Donderdag 24-06-2021: Prachtig weer eindelijk op naar Le Mont Sant Michel

24 juni 2021 - Le Mont-Saint-Michel, Frankrijk

Donderdag 24 juni 2021: Op naar Le Mont Saint Michel

We hadden gisteren de afspraak gemaakt met de Italiaanse mevrouw eigenaar van dit mooie onderkomen. Dat we om acht uur wilde ontbijten. Tevens moesten we opgeven wat we wilde koffie - thee of eventueel iets anders. Dus om 07:30 liep ons herrie maker af om ons uit het bed te krijgen. Tja en wat doe je dan als zo’n vervelende Iphone ligt te ouwehoeren om hem uit te zetten. Dus om acht uur stonden wij in de ontbijtkamer waar  in het midden een tafel stond gedekt met allerlei lekkers zoals ham-kaas-spek gesneden etc…. Je moet een keuze maken en het in mijn geval kaas uit deze streek en vers gebakken gesneden brood. Het brood was lekker en de streek kaas was echt heerlijk. Moet ook zeggen dat ik nog geen had gegeten in deze vakantie dus dat zal ook wel een reden. John nam het brood met de streekham. Helaas de mevrouw die uit Italie komt had echt slechte koffie wat niet Italiaans waardig is. Toch om wat vocht naar binnen te krijgen nog zo’n bruin aftreksel genomen. Na deze toch redelijk ochtend maaltijd alles boven ingepakt samen met de droog geföhnde onderbroeken. John sjouwde eigenlijk voor mij alles de trap af naar de motor. Ik moest nog mijn ketting smeer apparaat vullen met olie. Dit deed ik met de motor olie van John, want die had nog wat over van zijn olie boot. Om net iets over half negen reden we hier weg met een veel betere lucht boven ons dan gisteren. Er zat zelfs blauw in de lucht en dat hadden we al dagen niet meer gezien. Dus dat was een optimistisch vooruit zicht. Om 10:32 stopte om de eerste betere koffie te gebruiken in het plaatsje  Le Cormenier sur Niort en te proberen mijn helm batterij op te laden. Want mijn helm stopte elke keer met de communicatie naar John (misschien zat hij teveel slap te ouwehoeren). Maar helaas bleek. Dat dit geen resultaat op leverde bleek later. We hadden deze koffie heerlijk buiten op een terrasje kunnen gebruiken en dat was een poosje geleden. Na 20 minuten vertrokken we en we hadden afgesproken om snellere doorgaande of eventueel snelweg te namen en de navigatie zo in te stellen. Niet veel later was er een zwaartransport verkeerd gereden op een rotonde. En die moest weer achteruit en dat ging niet zo eenvoudig. We hebben daar een kwartier gestaan voordat probleem met dit transport was opgelost. Na een kwartiertje reden we daar weg en niet even daarna de E3 op en die zouden we blijven houden to Nantes. Om half één gestopt voor de middag hap en drank. Het werd een stokbrood met ham-kaas en tomaat voor mij. John nam Tosti. Om net na enen reden we hier weg en kwamen we bij het einde van dit stuk snelweg net voor Nantes. John bij de Peage één baan recht van mij. Ik op de meeste links baan omdat we allebei zo’n Badge van de Franse autobaan hadden maar John al een problemen hier mee had nam ik een andere baan. Dit keer verliep het ook bij mij niet zo gladjes en moest een stukje achteruit voor de slagboom open ging. Zoals gebruikelijk wachtte ik John op helemaal recht van alle kassa’s. Maar het duurde en duurde en ik zag John helemaal nergens meer staan. Ik van de motor af en naar de poortjes van de Peage gelopen maar toen kwam een politie me vertellen dat ik daar weg moest? Ik zag John toch niet dus dacht, omdat we geen communicatie hadden op de helmen. Misschien is John doorgereden en de route gewoon gevolgd en dan zie ik hem wel iets verderop. We zouden tenslotte dezelfde route rijden naar Lemond Saint Michel via Rennes. Ik reed langzaam verder en toen belde John. IK gestopt langs de snelweg op een pech strook. Hij verteld dat hij ook had staan wachten en mij ook niet had gezien en ook maar was gaan rijden. Zo zie je maar, kunnen we keertje niet met elkaar praten zijn we prompt elkaar kwijt. Afgesproken dat we 15km boven Nantes richting Rennes zouden stoppen en op elkaar gingen wachten. Dat hebben we ook gedaan en John stond er al toen ik bij dat benzine station aan kwam rijden. We hadden elkaar in ieder geval gevonden. Dit was dus ook geen probleem achteraf. We moesten toen nog 168km naar Lemond Saint Michel.  