Cruise Azie 2019 - Met de Holland America lijn / vanaf 15 febr. t/m 7 maart

8 maart 2019 - Nieuw-Beijerland, Nederland

voor de echt fanatieke volgers, hier het hele varhaal.

De Azie cruise febr. 2019

Het is was vroeg in het jaar en we waren we al een tijdje bezig met de voorjaar vakantie waar we dit jaar nou eens op vakantie wilde gaan. Alaska wilde we nog eens doen maar haast al de routes / cruises die wij wilde doen waaronder een bezoek aan Anchorage in Alaska waren vol geboekt.

Ook een bezoek aan de Chinese muur was nog een droom wens maar hier speelde wel een beetje mee dat ratten eten niet zo hoog op ons lijstje stond. Dat is eigenlijk een beetje ons (mijn) probleem om China te bezoeken. Dus daar hebben we ook maar een streep doorgehaald. Toen kwamen we een mooie cruise tegen bij de Holland Amerika lijn in Azie die begon in Singapore. Haast alle havens in de verschillende Aziatische landen blijft de Maasdam twee dagen liggen. We wilde ook Singapore nog wat beter bekijken. De cruise zou Maleisie - Thailand - Cambodja - 4 havens in Vietnam - China (Hong Kong) gaan aandoen. Dus dit was wat we wilde en zijn toen aan de slag gegaan en hebben afgelopen donderdag 24 januari alles geboekt. Een paar daagje extra er aan vooraf gaand in Singapore in een mooi hotel het “Bay Hotel” geboekt ook pal bij de Metro zodat we ons makkelijk konden verplaatsen. Op 13 febr. gingen we vertrekken en 15 febr. 2019 in Singapore aanboord voor de 20 dagen durende cruise op de Maasdam met waarschijnlijk warm weer. We zouden eigenlijk maar 6 dagen van de 20 dagen durende cruise op zee zijn. De verschillende visum’s geregeld en misschien nog een paar prikjes? Maar dat moesten we nog even gaan uitzoeken via onze zorgverzekeraar en de huisdokter. De DTP prik die was verlopen hebben we op dinsdag 5 febr. 2019 bij onze huis dokter gehaald. Ook kwam het nieuws dat de Maasdam midden in Singapore aankwam een kleine 900 meter van ons geboekte hotel. Dus dit was loop afstand van ons hotel. Alles kwam van de Holland Amerika lijn over de mail binnen. Zoals de koffers labels en de check-in labels. We hadden weer een buitenhut geboekt en die zou ergens op dek 6 moeten zijn. Maar die werd ons nog niet aangegeven. Ook hebben we P3 op Schiphol besproken want ophalen en brengen door anderen vinden wij zo’n onzin. Je belast daar anderen mee en bij terugkomst kan er altijd iets tussen komen en dan staat de persoon die je ophaalt maar te wachten. En tweemaal ophalen naar Schiphol gaat ook niet helemaal voor niks. Nee, dat hebben wij nog nooit gedaan dus ook dit keer niet. Op dinsdag 5 febr. hebben we even naar de excursies van de Holland Amerika lijn zitten bekijken. We hebben er maar alvast twee geboekt. Eentje in Bangkok en in de laatste haven op 5 maart in Ho Chi Minstad het vroegere Saigon. We wilde eigenlijk ook nog iets hebben voor Hanoi. Maar daar waren al veel excursies van besproken. Dat moeten we dus waarschijnlijk ter plaatse regelen.

Ook kregen we op dinsdag 5 febr. onze buitenhut toegewezen. Het was hut 542 op het 5de dek dus een etage lager dan we dachten. Dus niet te ver weg van de meest gebruikte gelegenheden aan boord. Op maandag 11 febr. 2019 konden we onze stoelen gaan uit kiezen voor de heenvlucht. Dat heb ik ook gedaan. De vlucht van Amsterdam naar Dubai vlogen we met een Airbus A380-800 en we hadden de stoelen 31C en 31D lekker aan het gangpad. Dit vliegtuig is een soort van dubbel dekker.

Voor de vlucht van Dubai naar Singapore hadden we de stoelen 34C en 34D ook weer aan het gangpad en we hadden de hoop om een beetje te kunnen gaan slapen op deze vlucht.  Omdat we 12:10 plaatselijke tijd Singapore zouden aankomen. En dan eigenlijk de wens hadden om Singapore gelijk te gaan bekijken. Natuurlijk wel eerst even de bagage in ons hotel afgeven. Op maandag 11 febr. was eigenlijk alles geregeld en was het nog 2 nachtje slapen voordat we aan dit Zie avontuur konden beginnen. We hadden dit keer ook de instap kaarten op de telefoon ingeladen onder de App Wallet. Tja tegenwoordig alles digitaal

Woensdag 13 febr. 2019:

We hadden de wekker op 05:30 gezet. Dat ging even anders want om 04:45 lagen we elkaar aan te kijken en ik stapte daarom maar als eerste het bed. De reisdag ging dus wat eerder beginnen. Na de shave en de douche waren we om 0525 beneden voor  ons simpele ontbijtje. Voor mij 2 stuks Knackebrod met sandwich spread en voor Wil yoghurt. Het was 05:37 toen we ons huis achter ieten de GPS ingesteld op P3 Schiphol. Eerst nog even bij ons plaatselijke benzine station wat benzine genomen om dan uiteindelijk via de  Heinenoord tunnel via A15 over de nieuwe A4 bij Kethel naar onze parkeer plaats bij de luchthaven Schiphol te komen. Bij de ingang waar de scanner van P3 ons kenteken herkende en de slagboom naar boven ging. Eerst even direct na de ingang de koffers er uit en ik verder om een plaatsje te vinden voor de tut die zijn eigen hier 4 weken moest vermaken met allerlei andere vreemde karretjes om zich heen. Het werd rij 202 eigenlijk net achter het bus opstap station. Maatjes genoeg voor de tut om deze lange periode door te komen dacht ik zo. Ik terug naar Wil die bij de bus stond te wachten met de bagage. De bagagein de bus gekieperd en haast gelijk weg naar de Terminal 3 waar we naar de Emiraten balie 29 moesten. We hadden eigenlijk alles al alleen moesten we van de bagage af. Zo gezegd zo gedaan en net over acht uur liepen we naar de controle afdeling waar we de hand bagage etc moesten laten onderzoeken maar dat ging dit keer lekker vlot. Alles door de scan zonder iets uit de hand bagage te hoeven halen. Half negen waren we helemaal met alles en moesten we om 10:05 bij gate G4 zijn voor het aanbood gaan. We vertrokken om 10:50 en wij zaten op de rij 3 en hadden de hele midden sectie (4 stoelen) tot onze beschikking. Dat was lekker ruim zitten. We hebben allebei dezelfde film na het opstijgen aangezet. De film Bohemian Rhapsody over de groep Queen met Freddy Mercury. Halverweg kregen we de middag hap aangeboden. Een lekkere rundvlees schotel met aardappel puree met Broccoli . Lekker een stukje kaas met een paar toastje en een soort van Tiramisu als dessert. Samen met een rood wijntje en wat water was dit een smakelijk lunch. We waren ongeveer drie uur in de lucht toen alles van de schrans partij was opgeruimd en we verder konden gaan met onze film bekijken de Bohemian Rhapsodyie. Goeie film die je een ware indruk geeft hoe zijn leven is verlopen. Om half negen plaatselijk Duba tijd stonden we weer met vaste ondergrond onder de wieltjes. De koffers hadden we direct laten doorsturen naar Singapore dus daar hadden we geen omkijken meer naar. Nu moesten we een heel eind wandelen om bij de gate B27 te komen. Waar we de andere vlucht moesten hebben om van Dubai in Singapore te raken. Tja was een lange wandeling van een drie kwartier. Daar aangekomen waar ook heel veel winkeltjes waren onze tijd door gebracht met wat te eten - koffie en thee drinken en Wil een kruiswoord puzzel ik heb het AD digitaal zitten lezen. De tijd vloog en we hadden het plan om op deze vlucht met behulp van de slaap pillen die we we van de huis dokter hadden gehad. Een paar uur lekker te gaan slapen. Om 01:30 waren de wieltjes van de grond en moesten de vleugels en de motors het werk overnemen. Normal duurt zo’n vlucht 7 uur 5 min. Maar dit keer met de wind van de achterkant moesten er maar  6 1/2 uur over gaan doen. Ik had op deze vlucht 2 stoelen naar me die helemaal leeg waren. Maar Wil had het ongeluk om een echt zeer dominant Indies vrouwtje naast haar te krijgen. Die blijkbaar gewent was dat alle om haar heen begon te trillen als er iets door werd gezegd. Helaas hat dit vrouwtje een lastige vlucht voor deze dame omdat er niet werd toegegeven aan dat ruimte veroveren van haar. Alle omstandigheden werden uitgeprobeerd maar dit mocht niet baten bij deze jongedame. Ze had het niet naar haar zin. Wij eigenlijk wel een beetje want het was wel grappig om te zien als er zo wordt gereageerd. Het slapen, daar kwam helaas niks van terecht. Zo werd deze vlucht wel een extra lange  en waren die 6 en halve uur wel 3 x zoveel. Maar uiteindelijk stonden we dan om 12:10 op de grond. We hadden ook nog een lange lijst met allerlei vragen in moeten vullen door de douane. Om 13:00 was dit achter de rug en namen we buiten de terminal een taxi die ons naar het Bay Hotel bracht. Nadat Wil de 24,00 Singapore dollars had betaald aan de vriendelijke taxi chauffeur konden we snel in-checken bij dit Bay Hotel. Ik had alles al betaald en om 13:30 stonden in onze kamer op de vierde etage. Snel alles uit om snel onder de douche door te lopen om de slaap te laten verdwijnen. Dit lukte ten delen. We zijn ook nog maar een uurtje gaan slapen. Daarna in de zomer kleertje naar de receptie. We moesten namelijk nog Singapore dollars halen en we wilden ook nog iets van Singapore gaan zien. Een straten kaartje van Singapore bij de receptie gekregen en gevraagd waar we een bank konden vinden. Een klein stukje bij het hotel vandaan was een tunnel onder een drukke weg door. We moesten hiervoor eerst wel een behoorlijk hoeveelheid trapjes af. Eenmaal beneden  wilden even op ontdekking toch waar morgen de Maasdam zou liggen. Een paar keer gevraagd en uiteindelijk was het duidelijk en wisten we wat ons morgen te doen stond en waar we moesten zijn. Hierna eerst maar wat gedronken in deze zinderende hitte. Wat een verschil met 18 uur geleden. Nu 32 graden met een vochtigheid van 78% was wel een aardige omschakeling. Na de drink sessie op naar de Singapore Cable car Sky Network. Door middel van deze kabelbaan / gondeltjes was het goed mogelijk om Singapore van boven te bekijken. En alles via Booking.com betaald werd het ook nog een stuk voordeliger. Onze sky trip begon Harbour front station waar we naar de 15de etage van een gebouw moesten en daar in onze eerste gondel stapten. We gingen naar Sentosa station. Het was schitterend om op deze manier over haven van Singapore te gondelen en daardoor een veel te zien. Het was wel een beetje warm in zo’n glazen klein tomaten kasje. We stapten uit bij Sentosa station en om verder Singapore van boven te bekijken moesten we een stukje lopen om bij Merlion station te komen. Hier was eigenlijk een attractie park voor kinderen. Wij waren iets ouder en zijn daarom maar gelijk door gelopen naar de volgende opstap plaats. Na een kleine tien minuten stapten in voor de volgende lucht reis boven Singapore. Het was indrukwekkend en apart om  op deze wijze een stad te zien. Normaal gebruik je daar de welbekende Hop on Hop off bussen voor. Nar zo’n twee uur waren we terug waar we begonnen bij Harbour front station. we zaten in de laatste gondel met een groepje mensen uit Zuid Korea waar direct Guus Hiddink ter sprake kwam. Het was wel even grappig om over van alles en nog wat te lullen. Die Koreanen zijn wel wat moeilijker te verstaan met zo’n vreemd accent. Het was inmiddels zes uur en tijd voor de avond hap. Ik wilde iets Chinees en daar hebben we dan ook voor gekozen. Een noodde soepje met rundvlees en groenten. Een pittig gekruide maaltijd met daarbij wat slurp geluid. Ik heb geprobeerd het allemaal op de Chinese manier naar binnen te krijgen doormiddel van twee stokjes, maar, dat nam iets te veel tijd in beslag om die glibberige noodle tussen de stokje te houden. Voordat op de hoogte van mijn mond was was er geen noodles meer. Dus werd het een lepel die ik toch nodig had voor de soep. Ik was wel een eenling die op deze manier hier dit maaltijdje zat te gebruiken. Het smaakte goed en we zijn hierna nog even verder deze reuze stad gaan bekijken. Maar om acht uur waren we echt kapot. Echt doodmoe van de reisdag die we achter de rug hadden. Om half negen besloten we dat hoog nodig naar bed moesten. Voordat we lopend in slaap vielen. Niet veel tijd daarna waren we terug in onze kamer 401 in het Bay Hotel en heel kort daarna waren we op bezoek bij Assepoester?

Vrijdag 15 febr. 2019: Bloed heet en zonnig

We hadden de wekker op 08:00 gezet en dat ding liep inderdaad af met een verschrikkelijk lawaai. We zaten (bijwijzevan spreken) rechtop in ons bedje. Is de langzame modes zijn we er uit gegaan. Wil direct onder de douche ik net even daarna. Ik moest me eigen natuurlijk scheren. Om 09:30 waren beneden in de ontbijt zaal waar we 58,- Singapore dollars (40,- Euro) moesten betalen voor de ochtend hap. Natuurlijk voor mij een lekker vers gebakken eitje. Wil nam kaas met lekker vers brood. Die aangevuld vers fruit en etc.

Om 10:30 liepen we naar buiten en er was niet al teveel tijd vandaag om nog iets te ondernemen. Recht tegen over ons hotel wat gelegen is aan het havenzicht was een enorm winkel centrum. Dus dat was een eenvoudige keuze en heel handig. Het was daar binnen lekker koel en Wil kon d’r lekker uitleven. Om 12:30 waren we terug in het hotel om onze koffers op te halen en op weg te gaan naar de Maasdam. Daar aangekomen bij de cruise terminal d.m.v. een taxi (6,50 Euro Singapore dollar) ging alles heel snel. Afgeven van de koffers bij de Holland Amerika lijn. Toen één etage naar boven waar we na 10 minuten onze hut sleutels kregen. Eenmaal in de hut stonden de koffers al binnen in onze hut. We hebben de slippers gepakt en zijn naar het Lido dek gegaan voor een snelle hap.

Dat was een klein pizza puntje en sla met allerlei toevoegingen voor het vrouwtje. Met een glaasje lekkere verfrissende ijs thee smaakte dit geweldig. Nog even met één van de bediende’s staan praten. Om daarna weer terug te gaan naar onze hut voor het uitpakken van de koffers en netje in de kasten te leggen. Om half vijf was dit nog niet helemaal klaar maar het schip zou om vijf uur vertrekken dus zijn we naar het achterdek 7 gegaan om dit vertrek buiten even mee te maken. Tien voor vijf waren alle touwtjes los en begonnen we aan de zee reis richting Maleisie. Wij zijn om half zeven van het achterdek weg gegaan en gingen in het zelf bedienings Lido restaurant voor de avond hap. We zaten op een leuk plaatsje bij het raam waar al een dame uit Canada (Victoria) aanwezig was. We hebben onder het eten gezellig met deze 80 jarige dame over van alles en nog zitten praten. Trouwens best wel knap als je alleen staande 80 jarige dit soort dingen nog onderneemt?

Na een geslaagd maaltijd met echt heerlijke vis (trout) en varkens vlees met aardappels en gemixte groente. We namen een klein taartje als dessert met een bakje koffie en thee. Om half acht waren we weer in onze hut 542 waar Wil de laatste kabeltjes en kleding uit de koffers gehaald. Om kwart over acht liepen we weg bij onze hut en zijn we een beetje het schip gaan verkennen. Eerst naar dek 7 wat het promenade dek was. Even naar de informatie om te vragen hoe het gaat met de benodigde visums voor de verschillende landen. De envelop die we morgen zouden krijgen gaat over de verschillende visum. Daar moeten even aangeven welke we willen hebben. Via de foto galerij waar al de foto’s stonden die vandaag tijdens het aanbood komen waren gemaakt. Wij hadden ons ook laten vast leggen. Maar ik ben veel knapper als op die gemaakte foto’s??????

Dus we hebben er geen ééntje uitgekozen. We zijn toen in het theater gaan zitten omdat daar een soort van presentatie zou worden gehouden over de haven die we morgen gaan bezoeken. Dit is Kuantan in Maleisië. Ik heb de grootste en meest interessante bezienswaardigheden opgeschreven in mijn Iphone voor morgen. We gingen het rustig aan doen want we moesten via een bus service vanaf het schip door het haven gebied. Dus zou het morgen heel druk zijn direct na aankomst, daar werden we voor ge-waarschuwd. Dus geen wekker zetten en zo lang mogelijk slapen.

