Roemenie 2018 - 27 augustus

27 augustus 2018 - Kraków, Polen

Het vervolg van gisteren:

De wandel schoentje aan en Dresden wandel route gaan lopen. Het moet gezegd een schitterende stad waar alles weer is opgebouwd wat in 1945 was plat gegooid. Na een klein uurtje te hebben gelopen op het grote plein bij een terrasje wat te drinken genomen. Het was toen 18:00 uur en we vonden het te vroeg om al iets te gaan eten. Na een kwartiertje zijn we verder gegaan met deze 6,4km wandel route door Dresden. Bij een leuk eet  zaakje die “Hans im Glück heette. Zijn we naar binnen gegaan en daar on avond maaltjes genomen. Het smaakte uitstekend. Kopje koffie na en om 20:30 liepen we daar weg. Om het laatste stukje van deze route te lopen. Die ons eigenlijk langs de Elbe liet lopen. Het begon toen al aardig donker te worden. We zijn toen ook nog langs de oude sigaretten fabriek gelopen. Het was toen nog steeds lekker weer, ik denk dat het rond de 20 graden was. Om 21:00 waren we terug bij het hotel waar nu heel wat motoren voor de duer stonden geparkeerd. Nee, we waren hier niet de enige. We gingen de wekker op zeven uur zetten om dan van een lekker ontbijtje te gaan genieten. De airco op 18 gezet en nog even naar de TV liggen kijken. Om 22:30 moeten we in slaap zijn gevallen want ik het dit tijdstip niet meer gezien op de Iphone. Morgen via Auswitch naar Krakow in Polen. Wat ook een mooie plaats moet zijn. Daar hebben we hotel gereserveerd midden in het centrum. Morgen verder

Maandag 27 augustus: Prachtig weer 18,5 graad in de morgen.

De wakker maakte ons om 07:00 wakker. ik schrok me wezenloos maar John was al wakker. Snel ons opgefrist en geschoren en met bepakking gelijk naar beneden op naar de ontbijt zaal. Dat was echt een heerlijk Duits ontbijtje en er ontbrak helemaal niks aan. Er was echt van alles zalm-roerbak ei-gebakken spek lekker vers warm brood -sinasappelsap etc........In dat soort situaties duurt zo’n ontbijt altijd wat langer dan was ingeschat. Zo ook nu, na 45 minuten stonden we buiten bij de brommer en werd de tweede dag richting Krakow in de GPS aangezet. We gingen eerst over de snelweg naar Auswitch-Birkenau waar ons buurland van die verschrikkelijk dingen heeft gedaan. We moesten over de snelweg 458km rijden. Het schiet wel lekker op op deze mooie nieuwe snelweg waar je ook hier tol moet betalen. Om 09:30 reden we Polen in en was Duitsland geschiedenis. Elke twee uur stoppen om benzine te nemen en we namen maar de beste benzine om problemen met de motor te voorkomen. Dit kostte niet al te veel hier, zeg maar 1,25Euro/liter. De eerste tank stop was wel ontzettend druk maar iedereen wou natuurlijk goedkoop tanken. Zowel binnen komend als de auto’s die Polen uit reden. Het was in de rij staan om te betalen. Na een kleine 25 min. reden we weg en vervolgden we ons route over de A4. Om 12:15 gestopt voor een kleine lunch samen met wat koffie en een cola light. We hadden vanaf deze stop nog 78km naar Auswitch-Birkenau waarvan de laatste 26km binnen door. Om half twee reden we dit gebied binnen waar nog een groot gedeelte van de loodsen waar de mensen werden vergast. De motors niet ver van de ingang neer gezet en wij naar binnen in deze zeer treurige lokatie. Wat een leed heeft zich hier afgespeeld. Verschrikkelijk als je ziet hoe daar mensen en zijn afgeslacht en behandeld. Slaap plaatsen waar een dier nog niet laat liggen, heel heel erg. Maar het is en blijft een feit. Het is geschiedenis maar toch. We zijn daarna nog na het 3km verderop gelegen kamp gereden maar daar kon je nergens in zonder kaartje. Maar om een kaartje te kopen moest je één uur in de rij staan en daar hadden we geen zin in. Een dik uurtje later reden we hier weg en wilde John de laatste 72km ook binnen door gaan rijden. Dat kost natuurlijk veel meer tijd dan over de snelweg. Om 17:00 uur stonden we voor ons Blue Apart hotel in het zeer drukken en hectische Krakow. De motors op de stoep gezet want parkeer plaats was hier niet. Naar de receptie om deze sleutel van ons kamer 309 te ontvangen. Motors nog iets zuiniger op de stoep gezet om voetgangers het leven niet zuur te maken. Snel naar boven voor een verkwikkende douche om snel deze prachtige plaats te gaan verkennen. Om 17:45 liepen we met een plattegrond naar de grootste bezienswaardigheid Main market square. Dit is het grootste plein van Europa. Het was hier best druk. Nee, we waren hier echt niet de enige. We zouden weer een toertje lopen die John een beetje in ze hoofd had. Onderweg natuurlijk een bakkie en een stukje taart gegeten. Om 19:30 gingen we bij een echte mooie eetzaak naar binnen “Fiorentina”

Wat hebben we hier lekker en goed gegeten. Een voorafje - hoofd gerecht en voor John een chocolade dessertje met koffie als afsluiter. Echt een aanrader in Krakow. OM 20;45 liepen we hier weg nadat we ook nog even in de open keuken op bezoek zijn geweest bij de koks. Hierna vervolgden we onze wandel toer. Ik werd een klein half uurtje hierna ineens behoorlijk beroerd. En moest een toilet in stormen. Wat had ik het benauwd. Na dit toilet bezoek ging het wel weer maar we moesten nog een behoorlijk stukje terug. Om 22:00 liepen we het hotel binnen waar ik in de kamer direct onder de douche ben gedoken. Hier knapte ik echt van op. Mijn eigen een beetje rustig gehouden en liggend naar de TV gaan kijken. Het moet ook nu wel even worden gezegd dat Krakow ook een bijzonder mooie stad is en zeer zeker een bezoek meer dan waard is. Het is echt onmogelijk om in de korte tijd die wij hier hadden alles te zien. John zei dat hij hier wel eens terug zou komen. Morgen gaan we door een natuurpark waar een soort van Grand Canyon is richting Slowakije. Er staat een rit van 382km op de rol.

wordt vervolgd.

1. Coby Christiaanse:
    28 augustus 2018
    Doe je wel een beetje rustig aan Leen, Je bent ook geen 20 meer 😂😂 Nog heel veel plezier en veilige kilometers
  2. Miranda:
    28 augustus 2018