Op naar de Franse Alpen en Italie 2020 - 25 augustus 2020

25 augustus 2020 - Thonon-les-Bains, Frankrijk

Motor Vakantie 2020

Het liep allemaal weer net even anders dan wij eigenlijk een jaar geleden hadden geplant.

Naar Zuid Spanje met de motor en vanaf Malaga terug met het vliegtuig en de motors op een vracht auto terug naar de Moerdijk. Maar het Corona virus moest zo nodig deze plannen helemaal veranderen. Omdat we door bepaalde Spaanse gebieden niet mochten, die waren als besmet gebied verklaard. Is Spanje helemaal uit ons hoofd gehaald en zijn we maar Frankrijk en Italie wat nader gaan bekijken. Er was een bepaalde Franse Alpenrit dit heel bekent is onder motor rijders en die gaat over 16 hoge alpen passen. Dat gaan we dus maar doen. Die laten wij eindigen op de Col de Lombarda waar we Italie in rijden. Vanaf deze pas rijden we richting Lago Maggiore waar we een paar dagen willen blijven. Vandaar waarschijnlijk naar de Dolomieten en dan in een paar dagen naar onze basis Nieuw-Beijerland / Oostvoorne. We gaan nu ook een paar dagen later weg. Het is nu dinsdag 25 augustus geworden en op 6 of 7 september 2020 terug.

Ik heb wat kaartjes bij gevoegd wat een idee geeft hoe we gaan rijden. Wordt zeker mooi en een mooie motor ervaring. Zeker met de Drone waar ik ook leuke plaatjes mee kan maken en her en der een filmpje kan maken. Dit verhaal krijgt dus hopelijk wel een vervolg mits Coroontje weer vervelende dingen in het vooruitzicht heeft.

Maandag 24 augustus 2020 - Had net geregend

Ik was iets later wakker dan he vrouwtje. En die vertelde dat het net, dus even voor zeven uur ontzettend  had geregend. Dat was niet zo’n leuke informatie. Omdat we vandaag toch zeker 600km kilometer moesten rijden. Het eerste gedeelte zou snelweg zijn en na Luxemburg binnen door naar onze eind bestemming Ballon D”Alsace. John zou eerst naar Nieuw-Beijerland komen omdat hij ruimte had in zijn motor koffers en ik eigenlijk helemaal niet. Eerst maar even het krantje gaan lezen om dan om acht uur de trap op te gaan voor de dagelijkse ochtend sessie. Daarna een schone onderbroek aan en sokjes en trapje weer af om de motor broek aan te trekken om even de laatste druppels in de benzine tank van de motor te persen bij Ben Nobel ons benzine station in Nieuw-Beijerland. Om kwart over acht stond ik weer buiten voor de deur. Om half negen een Whatup van John. Hij stond bij de pont. Toen John bij ons was nog een bakkie koffie en om 8:57 reden we weg van het Schepenpad 3 met de GPS ingesteld op Luxemburg. Het schoot lekker op want we hadden geen verkeers drukte en om 09;45 was Antwerpen verleden tijd. Om 10:15 reden we langs vliegveld Saveltum bij Brussel. Met al  240km te hebben gereden gestopt om de benzine weer aan te vullen en de heerlijke door Wil gemaakt broodjes met omelet en spek bij een bankje zitten op eten. Dit samen met heerlijke koffie van de Nespresso machine uit de thermokan. Het was lekker weer niet ter warm rond de 20 graden. Na een kleine twintig minuten ging het gas er weer op en was het nog 100km tot aan Luxemburg. Ik had de route uitgezet maar niet wetende dat ik het centrum van Luxemburg als startpunt had genomen. Niet handig maar dan hadden we dat weer eens gezien. In Luxemburg zijn we de originele route gaan volgen. Bij het laatste benzine station langs de snelweg in Luxemburg goedkope benzine getankt en bij het restaurant buiten onder gezelschap van heel veel bijen onze laatste heerlijke broodjes en koffie naar binnen zitten werken. Na een half uurtje ging het weer verder en na Metz van de snelweg af en langs de Moezel alles binnen door naar Ballon D’Alsace. Het werd steeds warmer maar de weg was echt mooi maar ook wel tijdrovend. Om 17:30 op een leuk terrasje heerlijke koffie en ik een heerlijk slagroom gebakje genomen in de plaats Remmenovulle. Ter afsluiting nog een bakje koffie genomen en om 18:00 reden we hier weg met nog 76km te gaan naar Belford. We hadden net via boeking.com een hotel besproken in Belford en het adres van dit hotel als eind bestemming ingevoerd. Om 19:30 stonden we op de parkeer plaats van het hotel eigenlijk recht voor de receptie. Bij de receptie kregen we kamer 101 toegewezen. Eén trapje op en de plastic deur sleutel in zijn gleufje en daar was ons onderkomen voor de komende nacht. Uit de kleertjes en onder de verfrissende douche en korte broeken aan en tegenover het Hotel naar een Kebab zaak waar we zijn gaan zitten. Het was een tijd geleden dat ik zo’n opgevouwen pita broodje gevuld met vlees - sla etc. Het was een behoorlijk hap en het smaakte lekker en samen met een cola zero. Na een half uurtje rekende we 14,- Euro af inclusief tip. Geen geld voor zo’n grote maagvullende hap. We zijn toen een stukje gaan wandelen naar de Citadel. Maar daar was alles donker. Dus zijn we terug gegaan en met een flesje koud water naar onze kamer 101. We hadden voor morgen ochtend ons ontbijt besteld. We zouden blijven slapen tot we wakker zouden worden. Dat was weer een dag