Om tien uur was dit afgelopen en zijn we nog een beetje op verkenning geweest om het schip wat beter te leren kennen. Net na half elf zat ik dit verhaaltje in te tikken op mijn laptop. Nog even wat voor informatie doorgenomen wat en hoe je bepaalde dingen moest doen. Dit was deze dag en morgen komt er weer een nieuwe.

Zaterdag 16 febr. 2019: Bloed heet

We hadden niet al te best geslapen. Maar er komen wel weer andere tijden.

Ik werd eigenlijk wakker door een soort van honger gevoel. Ik vertrouwde het niet helemaal en ben toen maar even het suiker niveau gaan controleren en dat bleek midden de nacht veel te laag te zijn. Dus het bed uit en even wat te eten genomen. Dit was natuurlijk een te lange onderbreking en waren we eigenlijk klaar wakker.

Acht uur het bedje uit snel gewassen en omgekleed. Naar boven voor de eieren show en de gestreken plakjes ontbijt spek. Ik vind het altijd heerlijk om s’morgens voor een ontbijtje te gaan bij de Holland Amerika lijn. Het wordt vers voor je gebakken en altijd vriendelijke gezichten. Oma ging voor simpele kaas met een broodje. Aan ons tafel zat toevallig een ander stel Nederlanders. Die heel veel van plan waren hier in Kuantan Maleisië. Maar ik had thuis een beetje zitten lezen over deze aanleg plaats en kon eigenlijk helemaal niet bijzonders vinden. Natuurlijk had de HAL allerlei excursies die wij naar verhouding waanzinnig duur vonden. Je kon met een bus vanaf het schip naar de plaats Kuantan gebracht worden (dat is 25 minuten rijden) en dan ter vrije besteding. En dat voor het lieve sommetje van 89,95 US. Belachelijk vonden wij dat. Want je kon met een taxi voor 25,-US enkele reis ook in dezelfde bestemming komen. Wij zijn na het ontbijt naar buiten gegaan om op die, dus met een taxi naar Kuantan te gaan. Nadat we beneden op de kade bij wat kraampjes hadden gekeken en naar de bus liepen die ons naar de haven poort zou brengen. Werd ons verteld dat de bus niet naar de haven poort zou gaan rijden. Omdat er al minstens 90 mensen buiten de poort stonden. Dus wij zijn weer recht omkeer gegaan en de gangway weer op naar het schip en naar de hut waar we snel de zwem kleertjes aan deden en naar het zwembad zijn gelopen op achterdek 10. Direct een plons in het heerlijk verkwikkende frisse water. Na deze verkoeling een paar lekkere lig stoelen uit gekozen met een verkoelend windje in deze warmte. Tot 12:30 liggen luieren en toen op naar het LIdo restaurant voor ons middag maaltijd. We kozen voor een Thaise noodles maaltijd met stukje heerlijke malse biefstuk met broccoli. Dit was geen soep maar dikke noodles die was klaar gemaakt met een special sausje. Het smaakte verrukkelijk. Een chocolade soft ijsje als dessertje en de buikjes waren weer aangevuld. Ter afsluiting een koffie en thee met een koekje en 13:30 liepen we weer naar ons stoeltje bij het zwembad op dek 10. Eerst maar even het verkoelende water in van het zwembad. Om 17:00 was het wel genoeg geweest in de smorende zon en zijn we naar de Lido market gegaan op dek 11. Ik de Laptop even gehaald om dit verhaaltje in de schaduw in te tikken en Wil heeft het E-boek aan het werk gezet. En begonnen aan het verhaal van de “De zeven zussen” Dat was wel van korte duur want ze sliep na 5 minuten in op de gewone stoel met E-boek in haar handen. Het was natuurlijk ook wel een vermoeiende dag geweest?

Omtreeks vijf uur vertrokken we weer en werd er koers gezet naar Thailand (Bangkok). We zouden een daagje op zee verblijven om op maandag in Thailand aan te komen.

We zijn rond het vertrek van vijf uur naar het Kraaijennest van het schip gegaan wat is net boven de brug van het schip. Het was daar lekker koel met een verkoelend briesje. We zijn hier gebleven tot ver na het naar uit varen van de haven van Kuantan. Toen moesten we naar beneden omdat we rond zes uur wilde eten in het restaurant waar we lekker zouden worden bediend. Ons even lekker gedoucht en opgetut om in de nette kleertjes naar het restaurant gelegen op het achterschip van dek 7. Daar werden we door een soort van piccolo naar ons tafeltje gebracht voor 2 personen en hier was toevallig ook de ober waar we tijdens ons middag maaltje een tijdje mee hadden gesproken die Bus heette. Ik heb een flesje rode wijn uitgekozen goed voor een paar dagen en Wil nam haar oude vertrouwde Cola zero. We kozen als voor gerecht Grab met live, hoofd gerecht werd Coconut Crusted Schrimps (garnalen) in een sla bed. en als dessert Chocolade cream met bonbons (haast suiker vrij). Het smaakte echt geweldig en zeker de grab was naar mijn idee ontzettend goed. We sloten af met een kopje thee en nespresso. Dat een heerlijk Italiaans koekje had. om tien voor acht liepen we hier weg en begaven ons direct naar het theater waar vandaag een Ierse cabaretier een dik uur zo gaan vullen met grollen en grappen. Hij had wel een typische Iers accent maar was goed te volgen en het was zonder mee leuk. Om negen uur verlieten we het theater en gingen we naar de Wayang bioscoop waar een leuke komische film zou worden vertoond die “Crazy Rich Asians” heette. Bij het naar binnen gaan kregen we een zak pop torn in onze handen gedrukt (tja wel grappig). Maar ik zou het einden van deze film op een geheel andere manier gaan eindigen. Ik had blijkbaar nog steeds een beroemde Jet leg want ik kon de ogen niet open houden. Dicht houden van de ogen ging mer veel beter af en daar ben ik dan ook voor gegaan. Helaas maakte het vrouwtje een einde aan mijn eigen film en zijn we maar richting onze kamer 542 gegaan om van de nacht rust te gaan genieten. Ik heb onze kamer wel op eigen kracht gehaald. Om half elf hebben we deze dag afgesloten

Zondag 17 febr. 2019: Weer prachtig mooi weer

Om half negen werden we wakker omdat de blaas helemaal vol was. Anders was het nog wel wat later geworden. Ik had er natuurlijk voor kunnen kiezen om alles te laten gaan. De bedden worden toch door een ander verschoont en opgemaakt. Dat ging me net even te ver. Dus alles maar even gelijk gedaan en een kwartier later stond ik helemaal klaar in de korte broek met een schoon shirtje en Willie ook. Om weer aan ontbijtje met de vers gebakken eitje te gaan beginnen. Op naar het 11de dek voor de ochtend maaltijd.

Na een klein uurtje zijn we naar buiten gegaan en stoel lig stoel genomen bij de Lido pool.

Dit zwembad heeft ligt op het midden van schip en heeft een schuifdak wat eventueel dicht kan als de weer omstandigheden daar naar zijn. Nu niet nodig want het was echt schitterend weer met een verfrissend briesje. We hebben daar aan een tafeltjes alle benodigde visa formulieren zitten invullen nodig voor Thailand - Cambodja - Vietnam en een landing kaart voor Hongkong. Ja er is veel nodig voordat deze landen je toe laten.

Wil is daarna met de ingevulde Visa papiertjes naar de receptie gegaan op de 7de etage.

Nu was dit allemaal geregeld en konden we morgen zonder problemen Bangkok bezoeken. Toen op de luie ligstoel om de koperen Nelis recht in zijn ogen te gaan liggen kijken. Toch wel special als je bedenkt dat het in ons landje nog wel een beetje fris is. Hier kreeg ik ook een Nederlands krantje aangeboden door de Holland Amerika lijn. Om 12:30 gingen we naar lunch. Het werd voor ons beiden heerlijk gebakken zalm met een soort van gebakken worteltje die in iets specials waren gebakken. Smaakte lekker. Ook hier kwam Dus weer naar ons toe en bracht ons ijsthee en water. Hij stelde voor om vanavond als het gala avond was, om naar zijn sectie in Restaurant te vragen. We gaan dat proberen. Toen we het lunch restaurant verlieten passeerden wij de ijs bar. Dus heb ik maar een oblie hoorn met één bolletje aardbeien genomen. Eenmaal buiten bij het zwembad is Wil gaan liggen in een ligstoel en ik ben in de schaduw  dit verhaaltje gaan in tikken. Het is nu 13:38 als ik het zelfde gaan doen als Wil, luieren in de zon. Zo af en toe het koele water van het zwembad want dat ligt aan onze voeten en ook de hot pool. Dit onder het genot van een koud drankje die op verzoek van ons bij ons wel gebracht. Nee, zijn best wel rottere tijden te bedenken. Op een gegevens moment stond oma met de moeder van de kaptein te praten bij het zwembad. Dit is natuurlijk wel de manier om boven op het nieuws te zitten. Dan heb je informatie uit de eerste rang. De kapitein Arno Jutten zijn ouders en zijn dochter waren aanbood gedurende deze cruise. Ik denk dat deze moeder ook blij was dat ze is een gesprek kon aanknopen. Het was een mooie dag geweest met mooi en warm weer. Het was heel de dag rond de 30 graden geweest maar dit samen met een vaar windje van het schip was het best uit te houden. Om 16:30 zijn we gaan zakken naar onze kamer om ons open het gemakkie op te frissen. Wil nam een douche in ben maar eens in bad gaan zitten. Om half zes liepen we in de otter kleertjes naar het restaurant gelegen op dek 7. Bij het aanmelden in het restaurant gevraagd naar Yus waar we gisteren ook door waren bediend. We kregen een leuk 4 persoons tafel voor ons tweetjes maar naast ons zaten mensen uit Wales. Dus weer even zitten babbelen over van alles nog fout en ging zelf zo ver door dat ons eten koud werd. Gelukkig waren weg toen wij ons hoofd maaltijd kregen. Wil had gekozen voor Tendelon beef (biefstuk van de haas) en had heilbot. Het smaakte ook nu weer erg goed, echt met zorg klaar gemaakt en dat met zoveel gasten. Na het dessertje en de dubbele espresso voor mij en thee voor Wil. Zijn we richting piano bar gelopen waar een live optreden was en ik een glaasje Campari Soda besteld. Hier even gezeten om daarna naar het theater te gelopen waar om 19:30 de welkom toast met de kapitein was toast was. Een glaasje bubbels voor iedereen bij het naar binnen lopen en kwart voor acht hadden we allemaal dit glaasje naar binnen en volgde het optreden van de piano broers. Een leuke maar niet een bijzonder piano muziek half uurtje. Via de toilet naar de bioscoop voor de film “City of Ghost”. Geloof het of niet dit keer was het vrouwtje die graag weg wilde. We moesten on een beetje instellen op morgen ochtend en alles gereed maken. Omdat morgen de douane controle was en die wilde iedereen persoonlijk zien. We hadden voor deze dag een arrangement bij HAL geboekt. De hele dan op inclusief een Thaise maaltijd ergens buiten Bangkok in plaatselijk tentje.

Maandag 18 febr. 2019; Vandaag Toer “ Experience local life”

Helaas weer slecht geslapen en Wil had de wekker gezet op haar Iphone. Die liep om kwart voor zeven af en sprongen uit. Vandaag hadden de boven genoemd dag excursie geboekt dus moesten we wel op tijd zijn. Na de was beurten naar boven voor het ontbijt. Toen we boven aankwamen in de ontbijt restaurant vonden wij het wel een beetje stil. We konden gaan zitten waar we wilden. Toch maar eens een blik op de telefoon geworpen om te kijken hoe laat het nou eigenlijk was. En jawel, ik was vergeten om de klok een uur achteruit te zetten. Dus dat klopte dat het we hier alleen waren. We waren een uur te vroeg. Dat konden we niet meer veranderen dus moest het ontbijtje wat langer gaan duren omdat we zoveel tijd hadden. Ik moet zeggen met al dat heerlijks zo in je direct omgeving moet je de tijd wel door kunnen komen. Gebakken eitje met een beetje ontbijt spek met heerlijk vers gebakken broodjes. Nogmaals, om de tijd te doden een special stuk brood met gerookte Noorse zalm. En om normaal de tijd een beetje door te komen een stukje vers gebakken krenten brood. Ik moet zeggen, ik voelde me wel een beetje overladen en moest de schoenen iets laten vieren om wat ruimte te krijgen. Om kwart over acht naar beneden omdat je, zoals te doen gebruikelijk. Een sticker op de borst kreeg met een nummer. Zodat je weet welke bus je aan wal moet nemen. Eerst moesten we nog door de douane controle met een berg papier. Om vijf over negen werden we omgeroepen toer nr. 15 om ons naar de gangway te begeven. Ik moet zeggen, dat verliep lekker kladjes bij de Thaise douane. Het invullen had meer tijd in beslag genomen dan de stempel die wel snel in ons pasport hadden. Wil was nog bang, omdat ik het adres niet helemaal juist ingevuld.

Maar las die brave man niet eens. Hij keek of de pasfoto klopte met de naam en klets en stempel erbij. Toen naar onze bus 15 waar de vriendelijke Thaise lady Triy ons op stond te wachten. Niet land daarna reden we weg van dit haven terrein en ging het eerst richting lokale markt richting Bangkok. Daar waren we om 11:30 en werden we los gelaten op deze markt die te midden van allerlei kanaaltje lag. We moesten on tien over twaalf weer bij het verzamelpunt zijn. Een leuke markt waar de Thaise families ook leven en gelijk een soort van winkeltje erbij hebben. Maar helaas was het wel erg lokaal want er werden andere valuta’s ge-accepteerd dan de Thais Baht. Wat jammer nou, zagen we zulke leuke dingen en kon Wil niets kopen. Om tien over twaalf waren we weer bij de bus en reden we een half uurtje later een schitterend 5 sterren plus resort op. Hier zou de lunch gepresenteerd worden in Thaise stijl maar iets minder gekruid. Dus geen tongen krimpen of krullende lippen. Zeg maar eetbaar. Een prachtig complex zeker aan de binnen kant waar alles gereed stond. Tafeltjes netje gedekt met koud water en een echt Thais buffet. Tevens was hier ook vrije Wifi. Konden we eindelijk weer eens contact hebben met het thuis front. De maaltijd was echt lekker, garnalen - speciale vis in een special sausje - speciale kip in wat gekruid wat pittig korstje en speciale groeten. Natuurlijk met rijst en taugé en Thaise mihoen in een special sausje in citroen saus. Er zaten ook wat noten door. Nee, geen klagen het was heel smakelijk. We kregen nog een koude cola light aangeboden en dat allemaal voor 89,95 US per persoon. Om tien over twee reden we hier weg en gingen we op pad naar de grootse Boeda tempel van deze regio. Hier was het echt druk en moesten wij onze schoenen verwijderen en de dames moesten alles wat een beetje bloot was bedekken. Eenmaal binnen in deze grote Boeda tempel waren daar vele Thaise bezoekers met bloemen hun overtuiging lieten blijken. Wij liepen hier een beetje om heen en maakte wat foto”s. Het was een groot gebouw met veel goud (verf) gebruikt als afwerking. Om tien over drie reden we hier weg en ging het in één streep terug naar Laem Chabang waar de Maasdam op ons lag te wachten. Kwart voor vijf stapten we uit de bus en namen we afscheid van onze gids van vandaag. Op de kade stonden nog wat souvenir kraampjes die we natuurlijk moesten bezoeken. Zonder een enkele aankoop liepen we de gangway op en gingen we naar ons cabine op dek vijf. Wil onder de douche en er na. Nadat we even hadden zitten napraten over deze dag. Zijn we om zes uur naar het Lido restaurant gegaan. Ik ging voor een Italiaanse lasagne met 6 grote  Gamba’s als voorafje. Na de Lasagna en een klein pizza puntje zijn we overgestapt op een grote kaas plak met van alles wat en nog waten daarbij verse pruimen - verse vijgen - dadels  en natuurlijk wel belangrijk om te melden. Vele kaas soorten. Dit samen met lekker licht gezouten toastje’s was dit een heerlijk aanvulling van dit maaltje. Nog even staan praten met enkele bediendes van het restaurant liepen om kwart voor acht naar de 7de etage naar het show theater. Een goed stoeltje uitgekozen want vanavond heel toe passelijk was er een 17 man / vrouw groep Thaise dansers. Om acht uur ging dit gebeuren en eerlijk is eerlijk het was een leuke show waar je geen drie uur na moeten kijken want dan wordt het slaap verwekkend. Om 21:30 liepen we uit het theater en dit keer naar onze kamer. Want ik wilde vannacht wel een een lekkere nachtrus hebben. Dit nog even in zitten tikken maar een kwartiertjes later was ik klaar en ging de deur wijd open voor een sprookje van wie dan ook. Ik wilde slapen?

