schotland op de motor - juni 2015

8 juni 2015 - Kyle of Lochalsh, Verenigd Koninkrijk

Op zaterdag had ik geen Internet op de kamer. Vandaag wel. Dus hier de dagen zaterdag en zondag. Foto's volgen morgen.

Zaterdag 6 juni 2015:

Het was 07:15 toen we wakker werden en als eerste keken we naar buiten. Om een idee te hebben wat voor weer het was. Omdat de weer voorspellingen niet erg best waren. Het zag er niet zo slecht uit zo door het raam. Zouden de weersvoorspellers het dan onjuist hebben. Na de wasbeurt naar de ontbijt zaal. Alles stond uitgesteld maar er werd ons verteld dat we volledig Schots ontbijt zouden krijgen. Eerst maar even het bruine spul naar binnen dan. Om 08:10 kregen we een langwerpige schaal met inderdaad alles er op. Dit bestond uit roerei - gebakken bloedworst - worstje - witte bonen en tomaten saus en champignons. Het was teveel voor ons. We allebei 2 geroosterde boterhammen genomen met van alles wat. Na het ontbijt de tassen gehaald en naar de motor die voor de deur stond. Om 08:50 reden wij weg bij de B&B in Inverness. Het B&B wat ons niet slecht was bevallen. Het was bewolkt weer met zo her en der een schraal zonnetje. We hadden de GPS ingesteld op het kasteel Dun Robin. Om hier te komen volgen we de A9 in noordelijke richting.

Om 10:15 stonden we voor dit hotel met de motors. De helmen achter gelaten bij de motors. En op naar de ingang waar we eerst 10,50 en 8,50 Pondjes moesten betalen om binnen te komen. We mochten niet fotograferen werd direct bij gezegd. Er was een logische loop routen die je alles van dit kasteel liet zien. Je had een prachtig uitzicht over de mooie tuin. We zijn op ons gemakkie door het hele kasteel heen gewandeld. En zo af en toen kregen we uitleg van een kasteel heerschap. Na een kleine 45 minuten waren we terug waar we waren begonnen. Eerst maar even wat te drinken nemen. Na de thee, want het geloof in koffie zijn we echt kwijt. Naar de tuin, schitterend van boven met eenmaal in de tuin viel dit tocht vies tegen van dichtbij. Er waren ook roof vogels en er zou om 11:30 een voorstelling worden gegeven met deze vogels. Maar omdat we dan 20 min. moesten gaan wachten. Hebben we dit maal gelaten voor wat het was. Via aan andere weg terug naar de brommers. Het was inmiddels aanzienlijk drukker geworden. Want de hele parkeer plaats stond vol met auto’s. Wij reden hier om 11:30 weg om de rit van vandaag door de High Lands van Schotland te rijden. Het weer was nog steeds redelijk, wel een druppeltje regen zo af en toe, maar het was niet zo slecht als we hadden verwacht. De A856 was een One lane weg. Dus een weg waar je elkaar niet kon passeren. Op deze weg zijn heel veel uitvoegstroken. Waar je dan moet wachten of de auto van de andere kant kan passeren. Het was een schitterende weg maar om12:00 begon het harder te rekenen. Bij het plaatsje Tongue wat helemaal Noordelijk in Schotland is gelegen. Zijn we gestopt voor een snelle hap. We parkeerden onze motors op een helemaal lege parkeer plaats en wij naar binnen bij dit hotel. Gaan zitten in het lege restaurant waar ons de soep van de dag werd verteld. Het was een Pompoen soep met gember. Het was lekker maar het werd in een heel klein kopje geserveerd en een heel klein stukje brood. We hadden trek in koffie maar…….we hebben maar Cola light besteld. Want die koffie?