Dinsdag 25 augustus - Prachting warm weer.

Natuurlijk kwam er van uitslapen helemaal niks. John was om kwart voor zeven wakker en ik had eigenlijk helemaal niet of weinig geslapen. Het was een lange nacht geweest voor mijn en had elk hele uur voorbij  zien komen. Dus om half hadden we ons in de ontbijt kleertjes gehesen en zaten we als eerste met van die lange broden voor ons. Met wat jam en boter en bruin gekleurd water (koffie heet dan in Frankrijk). Een typisch Frans simpel ontbijtje maar er zat iets in onze buikjes. Om net na acht uur stonden we bij onze brommers en reden we 08:07 weg met de GPS ingesteld op de plaats Thonon-Les-Bains gelegen aan het meer van Geneve. Maar daar begon de GPS ellende. De routes van ons beide GPS’en verschilde ondanks dat dit dezelfde zouden moeten zijn. Voordat we daar achter waren was het een kleine 1 1/2 uur verder en was ik haast zonder benzine. We zijn toen met behulp van de GPS naar de dicht bijzijnde benzine station gereden om die weer helemaal af te toppen. Konden we er weer 300km tegen. Niet veel later reden we Zwitserland in en zijn in het plaatsje Porrentery. De motor op het pleintje gestald en op naar echte koffie op een lekker buiten terrasje. Niet goedkoop maar wel lekkere en goede koffie. Na een half uurtje reden we weer weg en ging het richting het meer van Neuchatel. We hadden een schitterende route gemaakt en maar er zaten wel een paar manko’s in. In de plaats Freiburg ging het echt helemaal fout en zijn we een paar keer om deze plaats heen gereden. De ene keer liepen de te rijden km terug om na een half uurtje er weer bij te krijgen. We hebben toen maar besloten dat John mijn GPS zou nemen. Die deed het nog wel een beetje normaal. In de plaats Cornaux in Zwitserland hebben we bijzonder goede lunch genomen. John nam een plate du jour en ik had een Rosbief salade. Niet goedkoop niks is goedkoop in dit landje. Om 12:58 reden we daar weg en waren we 54,- SFr. armer. Maar het is vakantie dus…… In de plaats Broc weer getankt en de plaatselijk AH ingelopen. Voor wat water / cola en nog wat andere snoep waaronder Fishermens zuigsnoepjes. Het was toen al erg warm rond de 28 graden. We reden daar om 15:10 weg en moesten toen nog 120km naar ons startpunt voor morgen Thonon-Le-Bains. Op onze route was de weg gesperd door een slagboom en was daar een militair aanwezig die ons verteld dat ze op de berg waar we over heen wilden rijden. Schiet oefeningen werden gedaan en daarom konden we niet verder. Dus moesten we een stuk terug om een andere weg te nemen. Om 16:30 reden we parallel aan het meer van Geneve en passeerde we om17:00 de grens Zwitserland - Frankrijk. We reden in file de grens over (wij niet natuurlijk) en zonder teveel poespas waren we terug in Frankrijk. Op een terrasje direct aan het meer een koude cola zitten gebruiken en op booking.com naar een geschikt overnachting plaatsje zitten kijken. Alle hotels waren meer dan 150,- Euro dus zijn we maar naar een B&B gaan zoeken. Wat van het meer van Genève vonden we iets voor 101,- Euro. Het was een moeilijk te vinden stekkie maar de  Iphone wist ons feilloos naar ons onderkomen te brengen. Een mooie B&B maar helaas geen wc en douche op de kamer. Daar gaan ze vannacht nog last van krijgen als ik slaap wandelend over de gang loop? Ik ben snel gaan douchen waar ik een douche aantrof met heel veel knopen. Ik wilde alleen douchen maar in deze douche cabine zat een soort van hoge druk reiniger. Voordat ik er achter was welke knop ik moest draaien voor warm water en een straaltje uit de douche kop te krijgen. Stond ik tot aan mijn enkels in het water en was het meer van Genève leeg. Maar goed, de voetjes waren nu ook lekker schoon en kon gelijk mijn zachte nageltjes knippen. Na deze uitgebreide schrob beurt terug naar onze kamer 101. Waar John te trappelen om ook deze hogedruk douche te gaan (mis) gebruiken. Ook hij kwam lekker schoon terug en onze gewone kleertjes aan om naar het plaatsje Evian te gaan voor de warme hap. Even lopen zoeken maar uiteindelijk op een pleintje een leuk tentje gevonden waar we kozen voor een vis maaltijd en nam een gezonde salade met een glaasje wijn erbij. Was een goed zaakje met lekker eten en we liepen hier met ee tevreden gevoel weg. Over de boulevard terug naar onze motors. Om 21:30 reden we terug naar onze B&B wat we zonder problemen vonden in de donker. Het was op dit moment nog steeds 23 graden dus warm. Eenmaal boven snel in de nacht kleding en ik ben dit verhaaltje gaan intikken. Morgen is er weer een dag en gaan we beginnen aan de Alpentoer route over 16 Alpen passen. Maar eerst genieten van een heerlijk ontbijtje. Wordt vervolgd.

1. Coby Christiaanse:
    17 augustus 2020
    Wordt vast en zeker een mooie reis. Maar jullie weten het he, veiligheid boven alles.
  2. Leen en John Kerkmans:
    17 augustus 2020
    Ach Co en Simon, op de motor in de natuur en tussen de bergen. Misschien wel veiliger dan in Rotterdam?😉
  3. Nico en Marijke:
    17 augustus 2020
    Mooie reis! Blijf vooral gezond!
  4. Leen en John Kerkmans:
    17 augustus 2020
    Ach Marijke en Nico, op de motor is het veiliger voor Corona als in Rotterdam. Misschien zelfs beter als op jullie sport clubje?😉
  5. Coby Christiaanse:
    Ik heb het niet alleen over de Corona Leen 😂😂😂
  6. Leen en John Kerkmans:
    18 augustus 2020
    Begreep ik wel hoor. De vakantie drukte is voorbij en wij rijden vrij rustig.
  7. NELLIE en Arie:
    18 augustus 2020
    Een hele fijne en veilige reis voor jullie. Pas goed op jezelf en elkaar Groetjes Arie en Nellie !
  8. Leen en John Kerkmans:
    18 augustus 2020
    Komt zeker goed. Op een motor in de buitenlucht en Bergen om ons heen. Zal Coroontje weinig kans hebben.
  9. PWM Snepvangers:
    18 augustus 2020
    Ja leen het loopt soms anders in het leven dan we geplant hadden maar dit word zeker ook een mooie reis, maar doe je voor zichtig op de motor.
  10. Leen en John Kerkmans:
    18 augustus 2020
    Maar ik ons geval, er zijn ergere dingen dan dit.
    De vakantie voor ons gaat zeker goed komen Mr. Peter. We gaan onderweg naar verwen hotels met lekker goed eten.
  11. Frans van der have:
    24 augustus 2020
    Goed gekozen vanaf vandaag 24-08 is heel Spanje code oranje , en als ik de route's bekijk die jullie nu gaan rijden hebben jullie een mooie tour voor de boeg .
    Veel plezier en geniet er van.