Dinsdag 19 febr. 2019: Bangkok - 34 graden blauwe hemel

Wat een heerlijk goede nachtrust had ik gehad. Wat één klein pilletje van de dokter niet kan doen. Mijn oogjes gingen pas om half zeven open en toen moest ik wel hard rennen om de blaas leeg te maken. Tweemaal door trekken anders liep de WC over (grapje).

Madame Kerkmans opende haast tegelijk met mij haar oogjes en ze sprong gelijk uit bed en onder de douche. Ik heb de douche beurt overgeslagen. Na de tanden een schrob beurt te hebben gegeven en een nat was handje over het gelaat te hadden gehaald. Stond deze jongen er weer paas best bij en was helemaal klaar voor het wel verdiende ontbijtje.

Aan de ontbijt tafel met een stel Belgen gezellig zitten praten. Hij was journalist geweest en had heel veel gereisd en zei had ook nu nog een eigen zaak. We hadden het nog even over de Internet wifi van het het schip. Dat dit zo duur was. Het komt op 35,- US per dag. Dus voor deze 20 dagen aanbood moest ze 700,- US betalen. Ik heb dit natuurlijk iet gedaan. Ik vind dit belachelijk kostbaar. Ik probeer als we aan land zijn wel ergen wifi te krijgen voor een wat meer acceptabel bedrag.

Om half tien liepen we de gangway af en zochten we een taxi die ons vandaag naar Pattaya moest gaan brengen. We hadden er snel eentje gevonden en voor 85 US bleef dit heerschap de taxi chauffeur de de hele dan bij ons. Dit deden we maar en om tien uur reden we in een witte taxi met een soort van privé chauffeur richting Pattaya. Drie kwartier laten stonden we in het erg veranderde centrum. Wij waren hier een jaartje of 15 geleden ook geweest maar toen was echt één grote hoeren stad. Als man zijnde werd overal lastig gevallen door vrouwen om je heen. Leeftijd maakt niet uit de portemonnee wel? Gelukkig was dit nu blijkbaar veranderd naar alleen in de avond. Met behulp van onze privé chauffeur zijn we naar een winkel centrum geweest en wat later naar een open markt met een soort van kraampjes. Tussen de middag bij een Amerikaans uitziende zaak wat simpele Thaise gerechtjes genomen in buffet vorm. Dit kostte voor ons tweetjes 14,- US.

Om 17:30 reden we terug naar Laem Chabang Terminal A-3 waar de Maasdam op ons lag te wachten. Voordat we aanbood liepen nog even met wat andere Nederlanders staan praten die de voorafgaande cruise al aan boord waren gekomen en die Indonesië nu hadden gezien. Om 18:00 hebben we ons even opgefrist en zijn we nog even van het schip afgegaan om de markt op de kade vlak voor de Maasdam te bekijken. Waar natuurlijk behoorlijk diep in de portemonnee moest worden gedoken. Wilhelmientje kocht zomaar maar evens een zomer jurkje voor zo’n dikker 10,-US. Of dat het reisje al niet duur genoeg was. Tja, toen heb ik maar een zomer overhemdje gekocht voor 13,-US. Ik wilde gaan afdingen maar Wil vond dat zielig. Dus niet gedaan en dat de jonge verkoper nog nooit mee gemaakt van de als zuinig bekend staande Hollands. Z’n tanden vielen haast uit zo’n mond (die tanden waren al niet veel bijzonders, roest kleurig). Om half zeven waren we weer in onze hut er werd alles uitgepakt en netje opgehangen. Nu op naar het sjeike restaurant want daar had het vrouwtje vanavond zin. Om bediend te worden en lui te blijven zitten. Een kwartiertje laten liepen we hier naar binnen en vroegen weer naar Yus. Onze eigen bediende Yus / ober zo’n beetje wel bekent en noemt ons nu al bij onze voornamen. Vanavond werd het Capaccio met parmezaanse kaas, hoofd gerecht werd gebakken kabeljauw en Wil koos voor een grote gepofte aardappel met creme Fres ik had gekozen voor Cous Cous. Smaakte opper best. Het dessert werd voor madame Kerkmans het kaasplankje met gesorteerd fruit ik Crème Brûlėe. Dit samen met een dubbele espresso en thee en wij waren weer klaar om 19:25. We zijn via de front desk gelopen omdat ik een Nederlands krantje in de kamer wilde hebben. We kregen gelijk een krantje mee van vandaag. Om tien over half acht waren we in onze kamer waar ik dit verhaaltje ben gaan in tikken. Om 19:46 belde Niels ons omdat z’n brommer niet startte. Hij had even niet in de gaten dat wij in Thailand waren dus niet konden helpen maar hij wilde z’n vader niet wakker maken. Wij hebben gezegd dat hij John dan maar wakker moest maken. Voor ons teveel moeite om even naar huis te vliegen?. Dit was wel grappig. Terug naar de orde van onze dag. Er zou om negen uur een informatie zijn over de volgende stop Cambodja. En daarna om tien uur “De geheime indentiteit spel show” geen idee wat ons hier te wachten staat. Dit bleek een spel te zijn dat mensen die op het podium werden ontboden. Moesten raden aan de hand van vragen te stellen wat ze waren. Dit kon van alles zijn. Toen dt afgelopen was ging het schip vertrekken. Het was rond 23:00 uur en wij zijn helemaal naar boven op de brug gegaan om dit alles een beetje te volgen. Dat gaat bij zo’n cruise schip allemaal zo gladjes en snel. Binnen No time is het schip weg van de kant en vaart het op een behoorlijke snelheid de haven uit. Om 24:00 zijn we naar onze kamer gegaan voor de nachtrust.

Woensdag 20 febr. 2019: Varen van Bangkok naar Cambodja / Warm

Half acht brak er voor ons een nieuwe dag. Het was de vaardag naar Cambodja de plaats Sihanoukville. Ook hier zouden we twee dagen blijven liggen. Maar eerst deze dag op zee en luieren. Na het ontbijt zijn we met de zwem kleding onder de gewone kleding direct naar het achterschip met zwembad op dek 10 gegaan. Een plekje met wat wind gevonden met twee luilakken stoelen met badhand doeken. De zon was al aanwezig en het op dat tijdstip al 25 graden. We waren er nu al iets beter aan gewent geraakt als ik aan de eerste dag denk toen we in Singapore aan kwamen nu een week geleden. Het schip vaarde in Thailandse zee. Om 12:30 naar binnen voor een simpele lunch. Ik heb de Malaysian soep genomen met groente en andere toevoegsels die je zelf kon kiezen. Wil nam een vers broodje gezond en daarna een cracker met was kaas. Ik heb ook zo iets genomen maar nam Danish bleu kaas. Vind ik lekker die schimmel kaas. Er lagen ook hele manden vol met Lities (hard van buiten en vochtig wit van binnen). We hebben er daar een hoop van gehaald want die smaken echt lekker in dit soort warme weersomstandigheden. Om kwart over één zaten we op dek 10 in de ligstoel waar koperen Nelis nog steeds volop aanwezig was. Een staal blauwe helemaal en heel veel kleine bootjes om ons heen waar de Maasdam door heen moest varen. Volgens het informatie praatje elke dag rond twaalf uur zouden we ar morgen vroeg om 04:00 al zijn.

Rond 14:30 zijn we uit de zon gegaan om verbranden te voorkomen. Naar het achter gelegen Lido dek waar ook een zwembad is met 2 hot pools. In de schaduw dit gaat zitten intikken en Wil wat sensatie blaadje zitten lezen en ik heb de krant even uit de hut gehaald. Na de krant te hebben gelezen was ik weer helemaal op de hoogte. In ons eigen landje was het 10 graden met bewolking. Dat was hier wel even anders.

Om 17:30 waren we terug in onze hut maar hadden hiervoor nog een zakje patat gegeten met mayonaise bij de Hamburger / Hot dog snackbar. Smaakte lekker. In onze hut onder de douche om de smeerseltjes er af te wassen. Om half zeven waren we fris en gewassen en zijn we dit keer naar het buffet restaurant gelopen voor de avond hap. We hielden het simpel. Ik heb iets door zo’n Indonesisch gerechtje door de kok laten klaar maken. Met was koud water. Een ijsje als dessertje en een kop koffie en het eten was gedaan. Toen naar het theater voor de conference van een Noord Ier. Dit was erg leuk. Wil had slaap dus op naar het grote bed in onze kamer. Het vrouwtje sliep haast direct.

Donderdag 21 febr. 2019: Sihanoukvile -Cambodja - warm

We hadden weer eens een heerlijk nachtrust gehad. Lekker geslapen en bij het openen van onze gordijntjes bleek dat wij al vast lagen en onze hut aan de walkant was gelegen. Na de was beurt naar de 11de etage voor een ontbijtje en het bruine spul. Wil nam thee. Samen met een Nederlands krantje was alles weer perfect voor elkaar.

We hadden te lang lopen denken om hier de excursie van de Holland Amerika lijn te nemen naar Werelds grootste tempel de Angkor Wat. Dit kostte 985,- US/ persoon. Uiteindelijk hadden we dan toch besloten om het te doen. Maar toen we gisteren avond bij het Excursie bureau vertelden dat we hier aan mee wilde doen. Bleek dat alle plaatsen waren vergeven. Deze excursie bevatte een vlucht van een uur en een hotel overnachting vlak bij de Angkor Wat. En dan de volgende morgen terug vliegen. Maar helaas Pinda Kaas. Het was niet meer mogelijk dus deze voor ons moeilijke kostbare beslissing was door de HAL genomen, ok over. Drie kwartier later liepen we nog even naar onze hut om alles op te halen wat we dachten nodig te hebben. Kwartiertje later liepen we de loop plank van de Maasdam af en hadden we Gambodjaanse grond onder onze voeten. Er was een shuttle service die je vanaf het schip buiten de poort bracht of een andere shuttle service die je naar een mooi strand bracht hier 30 minuten vandaan. We wilde de stad Sihanoukvile eens bekijken. Eenmaal buiten de poort stonden er vele Tuk tuk een soort van taxi te wachten op de cruise gangers. We zijn eerst maar een stukje gaan lopen maar voortdurend lastig gevallen door zo’n tuk tuk persoon. Een paar keer gevraagd wat het kostte om twee uur durende rit en dan de bezienswaardigheden van hier te bekijken. Ze begonnen allemaal met 50,-US maar uiteindelijk eentje genomen voor 30,-US. Met de melding dat we water nodig hadden en dat wij geen Cambodians geld hadden. Dus moest hij onze Tum tuk chauffeur even moet voor schieten. Dit heerschap deed echt zijn best en we zijn naar verschillende tempels - monument - stranden maar het grappigste was toch wel de grote open markt. Wat een zooitje was het daar. Hier was echt alles te koop. Van de duurste Rolex? tot aan vlees en alles zonder koeling, vis etc etc. Jen noemt het maar op en het kon worden gemaakt. Rokken, kleding je noemt het op. Natuurlijk stonk het wel op sommige plaatsen en zeker op de vlees afdeling waar varkens werden gefileerd rook het niet bepaald naar bloemetje? Dat was de plaats waar Wil zei dat ik even moest opschieten. Toen we naar buiten kwamen van dit gebeuren stond onze chauffeur weer netjes op ons te wachten. We zijn hier vandaan naar Werelds mooiste natuurlijke strand gereden. Of dit zo is laat ik aan andere over. Maar er stond buiten een groot bord met deze tekst. Daar waren ook vele verkopers die levende kreeften verkochten. En dit voor je klaar maakte en schoon maakte. Dus echt vers. Het was toen inmiddels rond 13:00 en durfden hier eigenlijk niets te eten. Want het is ook een zeer arm land en een beetje fatsoenlijke eet gelegenheid hebben wij niet gezien. Dus zeiden tegen onze tut tuk machinist. Om ons naar het schip te brengen. Zo gezegd zo gedaan en een kleine twintig minuten later stonden we voor de poort van de haven. We hebben hem maar 10,-US extra gegeven voor zijn goede zorgen. Wij in de shuttle bus van de Maasdam en 5 minuten later liepen het heerlijk van Airco voorziene Maasdam weer binnen. Gelijk door naar het 11de dek om iets te gaan eten. We namen allebei een soort van vers broodje gezond met ham-kaas en salami dit same met sla en lente uitjes in de lengte gesneden. Fantastisch lekker. Dit met ijs koud water. Toen we hiermee klaar waren, zijn we ons gaan omkleden in de zwemkleding omdat we hadden besloten om vandaag niet meer op pad te gaan maar lekker buiten in het zonnetje bij het zwembad met een lekker windje te gaan liggen. Het was op het warmst van de dag 30 graden en dat was goed uit te houden. In de hut was de fruit schaal weer lekker gevuld en stond er een fles met rode wijn. Met daaraan een excuus briefje dat de Airco in onze hut niet naar onze tevredenheid werkte. Dat was netje.

Wij moeten trouwens toch zeggen dat de persoonlijk service hier bij de Holland Amerika lijn echt vele malen beter is dan wat wij ervaren hebben bij andere cruise maatschappijen. Ze zorgen voor koffie - thee - water waar je ook zit. Je steekt je vinger nog niet eens op maar ze voelen het als het waren. Nee, wij kunnen niet anders zeggen, super service en behulpzaam. We hebben vanmiddag tot vijf uur buiten vertoefd en we zijn toen wel buiten in de schaduw gaan zitten met een beetje wind. Wat het natuurlijk een stuk koeler maakt.

Half zes zijn we naar onze kamer gegaan voor de opfris beurt en even liggen snoezen tot vijf voor zessen. Toen in de wat sjeikere kleertje. Om ons hierna na het restaurant op de 7de etage te begeven voor ons avond maaltje. We kregen Yus weer wat suggesties die we maar hebben opgevolgd. Het werd dus voor mij een soort van bruinen bonen soep met wat toeters en bellen en voor Wil een Franse uien soep. We namen allebei gegrilde zalm  maar die van Wil was iets anders klaar gemaakt dan die van mij. Wil hadden een carport cake (pen taart) en had Parracotta (soort pudding met chocolade saus). Gevolgd door een dubbele espresso en de buikjes waren weer gevuld. Na dit maagbullen naar de piano bar waar we tot vijf voor acht naar wat verschillende live gezongen muziek hebben zitten luisteren om ons daarna naar het Theater at Sea te begeven voor een tweede optreden van de Piano brothers. Ook de tweede keer vonden wij er nou niet al teveel aan. Vijf voor negen op naar het Wajanga bioscoop theater voor de film Missing. Die over een familie ging die in Thailand midden in een Tsunami terecht kwamen. En echt waar, we hebben het einde meegemaakt allebei! om kwart voor elf waren we in slaap verblijf en we keken er naar uit om onze oogjes te sluiten. Morgen nog een dag in Cambodja.

Vrijdag 22 febr. 2019: Weer schitterend weer.

