Roemenie 2018 / 29 augustus - Slowakije - Hongarrije en Roemenie nu

29 augustus 2018 - Borsa, Roemenië

Woensdag 29 augustus: Mooi weer  maar wat een start van de dag.

Ik had echt heel goed geslapen nadat ik de wedstrijd van Ajax in Dynamo Kiev had gezien.

Dus rond 23:00 ben ik op zoek gegaan naar mijn vriend Klaas Vaak. John was al lang in diepe slaap en die lag lekker te knorren. In de ochtend toen ik mijn oogjes open deed lag John nog net niet op bed met z’n motorpak en schoenen aan in bed. Maar was wel klaar voor deze dag te gaan beginnen. Ik nog lang niet wat ik was nog aan het ontdooien en alle spulletjes lagen overal verspreid en moest nog ingepakt worden in de tas. John heeft op de kamer even een bakkie koffie gezet met de koffie machine. om 08:14 reden we hier weg bij dit simpele hotelletje. Maar alles wat je nodig had was er en het was schoon. We reden weg uit dit plaatsje Sena om onze geplande route te vervolgen van gisteren. Maar dat we een leuke. Haast gelijk bij aanvang van deze ochtenrit reden we echt Off road. Over grote kiezels en wat later over diepe karrensporen en dit voor 8,9km. Nee, dat was geen grapje en het was echt moeilijk om niet te vallen. Maar we hebben het er zonder kleerschuren afgebracht. Om 09:10 reden we de grens over Hongarije in. Dit was dus het 4de land in onze toer. In Hongarije waren de wegen echt slecht en was het oppassen met diepe kuilen zomaar midden in de weg. Hongarije kruiste we vrij snel en om 12:12 reden het 5de land Roemenie. Wij moesten ook tanken maar het was echt druk. Zonder benzine kom je net ver met zo’n brommer dus het gezegde “Geduld is een schone zaak” kwam hier echt tot zijn recht. Na een klein half uurtje reden we hier weg met wat vocht in ons lichaam. We hadden vandaag gesteld om naar de plaats Baia Mare te komen. We passeerden een zigeuner plaats omdat we weer op een off road weg terecht waren gekomen en doorgaand verkeer hier eigenlijk niet kwam. Wel twee hollanders op een motor. In deze huizen droop de armoe er vanaf. Wat een ellende in zo’n dorp. De kinderen stonden naar ons te zwaaien want dit was niet gewoon hier. Kaaskopen op motor fietsen die veel stof maakten. Onderweg hebben we weer brood gekocht met beleg en een banaan. Met wat cola light en ijs thee. In een naast gelegen cafeetje wat kouds genomen en na een kwartiertje weer verder naar Baia Mare. Hier in een park ons brood met beleg opgegeten. Allemaal voor ome Leen om een beetje in de pas te blijven met het suiker. En heerlijk koel in een park is geen straf. We hadden wat brood over maar daar waren de plaatselijke duiven wel blij mee. Toen vervolgden we eigenlijk ons motor rit met de route voor dag 5. Dus we liepen voor op schema. Hier begon een mooie bergweg de 18 die naar de plaats Sighetu Marmatie wat op de grens ligt bij de Oekraine. Hier verder over 18 wat ook een schitterend gedeelte was. In de bossen en bergje op en bergje af. We tankten in Viseu De Sus. En we zagen aan de overkant een vijf sterren hotel met een prachtig zwembad. Op booking.com dit even opgezocht en geboekt. Na de tank beurt, de motor gestart en 100 meter aan de overkant naar dit Hotel Mirage. Bij de receptie was alles al bekent en ik hoefden alleen te tekenen en ontvang de sleutel van deze gigantisch mooie kamer 101. Tja, dat was luxe. Snel uit de kleren en onder de douche. De onderbroek en sokken gewassen met de meegenomen was poeder en opgehangen op het balkon. We hadden ook een mooi balkon met wat stoelen. Dus morgen konden we langzaam ontdooien en daarna aan het uitgebreide buffet. Na de opschoning naar beneden naar het restaurant. We zijn eerst buiten gaan zitten in de tuin omdat het nog behoorlijk warm was. Maar om 20:00 koelde het behoorlijk af op deze 800 meter hoogte. We hadden de bestelling geplaatst. Voor mij gegrilde zalm met gebakken aardappels in knoflook en parmazaanse kaas en verse salade. John had biefstuk met dezelfde aardappels en salade. Als dessert had John de specialiteit van deze streek Papanazie. Een uit een soort van oliebollen opgebouwde dessert met veel verse bosbessen en slagroom met kersen saus. Ik heb ook gefroefd en het was echt lekker maar wel heel veel. Al met al een lekkere maaltijd. Ik had er twee biertjes bij wat lekker smaakte. Om 20:30 zijn we naar binnen gegaan omdat het erg begon af te koelen. Om 22:30 waren we weer boven op onze luxe kamer. Ik ben dit even gaan intikken en de foto’s ingeladen.

Morgen gaan we verder over B18 naar de plaats Gheorgheni. We moesten hiervoor wel over een paar behoorlijke bergen en langs een stuw meer. Wat volgens vele mensen op Internet bijzonder mooi moet zijn. We zouden ook morgen weer mooi weer moeten hebben, rond de 24 graden met zon. Dus we hadden tot nu toe geluk.