Motor vakantie Spanje 2019 - laatste twee dagen

30 juli 2019 - Nieuw-Beijerland, Nederland

De laatste 2 dagen van deze vakanite met wat foto's van de Ardeche

Zondag 28 juli 2019: Bewolkt in de ochtend

We moesten gisteren bij de receptie van dit typisch ouderwetse Franse hotelletje zeggen hoe laat we wilden ontbijten. Wij hadden 08:00 gezegd. Toen ik om half zeven naar rechts keek zag ik John mij aankijken en denken. Tijd om ons gereed te maken en te gaan ontbijten. Om kwart over zeven was John al beneden als eerste. Ik was om half acht beneden waar een dame mij informeerde waar alles zo’n beetje stond. Koffie hier - brood daar etc….

Moet zeggen voor zo’n typisch ouderwetse Franse hotelletje was het een uitgebreid ontbijt. De koffie was vrij goed en de croissantje waren zelfs nog warm. Na een half uurtje liepen we weer naar de 2de etage waar we de motor kleertje aan deden. Na een kwartiertjes leipen we met tassen en helm naar de soort van schuur waar ons motor netjes binnen hadden gestaan. Helaas, die was nog dicht dus ging John even terug om te vragen of de deur open gemaakt  kon worden. Het was 08:21 toen we hier weg reden met de GPS ingesteld op de Mont Ventoux. Dat was 62km vanaf ons hotel. Toen we bij de weg die leidde naar de Mont Ventoux aankwamen. Stond er agent die ons vertelde dat de weg was afgesloten naar de top. De reden werd niet aangegeven of ons Frans was niet toereikend. Omdat we toch graag naar boven wilde probeerde we via een andere weg naar boven te komen en reden naar het  Saulp. Hier vandaan liep ook naar de top van deze berg. Maar ook hier werden gestopt door een weg afzetting dus geen Mont Ventoux. Om toch onze terug reis te kunnen vervolgden reden we via de Noordelijk kant van de Mont Ventoux. Nu was de GPS op de Gorges de l’Ardeche. We zijn rond 12:00 gestopt bij een Lidl winkel. We hebben daar stokbrood gekocht - salami worst beleg - tomaat - banaan en een appel. We zijn dit een paar honderd meter verder op gaan opeten. Dat smaakte goed en geen vete dingen. Ook had ik nog flesjes water gekocht om alles een beetje weg te spoelen. Na een klein half uurtje vervolgden wij ons motor rit naar Gorges de l’Ardeche. Na een klein half uurtje begonnen we aan deze schitterende weg die eigenlijk parallel  loopt aan deze weg die zowel naar boven als weer naar onder loopt. Dit was voor ons beiden echt een openbaring. Het was adembenemend mooi en ik had dit zelf nooit verwacht. Je kon eigenlijk na elke kilometer stoppen omdat er dan weer een ander uitzichtpunt was. Je kon foto’s blijven nemen maar we zijn daar maar mee opgehouden. Om rond drie uur was dit achter de rug en stond de GPS ingesteld op St. Etienne. Maar omdat het vrij druk was schoot dit niet echt op. We zijn ergens wat gaan drinken om even af te stemmen wat we gingen doen. Als we hier zouden blijven rijden zouden w niet ver komen. We hebben toen maar besloten om op de snelste manier terug te komen in Oostvoorne. Dus de GPS ingesteld op Oostvoorne en snelwegen. Toen de GPS klaar was met rekeningen, stond er aangegeven dat we nog 1065km moesten rijden. Dat waren toch een berg kilometers en ook wel een paar uurtjes sturen. Na 40km nog even voor de snelweg getankt en toen op de betaalde autosnelweg. We hadden zoals aangegeven allebei zo’n autobaan kaart. Maar bij de eerste de beste tol poort. Kreeg John haast de slagboom op zijn knar. Uiteindelijk ging het dan toch goed. Bij mij was het geen probleem. Eenmaal op de snelweg wat natuurlijk wel saai motor rijden is. Volgende de kilometers onder ons weg. Om 17:30 reden we door Lyon center waar ook de snelweg loopt. Gelukkig geen file dus dat verliep lekker snel. Om 18:15 weer op de autobaan gestopt voor de avond hap. Ik heb salade genomen en John een hamburger. Daar hebben we een hotelletje zitten uitzoeken. Was niet makkelijk want het is natuurlijk hoog seizoen. Maar uiteindelijk via booking.com toch in Dijon een Inbus hotel gevonden in het midden van de stad. Niet goedkoop, maar wat moet je. Op straat slapen is geen optie. Het was precies 1:05 rijden naar ons hotel in Dijon. Om 20:05 stond de motor op het parkeer terrein en 5 minuten later stonden we bij de receptie. Het werd kamer 517 maar eerst een bak koffie beneden genomen aan de bar. Om 21:00 deden we de deur open van onze kamer. Snel de kleertjes uit en onder de douche. We kwamen er alleen achter dat we geen Internet hadden. Zelfs iemand van de receptie bij ons in de kamer gehad maar die kreeg het ook niet aan de praat. We moesten het maar doen zonder Internet. Maar zal wel booking.com informeren over deze niet gebruikelijke situatie. Morgen proberen we thuis te komen.

