Supertoer 2019 - Dag 5 / Moor weer voor het grootste gedeelt van de dag 26 graden

18 juni 2019 - Filzmoos, Oostenrijk

Hier de rest van het verhaal van gisteren en vandaag tot 19:00 uur:

We zijn op de kamer de routes gaan inladen en hebben gefacetimed met het thuis front. Daar was alles in orde en Wil was gisteren naar de dokter geweest en ze bleek gebroken ribben te hebben. Dat moet over een paar weken over zijn was het antwoord van de dokter.

Na dit gebeuren was het tijd om af te zakken naar het restaurant voor de avond hap. Beneden kwamen we wel een paar oude bekende tegen van vorige motor vakanties. Waar onder Hans Visser en vele motor freeks van de BMW club Roosendaal. Natuurlijk even bijpraten wat en hoe maar om 20:00 moesten we echt aan tafel. Meloen met parma ham - macron met groente en Parmazaanse kaar. Ik nam ook vanavond weer dat heerlijk visje. Het dessert was groots en echt van alles kon je nemen. Met ook veel slagroom. Ik heb niet genomen omdat ik vanmiddag al een grote sorbet had genomen. We zaten vanavond met mensen uit Friesland aan de tafel. De ene werkte nog bij Douwe Egbert in Joure de andere was de gepensioneerde levens genieter.

Een beetje zitten praten over motor reizen etc maar dit zijn toch wel wat stuggere mensen. Heel afwachtend tijdens de gesprekken. We waren daarom om 22:00 in onze kamer. John heeft nog even de bar rekening betaald waar o.a. bier en wijn onder zaten. Ik naar boven en de motortas alvast een beetje ingepakt en alle medicijnen klaar gelegd voor morgen.

Het is 22:30 als ik klaar ben met dit en ga proberen om de te kort gekomen slaap een beetje in te halen. Wordt vervolgd.

Dinsdag 18 juni 2019: Mooi weer tot de laatste uurtjes

We waren weer vroeg wakker en om 07:00 zaten we aan het Duitse bruine zure brood met kaas en ham. We waren één van de eersten dus de keuze was maximaal. Ik en John hielden bij één boterham en een bakkie koffie. We wilde eigenlijk vroeg we omdat we over een bergpas moesten die om het uur open gaat van de berg of dal kant. Dus als je daar op een beetje ongelukkig tijdstip aankwam was je een uur kwijt. Om tien voor half acht liepen we met ons motor tassen naar de parkeer garage onder hotel naar -2.

Alles op en aangedaan en om vijf voor half acht drukte we op de knop om de garage deur te openen. Die ging open maar de tweede die verdomde het. Staan wij met onze motors voor de buiten garage deur maar helaas. John naar de receptie van het hotel en kwam snel terug met een dame die een afstand bediening had om de deur te openen. Wij reden om 07:32 de garage uit en werd er gas gegevens richting Passo Gardena 2136 meter hoog. Het was weer indrukwekkend omdat de zon nu op een ander gedeelte op het gebergte schijnt en dit weer een ander plaatje bezorgt. Na 45 km. reden we door Mantena en moesten we nog 40km. naar de beroemde Berg pas Passo Stalle. Er waren onderweg nog 2 opstoppingen met verkeers lichten. En di kostte wel wat tijd. Eerst nog even Passo Furcia 1789 meter. in Oberrasen bij de rotonde links richting Passo Stalle. Om 09:15 stonden we bij het rode stoplicht van deze pas dus nog even snel tijd op een bakkie koffie te nemen.

Om precies half tien sprong het ligt om groen en konden de voor aanstaande motor rijders gaan beginnen met een slingerpad naar boven met heel erg smal en steil. Auto met caravans en campers mogen hier niet naar boven.

Tien uur waren we aan de top en was het rijden naar het plaatsje richting Maria Hilf. Eerst reden we door een gevaarlijke tunnel. Onderweg richting Plockenpass. In het plaatsje Mauthen links naar Wurmlach. Het was natuurlijk wel een behoorlijke afstand, namelijk 468km.Rond de middag reden we door Hermagor en moest er even worden getankt. Hier bleek een Nederlands dame zorg te dragen voor het afrekenen. Bij de kilometer stand 347 km. in de Stad a.d. Mur rechts af richting Murau.Niet veel later begonnen de eerste regen druppels te vallen en besloten we om een regenpak aan te trekken. Het begon inderdaad wat harder te regenen. Maar nog geen tien minuten later scheen de zon weer volop. We moesten nog ongeveer 101km. toen het weer hevig begon te stort regenen. We besloten om toen maar een koffie teentje te bezoeken en even af te wachten of de regen minder zou worden. Hier binnen was een heerschap die in een Oostenrijks dialect vragen aan ons te stellen maar we begrepen echt niet was hij vroeg. Ons Duits was voor hem ABN-AMRO Duits en ook niet te verstaan. Was een grappige conversatie. Na veel moeite van beide kanten kwamen we er wel uit ook al kostte dit veel moeite. Hij vroeg onder andere waar we heen moesten en vertelde dat dit maar 50km rijden was. Dus het dubbele wat op onze navigatie stond aangegeven. Na een klein half uurtje regende nog een beetje maar heel weinig. We gingen weer op pad met de 101 km. tegen op de navigatie. We gingen richting Solkpass. Het bleef warm weer ook toen we over deze pas heen reden. We hadden omdat we waren gestopt een groepje van drie andere Nederlands motor rijders achter ons aan. Ze probeerde ons bij te houden. We reden blijkbaar toch iets te snel voor de gasten. Een voor één vielen ze af. Een klein stukje verder zijn we gestopt voor een bakkie of iets fris. Hierna moesten we nog 25km en toen kregen we nog een enorme hoosbui te verwerken. Dat was jammer want we waren nu echt verzopen toen we bij het Hotel Wurz in Filzmoos aankwamen. We waren één van de eerste maar omdat we een dag extra waren gebleven in Val Gardena. Was hier geen plaats en moesten we naar het hotel er naast gelegen Rieder. We kregen een schitterende kamer nr. 17 met twee aparte bedden. Hier was ook een schitterende badkamer. John ging deze eerst bevuilen en ik heb alles onder stroom gezet waaronder ook de Motor helm. Want dat was ik gisteren vergeten waardoor we onderweg niet meer met elkaar konden praten. Jammer maar ook wel lekker rustig. Na de beide poedel buurten ben ik dit even gaar intikken. Het is nu zeven uur als ik dit alvast gaat versturen——-