Toen we binnen waren en zaten te smullen van dit lekkere soepje stopten er meerder motor rijders. Bij binnenkomst even met hun gesproken waar en hoe. Het was voor ons tijd om onze trip verder te vervolgen. Eerst via Durness en toen voor de eerste keer deze vakantie richting zuiden. We moesten naar Ullapool. We waren nog maar net vertrokken bij onze lunch plaats of het begon ontzettend te rekenen. De sluis werd boven echt helemaal open gezet. De sterke wind was er al dus die twee samen maakte motor rijden niet echt aangenaam. Het was echt ongelofelijk hoe slecht het was. De omgeving is hier prachtig maar word dit weer niet helemaal onjuist belicht?

We reden soms met de motors onder een hoek van 70 graden zo schuin. Het was echt niet te geloven. De weg liep langs de westelijke kust van Schotland. Een kleine 78km voor onze overnachtingsplaats Ullapool. Zijn we nog even gestopt voor een kannetje thee. Even alles weer een beetje opgewarmd en ik een felle aangedaan voor het even wat meer warmte. Om 16:45 stonden voor onze mooie hotel Royal in Ullapool. Een groot hotel met een grote parkeer plaats. Alles snel afgeladen want het stort regende nog steeds. Bij de receptie kregen we kamer 36 helemaal aan het einde van de gang. Alle kleding snel uitgedaan om het te laten drogen. Snel onder de warme douche en ons aangekleed voor de warme hap. Het was kwart voor zes toen we in de bar zaten aan een grote tafel. Omdat we route voor morgen nog even moesten uitzetten. Samen met de Michelin kaart 501 was dit snel gedaan. Alles ingevoerd op de Garmin kaart op de Lap Top. Toen we dit gedaan zijn ons maaltje maar even gaan bestellen. Het werd voor mij een soort van salami schaal met sla uitjes en olijven. En John had een Italiaans schotel. De hoofdmaaltijd was voor mij zalm met verschillende groentes en John had file stukje met groente en een soort van broodje. Ik had er een biertje bij en John tonic. Het smaakte allemaal heel erg goed. Zoals ook op Internet was te lezen wat andere gasten. Maar op deze avond was er de Europa cup finale tussen Barcelona en Juventus. Dus we moesten opschieten om dit op onze kamers te kunnen zien. Precies op tijd waren we op onze kamer waar deze wedstrijd ging beginnen.

De wedstrijd werd gewonnen door Barcelona met 3 - 1 wat ook de verwachtingen waren.

Deze dag is voorbij met een halve dag ontzettend veel regen en wind. Hopelijk morgen wat beter. We gaan het zien.

Zondag 7 juni 2015 - Ochtend slecht weer / middag veel beter.

Heel vroeg in de morgen werd ik brut uit mijn slaap gewekt. Mijn zoon, liep om 06;00 al te spoken in de kamer. Hij had ze eigen vergist in de Engelse tijd. Hij dacht……..