Het is nog 721km dus zeker 7 uur rijden.

Maandag 29 juli 2019: Mooi weer veel kilometers.

We waren vroeg wakker en maar gelijk gewassen / motorkleding aan en 5 verdiepingen gezakt voor een smakelijk ontbijtje.

Dit was zeer uitgebreid voor Franse begrippen.

Niet veel later stonden met redelijk gevulde buikjes bij de motor op de speciale Ibis parkeer plaats. Om 08:02 reden we hier weg en moesten we eerst nog de plaats Dijon door voordat we via de noordelijke kant Dijon uit reden en op de tolweg A31 uitkwamen. Hier weer op de speciale baan omdat wij zo’n handige Telepeage button hadden hoefden we niet in de file te staan voor een kaartje. Met een gangetje van 30km en de slagboom ging naar boven. Toen hadden we nog 692km te gaan naar Oostvoorne. Natuurlijk saai en eentonig motor rijden. Dit is de enige manier om een beetje op te schieten. Want de D wegen die we hebben gereden was 30km het hoogste gemiddelde. Nog een keer dure Franse benzine getankt en staan praten met een Nederlander die ook op weg was naar huis. Na een slok water te hebben genomen was Luxemburg onze volgende stop. We hebben getankt bij de 2de bezien tank stop in Luxemburg “Capelle”. Hier een flesje koude spa genomen en een een Liga kaak die we nog hadden en die ik ook best lekker vind. Want de prijzen voor een broodje van 8,50 vond zelfs is schandalig. Tevens, die mensen die je hier helpen willen alleen maar Frans praten wat wel vreemd is op zo’n lokatie. John had het echt gehad met de Franse mentaliteit. Om half één reden we hier weg toen de GPS aangaf dat we om 15:21 in Oostvoorne zouden zijn. Wat drukte op de weg tussen Luxemburg en Brussel maar uiteindelijk konden we toch behoorlijk door rijden. Om 14:15 nog even net voor Antwerpen getankt en een broodje hotdog tot ons genomen.

Niet lang daarna aan de laatste kilometers begonnen en om 15:30 stonden we op de Zeehoeveweg 19 in Oostvoorne.

De kilometerstand stond toen op 30.133km. We vertrokken met de stand 26512km. Dus hadden we totaal 3621km gereden.

Totaal 201 ltr benzine verstookt - 345,34 Euro / per motor aan brandstof

Conclusie naar 13 dagen:

1) Grootste motor vakantie geweest.

2) Meer dan een fantastisch appartement in Spanje

3) Eén week op één lokatie is te lang voor ons

4) Geen enkel probleem met de motoren gehad ondanks de zeer extreme hitte,

4) Spanje vinden wij voordelig in verhouding.

5) Alleen mooi en warm weer gehad (soms te warm)

6) Cooldown vest een nuttig kleding stukje is.

7) Vochtige doekjes bij je hebben is handig.

Het was een zeer geslaagde vakantie mede door mijn mede reiziger John. Die mij zo af en toe zeer behulpzaam is geweest.

1. Coby:
    30 juli 2019
    Mooie foto’s, en toch wel fijn dat jullie weer veilig thuis zijn