons beiden heerlijk gebakken zalm met een soort van gebakken worteltje die in iets specials waren gebakken. Smaakte lekker. Ook hier kwam Dus weer naar ons toe en bracht ons ijsthee en water. Hij stelde voor om vanavond als het gala avond was, om naar zijn sectie in Restaurant te vragen. We gaan dat proberen. Toen we het lunch restaurant verlieten passeerden wij de ijs bar. Dus heb ik maar een oblie hoorn met één bolletje aardbeien genomen. Eenmaal buiten bij het zwembad is Wil gaan liggen in een ligstoel en ik ben in de schaduw  dit verhaaltje gaan in tikken. Het is nu 13:38 als ik het zelfde gaan doen als Wil, luieren in de zon. Zo af en toe het koele water van het zwembad want dat ligt aan onze voeten en ook de hot pool. Dit onder het genot van een koud drankje die op verzoek van ons bij ons wel gebracht. Nee, zijn best wel rottere tijden te bedenken. Op een gegevens moment stond oma met de moeder van de kaptein te praten bij het zwembad. Dit is natuurlijk wel de manier om boven op het nieuws te zitten. Dan heb je informatie uit de eerste rang. De kapitein Arno Jutten zijn ouders en zijn dochter waren aanbood gedurende deze cruise. Ik denk dat deze moeder ook blij was dat ze is een gesprek kon aanknopen. Het was een mooie dag geweest met mooi en warm weer. Het was heel de dag rond de 30 graden geweest maar dit samen met een vaar windje van het schip was het best uit te houden. Om 16:30 zijn we gaan zakken naar onze kamer om ons open het gemakkie op te frissen. Wil nam een douche in ben maar eens in bad gaan zitten. Om half zes liepen we in de otter kleertjes naar het restaurant gelegen op dek 7. Bij het aanmelden in het restaurant gevraagd naar Yus waar we gisteren ook door waren bediend. We kregen een leuk 4 persoons tafel voor ons tweetjes maar naast ons zaten mensen uit Wales. Dus weer even zitten babbelen over van alles nog fout en ging zelf zo ver door dat ons eten koud werd. Gelukkig waren weg toen wij ons hoofd maaltijd kregen. Wil had gekozen voor Tendelon beef (biefstuk van de haas) en had heilbot. Het smaakte ook nu weer erg goed, echt met zorg klaar gemaakt en dat met zoveel gasten. Na het dessertje en de dubbele espresso voor mij en thee voor Wil. Zijn we richting piano bar gelopen waar een live optreden was en ik een glaasje Campari Soda besteld. Hier even gezeten om daarna naar het theater te gelopen waar om 19:30 de welkom toast met de kapitein was toast was. Een glaasje bubbels voor iedereen bij het naar binnen lopen en kwart voor acht hadden we allemaal dit glaasje naar binnen en volgde het optreden van de piano broers. Een leuke maar niet een bijzonder piano muziek half uurtje. Via de toilet naar de bioscoop voor de film “City of Ghost”. Geloof het of niet dit keer was het vrouwtje die graag weg wilde. We moesten on een beetje instellen op morgen ochtend en alles gereed maken. Omdat morgen de douane controle was en die wilde iedereen persoonlijk zien. We hadden voor deze dag een arrangement bij HAL geboekt. De hele dan op inclusief een Thaise maaltijd ergens buiten Bangkok in plaatselijk tentje.

Maandag 18 febr. 2019; Vandaag Toer “ Experience local life”

Helaas weer slecht geslapen en Wil had de wekker gezet op haar Iphone. Die liep om kwart voor zeven af en sprongen uit. Vandaag hadden de boven genoemd dag excursie geboekt dus moesten we wel op tijd zijn. Na de was beurten naar boven voor het ontbijt. Toen we boven aankwamen in de ontbijt restaurant vonden wij het wel een beetje stil. We konden gaan zitten waar we wilden. Toch maar eens een blik op de telefoon geworpen om te kijken hoe laat het nou eigenlijk was. En jawel, ik was vergeten om de klok een uur achteruit te zetten. Dus dat klopte dat het we hier alleen waren. We waren een uur te vroeg. Dat konden we niet meer veranderen dus moest het ontbijtje wat langer gaan duren omdat we zoveel tijd hadden. Ik moet zeggen met al dat heerlijks zo in je direct omgeving moet je de tijd wel door kunnen komen. Gebakken eitje met een beetje ontbijt spek met heerlijk vers gebakken broodjes. Nogmaals, om de tijd te doden een special stuk brood met gerookte Noorse zalm. En om normaal de tijd een beetje door te komen een stukje vers gebakken krenten brood. Ik moet zeggen, ik voelde me wel een beetje overladen en moest de schoenen iets laten vieren om wat ruimte te krijgen. Om kwart over acht naar beneden omdat je, zoals te doen gebruikelijk. Een sticker op de borst kreeg met een nummer. Zodat je weet welke bus je aan wal moet nemen. Eerst moesten we nog door de douane controle met een berg papier. Om vijf over negen werden we omgeroepen toer nr. 15 om ons naar de gangway te begeven. Ik moet zeggen, dat verliep lekker kladjes bij de Thaise douane. Het invullen had meer tijd in beslag genomen dan de stempel die wel snel in ons pasport hadden. Wil was nog bang, omdat ik het adres niet helemaal juist ingevuld.

Maar las die brave man niet eens. Hij keek of de pasfoto klopte met de naam en klets en stempel erbij. Toen naar onze bus 15 waar de vriendelijke Thaise lady Triy ons op stond te wachten. Niet land daarna reden we weg van dit haven terrein en ging het eerst richting lokale markt richting Bangkok. Daar waren we om 11:30 en werden we los gelaten op deze markt die te midden van allerlei kanaaltje lag. We moesten on tien over twaalf weer bij het verzamelpunt zijn. Een leuke markt waar de Thaise families ook leven en gelijk een soort van winkeltje erbij hebben. Maar helaas was het wel erg lokaal want er werden andere valuta’s ge-accepteerd dan de Thais Baht. Wat jammer nou, zagen we zulke leuke dingen en kon Wil niets kopen. Om tien over twaalf waren we weer bij de bus en reden we een half uurtje later een schitterend 5 sterren plus resort op. Hier zou de lunch gepresenteerd worden in Thaise stijl maar iets minder gekruid. Dus geen tongen krimpen of krullende lippen. Zeg maar eetbaar. Een prachtig complex zeker aan de binnen kant waar alles gereed stond. Tafeltjes netje gedekt met koud water en een echt Thais buffet. Tevens was hier ook vrije Wifi. Konden we eindelijk weer eens contact hebben met het thuis front. De maaltijd was echt lekker, garnalen - speciale vis in een special sausje - speciale kip in wat gekruid wat pittig korstje en speciale groeten. Natuurlijk met rijst en taugé en Thaise mihoen in een special sausje in citroen saus. Er zaten ook wat noten door. Nee, geen klagen het was heel smakelijk. We kregen nog een koude cola light aangeboden en dat allemaal voor 89,95 US per persoon. Om tien over twee reden we hier weg en gingen we op pad naar de grootse Boeda tempel van deze regio. Hier was het echt druk en moesten wij onze schoenen verwijderen en de dames moesten alles wat een beetje bloot was bedekken. Eenmaal binnen in deze grote Boeda tempel waren daar vele Thaise bezoekers met bloemen hun overtuiging lieten blijken. Wij liepen hier een beetje om heen en maakte wat foto”s. Het was een groot gebouw met veel goud (verf) gebruikt als afwerking. Om tien over drie reden we hier weg en ging het in één streep terug naar Laem Chabang waar de Maasdam op ons lag te wachten. Kwart voor vijf stapten we uit de bus en namen we afscheid van onze gids van vandaag. Op de kade stonden nog wat souvenir kraampjes die we natuurlijk moesten bezoeken. Zonder een enkele aankoop liepen we de gangway op en gingen we naar ons cabine op dek vijf. Wil onder de douche en er na. Nadat we even hadden zitten napraten over deze dag. Zijn we om zes uur naar het Lido restaurant gegaan. Ik ging voor een Italiaanse lasagne met 6 grote  Gamba’s als voorafje. Na de Lasagna en een klein pizza puntje zijn we overgestapt op een grote kaas plak met van alles wat en nog waten daarbij verse pruimen - verse vijgen - dadels  en natuurlijk wel belangrijk om te melden. Vele kaas soorten. Dit samen met lekker licht gezouten toastje’s was dit een heerlijk aanvulling van dit maaltje. Nog even staan praten met enkele bediendes van het restaurant liepen om kwart voor acht naar de 7de etage naar het show theater. Een goed stoeltje uitgekozen want vanavond heel toe passelijk was er een 17 man / vrouw groep Thaise dansers. Om acht uur ging dit gebeuren en eerlijk is eerlijk het was een leuke show waar je geen drie uur na moeten kijken want dan wordt het slaap verwekkend. Om 21:30 liepen we uit het theater en dit keer naar onze kamer. Want ik wilde vannacht wel een een lekkere nachtrus hebben. Dit nog even in zitten tikken maar een kwartiertjes later was ik klaar en ging de deur wijd open voor een sprookje van wie dan ook. Ik wilde slapen?

Dinsdag 19 febr. 2019: Bangkok - 34 graden blauwe hemel

Wat een heerlijk goede nachtrust had ik gehad. Wat één klein pilletje van de dokter niet kan doen. Mijn oogjes gingen pas om half zeven open en toen moest ik wel hard rennen om de blaas leeg te maken. Tweemaal door trekken anders liep de WC over (grapje).

Madame Kerkmans opende haast tegelijk met mij haar oogjes en ze sprong gelijk uit bed en onder de douche. Ik heb de douche beurt overgeslagen. Na de tanden een schrob beurt te hebben gegeven en een nat was handje over het gelaat te hadden gehaald. Stond deze jongen er weer paas best bij en was helemaal klaar voor het wel verdiende ontbijtje.

Aan de ontbijt tafel met een stel Belgen gezellig zitten praten. Hij was journalist geweest en had heel veel gereisd en zei had ook nu nog een eigen zaak. We hadden het nog even over de Internet wifi van het het schip. Dat dit zo duur was. Het komt op 35,- US per dag. Dus voor deze 20 dagen aanbood moest ze 700,- US betalen. Ik heb dit natuurlijk iet gedaan. Ik vind dit belachelijk kostbaar. Ik probeer als we aan land zijn wel ergen wifi te krijgen voor een wat meer acceptabel bedrag.

Om half tien liepen we de gangway af en zochten we een taxi die ons vandaag naar Pattaya moest gaan brengen. We hadden er snel eentje gevonden en voor 85 US bleef dit heerschap de taxi chauffeur de de hele dan bij ons. Dit deden we maar en om tien uur reden we in een witte taxi met een soort van privé chauffeur richting Pattaya. Drie kwartier laten stonden we in het erg veranderde centrum. Wij waren hier een jaartje of 15 geleden ook geweest maar toen was echt één grote hoeren stad. Als man zijnde werd overal lastig gevallen door vrouwen om je heen. Leeftijd maakt niet uit de portemonnee wel? Gelukkig was dit nu blijkbaar veranderd naar alleen in de avond. Met behulp van onze privé chauffeur zijn we naar een winkel centrum geweest en wat later naar een open markt met een soort van kraampjes. Tussen de middag bij een Amerikaans uitziende zaak wat simpele Thaise gerechtjes genomen in buffet vorm. Dit kostte voor ons tweetjes 14,- US.

Om 17:30 reden we terug naar Laem Chabang Terminal A-3 waar de Maasdam op ons lag te wachten. Voordat we aanbood liepen nog even met wat andere Nederlanders staan praten die de voorafgaande cruise al aan boord waren gekomen en die Indonesië nu hadden gezien. Om 18:00 hebben we ons even opgefrist en zijn we nog even van het schip afgegaan om de markt op de kade vlak voor de Maasdam te bekijken. Waar natuurlijk behoorlijk diep in de portemonnee moest worden gedoken. Wilhelmientje kocht zomaar maar evens een zomer jurkje voor zo’n dikker 10,-US. Of dat het reisje al niet duur genoeg was. Tja, toen heb ik maar een zomer overhemdje gekocht voor 13,-US. Ik wilde gaan afdingen maar Wil vond dat zielig. Dus niet gedaan en dat de jonge verkoper nog nooit mee gemaakt van de als zuinig bekend staande Hollands. Z’n tanden vielen haast uit zo’n mond (die tanden waren al niet veel bijzonders, roest kleurig). Om half zeven waren we weer in onze hut er werd alles uitgepakt en netje opgehangen. Nu op naar het sjeike restaurant want daar had het vrouwtje vanavond zin. Om bediend te worden en lui te blijven zitten. Een kwartiertje laten liepen we hier naar binnen en vroegen weer naar Yus. Onze eigen bediende Yus / ober zo’n beetje wel bekent en noemt ons nu al bij onze voornamen. Vanavond werd het Capaccio met parmezaanse kaas, hoofd gerecht werd gebakken kabeljauw en Wil koos voor een grote gepofte aardappel met creme Fres ik had gekozen voor Cous Cous. Smaakte opper best. Het dessert werd voor madame Kerkmans het kaasplankje met gesorteerd fruit ik Crème Brûlėe. Dit samen met een dubbele espresso en thee en wij waren weer klaar om 19:25. We zijn via de front desk gelopen omdat ik een Nederlands krantje in de kamer wilde hebben. We kregen gelijk een krantje mee van vandaag. Om tien over half acht waren we in onze kamer waar ik dit verhaaltje ben gaan in tikken. Om 19:46 belde Niels ons omdat z’n brommer niet startte. Hij had even niet in de gaten dat wij in Thailand waren dus niet konden helpen maar hij wilde z’n vader niet wakker maken. Wij hebben gezegd dat hij John dan maar wakker moest maken. Voor ons teveel moeite om even naar huis te vliegen?. Dit was wel grappig. Terug naar de orde van onze dag. Er zou om negen uur een informatie zijn over de volgende stop Cambodja. En daarna om tien uur “De geheime indentiteit spel show” geen idee wat ons hier te wachten staat. Dit bleek een spel te zijn dat mensen die op het podium werden ontboden. Moesten raden aan de hand van vragen te stellen wat ze waren. Dit kon van alles zijn. Toen dt afgelopen was ging het schip vertrekken. Het was rond 23:00 uur en wij zijn helemaal naar boven op de brug gegaan om dit alles een beetje te volgen. Dat gaat bij zo’n cruise schip allemaal zo gladjes en snel. Binnen No time is het schip weg van de kant en vaart het op een behoorlijke snelheid de haven uit. Om 24:00 zijn we naar onze kamer gegaan voor de nachtrust.