Acht uur waren we bij het ontbijt waar weer netje verwent werden met vragen zoals “ kan ik wat voor u inschenken” en kan kan ik iets te eten voor u halen. De service en de vriendelijkheid hier aanbood de Maasdam was echt top. Ik nam ijsthee en Wil gewone thee. We zaten op een leuk plaatsje bij het raam en keken zo op de kade. Waar al veel mensen al op pad gingen naar verscheidene bestemmingen. Wij zouden na het ontbijt met de shuttle bus van de Maasdam naar het strand gaan. Om tien over negen was het dan zo ver en reden we in een lekkere koele bus door de stad Sihanoukvile heen. Het was wel een zootje in deze armoedige stad. Het was eigenlijk een stad die één grote vuilnisbelt was met daar tussen wat huizen. Ik moet zeggen het is net zo iets als India waar het alleen meer stonk. We stonden zo af en toe stil want verkeerd regels zijn hier niet alleen het recht van de sterkste. Tuk tuk - brommertjes echt veel luxe auto’s zag je niet. Wel heel heel oude vracht auto’s die stonken drie uren in de wind. Milieu ,dat is hier hee….eeeeeel ver te zoeken. Wat je wel veel zag waren bergen met plastic. Er worden wel veel hotels gebouwd haast allemaal door Chinezen wordt er gezegd. Het land heeft geen geld. Een klein half uurtje later waren we bij het strand waren heel veel tuk tukkertje op de cruise gangers stonden te wachten en je overal naar toe wilde brengen voor wat dollars. Wij wilde alleen naar het zonnige stranden en liepen een klein stukje verder en zochten twee luie stoelen uit haast op de vloedlijn met een tafeltje er tussen. Maar toen we daar net zaten werden we overvallen door allerlei verschillende vrouwen. De één was pedicure de ander deed massage en vrouwen die doormiddel van touwtjes de haren van je huid weg halen. Na een paar Cambatiaanse vrouwtjes die hadden lopen zeuren wat hun specialiteit dan wel niet was, ben ik maar gegaan voor een pedicure want mijn grote teen knippen was een behoorlijk karwei. Ik wilde wel eens weten hoe zo’n tenger vrouwtje die kan doen op het strand met de weinig hulp middellen die ze hier had. Er ging een soort van beauty case open en dat was de gereedschap kist. Ze begon om op mijn teen nagels een soort van witte zalf / pasta te smeren. Die zou de nagel zachter moeten maken. En begon met knippen. Het was voor mij ongelofelijk maar het lukte haar wonderwel. Daarna maakte ze een sneetje in een groene lemon. En die ging over mijn teen en nagel heen. Daarna begon ze al mijn teen nagels te vijlen. En ik onderging dit zonder te giechelen. Wil geloofde haar ogen niet. Na een half uurtje zat deze jongen weer met keurige teen nageltjes. Wat een luxe. Hierna kwamen er verschillende vrouwtje bij Wil ouwehoeren of ze gemasseerd wilde worden. Eerst was het nee, nee, nee, nee maar uiteindelijk was er toch eentje die begon dat dat ze alles gratis deed en begon Wil haar linker been te masseren. Wil stemde uiteindelijk toe en voor vijf dollars ging alle been en kuit spieren er aan geloven. Dat voor beide benen voor vijf dollar. Na deze wrijf sessie ben ik even op het strand naar een tentje gelopen waar ze Wifi hadden om wat Whats’upje te versturen. Want aanbood is wifi belachelijk duur. Dat lukte een klein 100 meter verderop. Nog lekker snel ook. Toen ik dit gedaan had ben ik terug gelopen naar Wil die nog lag te ontspannen op het strand. De lucht begon aardig donker te worden dus het leek mij verstandig om terug te gaan naar de Maasdam. Om 12:30 waren we weer aanbood net op tijd voor een lekkere lunch in een vertrouwde omgeving. Want ik had hier echt nergens willen of durven eten. Ik had een poging gedaan om naar een WC te gaan maar was op blote voeten. Die poging heb ik maar gestaakt want het zag er nou niet bepaald fris uit. Aan boord zijn we eerst maar even naar onze hut gegaan en ons even omgekleed. Daarna naar dek 11 voor een lunch. We namen maar weer zo’n lekker vers broodje met rosbief - sla en kaas. Lekker. Ik heb nog een klein bakje met noodles genomen en stukjes vlees in site saus. Het was een lichte tussen doortje. Om half twee zijn we naar het achter schip dek 10 gegaan bij het zwembad. De lucht was weer blauw gekleurd en met de hulp van zwembad in zwembad uit hielden we lekker koel. Om half vijf zijn we naar het Lido dek midden gegaan en ik heb daar een hamburgen genomen. Die smaakte goed maar het was wel een maaltijd. Iets te veel maar om wat te laten liggen vond nou ook weer wat. Om tien voor vijf vertrokken we uit Sihanoukvile en gingen we naar Vietnam waar we overmorgen zondag om 08:00 moeten aan komen. Bij het uit de haven varen net na de pier van Sihanoukvile gingen he snel in volle vaart. Het was wel leuk want er waren veel eilandjes en heel veel vissers bootjes. Ook met het onder gaan van de zon was het prachtig. Na dit schouwspel zijn we naar onze kamer gegaan en namen een snelle douche. Er was op het achterschip van dek 10 een Margarita buffet die in allerlei variaties gedronken konden worden. Na deze happening naar het eet gebeuren op dek 11. Ik had nog geen honger en Wil hield het bij een salade schaal. Na dit een kaas bordje gehaald die we samen hebben opgegeten met een toastje. Het was 19:30 toen we weg liepen uit het Lido market en ons lieten afzakken naar onze kamer om de laptop en het klein rugzakje weg te brengen. We liepen om 19:30 naar het Theater at Sea om naar de zang broer “The Jersey Tenors” te gaan luisteren. Wil vond het een leuke drie kwartier met allerlei verschillende zang stukje. Hierna zijn we weer na de bioscoop gegaan maar ik had niet de gedachte dat ik het einde van deze Robin Hood film zou gaan halen. Met een zak popcorn in de hand hadden we het beste plaatsje in de bioscoop. Echt in het midden met geen elke stoel voor ons. Geweldig. natuurlijk begonnen aan de zak popcorn en toe die leeg was gingen mijn ogen zwaarder en zwaarder worden. Met uiteindelijk de beslissing om hier maar weg  te gaan en onze eigen bedje te gaan bezoeken. Half elf hadden waren we terug in onze hut 542  en niet snel daarna gingen de oogje toe. Dit was weer een dag.

Zaterdag 23 febr. 2019: Prachtig weer - varen door de Zuidelijke Chinese zee

Om acht uur waren we wakker en zijn we naar het ontbijt restaurant voor de belangrijke maaltijd. We zaten nog maar net toen en zo’n vriendelijk Indonesisch meisje aan ons vroeg wat we wilde drinken. Het werd één thee en één koffie. Naast ons zaten mensen uit Newyork maar van origine uit India. Ik nam weer twee gebakken eitjes met spek en Wil haar yoghurt met Albram. Na een half uurtje liepen we hier weg en zijn we naar het het lido dek gelopen waar vanaf 09;00 een verkoop was van allerlei artikelen die maar 10,-US kosten. Ik ben bij een tafeltje gaan zitten vlak bij deze verkoop op dek. Na een half uurtje was Wil een zonnen hoed rijker en ik 10,-US armer. Daar ook nog even met de dame gesproken die van Vancouver eiland (Victoria) kwam. Die vertelde tegen Wil dat ze mij wel voor een weekje wilde lenen? Na dit zijn we naar het “Theater at Sea” gegaan voor de presentatie van de drie havens in Vietnam die ons nu te wachten staan. Dat worden de plaatsen Nha Trang - Da Hang - Hanoi. Een interessante voorstelling waar we wel wat beter en wijzer van zijn geworden. Hierna even naar de Desk Office omdat wij in Hong Kong met een bootje naar Macau willen en dit moest je even komen melden. Wij gaan dit op gewoon zelf regelen want ook dit kost bij de Maasdam 199,50 US per persoon. Terwijl het bootje van naar Hong kong naar Macau maar 20,-US enkele reis kost. Om twaalf uur liepen we hier weg nadat we een formulier hadden ingevuld. Toen zijn we door gelopen naar de lunch maaltijd in het LidoMarket restaurant. We namen beiden een simpel broodje Rosbief. Maar er waren mosselen vandaag en die werden echt haast door iedereen genomen. Er waren twee plaatsen waar deze open staande schaaltje kon ophalen maar er was een enorme rij. Ik kan niet tegen mosselen want ik wordt daar altijd dood ziek van. Ik heb nog wat verse meloen gehaald met een kopje thee als afsluiting. Toen zijn we maar naar het achter schip dek 10 bij het zwembad gegaan. Hier stond een lekker windje wat de temperatuur wel wat aangenamer maakt. Het was 31 graden maar met de wind is dit goed uit te houden. Af en toe een plons in het zwembad om wat af te koelen. Dit deden we elk half uur en zo konden we het goed uithouden. Tot drie uur, want toen zijn we naar boven gegaan om thee te drinken en hebben we voor ons een heel nieuwe vrucht gegeten, die heette “Mangi stien”. Hadden we nog nooit gezien. Er ons geleerd hoe die open moet maken en moet eten. Heerlijk zoet en alleen je kreeg er wel rode vingers van. We zijn er nadat we er 5 op hadden nog wat bij gaan halen. Na dit zijn we weer na buiten gegaan maar het was toen inmiddels al half vijf. We zijn nog even in een ligstoel gaan zitten in het zonnetje. Daar nog even met een stel uit Limburg zitten praten. Om kwart over vijf naar onze kamer. Het was vanavond Gala avond dus netje. Ik had gedacht dat dat een nette broek met een net shirtje wel voldoende zou zijn. Wil had een nette zwarte met supernet zwart met witte blouse. Maar toen we naar buiten liepen maakte onze hut steward de opmerking dat dit waarschijnlijk niet netjes genoeg was. Dus wij weer terug, ik in het pak met een stropdas los in de zak. Wil een zeer nette jurk aan. Ik vind dit zelf weliswaar overdreven maar we gaan ons maar aan de regels houden. Om tien voor half zeven liepen we het Restaurant binnen en vroegen weer naar Yus en we werden weer netje met een soort van piccolo naar ons tafeltje gebracht. We kregen de Gala menu kaart direct voor ons. We hadden de fles wijn die we van het schip had gekregen op de tafel staan. De menu kaart bevatte leuke en lekkere gerechten. Wij kozen voor de grote Garnalen met ananas stukje - Tomaten soep met yoghurt en pesto en het hoofd gerecht Filet Mignon Oscar met grab en asperges en een soort aardappel puree. Toen het eerst onze startertje werd gebracht zag het er uit als een schilderijtje met nu met smaak. Hetzelfde voor het tussen gerecht. En zeker de hoofd schotel zag er mooi uit en het vlees was motor mals en smakelijk. Eerlijk is eerlijk een met zorg klaar gemaakte maaltijd die ook nog eens voortreffelijk smaakte. Toen Wil de ijs sorbet en ik de Cocusnoot shuffle op hadden zijn we eerst maar even naar onze kamer gegaan om de nette kleertjes uit te trekken en om te ruilen voor het los zittende kleding. Het was toen kwart voor acht en gingen gelijk door naar de Showroom at Sea waar de “Five O’Clock Somewhere” zouden gaan optreden.

Een stel waarvan het vrouwelijk gedeeld uit Denemarken kwam en de man uit Ierland. Het was veel muziek en waar ook een beetje werd aangetoond wat er tegenwoordig met digitale geluid apparatuur gedaan kan worden. Na drie kwartier liepen we uit het theater richting bioscoop om weer eens een poging te wagen. De film Heaven & Earth startte om 21:00 en we zijn tot 22:00 gebleven. Dus weer niet af gekeken maar rust is belangrijk in de vakantie, toch. Morgen zijn we in Nha Trang

Zondag 24 febr. 2019: Zonnig weer 29 Graden - Nha Trang / Vietnam

We hadden de wekker gezet om toch maar zo lang mogelijk hier in Nha Trang aan wal te kunnen gaan. Bij het openen van de gordijnen was de zon weer ruimschoots aanwezig maar we waren nog aan het varen. Heerlijk van het ontbijtje zitten genieten dit keer een simpele omelet met niets er tussen. Al hoewel de persoon die dit moest klaar maken, nog net niet met een groot vraagteken op zijn voorhoofd stond. Hij is zo gewent dat er van alles en nog wat bij zo’n omelettetje voor gevraagd. Want er ligt werkelijk van alles om zo’n omeletten 5 cm dik te maken. Nee, deze jongen ging hierna een lekker vers pistolettje halen en daar dat eitje tussen frommelen met wat gestreken plakjes bacon. En dat was dan mijn ontbijt. Wil nam weer yoghurt. All-bram met wat thee. Hoe simpel kan het zijn. Werkelijk alles staat er voor je klaar of wordt voor je klaar gemaakt door een persoonlijke kok. Neemt het vrouwtje All-bram met yoghurt. We moesten nog even wachten voordat de gangway op dek 3 naar beneden ging en de douane aanbood kwam die bij het naar buiten lopen je Visa moest stempelen. Erg belangrijk was er verteld. Om half negen reden we weg van de terminal in de shuttle bus naar het stad centrum. Het was inmiddels weer lekker warm maar dat is toch wat je uiteindelijk wilt hebben. Een half uurtje later waren we midden in de stad. Maar we wilde eerst zon bescherming kopen want die was op en aan boord hadden ze ook niets meer. We stond eigenlijk voor een groot warenhuis maar het was nog iets te vroeg. Over vijf minuten vind die open. Dus zijn we maar een klein stukje gaan lopen. Om tien over negen waren we terug en was dit zeer luxe warenhuis open en op de tweed verdieping vonden we wat we wilde hebben. Gelijk maar 2 flessen gekocht. Toen we wat verder op deze etage liepen kwamen we langs een afdeling met leuke vlotte strand jurken. Daar heeft Wil er eentje van gekocht. Zo’n credit kaart blijft toch wel makkelijk. Want we hadden geen enkele Vietnamese dong om mee te betalen. Maar zo’n plastic kaart bied de oplossing. Toen we buiten kwamen zijn we een echte Vietnamese koffie shop in die Nha Trang Khanhi heette, we zijn hier naar binnen gegaan met twee reden. Om wifi te hebben en om koffie te drinken. Dus eerst gevraagd of ze Wifi hadden. Dit werd bevestigd en toen een stoel gevonden voor de koffie. Het werd ijs koffie en ik kon mijn verhaaltje naar Reislogger sturen. Nog een ijskoffie besteld en naar een kleine drie kwartier liepen we weer buiten op de boulevard van Nha Trang. Dit is een echte toeristen stad dat is duidelijk merkbaar aan alles. We zijn daarna met et een fiets Tuk tuk naar de open markt gegaan. Wil zat in een andere Tuk tuk. We hadden dus allebei onze eigen vervoer’s middel. Ze was wel een beetje bang dat ze me kwijt zo raken. Ik zei Willie, zolang je niks hebt betaald kijken ze wel uit. Het was leuk om tussen al die kraampjes door te wandelen en te zien wat er zoal te koop is. Na een uurtje weer terug naar waar we uit de bus waren gestapt want om 13:00 moesten we weer terug zijn bij het schip. Toen we daar aankwamen stonden er ook allerlei kraampjes met van alles en nog wat. Ik heb daar twee shirtjes gekocht en een Sim kaartje voor de Iphone. De bemanning had dit ook geadviseerd en dit bleek inderdaad de oplossing bleek later. Voor 5,-US had ik 16GB en geldig voor 31 dagen. Om 13:30 waren we op het Lido dek voor onze middag hap. Ik heb een soort van tomaten kippen soep genomen en ik kon hier ook noodles in krijgen. Dat heb ik niet gedaan. Dit samen met een vers warm broodje, het smaakte goed. Wil nam een broodje Kalkoen en salade. Hierna naar het achter dek (Sea view deck) bij het zwembad. Hier het vertrek van het schip een beetje gevolgd wat altijd leuk is. Er werd naar een uurtje een soort van kroketjes geserveerd gevuld met kaas en wat rode pepertjes. Smaakte lekker en lekker pittig. We zijn hier tot vijf uur blijven liggen en toen was het tijd voor de was beurt en omkleden voor de avond maaltijd. Via het Lido Market waar we nog een kop thee hebben gedronken met een koekje zijn we met de lift naar de 5de afgezakt. In onze kamer een douche genomen en toen weer wat papieren zitten invullen voor o.a. de terug reis (het was nog ver weg) en voor morgen in Da Nang. Je wordt gek van elke keer die paperassen rot zooi. Maar je kan niet anders. Kwart over zes zaten we weer aan ons vertrouwde tafeltje in het Restaurant bij onze grote vriend Yus. Ik had nog meer dan een halve fles wijn die haast direct werd gebracht door de Sommelier (naam nog onbekend). We kregen de menu kaart aangeboden en hebben onze keus zitten uitzoeken.

Voor mij begon in met een special klaar gemaakt Makreeltje met Lentil met stukje appel. Wil ging voor de Bloemkool soep met uitjes en parsley olie. Voor de maaltijd was het Lasagna ik nam de Singapore noodles met chinees varkensvlees met gekruide garnalen.

De geoliede restaurant machine bracht alles netje op tijd aan de tafel en alles was nog warm ook. Je vraagt je werkelijk af hoe ze dit voor elkaar krijgen. Ongeëvenaard knap en het smaakt nog goed ook. Ik waardeerde zeker het voorgerecht de makreel, want daar ben ik normaal niet zo’n fan van. Maar dit Makreeltje smaakte echt goed. Naast ons zaten Nederlanders die geëmigreerd waren naar Australië. Maar de dame alleen aan die tafel had nog een huurflat aan de Maas in Hoogvliet. Ze woonde 8 maanden in Perth Australie, 3 maanden in Hoogvliet en een maand bij haar zoon die in Spanje woonde. Het stel aan dit zelfde tafel was 45 jaar geleden naar Australie gevlucht om daar hun mogelijkheden te gaan uitproberen en ze waren daar in geslaagd. Het was inmiddels haast acht uur toen we naar het theater liepen waar vanavond Planet Earth in concert met life gespeelde muziek die op het toneel zat. Altijd leuk en mooi opgenomen films die weer een paar verrassende fragmenten uit de natuur liet zien. Om tien voor negen toen dit was afgelopen gingen we weer naar de bioscoop om weer een poging te wagen een hele film te gaan zien. Dit was vanavond de “The Quiet American”. In het begin geen geluid en het licht ging ook niet uit dus gingen een paar mensen zuchten en puffen etc…. Toen de film begon hadden wij in de gaten dat we de film hadden gezien. Dus……, dit keer verlieten het Wayang theater met een goede reden. Eenmaal in ons eigen kamertje aangekomen zijn we snel in de relax kleding gedoken en zijn we een andere film gaan bekijken. Om elf uur was dit afgelopen en was het tijd om deze dag af te sluiten.

