Roemenie 2018 - Zondag 26 augustus

26 augustus 2018 - Dresden, Duitsland

Motor toer Roemenie 2018:

Deze rit met Roemenie als verst gelegen land, had ik al voor een langere tijd om mijn verlang lijstje je staan.

Naar de beroemde berg weg Transfagarasan in Roemenie. Die ook voor vele automerken wordt gebruikt om hun nieuwe auto’s te testen. Deze wens zou dan dit jaar gaan uitkomen.

Voor deze vakantie nog een grote trip eind julie nog op de motor naar Spanje gedaan. Waar John in de plaats Sant Antoni stond samen met Duncan. Dit was natuurlijke al een ultieme test om te kijken of veel kilometer makkelijk waren af te leggen op mijn nieuw aangekochte motor. Want nu had ik een soort van Off-road motor fiets en niet echt voor het lange toer werk op een snelweg. Deze 3753km lange rit had ik en de motor goed volbracht. Nu gingen we op zondag 25 augustus vertrekken met als doel voor deze dag de plaats Dresden. Daar had ik een Hotel gereserveerd in de Altstad van Dresden.

Ik had de motor nog naar de BMW dealer MR motoren Barendrecht gebracht omdat de voorrem schijven wat rammelde. Waar ik na een behoorlijke brief wisseling met de klanten afdeling van BMW Nederland. Te horen kreeg dat de schijven naar hun idee goed waren en een licht rammelend geluid normaal zou zijn bij zwevende remschijven. Uiteindelijk na veel heen en weer schrijven / ouwehoeren. Besloot mijn dealer om er een andere soort remschijven op te zetten. Die dit probleem oploste. Gelijk een 10.000km aan de motor laten doen en de voorband vervangen. Omdat ik er niet helemaal zeker van was, of de gemonteerde band die 6000km lange Roemenie trip zou gaan volbrengen. Ik was dus helemaal gesteld voor deze zeer waarschijnlijke 6000km lange motor rit. Op de donderdag voor afgaande aan deze trip. De laatste wortel kanaal behandeling bij de tandarts moeten latend doen. Ook niet erg plesant maar wat moet dat moet. Op vrijdag nog even de kapper zijn gang laten gaan om met weinig haar de helm in te moeten en daardoor ook weinig kam werk. Tja, je moet heel wat doen voordat je kan beginnen aan dingen die je graag wilt. Maar goed we zouden via Dresden - Auswitch - Krakau in Polen - Hoge Tatra Slowakije - Lomnicky Stitt 2634 meter hoog - Pleniny Natuurpark - Roznava - Baia Meru in Roemenie - via een mooie weg langs de grens van de Oekraine en stuwmeer naar Gheorgheni om hierna naar de mooie plaats Brasov en vervolgens ons doel Transfaragasan  bergweg te komen. Dan is het al een kleine week verder als we hier zijn aangekomen. De weg terug langs een een lang gerekt meer naar de plaats Orsava en via de weg 67 over de grens naar Bosnie en Herzegovina naar Servie waar we Belgrado gaan bezoeken dan via Hermagor in Oostenrijk terug naar home sweet home.

Zondag 25 augustus 2018: Vertrek dag - kilometerstand 13.400

De binnentassen van de zijkoffers netje gepakt en geprobeerd het gewicht een beetje te verdelen. Het vrouwtjes had voor de pilletjes gezorgd die ik voor deze 14 dagen nodig zou hebben. Het weer was ideaal om zoals vandaag hoofdzakelijk over de snelweg te toefen.

Gisteren avond toch maar voor de zekerheid het binnenpak in het motorpak geritst want het zou +/- 10 graden worden en dat kan opa niet meer aan. Dat had het vrouwtje even gedaan.

Het zo om en nabij de 19 graden worden aan het einde van de middag, heerlijk met een motorpak aan je billen. Het doel was vandaag het Leonardo Hotel in Dresden. Dit hotel in gelegen aan Magdeburger str. 1A eigenlijk direct in de Altstad van deze stad. Wat ook wel het Florence aan de Elbe wordt genoemd. Om 06:00 liep dat koelere ding wat zo’n herrie maakt af en zat ik recht op in het bedje en het vrouwtje met de rest van het pleintje ook waarschijnlijk. Naar de badkamer en het scheermes ter hand genomen om er spic & span uit te zien. Tandjes gepoetst en even snel onder de straal water door. Ik was wakker. Wil was ook inmiddels beneden en had de Espresso machientje aangezet en had mijn 2 knackenboterhammetjes klaar gemaakt. De nodige chemicaliën tot me genomen wat een dagelijkse routine is. Ik was 06:25 gereed en na afscheid te hebben genomen van het vrouwtje naar de garage om daar op de klaarstaande motor naar buiten te rijden. Om 06:25 reed ik weg. Om naar de afgesproken plaats naar John te rijden die bij het BP station net voor de tunnel onder de Noord zou staan. Het was 06:50 toen ik daar aan kwam en John al klaar was met tanken. Na te hebben afgerekend gingen we om net voor zeven daar weg met ons doel Dresden Leonardo Hotel. Om acht uur reden we de grens over naar Duitsland en daar konden we wat meer gas geven. Want we hadden het plan om de Formule 1 in Belgie op de hotel kamer te gaan bekijken. We moesten natuurlijk elke 200 km tanken omdat er in mijn motor maar 16 liter kan. Aan de andere kant verplicht je dat om te stoppen en een bakje koffie of zo te nemen. Na drie tank buurten onderweg waren we om 14:30 bij ons schitterende hotel. Alles was door booking.com door gegeven dus het was alleen een handtekening zetten en op naar kamer 326. Mooie kamer waar echt niet ontbrak. Een koffie machine en water allemaal voor noppus. En daar houden wij Nederlanders van. Even uit de warme motor kleding en John ging direct onder de douche. Maar ja die stonk als 2 bunsingen. Even een bakkie koffie door John gezet en we waren op tijd gesteld om de Formule 1 te gaan bekijken. John is nog even met natuurlijk weer een fris luchtje naar de receptie gegaan om een plattegrond van Dresden te halen. Wordt vervolgd

1. Nico en Marijke:
    26 augustus 2018