Woensdag 20 febr. 2019: Varen van Bangkok naar Cambodja / Warm

Half acht brak er voor ons een nieuwe dag. Het was de vaardag naar Cambodja de plaats Sihanoukville. Ook hier zouden we twee dagen blijven liggen. Maar eerst deze dag op zee en luieren. Na het ontbijt zijn we met de zwem kleding onder de gewone kleding direct naar het achterschip met zwembad op dek 10 gegaan. Een plekje met wat wind gevonden met twee luilakken stoelen met badhand doeken. De zon was al aanwezig en het op dat tijdstip al 25 graden. We waren er nu al iets beter aan gewent geraakt als ik aan de eerste dag denk toen we in Singapore aan kwamen nu een week geleden. Het schip vaarde in Thailandse zee. Om 12:30 naar binnen voor een simpele lunch. Ik heb de Malaysian soep genomen met groente en andere toevoegsels die je zelf kon kiezen. Wil nam een vers broodje gezond en daarna een cracker met was kaas. Ik heb ook zo iets genomen maar nam Danish bleu kaas. Vind ik lekker die schimmel kaas. Er lagen ook hele manden vol met Lities (hard van buiten en vochtig wit van binnen). We hebben er daar een hoop van gehaald want die smaken echt lekker in dit soort warme weersomstandigheden. Om kwart over één zaten we op dek 10 in de ligstoel waar koperen Nelis nog steeds volop aanwezig was. Een staal blauwe helemaal en heel veel kleine bootjes om ons heen waar de Maasdam door heen moest varen. Volgens het informatie praatje elke dag rond twaalf uur zouden we ar morgen vroeg om 04:00 al zijn.

Rond 14:30 zijn we uit de zon gegaan om verbranden te voorkomen. Naar het achter gelegen Lido dek waar ook een zwembad is met 2 hot pools. In de schaduw dit gaat zitten intikken en Wil wat sensatie blaadje zitten lezen en ik heb de krant even uit de hut gehaald. Na de krant te hebben gelezen was ik weer helemaal op de hoogte. In ons eigen landje was het 10 graden met bewolking. Dat was hier wel even anders.

Om 17:30 waren we terug in onze hut maar hadden hiervoor nog een zakje patat gegeten met mayonaise bij de Hamburger / Hot dog snackbar. Smaakte lekker. In onze hut onder de douche om de smeerseltjes er af te wassen. Om half zeven waren we fris en gewassen en zijn we dit keer naar het buffet restaurant gelopen voor de avond hap. We hielden het simpel. Ik heb iets door zo’n Indonesisch gerechtje door de kok laten klaar maken. Met was koud water. Een ijsje als dessertje en een kop koffie en het eten was gedaan. Toen naar het theater voor de conference van een Noord Ier. Dit was erg leuk. Wil had slaap dus op naar het grote bed in onze kamer. Het vrouwtje sliep haast direct.

Donderdag 21 febr. 2019: Cambodja - warm

1. Miranda Heeck den Boer:
    21 februari 2019
    Zo he, jullie maken wel een geweldige reis!
    Veel plezier en leuk om al jullie verhalen te lezen.
    Kus, Miranda
  2. Coby Christiaanse:
    21 februari 2019
    Lekker genieten zo te zien 👍👍
  3. Nico en Marijke:
    21 februari 2019
    Weer helemaal leuk om te lezen! Groetjes
  4. Mary:
    22 februari 2019
    Zijn weer helemaal bij. Gelukkig ontbreken de eitjes ook deze keer niet. Groetjes van de Meijertjes