Zondag 13 juni 2021; Prachtig maa bijzonder mooi weer - 34 graden

13 juni 2021 - Brive-la-Gaillarde, Frankrijk

Zondag 13 juni 2021: Mooi weer en warm op naar Brive-la-Gaillarde

Het was zondag en we hadden gisteren avond de wedstrijd afgekeken. het was daarom 22:45 geworden. We vielen eigenlijk allebei snel in slaap ik dicht bij de toilet omdat ik die nog al een vereer met bezoekje. Helaas was het niet alleen voor het leeg maken van de blaas. Maar ik kreeg ook nog kramp in mijn linker been. Dit ont-krampen heb ik op de wc gedaan (met dichte klep) Maar in principe hebben we allebei geslapen. Maar het gevolg daarvan is natuurlijk ook dat je vroeg wakker bent. Om 06:30 waren we allebei klaar wakker dus op het gemakje ons aan gekleed en op naar het ontbijt. We waren nog niet eens de eerste in de ontbijt zaal. Een tafeltje bij het raam en op naar de heerlijkheden. Het werd voor mij twee stukken lang brood - plakjes ham - boter - zelf een eitje gekookt 4 min. en natuurlijk koffie. Ik nam hier maar koffie Amerikaans. Dat smaakte. Ik heb een beetje zitten tobben met het pellen van dat bloed hete warm eitjes. Want dat doet normaal het vrouwtje voor mij. John lag in een deuk toen ik zo zat te knoeien omdat het eitje een beetje lekker zacht was. Moet zeggen, de helft lag later op een stuk lang brood. Om 07:53 reden we weg bij dit 3 sterren hotelletje. Het hoofd doel voor deze dag zou Brive la Gaillarde. De eerste grote plaats was Montlucon. De weg hier naar toe was vlak maar de temperatuur was toen nog lekker. Rond de 20 grade. Dat zou wel even anders gaan worden. We hebben daar koffie met een flesje Perrier genomen bij een tentje in de hoofd straat. Om 09:25 vertrokken we daar weer en nu was de target plaats waar de Duitsers de hele stad hadden uitgemoord te weten Oradour sur Glane. We hebben dit gedaan over D-wegen wat natuurlijk wat meer tijd in beslag. Op dit soort kleine en smalle wegen kom je nooit een restaurantje of benzine station tegen. Gelukkig hadden we benzine genomen vlak voor ons overnachting plaats. Maar onderweg was er toch een terrasje waar wat mensen zaten. Wij gestopt en we dachten voor een lekkers koele drank te gaan. Maar de Franse kut (zo noemde John deze mevrouw). zei tegen ons in haar beste Frans dat ze dicht ging. Dus weer op de motor. Niet veel later zaten er mensen op een terras bij een Restaurantje onder een lekker overkaping. Wij de motors neer gezet en op een leuk plaatsje eerst maar even een drankje besteld. Toen we vroegen om de menu kaart om een hapje te eten. Kwam deze mevrouw helemaal niet meer opdagen. Dus dit was weer een Franse kut. We reden hier weg zonder eten. Om 14:05 waren we op deze bezienswaardige plaats en stonden op de parkeer plaats. Daar hebben we lange tijd met stel Belgen staan kletsen en dollen want hun kwamen uit Brugge. We werden gelijk een beetje geïnformeerd over dit oorlog museum. De weg / loop route hier naar toe was onder de weg door. Het was helemaal voor niks. Waar maakt je dat nog mee. Op de stads lokatie waar natuurlijk alleen nog maar plat gegooide en overblijfsenen van deze stad stonden. Alle 192 mensen zijn daar vermoord. Wat een drama moet zich daar hebben afgespeeld. Wat zijn die Duitsers toch etters geweest. Een soort van barbaren zonder ook maar een beetje medelijden. We liepen hier om 15:00 weg en hadden nog niets gegeten. In het nieuw gebouwde Oradour sur Glane was gelukkig een restaurantje open. Daar op een lekker terrasje de menu kaart zitten bestuderen. Het werd voor mij witte vis met salade - aubergine en gebakken nieuwe aardappelen. Voor John werd het een enorme Hamburger die hij niet zomaar in zijn enorme grote bek kon schuiven. Dat ding was 15cm? hoog en John zijn mondje gaat niet zover over. Ik had dit natuurlijk ook kunnen fotograferen maar zo ben ik niet???? Al met al smaakte alles heerlijk en het was geen stof dat we hier hadden gegeten. Een beetje laat maar toch. Nu moesten we alleen nog even benzine tanken maar een benzine station was vlakbij. Om half vier hadden we de GPS ingesteld op de plaats Brive la Gaillarde. Dit was 122km. Het was inmiddels 34 graden warm dus kozen we er maar voor om dit over de snelweg te doen. Om 17:00 bij Burger King een cola en een koffie genomen en daar even zitten kijken waar we zouden slapen voor de komende nacht. Haast alle hotels hadden alleen nog maar Kingsize bedden maar geen 2 aparte bedden wat wij wilden. Dus werd het een B&B hotel wat 5,1km verder gelegen was. Om 17:55 stonden we daar bij de receptie en kregen kamer 100. Een grote kamer met meer faciliteiten dan afgelopen nacht voor 20,- Euro minder. Ons gelijk ge-douched zodat we fris roken. En vanavond gaan we aan de Spaanse tapas. Ik vind dat een heerlijk vooruit zicht en dit restaurant is naast ons overnachting plaats. Om half acht liepen we naar de Smoker Sas naar later bleek een goed tentje. We namen 4 verschillende tapas met patat en lekker Frans stokbrood erbij. Een lekker glaasje Rode wijn en wat mineraal water en onze tafel stond helemaal vol met eten en drinken. Om 21:00 hadden we ook de koffie op en gingen we naar de kassa om te betalen. We hadden voor 50,00 Euro onze pens echt vol zitten. Net na negen uur liepen we onze hotel kamer binnen waar het Nederlands elftal net was begonnen. Ik ben even dit gaan intikken en John lag languit op bed. Dit ging ik ook doen als ik dit had gedaan. Morgen zouden we in Pau gaan eindigen en ook onderweg mooie dingen gaan zien. Nu even relaxen en morgen vroeg weer op. De foto’s had ik al gedownload.