Maandag 25 febr. 2019: Weer mooi weer 30 graden - Da Nang / Vietnam

Een uitmuntend nachtje achter de rug. Heerlijk geslapen en toch zonder ons op de brug van de Maasdam, waren we netjes in Da Hang aangekomen. Het was nog wel een beetje vroeg want we zouden pas officieel om 08:00 aankomen. En het moet gezegd. Dat was ook zo. Wij zaten op dit tijd stip aan het ontbijt. We hebben geduldig zitten afwachten toen het groene licht werd gegeven dat je van het schip af mocht. Het was in ons geval half negen toen we in de shuttle bus service zaten die ons naar het midden (centrum) van Dahang ging brengen. Een half uurtje later stapten we uit en werden natuurlijk weer overvallen door tuk tuk figuren en taxi’s. Wij wilden ook een taxi voor ons zelf om naar Marble Mountain (daar worden marmeren beelden gemaakt) en naar Hoi Ann te gaan. Dit kostte bij de Holland Amerika lijn 124,94 p/persoon. Vandaar dat wij maar voor eigen vervoer gingen en dat bleek toch weer behoorlijk voordeliger te zijn. Wij moesten om een taxi bij ons te houden vandaag, 50,- US betalen. We hadden een lekkers hoge taxi en deze man bracht ons waar we wilde en had daarbij ook nog iets te vertellen. Zeker Marble Mountain was bijzonder mooi. Daar lagen alle tempels en wat meer op een hoge bergen waar je door middel van een glazen voor 4,-US per persoon kon komen. Dit bleek later wel een enkeltjes te zijn. Maar op de berg was veel te zien. Het was ook nu weer warm maar dat wilde we dus dat kregen we. Na 1 1/2 uur waren we hier uitgekeken en daalde we met de snelle lift weer af naar de begane grond. Ik had het telefoon nr. van de Vietnamese chauffeur en voor dat ik hem aan de lijn kreeg stond hij al naast mij en konden we in een lekkere koele auto stappen om onze weg te vervolgen naar Hoi Ann. Het auto ritje door allemaal rijs velden duurde een kleine drie kwartier. Eenmaal in Hoi Ann was het wel duidelijk waarom hier zoveel mensen komen. Veel houten oude huisje. Vele leuke nauwe straatje met oude huisjes. We waren hier alleen niet de enige. Wat was het hier druk zeg. We zijn ook nog in winkels geweest waar ze The Northface Goretex jassen verkochten voor een habbekrats. Dit soort kleding kost bij ons al gauw 400 to 500,- Euro. Hier kon je de echte imitatie kopen voor 30,- US. Het ziet er net echt uit? We zijn bij een zaakje iets gaan drinken omdat we ook naar de toilet moesten. Er was door het schip gewaarschuwd dat je allerlei soorten wc’s/potten kon tegen komen en dat de reinheid niet altijd tip top zou zijn. In ons geval was de WC keurig netjes. Na de cola zero vervolgden we ons wandel toer door dit leuke en gezellige plaatsje. Hier kon je echt van alles kopen. Wil heeft hier een soort van blousje gekocht ik een echte Okey Bril???? Ach de bril deed wat hij moet doen. Rond twee uur hadden we het hier wel gezien en liepen we naar de plaats waar we onze taxi zouden ontmoeten. Ik heb hem weer gebeld en nog geen minuut laten stond hij bij ons met een lekker koelen auto. We moesten nu nog een dik uur terug naar rijden naar Da Nang centrum. Waar we de bus moesten nemen die ons terug naar de Maasdam zou gaan brengen. Onze chauffeur 50,- Us gegevens zoals afgesproken en 5,- Euro extra voor de goede zorgen. Half vier stapten we de gangway op van de Maasdam waar ze buiten al stonden te wachten met verfrissing doekjes en koude limonade of ijsthee. Het verwennen begon gelijk. Vier uur waren we in onze hut 542 om de vochtige bezweette kleding uit te doen en iets fris en schoons aan te trekken. Kwartiertjes later zaten we bij het zelf bediening restaurant voor een kleine hap. Om zes uur ging de Maasdam vertrekken naar de volgende haven in Vietnam Halong Bay. Het weer was tegen het einde van de middag een stuk minder maar dat vonden wij wel best. ik heb dit verhaaltje even zitten intikken om tot dat tijdstip even uptodate te zijn. Vanavond gingen we in de korte broek en simpele kleding eten. Niks geen sjeike dingen aan gewoon eenvoudig smikkelen. We waren wat vroeger in de eet gelegenheid dan gebruikelijk. Omdat de Maasdam om 18:00 ging vertrekken. In het voorbij wandelen op het voordek bij het zwembad zag ik dat veel mensen gerookte zalm en daar had ik vanavond ook wel een trek in. Zalm op de vers broodje zou voor mij best smaken. Maar toen we aankwamen bij al het eten. Zag ik iets waar ik helemaal trek in had. Een bal gehakt en dat op een vers broodje. Heerlijk na al die luxe dingen is zo iets erg simpele weer eens wat anders. En zo heb ik het ook gedaan. Vers wit broodje en daar boven op het gehakt. Het vrouwtje nam precies het zelfde dus was ik niet de enige die er zo over dacht. Hierna wat verse Ananas en water meloen gehaald en als afsluiting een kaas plank met verse vijgen en dadels met een toastje. Dit was een heerlijke, simpele maar smakelijk avond maaltijd. Onder het eten konden we gelijk kijken naar het naar buiten varen vanuit Da Nang. Zeven uur was dit verleden tijd zijn we naar de piano bar gelopen op dek 8. Daar een lekker zitten stoeltje uitgezocht en zitten luisteren naar de live muziek met zangeres. Dit samen met een drankje ging de tijd snel en liepen we om half acht via de toilet naar de Showroom at Sea. Waar vanavond de “The Jersey Tenors” een andere show zouden brengen. Om acht uur kregen we van de Cruise director Keke te horen wat er morgen allemaal zou gebeuren. Naar bleek zou het heel erg mooi worden bij het aanvaren van de Halong Bay. Om dit nog wat beter te ervaren mocht je vanaf 12:00 morgen. Op het voorschip (de boeg) omdat er tussen allerlei eilandjes moest worden door gevaren. Het moet echt schitterend worden. Na deze kleine voor bereiding woorden van Keke. Kwamen de The Jersey Tenors een good optreden geven. Om negen uur was dit voorbij en zijn we dit keer maar niet naar de bioscoop gegaan maar naar ons eigen hutje. Hier zouden we ook een film kunnen zien maar lekker vroeg slapen was misschien ook wel een optie.Om tien over negen waren we in 542 en ging de TV aan en op filmnet gezet en ik ben even gaan zitten rammelen op de Lap Top.

Dit was eigenlijk zo gedaan en ben toen het Algemeen Dagblad gaan liggen lezen en natuurlijk ook het verslag van PSV Feijenoord wat 1-1 was geworden. Het was de maandag editie van het AD dus er was iets te lezen. We hebben ook even besproken dat we morgen wat Dong’tje moeten halen. Omdat we al door al onze US dollars heen zijn. Dat gaat best snel met de dingen die we doen. We liggen morgen pas om 14:00 vast.

Dat was weer een dag.

Dinsdag 26 febr. 2019: Het wordt maar 20 graden / bewolkt - Hanlong Bay

Vroeg wakker maar goed geslapen. Na de ochtend maaltijd naar buiten waar het wel behoorlijk mistig was. Het zonnetje had ons verlaten en mist was hier voor terug gekomen. Er was ons gisteren verteld dat het bijzonder mooi zou zijn bij het naar binnen varen richting Hanlong Bay. We zijn het eerst stuk binnen gebleven omdat het weer nou niet bepaald lekker was. Maar nadat we bij de informatie om 11:00 waren geweest over Mecau. Zijn we toch maar naar buiten gegaan ondanks de mindere omstandigheden. Het moet gezegd, zelf met dit weer was het nog mooi met al die rots formaties die uit de zee staken. Ze hadden aangekomen in Hanlong Bay een geheel nieuwe kade gemaakt voor cruise schepen. Zeg maar een stuk kade wat midden in de zee lag. Mooi gedaan maar wel een stuk lopen naar de uitgang over deze soort van pier. Daar buiten gekomen zijn we eerst een stuk gaan wandelen want dat was wel nodig om wat calorieën te verbranden. Ik wilde een korte route nemen via een steil pad naar boven omdat we via de brug aan de overkant moesten komen. Daar was namelijk het centrum van Hanlong Bay. Maar toen we puffend en hijgend halverwege waren. Informeerde een jongen ons dat je nier verder mocht omdat dit weggetje alleen naar huisje leidde. Dus moesten we dit steile stuk weer terug. Toen we eenmaal op de hoofdweg waren zag een soort van lift gebouw die ons waarschijnlijk naar boven zou brengen om op de hoogte van de brug te komen. Verkeerd gedacht. Toen hebben we maar een taxi aangehouden die ons voor 10,-US naar de stad bracht. We wilden ook wat Vietnamese Dong hebben dus wilde we een bank hebben waar we door middel van onze credit kaart geld uit de muur konden trekken. Dat even staan rekenen hoeveel Dong’s we dachten nodig te hebben. Toen ik tegen wil zei dat we zeker twee miljoen nodig te hebben. Kreeg ze het even moeilijk. Maar helaas, dit was toch wel het minimum wat we zeker nodig zouden hebben voor morgen. Dit is omgerekend +/- 76,-Euro. Wil wilde hier niet aan toegeven want die geloofde er helemaal niks van. Ik heb dit toch maar gedaan. We kregen 2 miljoen uit de betaal machine en op de telefoon kreeg ik van Visa door dat dit maar 76,65 Euro was. Eerlijk is eerlijk, Wil was natuurlijk wel even multi miljonair. Maar nadat we koffie en thee hadden gehaald vlogen de tienduizenden Dongs uit haar zak. Tja, dat is wel even rekenen met deze geld valuta. We zijn na de koffie over the plaatselijke vis markt en kleding markt gelopen. Nog naar schoenen staan kijken maar maat 45 hebben ze hier niet. Kleding is allemaal vrij klein en gaat zeker niet passen. We hebben het een paar gevraagd maar jassen gingen dicht en broeken scheuren als je ze wel dicht zou maken. Allemaal gemaakt voor Vietnamese mensen. Na twee hier gelopen te hebben moesten we toch een keer naar de toilet en liepen een heel mooi warenhuis binnen. Hier zijn we naar de toilet gegaan. Die toilet was mooi, dat hadden we geen van beiden verwacht. Allemaal marmer en graniet. Echt super schoon en netjes. Toen we dit hadden gedaan zijn we naar buiten gegaan en naar het haventje gelopen. Dit was echt heel erg leuk. Met veel mensen die op een simpel bootje wonen en slapen. Zonder stroom en stromend water. Daar werden we een jong vrouwtje eigenlijk gevraagd of we met haar bootje een tochtje wil maken. Dit was een soort van roei bootje. Dit hebben we aangenomen en we vonden dit echt hartstikke leuk. Ze roeide ons langs een baai en langs haar eigen woning (bootje). Wat een armoe en wat een luxe hebben wij dan toch. Dit was wel leuk om op zo’n primitieve manier door de Halong bay te varen. Zo dicht bij de woon bootjes en de rotsen die uit het water steken. Na een uurtje stonden we weer op de kant en betaalde we de 200.000,- Dong (8,-US) aan deze jonge vrouw. Ze was blij en wij ook. Het was inmiddels half zes en we wilde een taxi om terug naar de Maasdam te gaan. Het was al redelijk donker. Bij de taxi standplaats moesten we nog wel even onderhandelen maar uiteindelijk voor 150.000,-Dong (6,-US) stonden we na een kwartier behoorlijk scheuren bij de gate van het schip. We hadden niet geduld om op de shuttle service te wachten dus zijn we de 4km naar de Maasdam maar gaan lopen. Goed voor het verbranden van de calorieën. Voor het schip nog een fotootje laten maken bij avond. Toen naar boven via de gangway en half zeven stonden we weer in onze hut. Daar was onze steward bezig met de poets beurt. Die hebben we even weg gestuurd en hebben we ons even opgefrist en daarna snel naar het bediening restaurant. Weer plaats genomen aan ons zelfde tafeltje waar ook een Australisch (Nederlands) stel zat met een vrouw die alleen was. Maar allemaal Nederlanders in dit hoekje. Gesproken over alles en nog wat en wij hadden gekozen voor Wiener schnitzel . Heel veel vlees zelf te veel voor mij. Dit samen met een wijntje smaakte alles weer opperbest. Wat zitten napraten, om acht uur liepen we hier weg en zijn gelijk naar onze kamer gegaan. Wij hadden genoeg gedaan vandaag, om precies te zijn 14.976 stappen (11,2km) en 12 verdiepingen aan trappen gelopen volgens de Iwatch. Wil ging een film kijken ik dit in rammelen. Het was 21:00 toen we allebei moe naar een film op tv gingen kijken. Laten we dit maar weer een dag noemen. Als het morgen helder weer is gaan we een lange boot toer maken door Halong baaien met een motor bootje. Als dit niet het geval is houden we het was dichter bij. Want het is een interessante plaats.

Woensdag 27 febr. 2019: Iets beter dan gisteren - Halong Bay

Na een moeilijk start van deze nacht was het uiteindelijk toch een goede nacht rust geweest. Achtuur waren we wakker en naar boven waar het eigenlijk rustig was. Mede omdat vele excursies vroeg weg gingen. Wij hadden niets geboekt en eigenlijk was dat een goede beslissing. Want het was nog steeds mistig en moeilijk om ergens de horizon te zien door de mist. De temperatuur was wel goed maar als je iets wil zien van deze schitterende omgeving moet je ruimtelijk zicht hebben. Wij zijn dus op ons gemakje de gebakken eitjes en bacon gaan verorberen met een kopje thee en geperste sinaasappelsap. En van boven af waar het ontbijt restaurant is gelegen. Alles zitten bekijken. Vele bootjes kwamen de mensen van het schip op halen om tussen de rotsen door te varen. Wij liepen om half tien de gangway af en met het shuttle treintje naar de ingang gereden. Daar zijn we nu linksaf gelopen waar ook vele zaakjes waren. Maar eerlijk is eerlijk, het toch eigenlijk allemaal het zelfde. We zijn, nadat we wat verse cashow noten gekocht terug gelopen waar de taxi’s stonden en een taxi naar de stad genomen samen met een ander Nederlands stel. Dit is eigenlijk een beetje tegen mijn principe want we hebben daar slechte ervaringen mee. Maar Wil vond het rot om te weigeren toen dat werd gevraagd. De taxi bracht ons bij een oorlog museum waar wij eigenlijk niet wilde zijn. Even gekeken en toen tegen onze mede taxi rijders gezegd dat wij de andere kant uit gingen lopen. Het was een behoorlijk wandeling van 7km terug naar de stads kern Halong bay. Hier zijn we het luxe warenhuis binnen gelopen omdat we allebei naar een toilet moesten. Toen we dit hadden gedaan verlangde ik naar een drankje. Wil heeft voor mijn een koffie gehaald. Zij is terug gegaan naar het warenhuis omdat ze gisteren hier een paar mooie schoenen had gezien. Ik lekker buiten zittend daar zitten wachten. Omdat toch wel lang duurde voordat ze terug was dacht ik dat ze wel was geslaagd. Maar dat bleek dus niet het geval. Geen maatje 40 te koop is deze regionen.Dat scheelt toch weer een paar dongetjes. Om één uur stonden we bij de taxi standplaats waar we een taxi terug namen naar de uitgang van de haven. Natuurlijk moesten we weer onderhandelen, want ze vragen altijd 15,-US. Wij hadden dingetjes en betaalde 150.000,- gelijk aan 6,-US.