Ja, ja, ik moest het toen ontgelden. Lag nog heerlijk te slapen maar hij vond dat het tijd was om op te staan. En alle register gingen bij hem open, herrie maken, gordijnen open schuiven, uiteindelijk de jaloezieën open om al het daglicht maar binnen te laten komen. En wat moet je dan als oudere man. Het werd dus opstaan voor mij. Het was 06:50 toen ik uit bed stapte. Het ontbijt was pas om 07:30 dus tijd genoeg. Op het gamkkie alles gedaan en om 07:35 stapten we de ontbijt zaal binnen. Een leuk plaatsje bij het raam en de bestelling wat we wilde werd gelijk opgenomen. Het werd vandaag 2 gebakken eieren met spek en 4 geroosterde boterhammen. De koffie werd gebracht en zelf even verse Grape frut en yoghurt gepakt en een banaan. En ochtend eet festijn kon beginnen. We zaten aan het ruim maar naar buiten kijken was geen vreugde. Het regende pijpen stelen. Om 08:35 de rekening voldaan en hup de koude douche in. Even het zadel droog gemaakt. Zodat onze kontjes al niet gelijk nat waren, dat gebeurde later vanzelf. We hadden het plan om eerst naar ons volgende Hotel te rijden gelegen vlak bij het eiland Skye. En dan in de middag het rondje Skye te rijden van 269km. Het bleef regenen maar het moet gezegd, ondanks de regen was natuur om te genieten zelfs in de regen. Om 10:00 uur een stop gehouden in een soort van natuur restaurant wat aan de binnen kant heel erg gezellig was. Gelukkig stond de verwarming aan en konden we het een en ander drogen. We hebben maar thee genomen want we hadden onze zakken vol van dat bruine water. Na 25 minuten weer op de motor in de regen. Want dat deed het nog erg. We waren door dus, het deed ons niets meer. De kilometers vlogen weg onder onze wielen. Na de bekende berg de Appelcross bij een vis tentje zijn we gestopt voor wat later bleek een heerlijk lunch. We namen allebei gerookte zalm met brood. Heerlijk was dit, dit was locale zalm gerookt. Na 35 minuten weer de koude douche in voor het laatste stukje naar onze hotel ons hotel. We waren van plan om daar onze spullen neer te zetten. En dan daarna het eiland Skye te verkennen. Maar aangekomen bij ons hotel Tingle Creek om 13:30. Bleek de deur dicht. Dus, begonnen we onze middag rit van 269 gelijk gelijk met bagage. Gelukkig zag het weer er een stuk beter uit als vanmorgen toen het net 6 graden was in de regen. Nu met een klein zonnetje was het 11 graden wat toch wel scheelt in gevoel. We moesten om op Skye te komen over de nieuwe brug. Die hier pas 5 jaar ligt. Vroeger moest je met een klein veer bootje om dit werkelijk prachtige eiland te bezichtigen. Iedereen schreef op Internet de meest mooie verhalen over dit eiland. En het moet gezegd, het is niet overdreven. Woorden schieten haast te kort omdat het niet in woorden is te vertellen. Het probleem is wel, dat je stopt zo veel keer. Dat kilometers maken niet eenvoudig is. Je rijdt een stukje en dan de motor weer af voor een foto of even te gaan kijken. Nogmaals, gelukkig was nu de zon aanwezig wat het alleen maar mooier maakte en veel prettiger voor ons. Lekker warm en geen gedoe met natte handschoenen. Ook hier weer veel een rijstrook wegen. Dus een auto van de tegenovergestelde richting. Dan moest je wachten op een invoegstrook. Met een motor is dat wel te doen, maar met campers is dit een tijd rovende aangelegenheid. Om 19:00 zaten we in de soort van steak house met een menu kaart in onze handen. Om een warme maaltijd te gaan bestellen. Het werd voor mijn een peen soepje als dag soep. Ik nam Zalm met salade als hoofd gerecht en John had een rum steak met een soort van aardappel. Als dessert namen een appeltaart met gestart en John met ijs. Samen met spa rood en John had tonic. We namen espresso en normale koffie als afzakkertje. Ook nu was de koffie hopeloos. Nadat we 56,70 Schotse ponden hadden betaald moesten we nog 46km naar ons Hotel Tingel Creek in Kyle of Lochalsh. We waren daar om 20:00 uur en kregen kamer nr. 7. Helaas stond daar alleen een dubbel bed en zouden we lepe;tje aan lepeltje moeten gaan slapen. Toch  maar ven gaan klagen, we kregen nu een extra opklapbed erbij wat ons beter beviel. Bij het aanzetten van de TV ontdekte we dan de formule 1 race van Canada bezig was. Dit zijn we maar even gaan kijken tot het einde. Daarna naar beneden in de bar waar ik dit verhaaltje heb zitten intypen. Er waren hier veel Fransen als gasten. Het is nu 21:00 uur tijd om de route voor morgen te gaan maken. Morgen weer een dag met hopelijk veel beter weer.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl