Van Digermulen naar de ferry en 3 1/2 ur varen naar Bodo

13 juli 2014 - Bodø, Noorwegen

Zaterdag 12 juli 2014: Prachtig weer - Op de motor de Lofoten uit

Weer een heerlijke nacht gehad maar ik was vandaag wat eerder wakker. Om 07:00 netje mijn pilletjes ingenomen wat eigenlijk al een klein ontbijt is. Ben toen maar alvast begonnen met alles een beetje in te pakken. Om half acht kwam Gerd de vrouw des huizes de trap af. Die begon gelijk met koffie te zetten wat wel een beetje in mijn straatje was. Om 08:30 zaten we aan de ontbijt tafel met nu nog het schitterende uitzicht over de Trolle fjord. Dit fjord is echt wereld beroemd. Er was weer verse gerookte zalm als ontbijt met tomaatje. Ik heb het maar bij 2 bruine boterhammen gehouden. Om 09:15 na was zoenen en handen schudden liet Digermuler achter me en vertrok op de Lofoten naar Moskenes. Waar ik de veerboot moest nemen naar het vasteland en de plaats Bodo. Ik wilde gaan proberen om bij de Straal strammen te komen. En daar ergens een overnachting te vinden. Het is nu 11:30 en zit in de plaats Alstad bij het VVV wat ook een restaurant is. En daar had ik Internet. Dus gelijk dit gedeelte maar even verstuurd. Na een klein half uurtje en 2 bakje koffie weer op pad. Kijken wat voor mooie er vandaag nog te wachten staat. Ik moest volgens Leif d plaatsje Ballstar en Nusfjord bezocht. In de Ballstad was op deze zaterdag een soort van klein marktje maar ik mocht gelukkig met de motor helemaal door rijden. Al auto’s werden voor het dorp gestopt en moesten in een weiland parkeren. Eigenlijk vond ik het niet veel bijzonders en na drie kwartjes stapte ik op de motor. Op naar het volgende plaatsje Nusfjord. Ook daar was het behoorlijk druk en ook nu mocht ik helemaal door rijden. Motor neer gezet en om het stadje verder te zien moest ik 50,- Kronen betalen? Waar goed, ook Noren willen overal geld uithalen. Moet wel zeggen, er rijden hier ontzettend veel campers rond. Hier heb ik ook niet al te lang doorgebracht maar ik kreeg wel honger. Nadat ik terug was op de E10 en na een half uurtje daar op te hebben gereden. Zag ik eindelijk een restaurant. Het was hier alleen mogelijk om aan de Brunch mee te doen. Ik ben natuurlijk ook niet de moeilijkste en nadat 285,- Kroontje had betaald. Kon de schrans partij beginnen. Er was hier heel erg veel, teveel om op te noemen maar niet om te proberen. Het duurde hier wat langer voordat ik de motor startte. Moet natuurlijk wel mijn geld terug vreten. Er was ook een dessert bar met….., ook teveel om op te noemen maar ik heb wel aardig wat getest. Smaakte allemaal niet slecht en na een klein uurtje nog even naar de Coop (supermarkt) om een soort van nood oplossing voor het eten te gaan kopen. Ik had het vermoeden dat ik nog wel eens op een camping in een hut moest gaan zitten. Dus een pal spaghetti met Pesto en een zak voorgekookte Risotto en klein pakje Knackebrod, daarbij nog 3 appels en klaar was ik. Nu moest ik de laatste 28km naar de pont in Moskenes gaan afleggen. Ik had geen idee hoe laat deze veerbootje vertrokken. Na een klein half uurtje was ik bij de kade en moest ik helaas constateren. Dat de boot pas om 19:30 zijn afvaart geplant had staan. Het was nu half vier dus had deze jongen nog wat tijd. Ik dacht ik gebruik die tijd om de foto’s alvast in de Lap Top te laden. Dus SD kaartje uit de camera Lap Top gestart en kaartje in het gleufje van de Lap Top. Maar toen gebeurde er iets raars. Het kaartje zat blijkbaar niet goed in het slot en schoot terug uit het slot. Kaartje viel op de grond en helaas zat ik op een terrasje wat uit planken bestond. En natuurlijk viel het kaartje door een gleuf tussen de planken en kon ik het kaartje niet eens meer zien. Op het zelfde terras zaten 4 jonge Fransen die hier aan het wandelen waren. Die zagen het gebeuren en pakte een soort van wandelstok en probeerde het kaartje te vinden. Ze benaderde de onderkant van het terras vanaf een andere kant. Ik had de moed al lang opgegeven maar op eens zag de Fransman het kaartje en jawel het had het te pakken. Ik vond het super dat deze jonge gasten zo spontaan hun hulp aanboden. Gevraagd of ze iets te drinken wilde hebben. Dat was niet nodig. Ik zag dat ze ervoor een biertje zaten te drinken. Dus heb ik toch maar 4 biertjes gehaald en dit aangeboden. Ik had er gelijk vier Franse vrienden bij voor het leven. Afijn, verder gegaan met de foto’s en wat film die ik gemaakt van het laatste stuk. Het was inmiddels half zes en ik ben maar naar de motor gelopen. Mijn synthetische lapje gepakt en een fles water getapt in de WC en ben ik de motor maar gaan schoon maken. Want die zag er niet uit. Na een half uurtje stond mijn motor er weer netje bij en natuurlijk helemaal vooraan in de rij. Bij de rijen voor de veerboot staan allemaal banken met tafel. Veel mensen gebruiken deze periode om iets te eten te maken. Er waren ook veel motor rijders waaronder een stel uit Spanje. Die waren ook op de weg terug en hadden ook een geweldige tijd hier in Noorwegen en Noordkaap gehad. De veerboot kwam om 18:45 aan en heel snel reden de auto en campers van de boot. Daarna wij er op maar je moest de motor zelf vast sjoren met banden. Ik vond dat wel goed want dan is de kans op beschadiging toch wel kleiner. Om 19:30 was de boot los van de kant en liet in de Lofoten achter me, dit was nu geschiedenis. Moet wel zeggen, iedereen zou er zeker eens heen moeten gaan. Het is een stukje rijden - het is kostbaar maar je krijgt er een hoop positief’s voor terug. Het is nu 21:05 en om 23:00 uur zijn we in Bode. Ik heb daar nog snel even een Hotel Skagen geboekt. Dit ligt vlak bij de haven en het centrum. Een klein half uurtje voordat we in Bodo waren. Waren er 5 walvissen in het water niet te ver bij de veerboot vandaan. Het was voor mijn camera te ver om ze in de lens te krijgen. Ik hoop om half twaalf in mijn mandje te liggen. Morgen langs de kust naar Straumen en verder zuidelijk richting Trondheim.

Zondag 13 juli 2014: Mooi weer

1. Mary:
    13 juli 2014
    Geniet lekker verder want het gaat al heel snel voorbij.
    Dat je nog tijd en fut hebt om van die lange verhalen te schrijven vind ik knap. Leuk om te volgen. Zie op het kaartje dat je al in Noorwegen naar beneden begint te zakken.
    Pas goed op jezelf.
    Liefs Mary en Ed.
  2. Nico en Marijke:
    13 juli 2014
    Leuk Leen al je spannende verhalen. We zijn bij Kriatkow in het ziekenhuis geweest en hebben je mailadres gegeven. Hij volgt je dus ook. Met hem gaat het naar omstandigheden goed. Hopelijk van de week weer naar huis. Goede reis verder en veel plezier onderweg. Hier giet het vandaag trouwens. Nico&Marijke