Daar aangekomen nog een stukje over de parkeer plaats naar het zelfde treintje die ons vanmorgen ook had gebracht. Om half twee liepen we weer aanboord De volgende plaats ligt in China geweten Hongkong. Wij zijn het aanbood komen eerst even naar onze kamer gegaan en de rugzak even weg gebracht. Daarna direct naar boven voor een lichte maaltijd. In nam spaghetti Boulognaise met een beetje kaas.Wil deed het zelfde. Maar het was eigenlijk toch weer te veel. Dus heb ik iets laten staan. Het is wel grappig dat alles per persoon wordt klaar gemaakt. Het neemt dus even wat tijd maar dan heb je ook wat. Samen met veel water en kopje thee als afsluiter waren we weer gesteld voor een tijdje. We zijn bij het zwembad gaan zitten in een lig stoel maar dat resulteerde in slaapstoel voor mij. Ik had natuurlijk weer aardig wat gelopen vandaag. Het was 9,0km gelijk aan 12.103 stappen. Het moet gezegd ik was zo stijf als twee harken. Ik kon haast niet meer lopen. Toch iets teveel gedaan in verhouding tot de andere dagen. Wij zijn om half zes naar onze kamer gegaan om te douchen en om te kleden voor het avond eten. Helaas was ons tafeltje vergeven en kwamen we voor de eerste keer op een ander plaatsje te zitten. Ook de andere Nederlanders waarmee we aan tafel altijd zaten praten werden op een andere lokatie gezet. Ik ben er nog even bij gaan zitten. De maaltijd was voor onze beiden gelijk, Franse uien soep - Kalfsvlees met een gepofte aardappel met spekjes. Het dessert was een lekker ijsje met slagroom en mango. Kopjes Espresso en thee voor Wil en we waren weer tot onze oren gevuld met eten. Ik voelde me eigenlijk zo vol, dat ik het idee had dat elk moment kon ontploffen. Een wat opgeblazen gevoel. Het was inmiddels half acht toen we weg liepen uit restaurant en ons meer gelijk richting Theater begaven voor een zang avondje. Kwart voor negen liepen we onze kamer en vond ik het welletjes. Heerlijk verkleden in de ontspan kleding en op ben naar een filmpje liggen kijken.

Vannacht gaat de klok een uur voorruit. Dus minder slapen vannacht. Morgen zouden we door een nauwe kloof waren waar het verboden was om foto’s te nemen. Belachelijk natuurlijk want hoe kunnen ze dat nou controleren? Dit vaar gebied heet Qiongzhou street.

Daar gaan we morgen tussen 07:00 tot 13:00 door heen varen.

Dit was weer een dag.

Donderdag 28 febr. 2019: Mooi zonnig weer 24 graden

Vandaag luilekkerdag op zee, heerlijk geslapen en om acht uur wakker. Ongeloofelijk zo goed als ik slaap aanbood van dit bootje. Thuis loop vaak s’nachts te spoken en ga ik van naar beneden etc. Hier geen enkele last van moeilijk slapen. Ik zeg nog tegen Wil “Misschien moeten we een bootje kopen”. Ze was resoluut hier haar antwoord “nee”

Dus blijven we maar gewoon spoken. In ieder geval zijn we naar de gebakken eieren met bacon gelopen en ik mezelf weer te goed gedaan aan dat kippen resultaat. Ik blijf het lekker vinden en het gaat mij nog steeds niet vervelen. Wil weer haar yoghurt met All-bran.

Na een half uurtjes naar klaar met het ontbijt en gelijk bij het midden zwembad wat een beetje afgeschermd ligt van buiten in de lig stoel. Het zonnetje was aanwezig en wij nu ook. Ik heb op mijn telefoon een lekker muziekje opgezet en samen met het vrouwtjes aan het lezen. Er kwamen zo af en toe wat land genoten voorbij waar we even mee hebben gesproken maar de tijd vloog voorbij. Ik denk dat we nog een beetje vermoeid waren van gisteren, uh…

Om 13:00 naar binnen om het middag maaltijd te gebruiken waar we aan tafel gingen zitten bij een stel uit Australië . Daar raakten we mee aan de praat. Hun bleven ook aan boord van het schip tot na Singapore want dan ging de Maasdam naar Australië. Ze vertelde dat ze al een paar keer in Amsterdam waren geweest en dit een geweldige stad vonden. Wij zeiden, wij niet want daar is 020 gehuisvest. Na een simpele sandwich met ham en kaas zijn we naar het achter dek gegaan “seaview bar”. Hier stond wat meer wind en daardoor wat beter uit te houden met de warmer wordende zon. We hebben hier eigenlijk tot 17:30 gelegen / gezeten met zo af en toe wat te drinken. Om 17:45 waren we in ons kamertje waar het lekker koel was en zijn we ons gaan douchen. Vanavond zouden we naar het buffet restaurant gaan dus niks nette kleertjes, gewoon simpel. Er is natuurlijk niets zo veranderlijk als een mens. Toch de maar nette kleertjes aan. En via dek 11 waar we nog even keken wat er daar vanavond te eten was. Zijn we naar het achter schip gelopen en daar de lift naar Seaview Restaurant gegaan op dek 7. Bij de receptie ons aangemeld en we zaten weer aan onze vertrouwde tafeltje naar het Nederland / Australisch stel. Het was inmiddels haast half zeven en snel over gegaan tot het bekijken van de menu kaart. Ik nam samen met Wil de bleekselderij soep met kleine garnaaltjes en Wil nam als hoofd gerecht de Rib eye steak en ik ging voor de Hongkong noodles met grote Gamba’s. Mijn keus was goed en lekker maar Wil had wel een beetje spijt van de Ribeye steak. Dat was echt een dik stuk vlees met een vet rand. En dat is niet echt Wil haar smaak. Het dessert was een  Mango ijs met slagroom. Met de espresso er naast en waren gesteld en klaarkom kwart voor acht. We zijn toen snel via de 8st etage naar de voorkant gelopen naar het theater waar vanavond weer het optreden was van de Deense met de Ier die allerlei muziek instrumenten digitaal na deden en daar behoorlijk bij konden zingen. Op het eind van dit optreden moesten alle toeschouwers mee dansen wat een happening bleek te worden. Om kwart voor acht was dit afgelopen en zijn we weer eens naar de bioscoop gelopen. Maar dat was vanavond een Chinese film met Engelse ondertiteling. We hebben dit een uurtje zitten bekijken maar zijn toen toch maar weg gegaan. Het was toen 22.10 toen we weer in ons onderkomen waren. Daar heb ik dit verhaaltje even zitten in rammelen. Een koel drankje er bij en de chocolaatje die er elke avond op ons bed lag samen met wat informatie voor de volgende dag. Dat is dan Hong Kong want daar zijn we morgen om 08:00. Dan moeten we eerst onze pasporten ophalen voordat we met de shuttle bus op pad gaan. We gaan waarschijnlijk naar de ferry voor Mecau met de metro doen. Mede omdat de taxi er lang over doet door de vele opstoppingen door de enorme verkeerd chaos die er schijnt te zijn. Maar dat vinden we morgen ochtend wel uit op de cruise terminal waar de nodige informatie aanwezig moet zijn. We gaan ook wat Hongkong dollars uit de muur trekken. Ik noem dit weer een geslaagde dag.

Vrijdag 1 maart 2019: 22 graden / goede temperatuur voor ons

Het zou acht uur in de morgen moeten zijn als we vast zouden liggen in Hongkong. Wij werden om 07:00 wakker en schoven de gordijnen open en we waren nog een 50 meter verwijderd van de kant. Ons gewassen en gedouched, tandje laten glimmen en een fris deodorant bij de oksel. Wij roken echt naar bloemetjes en liepen dan ook om half acht naar de lift om daar op de knop van de 11de etage te drukken voor ons heerlijk ochtend maaltijd. Toen we eenmaal zaten hoorden we buiten een enorme pest herrie en keken eigenlijk een beetje verbaast uit het restaurant ruim naar buiten. Toen zagen we, dat we op een vrolijke manier werden verwelkomt door een steel / drum band met de beroemde draken dans. Dat was nog eens een binnen kommetje. Heel was gezellig zo’n bandje op de kade. Maar we moesten ons natuurlijk niet van ons eigen ritueel laten afbrengen. We moest wel ons eigen ontbijtje afmaken. Toen dit was geschied moesten we onze paspoorten gaan op halen op dek 7 omdat we die nodig hadden op Macau. Want dat vandaag de GO. Om kwart voor negen een taxi genomen naar de China Ferry terminal. Hier vertrokken de meest fast ferries naar Macau. De taxi reed via de Kowloon tunnel naar de ferry terminal. Daar aangekomen moest Wil 120,-HKD afrekenen. Binnen aangekomen in het gebouw van de ferry was er oude maar vriendelijke meneer die ons begeleide naar de ticket balie. Waar we 2 kaartjes kochten voor de heen en terug reis met deze fast ferry. Dat was weer 740,- HKD. De ferry vertrok niet veel laten. Het was de ferry van 09:05 en we hadden de stoelen 15M en 15P. Een plaatsje vooraan bij het raam. Leuk uitzicht maar helaas was het wel wat mistig. Het was een leuke ervaring om aanboord van zo’n snel varend zwevend haast vliegtuig te zitten. Het ging echt enorm snel en binnen een uurtjes vaarde we de haven onder de brug Macau binnen. Het ontschepen ging heel snel maar eenmaal door de douane kwamen we in de aankomst hal. Daar werden we weer overvallen door taxi chauffeurs en andere zogenaamde officieel reis leiders. De laatste was wel het ergste die met een zogenaamd voordelig voorstel kwam. Vijf uur bleef er een auto bij je voor maar 200,- Euro. Hij zei dat alle andere opties voor ons niet goed zouden zijn. Omdat die mensen alleen maar Chinees zouden praten. We hebben dit toch maar in de wind geslagen en zijn via een tunneltje onder de weg naar de bussen gelopen. In het tunneltje kwam er een jonge dame op ons af van ”Open top Bus” Dat was een soort van Hop on Hop off systeem alleen met vast gestelde tijden. Dat kostte 300,- HKD voor ons beiden. We hebben dat maar gedaan. De bus vertrok om 11:45 en reed een bepaalde route met aangegeven  stop punten en vertrek tijden. Wij zijn eerst uitgestapt bij Macau Fisherman Wharf. Hier even rond gekeken in een soort van oud vervallen gebouw. Een kwartiertje later weer op de Openbus en toen zijn we uitgestapt bij New Yachan (19 verdieping tellend warenhuis). Tevens was hier de oude stads kern van toen het nog Portugees was. Eerst weer wat geld uit de muur getrokken want dat gaat toch wel hard. Een klein half uurtje stonden we in het hart van het oude Portugal maar dan in China. Je moet Macau eigenlijk zien als een soort van Las Vegas of Dubai met hee…el veel Casino’s. Ontzettend veel Casino’s waar waarschijnlijk heel veel geld wordt vergokt. Want in dit kleine staatje wordt ontzettend veel geïnvesteerd in van alles en nog wat. Er rijden hier auto’s rond gelijk aan die in Dubai. Wij vonden het alleen ontzettend druk en benauwd door de grote mensen massa. Het heeft best wat maar het wordt teniet gedaan door de drukte. Het was echt schouder aan schouder lopen. Maar dan ook echt overal. Nadat we bij Fortaleza do Monte waren aangekomen en de trappen waren opgegaan. Zijn we langzaam terug gelopen (snel lopen kon niet) naar het warenhuis New Yaohan. Hier na binnen en op de eerste verdieping was een eet gelegenheid. Een hele nette zaak in dit warenhuis maar je moest wel wachten voordat je een tafeltje had. Hier hebben we lekker zitten eten en de koffie en thee was hier ook echt lekker. Het kostte wel wat hier bij Angela koffie huis. Maar daar kreeg je dan echt wel wat voor. Na ruim een half uurtje stonden we weer bij de opstap plaats halte van onze bus. Het was toen inmiddels 14:15 en we wilden nog wat meer van Macau zien. Uiteindelijk zijn we nog een keer uitgestapt bij “The Venetian Macao” . Geen soort van Italie nagebouwd met gondels en de beroemde brug over Canal Grande in Venetië. Normaal, het mocht alles kostte hier in Macau. Na een half uurtje hier weer op de bus gestapt terug naar de Ferry Terminal. Om hier aan onze terug vaart ter beginnen naar Hongkong. Alleen hadden we nu de ferry genomen naar Hongkong center. Na een uurtjes kwamen we hier aan op deze enorme ferry terminal met daaraan vast gekoppeld een enorme shopping Mall. Het was inmiddels kwart voor zes en wilde eigenlijk zo snel mogelijk terug naar onze Maasdam. Dus weer een taxi genomen maar niet veel later stonden in de taxi in een enorme file. Het was aanschuiven geblazen. Al met al, een kleine drie kwartier later stond we bij de Hal waar Kai Cruise terminal. Ook in het gebouw was het lange loop en via het passeren van de douane stonden we om half zeven aanbood in onze kamer 542. Het bedje was weer keurig opgemaakt. We hebben alleen de rugzak neer gepleurd (sorry voor) en zijn als een speer naar het restaurant gelopen voor onze avond maaltijd. We hadden vandaag weer12.591 stappen/ gelijk aan 8,9km gelopen. Ik vond het weer welletjes voor vandaag. In het restaurant nog een poos met een soort van baas van de bedieners zitten praten. Die vertelde dat hun 6 maanden aanbood zijn en 3 maanden vakantie hebben. Ze moeten 10 uur per dag 7 dagen in de week werken. Maar hij had het best naar zijn zin bij HAL. Ik blijf zeggen dat de mensen hier aanbood echt naar je omkijken en voor je zorgen. Het ontbreekt je echt aan helemaal niks. Ze zijn allemaal vriendelijk je vraagt en hun draaien. Echt heel goed. Zeker als je fysiek niet helemaal in orde bent. Doen ze nog een stapje extra. De meeste werkende in de bediening komen uit Indonesië of uit de Filipijnen. Maar lachen doen ze allemaal. Ook de beide mannen die onze hut verzorgen zijn echt super gasten. Wij belonen ze daar ook wel eens extra voor om onze waardering te laten blijken. Het is nu half tien in de avond als ik dit zit te tikken. Morgen gaan we met de shuttle bus van het schip ergens naar een winkel centrum.Ik wil vandaar met de metro Hongkong verder gaan verkennen.

Ik noem dit weer een dag.

Zaterdag 2 maart 2019: Wordt warmer 24 gradenvht

Na het wakker worden en de opfris beurt en de heerlijke smakelijke ochtend sessie in restaurant. Hadden we vandaag als missie. Hongkong gaan bekijken met behulp van een dagpas voor Metro en Bus. Om half negen lieten we de Maasdam achter ons en via de emigratie / douane liepen we buiten de cruise terminal naar de Shuttle bus die ons naar Diamond Mall ging brengen. Een klein half uurtje later liepen we deze enorme winkel in en gelukkig waren haast alle winkeltje hier binnen nog gesloten. He, wat jammer nou. Even gevraagd hoe laat normaal alles open zou gaan en dit bleek 11:00 te zijn. Dus zijn hebben we ons laten afzakken zoals naar de Metro (MTB). Een dag pas gekocht voor 65,- HKD/per persoon en wij konden metro’en en bussen wat we wilde vandaag. We zijn eerst naar het eindpunt van de groene lijn gegaan. Dit was het Whampoa station wat 500 meter van de wandel promenade is. Eenmaal uit de zeer nette metro zijn we gelijk naar de promenade gewandeld en op de promesse die gelegen is aan het water en uitkijkend vanuit Kowloon naar Hongkong eiland. Dit wandelingetje was denkelijk 3km enkele reis maar wij zijn weer terug gewandeld waar we vandaan kwamen en daar Star Bucks ingedoken voor een drankje. Na een half uurtjes te zijn afgekoeld terug naar het Metro station Whampoa waar we via een stukje groene lijn overgestapt op de oranje lijn richting Hongkong eiland. Daar weer overgestapt op station central naar de blauwe lijn die ons weer naar Kennedy Town. Hier had je een geweldig uitzicht over Disneyland resort endgong Ping. Ook hier weer een stuk gelopen en toen de zelfde route terug naar Diamond Hill winkel centrum. Hier hebben we een tijdje lopen winkelen (en plassen) toen Wil ineens een paar leuke soort van Sneakers zag. Dus, passen, kleurtjes wisselen, passen en jawel en volgde een beslissing. Het werden groene. Onze laatste Hongkong dollars gingen er nu aan. Maar een blije / happy vrouwtje is ook wat waard. Terwijl ik echt dacht dat er geen ruimte in onze koffers was, tenminste, dat werd mij verteld. Afijn na de Bargain van de dag. Verlieten we dit enorme winkel centrum en liepen we naar de bus die ons naar de het schip ging brengen. We kwamen daar om 17:00 aan een uurtje voor vertrek. Eenmaal aan boord moesten we ons melden bij de Hongkong Emigratie omdat we gisteren naar Marcau waren geweest. We hadden toch op deze dag weer 13.563 stappen of 9,4km gelopen. Toch weer aardig wat. De face to face controle verliep een beetje hectisch. Gelukkig kwamen we hier zonder problemen door heen. Aan boord was het restaurant omgetoverd tot Chinees restaurant. Ook de bemanning liep in Chinese kleding rond en ik kon zien dat er achter de gordijntje Peking eenden klaar stonden voor de avond maaltijd. Maar niet voor ons?

Ik vind eenden hartstikke leuk in een vijver maar niet op mijn bord. Ik zou het wel houden bij rijst en kreeft en grote gamba’s. Om half zeven waren we boven in het Lido Market Restaurant en inderdaad al het eten was een beetje gebaseerd op Chinees. Maar ik kan niet anders zeggen fantastisch eten, echt heel goed. Je kon kreeft - garnalen - loempia’s en grote Gamba’s nemen zoveel als je lustte. Ik heb tweemaal kreeft gehaald met Gamba’s maar er was meer dan voldoende. Het smaakt echt groots. De chef kok kwam ook voorbij en we hebben eens gevraagd hoe je die kreeft nou het best kan bereiden. Hij vertelde, zijn hem open en leg hem tussen de 3 - 6 minuten in de oven. En klaar is kees. Ze hadden ook 3 verschillende sausjes die je er bij kon nemen. Bij de Loempia’s was sambal. Je kon spare ris en chipesse rijst nemen. Maar wij hielden het bij  de kreeft. Als dessert namen wij de Spaanse Gyros met chocolade. Naast ons zaten twee Chinese dames en die zaten niet te eten maar te vre…..ten. Ongelooflijk, van die magere dames maar eten. Ze woonden in Australië maar waren eigenlijk Chinees. Toen ze 26 jaar was is ze met haar zoon naar Australië gegaan. Haar zoon was nu 32. Maar de kreeft vond ze echt heerlijk. Maar dat hadden wij al gezien. Het was één groot schalen festival van kreeft. Ik had bij de kreeft ook een flesje Heineken bier besteld / genomen (8,-US). Dat smaakte werkelijk goed, ook al ben ik geen bier drinker.

Na een uurtje, het was toen kwart over zeven zijn we naar buiten gegaan. Omdat de Maasdam door de stad Hongkong naar buiten zou gaan varen. Maar er waren twee mensen zoek en die moesten eerst zich melden. Dat was om even na half acht het geval en om kwart voor acht waren alle touwtjes los en ging de Maasdam een draai maken van 180 graden. Het was een schitterend gezicht om alle lichtje - lampjes en reclame verlichting te zien van de waterkant. Ik heb heel wat foto’s genomen en stukje gefilmd maar ik denk niet dat je kan overbrengen wat je eigenlijk ziet. Het was indrukwekkend en dat was het. Om kwart over acht zijn we naar binnen gegaan om nog een kopje koffie en thee te drinken. Toen afgezakt naar het theater waar een entertainer een show opvoerde.

Maar wij wilde om negen uur de film zien Dalai Lama samen met een zak popcorn.

Om negen uur waren we in het Wajang theater maar na tien minuten waren we er achter dat het geen film was maar een documentaire was. Dus weer gingen we de bioscoop uit zonder het eind te halen. Half tien waren we in onze kamer 542. Ik ben dit gaan zitten in rammelen en Wil de spulletjes netje in de kast opgehangen en toen onder de heerlijke witte laken naar een film op de TV gekeken. Dit was weer een dag geweest en een leuke.

Morgen en overmorgen een zeedag naar onze één na laatste haven Saigon. Hier hadden we ook een excursie van de Holland Amerika lijn geboekt.

Zondag 3 maart 2019: Mooi zonnig weer 25 graden.

Fantastisch nachtje achter de rug. Heerlijk geslapen en de gedachte dat we toch maar een bootje moeten kopen komt steeds dichter bij. Zelfs de blaas legen is vannacht niet voor gekomen. Het is haast ongelofelijk wat een klein beetje deining / schommelen allemaal met kan voortbrengen. Acht uur werden we dan eindelijk wakker vanaf gisteren 22.00.

Tja dat zijn toch nachten waar je thuis alleen maar van kan dromen. Maar goed gewassen en ontbeten en om 09:30 waren we op het achterdek van 10 in de zon bij het zwembad. Een paar lig stoeltjes uitgezocht ergens aan de buitenkant dicht bij het zwembad. E-boekje erbij en Wil verder met boek “De zeven zussen” wat Richard ons had toegestuurd voordat we weg gingen. Goeie gozer die neef van ons. Ik ben begonnen met een auto  magazine “ Auto review” wat wil voor mij had gekocht. Een beetje lichtend / zittend / zwemmend / luierend / drinkend en kijkend zijn we deze morgen zonder problemen doorgekomen. Toen een dekje op om weer allerlei heerlijks te zien bij het lunch buffet. Je denkt er aan en het staat wel ergens. Wij hielden het bij een soort van sandwich gezond met rookvlees - kaas met salade en uien ringetjes en radijsje. Met daarbij een beetje sla saus. Het smaakte voortreffelijk. Ik heb daarna thee voor ons beiden gehaald en bij de banket / taarten buffet een bananen kokosnoot taart punt. Dat smaakte helaas, kan niet anders zeggen naar meer. Dus nog een stukje gehaald en samen opgegeten. Als afsluiting wat verse honing meloen en ananas op een schaaltje gehaald en waren weer gesteld voor een middagje in zon. Om half vier zijn we naar het achterdek 11gegaan naar het andere zwembad met de twee whirlpool baden. We wilden eigenlijk daar een poosje in gaan zitten om de zonnebrand olie van ons lichaam af te bubbelen. Maar we raakten aan de praat met ee stel mensen uit Maastricht en voordat we er erg in hadden was het half zes. Dus zijn we maar naar onze hut 542 gegaan en daar onder de douche / ligbad de vette rotzooi van de huis afgewassen. Het kwart over zes toen we weer uit onze hut liepen naar het Dining restaurant voor de warme avond hap. Naast ons kwamen de 3 Nederlanders Australiërs zitten. Wij waren blijkbaar zo gekleurd dat we morgen niet meer naast hun mochten zitten. Wij waren iets te donker getint. Het eten was perziken soep (koud) voor Wil en voor mij een soort van aardappel soep. Het was allebei lekker. We hadden gekozen voor Nasi goreng als hoofd gerecht wat bestond uit rijst (lekker pittig) met mate en site saus en een hippe poot. De kippen poot is niks voor dus die heb ik even naar de overkant geschoven.

Het dessert was Appel kruimeltaart met slagroom en dit samen met een dubbele espresso en thee voor Wil. Nog even zitten napraten met ons naaste tafel genoten en toen was het tijd om naar het Theater te gaan. Omdat daar vanavond een Chinese muziekante op een soort van speciale accordeon allerlei soorten muziek mee kon spelen. Zei heette Anni Gong. Deze show duurde een uur en het moet gezegd, het was zeker wel iets aparts wat ze ten gehore bracht. Om vijf over negen liepen we het theater uit en zijn eigenlijk gelijk naar onze kamer gegaan. Wij hadden niet van gokken in het casino ondanks dat vele mensen die doen aan boord. En er wordt met flinke bedragen ingezet. Er zijn erbij de 500,-US in zetten keer na keer. Wij niet, heerlijk rustig naar ons kamertjes en filmpje kijken vanaf ons grote bed. Morgen nog een daagje op zee en vannacht een uurtje langer slapen omdat de klok terug gaat naar Vietnamese tijd. Morgen zou het ook weer warmer worden.

Je zou denken dat je niet zo veel doet bij zo’n daagje op zee, maar het waren toch nog 3405 stappen of wel 2,4km en totaal 88 trap treden. Dit was weer een dag. Vanaf nu dus nog 3 hele dagen en dan op donderdag vliegen we naar huis.

Maandag 4 maart 2019: 28 graden licht bewolkt - Prachtig weer

We waren vroeg uit de veren. Kwart over zeven waren we gewassen en klaar voor de run naar het ochtend eten. Toen we boven op dek 11 aankwamen zagen we dat we niet de eerste waren. Er waren meer van die ochtend mensen met een gevoel van trek.

Na het weer lekkere en smaakvolle ontbijt zijn we terug gegaan naar onze kamer om ons in de bad kleding te hijsen. We waren kwart voor tien op het achterdek 10 bij het zwembad. Een staal blauwe hemel boven ons en een fel warm zonnetje stond ons al toe te lachen. Alle faciliteiten zijn hier gelijk voor handen. Elke ligstoel had twee grote bad handdoeken en als je ging zitten stond er gelijk iemand van het schip bij je met de vraag wat ze konden halen. We namen meestal maar ijsthee of koud water. De stoelen in de lengte van de zon gezet en het luilekkeren kon beginnen. Wat zouden wij uitgerust zijn als we thuis kwamen. De tussen de middag hap was weer simpel. Ik nam eerst een hoeveelheid druiven en daarna een dunne plak warme rosbeef. Dit samen met wat rijst. Wil nam weer een soort van broodje gezond. De druiven er achter aan en toen ben ik maar eens naar de banket afdeling gegaan. Ik nam een stuk perziken taart en een stukje chocolade taart. Die smaakte naar meer maar niet gedaan. Een bakje koffie en thee werd netjes aan onze tafel gebracht. Een klein drie kwartier later verlieten we het restaurant en zijn eerst naar het midden dek gelopen. Omdat we een beetje uit de zon wilde. Maar daar was het door gebrek aan wind zo warm. Via dek twaalf zijn we over / door het tennisveld gelopen en weer twee tappen af naar achterdek 10. Twee stoelen in de wind uitgezocht en daar lagen we weer. Het was zonnen - plonsen - zonnen - plonsen - wat drinken - plonsen etc….etc… Vandaag vaarde we over de Zuid Chinese zee en eigenlijk land de Vietnamese kust. Rond half vijf waren Nha Trang gepasseerd. Dit was de plaats waar we zijn geweest. Nu is de target Ho Chi Minh stad (Saigon). Vanavond was de laatste Gala avond dus stropdas verplicht als je naar de Fine Dining restaurant zou gaan. Het vrouwtje wilde dit, dus we zouden in de nette kleertjes gaan. Om drie uur zijn we van het achter schip afgelopen en bij de koffie bar koffie en thee genomen samen met een koekje (kingsize). Vandaar door gelopen naar het voorschip 11 en hier in de Hotpool gegaan om de zonne crème door het warme water er een beetje af te bubbelen. Na een kwartiertje waren we vet vrij en ook nog even het gewone zwembad in om even af te koelen van de hotpool.

Even opdrogen in een ligstoel met een hand doek om ons heen om daarna af te zakken met de lift naar onze kamer 542. We waren hier om vijf uur. Om zes uur moesten opgedoft in de Fine Dining Room zijn. We hadden dus nog even de tijd. We hebben maar even een film aangezet op de TV. De tijd vliegt hier echt voorbij. Voor morgen hebben we een excursie bij de Holland Amerika lijn geboekt. Want het schip ligt een eind van Ho Chi Minh stad vandaan. Ook dit kost natuurlijk wel geld maar dan waren we tenminste verzekerd dat we op tijd heen en ook weer terug zouden komen. Het is +/- 2 uur rijden vanaf de terminal waar het schip om te liegen. Maar eerst straks met mes en vork eten en in de zeer nette kleding met stropdas. Het is echt een hele voorstelling als je mensen normaal alleen maar in korte broek en sandalen ziet lopen. En dat bij dit soort gala avonden in eens in keurig klofje ziet verschijnen. Maar er blijven altijd die maling aan alles hebben en gewoon in de korte broek met een simpel T-shirtje blijven rond lopen en gelijk hebben ze, vind ik. Het gala diner was wel wat uitgebreider dan normaal. Wij namen allebei het zelfde. Gamba’s cocktail - Garnalen doet en biefstuk van de haas met een hele kreeft. Die door onze ober Dus netjes werd ontdaan van de schil. Dus hoefde dat ding alleen maar naar binnen te gooien. Er zat ook nog een lekker sausje bij. Het dessert was in ons geval Tiramasu. Het duurde vandaag allemaal wel wat langer omdat het echt heel erg druk was in restaurant. Om kwart voor acht verlieten we deze lokale om daarna naar de Showroom at Sea te gaan waar deel twee werd getoond van Frozen Planet maar dat met levende / live muziek van het schip. Dit duurde wat langer dan drie kwartier. Het was tien over negen toen dit was afgelopen. Dus te laat voor de film. Vanavond zou er op de hele 8st etage een soort van Chocolade buffet  / show zijn. Ik wist niet hoe gauw ik naar de kamer moest komen na de voorstelling Frozen planet. Om mijn nette kleertjes uit te doen en de heerlijke makkelijke kleding aan te doen. Wat had ik het warm tijdens de voorstelling van Frozen Planet. De korte broek aan en een wit overhemdje en half tien op naar de chocolade.

We hebben ook de rekening aan boord even laten uitprinten tot nu toe zodat we een beetje wisten waar we stonden. Het was met alle visa’s voor de verschillende havens en de drank die we hebben gebruikt en de service kosten een kleine 1000,- Euro.

Dat viel alleszins mee. We zijn daarna naar de casino het gelopen want Wil wilde ook wel eens de jackpot winnen??? Nee, het bleef bij kijken en toen kwam het lopende chocolade buffet voorbij lopen. Er was van alles wat en daar hebben we maar netje aan meegedaan. Na een half uurtje was dit voorbij en vonden wij het ook wel welletjes en zijn we afgezakt naar kamer 452. Time to sleep.

Dinsdag 5 maart 2019: Het werd erg warm in Saigon.

Bij het openen van ons slaap kamer gordijntjes was het zonnetje al ruimschoots aanwezig. Het het iets voor zevenen toen voor ons deze zonnig dag begon.We moesten ons om 07:45 melden bij het theater voor de excursie naar Saigon. Natuurlijk wel even de maagjes gevuld met wat heerlijks met koffie en thee. Toen we rond half acht beneden stonden bij het theater kregen we nummertje op onze borst geplakt, dat was nr. 13. Dat betekende dat we naar bus 13 moesten gaan als we buiten kwamen. De dame die ons het nummer gaf zei dat we wel direct naar buiten konden gaan. Eerst even eens stempel op een soort van landing kaartje laten zetten door zo’n officieel Vietnamese manier met een streng gezicht en toen via de loopplank naar wal. Daar werden we direct door weer zo’n Vietnamese streng kijkende manier vermaand om onze rugzak door een controle apparaat te laten gaan. En toen mochten we naar onze bus 13. Een paar minuten later kwam de bus in beweging en reden met een soort van toer guide richting Saigon. Dit heerschap probeerde in zijn allerbeste Vietnamees Engels een verhaaltje te vertellen wat heel moeilijk was te volgen. We deden echt ons best maar wij konden er eigenlijk niets mee. Wat we wel begrepen dat we vanmiddag om 14:45 weer terug bij de bus moesten zijn op dezelfde lokatie als waar we er uit gingen. Dit was het hoogste gebouw in Saigon Skydeck. We waren daar om 09:20. Toen we uit de bus stapten kregen we even een warmte shock. Wat was het zinderend heet. Het was op dit tijdstip al 34 graden. Afijn, daar was niets aan te doen en we wilde naar de open market. Via Google Maps zijn we die kant opgelopen. Maar onderweg bij Coffeeshop een pitstop gedaan. Een kleine sanitaire stop en een ijs koffie. Ze hadden daar ook Wifi en daar hebben we maar even gebruik van gemaakt. Even wat Whatup’je snel beantwoord en toen verder naar de BenThanh markt. Daar aangekomen was het gezellig druk en ja je wordt wel overvallen door elke verkoper. Je bent net een soort van op gejacht wild. Je bent blank ziet en je ziet eruit als een toerist dus moeten daar US dollars zitten. Het is een logische gedachte en je went er ook aan. Je moet bij alles afdingen ook al kost het al niks, dan maar beginnen met de helft van niks. Het is een soort van sport maar Wil vind hier niks aan. Wij hadden nog wat Vietnamese dongetjes over van de vorige week en we hadden de intentie om dit allemaal te gaan verbrassen, dit was toch 1.200.000 miljoen dong (het was maar 70,-Euro). En daar kan je in Vietnam aardig wat voor krijgen. Je kan daar volop kopie Rolex’en of Breitling’s voor kopen. Ze zien er als echt uit en je moet echt goed kijken om het verschil te zien. Ik heb daar even staan onderhandelen over een Rolex en voor 20,- Euro had

ik de nieuwe eigenaar kunnen zijn. Heb het toch maar niet gedaan. We kwamen toen terecht in de kleding afdelingen van echt alle beroemde merken. Echt alles is hier te koop voor weinig. Uiteindelijk hebben we 2 soorten trainings / jogging broeken gekocht en bij een ander winkeltje een korte broek met bijpassend T-shirt. Loop ik er van de zomer ook weer netjes bij. Dan heb je nog de zonnebrillen verkopers. Ook daar is elke Kopie merk te koop. Ik heb er uiteindelijk twee gekocht van het O-key. Ik dacht dat ik niet teveel had betaald maar tien minuten bleek ik toch een slechte deal te hebben gedaan. Acht, er was toch weer iemand blij in Saigon.

