De eerste dag richting Frankfort a/d Oder aan de grens van Polen

25 juni 2014 - Frankfurt, Duitsland

De Noord kaap expeditie - vertrek 25 juni 2014

Nieuw Beijerland - 25-6-2014 - 07:51

Het was dan eindelijk zover. Na vele uurtje van voorbereiding en emaillen naar Hotels - ferry's etc.

De hele route uitgestippeld op de Lap Top d.m.v het Garmin navigatie programma.

Was de dag dan eindelijk aangekomen om aan dit Noordkaap avontuur te beginnen.

De week hier aan voorafgaand. De motor een uitgebreide beurt laten geven bij BMW Houtrust in Leidsendam.

Een paar dagen later nieuwe rubberen sloffen onder de wieltjes laten monteren.

Met het idee dat deze Michelin Pilot 4 GT de hele rit helemaal gingen uitzingen.

Want anders zonder deze vervanging kon ik het zeker niet gaan halen, het zouden toch zeer waarschijnlijk 10.000km gaan worden.De motor was dus in Tip Top conditie en de berijder…….tja dat moesten we nog gaan ontdekken.

Nog een kleine verrassing, de zaterdag voorafgaand, dus op 21 juni kreeg ik een nieuwe groene kaart binnen van onze verzekering Centraal Beheer voor de motor.

Nu bleek, dat Rusland niet meer onder de landen viel waar de motor verzekerd was. Toch nog maar even gebeld naar Centraal Beheer. En inderdaad Rusland viel niet meer onder de dekking.

Het advies was om de motor bij Ingosure in Den Haag te verzekeren. Die deed dit voor vele motor en auto rijders. Op die zaterdag nog snel even een mail naar Ingosur verstuurd met alle benodigde informatie.

Op maandag 09:12 kreeg ik een mailtje terug met de prijs opgaaf, dit was 110,30 Euro. Tja ook niet goedkoop voor die 4 dagen dat ik in Rusland zou verblijven.

Ik heb maar groen licht gegeven om dit verder te gaan afhandelen.

Ik ben op deze maandag direct om half tien naar Den Haag gereden om te betalen en gelijk de groene kaart van Rusland in ontvangst te nemen..

Ik had op deze verzekering 35% korting gekregen omdat ik op mijn motor een SCM gekeurde alarm installatie had zitten. Ter plaatse zijn er wat foto’s van de brommer genomen. Om half twaalf reed ik daar weer weg met een groene kaart voor Rusland. Dus was nu echt alles getekkeld.

Het pakken moest beperkt blijven. De beide zij-koffers gingen maar net dicht en de bagage rol die op over de bij-rijder buddy lag. Vast gezet meet sjor banden. Die door het vrouwtje netjes op maat waren gemaakt en genaaid. In de top koffer was nog wat ruimte maar dat was bewust gedaan voor eventuele spulletjes die ik eventueel onderweg zou moeten kopen. De Lap top lag hier ook in en die moest zeker heel blijven.

Voordat aan de deze reis begon. Voor de deur heeft Wil nog wat foto’s genomen.Nu ging het dan ook daadwerkelijk beginnen en moest de brommer met 172Pk gaan bewijzen dat hij ook echt zo goed was. Ik had er wel een goed gevoel over, maar of dat veel zegt.

Vandaag had ik een hotel besproken in de plaats Frankfort a/d Oder. Dit plaatsje ligt haast op de grens van  Polen. De eerste kilometers in Nederland gingen via Utrecht - Amersfoort - Apeldoorn - Deventer en bij de achterhoek de grens over richting Osnabruck - Hannover en onder langs bij Berlijn. Om dan het laatste stukje naar de eind bestemming van deze dag te bereiken Frankfurt a/d Oder.

In het begin wat file problemen maar na Utrecht werd dit stads beter. Het was 10:12 toen ik de grens Nederland - Duitsland passeerde met nog steeds de zon als reis gezelschap. Dat ging later op de dag wel veranderen. Om 10:45 gestopt voor brandstof en een bakkie koffie. Wil nog even een SMS’je gestuurd.

Het is toch ook voor heel wat om mij op zo’n twee wieler op stap te laten gaan en zelf 5 / 6 weken alleen achter te blijven. Ook had Wil mij heel erg geholpen met alle voorbereidingen en zelf de koffer tassen ingepakt. Nee, alles was weer keurig verzorgt helemaal niets te klagen.

Na de koffie weer op de brommer en richting Osnabruck - Hannover. Net na Hannover gestopt om  mijn eigen gemaakt verse broodje op te eten. Op deze parkeer plaats nog met een stelletje andere motor muizen staan praten. Die gingen voor een lang weekend naar Berlijn. Na een 20 minuten weer verder en toen werd de water kraan boven open gezet. Ook dat was niet nieuw voor mij. Want op onze terug weg vanuit Monaco een paar weken geleden. Had ik al mijn regen cursus gehad en ruit schoots met goed gevolg volbracht. Alles went ook water op de weg. Het motor pak was goed en daar had ik geen angst voor. In plaatsje Theeben gestopt voor wat benzine. Gelijk ook weer aan bakje bruin water genomen  (kan ik geen koffie noemen).

Hier buiten mijn tweede verse broodje van thuis opgegeten om na een half uurtje de laatste 180 km af te gaan leggen. Het regenen was er af en toe. Ook was de zon zo af en toe afwezig. Om 17:00 uur stond ik voor het door mij besproken Hotel de Golden Hahn. Ik kreeg kamer 21 een net kamertje, nee niets te klagen.

De motor zo dicht mogelijk bij de kamer gezet om het lopen te beperken. De natte kleertje gauw uit en netje aan een knaapje gehangen zodat alles kon drogen.

Snel een douche genomen om er weer lekker fris bij te zitten. Vanavond zou ik hier ook eten want het plaatsje was helemaal niks. Er was in de hele omtrek geen eet gelegenheid te bekennen. Maar goed, ik zou beslist niet dood gaan.

Ik zit nu recht voor een groot scherm met een Rum steak met de wedstrijd Nigeria Argentinië voor me.

Wordt vervolgd, Leen / Frankfort a/d Oder