Maandag 13 juni 2021:

1. Coby Christiaanse:
    13 juni 2021
    Leuke foto’s 😂😂 bij een stand van 2-0.
    Wij zijn Oranjeeeeee
  2. PWM Snepvangers:
    13 juni 2021
    Hoi leen waarom is een kingsize niets lekker warm lepeltje lepeltje dat doe ik met Ans ook altijd lekker hoor !!! Hi hi mooi verhaal fijne reis verder gr. Peter &Ans
  3. Leen en John Kerkmans:
    John houdt er niet van?
  4. Frans van der have:
    14 juni 2021
    Mooie route gereden zo te zien aan de foto's, wij vonden Oradour sur Glane ook indrukwekkend en inderdaad dat je hier toe in staat bent om zo'n dorp af te slachten bizar.
    Als ik zo de bordjes bekijkt gaan jullie inderdaad niet afvallen en er zit ook nog eens geen ijs bij .
    Fijne rit naar Pau vandaag en veel plezier.
  5. Leen en John Kerkmans:
    14 juni 2021
    Mogge Frans. Wij zijn elke dag aan het calorieën tellen? En we weten nu nog niet of we er aan komen. De Pasta maaltijd was gied. Inmiddels is het al 28 graden. Op naar Pau
  6. Wil:
    14 juni 2021
    Mooi verhaal zit het nu pas te lezen
  7. Miranda:
    Prachtig daar!
  8. Leen en John Kerkmans:
    14 juni 2021
    En warm, vanmiddag hadden we even 35 graden. We zitten een hotel voor vanavond te zoeken in Pau. We vaan ons eens verwennen in een 5 sterren hotelletje.
  9. Miranda:
    Gelijk hebben jullie!
  10. Leen en John Kerkmans:
    14 juni 2021
    Was vandaag zweten - drinken en nog een drinken