We zijn rond het middag uur ons oude vertrouwde koffie tentje in gegaan waar we 4 jaar geleden ook waren geweest. En ook nu gelijk aan toen, waren er weer een stuk of 8 jongen mensen zes meiden en twee jongens in dezelfde kleding aanwezig en die begonnen tegen ons te kletsen. Ik dacht dat het studenten waren maar het waren werknemers van een groot warenhuis die allemaal in dezelfde kleding zaten.

Van het één kwam het ander en het was reuze gezellig met van de giechelende jonge Vietnamese mensen om ons heen. Ik kreeg een e-mail adres en één van de meisjes wilde ons e-mail adres hebben. Nog een foto van de hele club gemaakt en zij wilde een foto van ons hebben en toen afscheid genomen. Wij gingen onze Saigon verkenning vervolgen. Het was inmiddels 13:00 geworden en kwart voor drie moesten we weer bij de Bitexco toren zijn. Waar we vanmorgen ook waren uitgestapt. Via de drukke Le Thanh Ton road naar recht over de Dong Khoi en langs de Temple club waren we een uurtje te vroeg bij Bitexco  center. Daar onder was een open terras en we zijn daar gaan zitten en hebben daar iets te eten en drinken genomen. Ook hier kwamen er nog regelmatig verkopers en verkoopster bij je of je nog………wilde hebben. Hier hebben we tot het vertrek van de bus zitten wachten. Tien voor drie reed onze bus 13 weg en via de nieuwe tunnel onder de Saigon rivier naar de Maasdam in Phu My. Na anderhalf uur stonden we weer voor de Maasdam. Waar de bemanning op ons stond te wachten met koud water of wat anders en verfrissing doekje. We konden direct aanbood en binnen moesten we onze Vietnamese landing kaart afgeven bij zo’n vrolijke manier in zo’n donker groen pakje met zo’n ouderwetsen Russische muts op z’n knar. Wat een sacherijnen zijn dat zeg. Wij zijn gauw naar ons kamer gegaan en andere kleertjes (zwem kleding) aan om nog even te poedelen in het zwembad. Het was nog steeds 36 graden en benauwd weer. Voordat we konden poedelen kwam er een Limburger bij ons zitten toen wij koffie en thee zaten te drinken. Ik moest het gesprek een beetje plomp afbreken omdat we anders nooit meer in aanraking met verfrissend water zouden komen. Ook deze Limburger begreep het en niet veel later lagen we samen in het zwembad. Wat was dat lekker zeg, zo warm buiten en zo lekker fris in het water. Na een kwartiertjes ons even lekker afgedroogd en toen weer afgezakt naar etage 5. Ik ben toen mijn verhaaltje gaan intikken en Wil heeft een beetje de gekochte spulletjes gepast en opgeruimd. Om half zeven kreeg Wil honger dus in de simpele kleding (korte broek) naar het restaurant. Wil nam gemixte salade ik een groente soepje met lekker vers brood en lekker zitten soppen in die natte warme groentes bak. Wat kan simpel toch ook lekker zijn. Ik ben daarna ook een beetje gemixte salade gaan halen. Een lekker dessertje na met koffie en klaar waren we. Nog even staan praten met de Hotel manager van het schip. Die kwam bij onze tafel staan en wilde weten hoe het ons beviel aan boord. We konden niet anders zeggen dan dat het meer dan uitstekend beviel. Zoals al aangeven, de meer dan uitstekende service maar echt overal. De vriendelijkheid is bij echt iedereen aanwezig. Naar ons idee kan het niet veel beter. Ook vroeg hij, wat wij vonden over de manier waarop het eten wordt gepresenteerd. Dus niet zelf alles op scheppen maar elk gewenste eten apart wordt klaar gemaakt. Ook dat vinden wij super.

Je neemt nooit te veel wat wij zo vaak aan boord van andere cruise schepen hebben gezien. Waar je ook voor kiest, het is warm en vers klaar gemaakt. Moet wel eens even wachten maar dat is het zeker waard.

Toen wij klaar waren met praten en eten zijn we naar buiten gelopen omdat we vertrokken uit Phu My / Vietnam. We gingen nu aan het laatste stukje varen naar Singapore en de klok gaat een uur vooruit. We hebben de koffer labels al gehad (paars - groep 1).

Dan zijn we als het goed is om 08:45 van de Maasdam af a.s. donderdag. Maar we hebben eerst morgen nog een dag op zee.

Woensdag 6 maart 2019: Warm weer 32 graden

Het vrouwtje was wat eerder aan deze dag begonnen als ze zelf had gewild. Toen ik het daglicht aanschouwde was het acht uur en lag de “Lady of the House” te lezen.

Maar nu ik wakker was kon alles weer in gang worden gezet en kon er herrie worden gemaakt. Wilhelmientje onder de douche opa kon dan even ontdooien. Het vrouwtje uit de douche het mannetje de badkamer in voor de shave en was beurt. Tandjes poetsen en ik kwam klaar wakker en opgefrist de kamer weer in gelopen. Kleertjes aan en naar 11 voor de broodnodige smik en smul maaltijd. Ik liep in gedachten al te denken aan overmorgen. Dan zou ik weer van de heerlijke Wasa Knackeboterhammetjes krijgen met tomaat of zo iets. Wat een afgang was dat zeg in vergelijking tot dit ontbijtje wat ik zo dadelijke nog kan nemen. Heerlijk vers gebakken eitje met hele dooiertjes, beetje knappend ontbijt spek ernaar en als klapper op de vuurpijl drie kleine ondeugende worstjes. Aan tafel een glaasje verse Sinaasappelsap met een bakje koffie. Nee, dat Wasa ontbijt was niks in vergelijking tot dit. Maar zoals er wordt gezegd, aan alles komt een eind en mijn huis dokter zou er niet om treuren vermoed ik?  Bij het binnen komen van het ontbijt restaurant stond mijn vriendin bij de gebakken eitjes. Geduldig op me te wachten en “Two eggs sunny side up” ik moest dit alleen maar even bevestigen door mijn hoofd van boven naar beneden te bewegen. Na vijf minuutje zat ik aan een tafeltje bij het raam met Wil voor mij die vandaag zowaar een roereitje voor d’r. Met een lekkers verse bruine boterham. Natuurlijk hadden we nog morgen ochtend maar dan moest alles in een andere versnelling. Dan wordt je van boord af gesmeten. Na dit heerlijke ontbijtje zijn we even ons om gaan kleden in de bad kleding want vandaag was het weer bakken - plonsen - bakken - water drinken - plonsen etc….. Wil is om 11:30 even de Pasporten gaan ophalen op de zevende verdieping. Om 12:30 zijn we naar binnen gegaan voor de lunch. Ik nam heerlijke noodde soep met brood en garnalen. Wil naam een simpel broodje kaas. Om half twee lagen we weer te bakken - plonsen - bakken - water drinken - plonsen etc….. Om half vier zijn we naar binnen gegaan voor een bakkie thee en daarna naar onze kamer. Het was vandaag een bijzonder warme dag. En volgens het Nederlandse krantje wat we elke dag netjes onder de deur krijgen door geschoven. Was het in ons kikkerlandje winderig en 9 graden. Zo koud krijgt de Airco het niet in onze kamer. Het blijft rond de 17 graden. Vandaag zouden we nog één keer netjes maar niet chic gaan eten. Zeg maar met mes en vork? Het is nu 15:39 als Wil al een beetje de koffers aan het inpakken is. We hebben ook weer wat landing papieren moeten invullen voor Singapore om zonder problemen weg te kunnen van het bootje. Om zes uur weer netjes happen en daarna naar Annie Gong & Stevie Jo in het theater at Sea.

We waren om 17:45 in het Fine Diner restaurant. Je kan wel zeggen één van de eerste. In de section van Yu onze vaste ober deze cruise. Net even naar na onze 3 Australische Nederland. De menu kaart even bekeken en het werd Capaccio van Tonijn en voor Wil de uien soep. Voor mij gebakken kabeljauw met aardappel pure en voor het vrouwtje Kalkoen met een gepofte aardappel met gebakken spekjes. Een ijsje als dessert. De ber nog een extraatje gegeven en alle rond lopend personeel een handje gegeven. Toen op naar het theater. Bij de front office nog even de definitieve eind afrekening uitgeprint. Toen naar de zaal waar vanavond Annie Gong en Stevie Jo gingen optreden. Het was niet echt spectaculair maar wel een beetje tijd verdrijf. Bij het weg lopen kwam ik er achter dat ik de kamer key niet meer had. Dus even naar de service balie. En jawel daar was de kaart.

Om half tien waren we in de hut waar de rest van de koffers inpakken kon beginnen.

Tien was dit gebeurt en konden de koffers (3 stuks) op de gang worden gezet. Labeltjes er aan en klaar was kees. Dit was de laatste dag aan boord en zou de laatste nacht zo gaan beginnen. Dit was het dan op de Maasdam.

Donderdag 7 maart 2019: Bloed heet en ontschepen

Ik had slecht geslapen maar het vrouwtje geweldig. Afijn, om 7 uur liepen we voor de laatste keer naar ons vertrouwden ontbijt plaatsje waar Evi al op me stond te wachten om voor mij de eitjes te bakken. Het helpt wel als je haar Beauty noemt. Dit was mijn laatste heerlijke galgen maal. Voor Wil de All-bran. Ik moest er niet aan denken die 2 knakken dingen met calorie vrij beleg, brrrr……r…rr.

Dus nog even zitten genieten van het kippen resultaat. En een stukje varken op het ontbijt bord. Om acht uur werd onze kleur Paars omgeroepen en konden we het schip de Maasdam verlaten. Dit ging ook weer zo gladjes. Binnen en vloek en een zucht stonden we bij de Emigatie en moesten we nog een duim afdruk achter laten. Het was kwart voor negen toen we een taxi instapten richting Changi airport. Voor 50,-SD stonden we na een half uurtje op terminal drie. Binnen aangekomen ontdekten we dat we bij Terminal 1 moesten zijn. Met een special treintje werden we netjes naar terminal 1 gebracht. Hier zijn we de drie koffers naar een storage room (opslag ruimte) gebracht. Voor 20,- SDollars waren we daar vanaf. Toen via terminal 2 naar de Metro via de groen line naar China Town. We hebben een Toeristen dan kaart gekocht voor 10,-SDol en we moetsen 10,- SDol betalen voor het kaartje zelf. Dat kregen we vanmiddag weer terug. Via de groene lijn naar China town. Waar we nu zijn en waar ik dit even zit tikken. Na dit leuke China town zijn we met de paarse Metro lijn naar Marine bay gegaan. Hier moesten we vanaf dit metro station nog 3 km lopen voordat we bij de Merlion waren. Nee, we hebben vandaag aardig wat gelopen en dan in deze hitte. Want warm was het. Het was echt 36 graden.

Om half vier waren we bij het watertje waar ook de Merlion, de leeuw die water uit zijn mond spuugt. We hebben daar even lekker gezeten want daar stond een lekker windje wat over het meertje kwam. Er was hier ook een trouwerij gaande. Na een hele uurtje zijn we naar het Metro Station City hall gelopen. En de groene lijn genomen die met een kleine treinstel wissel. Direct naar de luchthaven ging. Bij het vliegveld uitgestapt en net na de controle poortjes. De plastic Toeristen pas van de Metro weer ingeleverd. We kregen ook weer de 10,- SPDol per kaart terug. Dus hadden we weer een berg geld erbij? Toen we op eind station van de metro waren aangekomen moesten we door middel van een verbindings treintje op terminal 2. Konden we met een treintje naar Terminal 1 komen. Even bij de dame / balie van de Emiraten langs gelopen om te vragen fo we onze koffers al konden halen om deze dan bij hun in te leveren en direct door te sturen naar Amsterdam. Zodat wij er in Dubai niet naar om moesten kijken. Dat was geen probleem dus wij zijn de koffers gaan halen in de storage room. En deze direct bij de Emiraten ingeleverd. We kregen gelijk een baording kaar voor zowel de vlucht van Singapore - Dubai, maar ook Dubai Amsterdam. We zijn direct door de emigratie controle heen gegaan want je kan het maar gedaan hebben. Het was nu niet druk. Dat verliep lekker gladjes en een klein half uurtje laten zaten we bij een eet tentje Paul een lekker vers broodje zal te eten. Het was  inmiddels al 19:30 dus zijn we na deze snack naar C23 gelopen waar vandaan ons vliegtuig vertrok. Het was zo’n geweldige dubbel dekker waar 650 mensen in kunnen en die dan ook nog kan vliegen. Om acht uur begon het in-checken / baarden en om half negen zaten we op onze stoeltjes 65H en 65J. We hadden drie stoelen maar er werden er maar twee door ons gebruikt. Dat was lekker ruim zitten. Om 21:10 waren we in de lucht en konden we de 7:05 durende vlucht gaan beleven. Ik blijf het echt een drama vinden dat vliegen. Dik 7 uur zitten / hangen en niet kunnen slapen. Na dik een uur kregen we pas iets te drinken en daarna iets te eten. Het was niet echt smakelijk die kip met

aardappel puree en haast rauwe specie bonen. Ik heb maar heel weinig op.

Na deze 7 uur durende hang - zit - leg - loop ceremonie. Konden we in Dubai even lopen en hebben een grote zal cashew noten gekocht. Wel voor een zeer hoog Arabisch prijsje maar de kwaliteit was in orde. Ergens wat gedronken en voordat we er erg in hadden was het al weer tijd op aan de tweede vlieg operatie te beginnen. Het toestel zat behoorlijk vol en was een B777-300. Dus de kleinere versie van de vorige. Wil kreeg een mevrouw naast haar die lach dat zij helemaal recht had op de arm leuning die in de middag van hun tweeën in zat. Toen Wil de vraag stelde of zij meer had betaald. Was dit discussie punt gelijk opgelost en was de mevrouw stil. Ze verzamelde tijdens de vliegreis wel alle flesjes - zakjes - stukje kaas - Gin besteld ze wel maar dronk het niet op. Ging ook in haar tas.

Dit was dus duidelijk een verzamelaar.

Na deze deze weer 7 uur durende en pijnlijke vliegtocht. Stonden we om 07:45 aan de grond en moesten we extra lang wachten voordat we het vliegtuig uit konden. Omdat we helemaal aan de overkant van de snelweg kwamen te staan. En met bussen naar de terminal werden vervoerd. Om half negen stonden we buiten met koffer bij de bus die ons naar P3 lang parkeren bracht. Toen ik weg reed van het plaatsje rij 202. Bleek dat ze het parkeer terrein aan het verbouwen waren en werd ik haast via Dubai aan een totaal andere uitgang geleid. Daar bleek dat ik een kaartje moest hebben om naar buiten te kunnen rijden. Op een gegeven moment kwam er iemand van P3 naar me toen en begon over dat uitrij kaartje te praten. Ik vertelde dat ik had betaald en via kenteken herkenning ook naar binnen was gekomen. Dit bleek hier niet te werken en of ik dan maar even de Visa kaart wilde tonen waarmee ik had betaald. Ik zei dat mijn vrouw bij de oude uitgang op mij stond te wachten en ik mijn portemonnee niet bij me had. Toen moest ik van hem naar Wil gaan lopen. Ik zei, dat gaat deze jongen niet doen kan ik u vertellen. Omdat ik bij de slagboom bleef staan en andere mensen achter mij begonnen te toeteren. Wat ik best kan begrijpen. Belde hij maar even zijn chef en informeerde hij zijn meerdere met ons kenteken. Toen was alles opgelost en kon ik door rijden. Het kostte wat tijd maar na eenkwartiertjes reed in de snelweg op met een duffe slaperig kop.

Om tien stonden we op Schepenpad 3 en zijn we eigenlijk snel toch een uurtje of drie gaan slapen. Om 13:00 werden we wakker en waren we ietsje frisser.

Al met al is dit een super vakantie geweest en zijn we dik te spreken over de Holland Amerika lijn. Dit was het dan.

Conclusie van de Azië Cruise:

1) Naar ons idee echt de beste cruise van onze 9 andere voorgaande cruise’s

2) Service aanbood dit schip Maasdam was meer dan top

3) Een klein schip zoals dit 1232 personen heeft wel voordelen. Snel en eenvoudig van boord en aan boord na een excursie. Zonder dringen en hectiek.

4) Het eten is veel beter dan gemiddeld

5) Zoals het eten hier apart per persoon wordt klaar gemaakt is veel beter van smaak dan de gebruikelijke buffet systeem

6) Het weer is echt schitterend geweest. Alleen het binnen varen in Halong Bay was iets minder. Dat was wel jammer want anders had dit schitterend geweest.

7) Onze hut lokatie was perfect, lekker dicht bij de liften / theater / balie etc.

Wat mindere punten

1) Het enige minpunt naar ons idee, de Airco kan de hoge temperaturen niet best aan. Waardoor het soms iets te warm kan zijn tijdens de slaap uren.

2) Het entertainment is wat minder. Je kan zien dat hier minder geld aan wordt uitgege