Sicilie 2018 - zaterdag 13 okt

13 oktober 2018 - Ragusa, Italië

Ik hield het bij gemixte salade en hartige taart en Wil nam krab met salade. Met was bubbel water. Hier raakte we aan de praat met een paar stel uit Roosendaal. We waren echt de aller laatste die weg liepen uit de eetplaats. Vanavond zou er in de bar een soort van karaoke zijn. Dat was niet mijn ding dus ik moest me hier wel een beetje verdekt opstellen om niet naar het podium te worden gehaald. Dat was gelukt. On 23:00 gingen we naar boven om van onze nacht rust te gaan genieten. Nog even BVN gekeken maar Wil was heel gauw in dromenland. De slaap van de avond ervoor inhalen.

Zaterdag 13 okt: bewolkt weer.

Om 08:00 ging deze dag voor ons beginnen. Ik de haartje bij het gezicht verwijderd en onder de douche met een bijzonder harde en krachtige straal. Je moest nog net niet vast houden om niet omver te worden geblazen. Om 09:00 zat ik met twee kleine gebakken eitjes met ham voor me. Wil had kaas met croissant en een bakkie thee. Ik had weer een kopje met verschrikkelijk slechte koffie. Niet te zuipen. Ben dus eeer over gestapt op het bubbel water. Om 09:30 waren we klaat met de ochtend maaltijd en zouden we naar  MARZAMEMI gaan. Een wel bekent als een kleine bezienswaardig vissers plaatsje. Om kwart voor tien reden we weg naar Marzamemi. Over een kleine weg S19 waren we om 10:15 in dit kleine vissers plaatsje. Een plekje voor de auto vlak bij het haventje. Het was mede door het onbestendige weer heel rustig. Maar je kon wel zien dat het normaal een toeristisch plaatsje. Heel veel eet gelegenheden maar geen mens te bekennen. Een paar Hollanders (wij) die op zo’n regenachtige dag toch op pad gaan. Op het plein hebben we wat te drinken genomen. Ik een cappuccino en Wil een Cocacola light. Op dit pleintje was ook bij het kerkje een opkomende trouwerij . Veel Italianen in nette pakje stonden geduldig te wachten om getuige te zijn dat er weer een stelletje het slachtoffer zouden worden. Wij hebben alles van een afstandje zitten bekijken. Het weer bleef eigenlijk heel onbestendig. Het kon eigenlijk elk moment weer gaan regenen. De temperatuur was niet zo slecht. We hadden dit plaatsje na een klein uurtje wel gezien en gingen na Marzamemi naar een grotere plaats Ragusa. Deze plaats ligt eigenlijk boven op een berg. We waren in centrum en de auto in een parkeer garage gezet vlak bij de kathedraal Giovanni Battista. Het was 12:00 toen we hier voor stonden. Een mooi en redelijk onderhouden kerk. Ook aan de binnen kant zag het mooi uit. Zeker als je een niet kerk ganger zoals mijn persoontje. Op het pleintje coor de kerk hebben we de tussen de middag hap gebruikt. We zaten vlak bij het VVV kantoortje en daar gevraagd hoe we naar de Oude stad van Ragusa konden gaan. Hij stelde voor om die te wandelen. Het zou 3,4k. zijn met met daarbij 900 trap treden naar beneden. Met in de oude stad 400 treden naar boven om dan bij de Piazzo Duome te komen. We hebben dit gedaan en dat was echte leuke bijzonder ervaring en zo ontzettend leuk en mooi. Nee, we hebben hier echt van genoten. Een kleine twee uur later waren we in de oude stad bij Via Giardino. Hier wat gedrikken en bij de plaatselijk tabks zaak 2 kaartjes voor de bus