Er waren weinig of geen koffie stop mogelijkheden op de weg naar L.S. Michel en 45km voor onze eind bestemming dan eindelijk een koffiestop mogelijkheid. Dat was echt nodig. Om half vijf stonden we ons uiteindelijk hotel in Beauvoir en kregen kamer 2. Snel alles in de kamer gesodemieterd en snel een andere broek en shirt aan en toen naar ons eigenlijke bestemming het stadje in de zee Lemond Saint Michel op de motor. Naar de parking P9 die weer op een andere lokatie lag. Daar door een poortje waar een kaartje kreeg. De motor op de enorme parkeer gezet waar eigenlijk helemaal geen andere motor stond. Toen alles in de motor koffers gedaan wat we niet nodig hadden en begonnen aan de lange wandeling naar dit stadje in de zee wat droog stond toen we op er heen / naar toe liepen. Het was een behoorlijke wandeling voor mij en rond zes uur liepen we door de stadspoort. Het is indrukwekkend en een belevenis om dit toch te mogen zijn. In het dorpje moet je ook nog behoorlijk omhoog lopen om bij de abdij te komen. Gelukkig voor mij pech voor John waren we te laat. Ik heb genoeg kerken gezien. Dus konden we niet anders om aan de terug wandeling te beginnen. Halverwege een leuk restaurantje in voor onze avond maaltijd. Het werd voor John een soort van dagmenu wat bestond uit een gezonde salade - Entrecote met patat ik koos voor Spaghetie Boulanaise. Nog niet gegeten en ik vind dat heerlijk Ik nam een Heineken biertje en John koffie. Om kwart over zeven verlieten we dit tentje na een geslaagde maaltijd. We moesten nog een behoorlijk stuk terug lopen  naar de motor. Toen we toegangs poort uitliepen waren we positief verrast dat dit stadje nu helemaal rond met water stond. Dus het was vloed geworden. Natuurlijk geeft dit een totaal ander beeld als toen we er heen liepen. Toen kwamen we er achter dat er een bus halverwege kwam waarmee je een groot gedeelte met de bus kon afleggen. Dat hebben we maar gedaan en half acht stapten we in de bus die ons een eind richting motor op de parkeer plaats bracht. We moesten nog wel een stuk lopen. De motor opgestapt en toen moesten we nog van dit terrein af. Dit ging eigenlijk soepel. Kaartje in de gleuf - credit kaart ervoor houden wat 6,20 kostte. En de slagboom ging open. Om half negen waren we terug bij ons hotel en ben ik dit verhaaltje onder het genot van koffie gaan intikken. We hebben vandaag 11.500 stappen gelopen zegt de Iphone. Morgen gaan we via Point du Hoc. Wat een D-day ladings plaats is geweest tijdens de tweede wereld oorlog van de Amerikanen. Wordt vervolgd?

1. Miranda Heeck den Boer:
    24 juni 2021
    Fijne dagen nog. Zaterdag naar huis?
  2. Coby Christiaanse:
    25 juni 2021
    Le Mont Saint Michel Is inderdaad indrukwekkend maar ook heel erg toeristisch. Fijn dat het weer een beetje opgeknapt is. Stay safe
  3. Frans van der have:
    25 juni 2021
    Fijn dat jullie eindelijk weer eens droog weer hadden , leuk dat jullie Le Mont Saint Michel aangedaan hebben wij vonden dit ook een geweldige beleving en het is inderdaad raar dat het helemaal in het water staat.
    De versnaperingen bij het ontbijt en onderweg zien er ook allemaal goed uit jammer dat de koffie niet altijd even lekker is, maar ja je kan niet alles hebben .
    Veilige kilometers morgen en veel plezier bij de bunkers van Point du Hoc.
  4. Leen en John Kerkmans:
    26 juni 2021
    We zijn thuis na een regen achtig bezoek aan Point de Hoc en het graf van de gevallen Amerikanen en een zeer regenachtige terug reis. Vannacht in mijn eigen bedje geslapen?