Azie cruise 2019 - Halong Bay

27 februari 2019 - Hạ Long, Vietnam

Sinds gisteren zijn we aangekomen in Halong Bay.

Het is hier schitterend mooi alleen het weer valt een beetje tegen. Des al niet te min vermaken we ons prima. Vanavond om 18:00 vertrekken we hier weer en gaan we via de Inner passage naar Hongkong.

Zondag 24 febr. 2019: Zonnig weer 29 Graden - Nha Trang / Vietnam

We hadden de wekker gezet om toch maar zo lang mogelijk hier in Nha Trang aan wal te kunnen gaan. Bij het openen van de gordijnen was de zon weer ruimschoots aanwezig maar we waren nog aan het varen. Heerlijk van het ontbijtje zitten genieten dit keer een simpele omelet met niets er tussen. Al hoewel de persoon die dit moest klaar maken, nog net niet met een groot vraagteken op zijn voorhoofd stond. Hij is zo gewent dat er van alles en nog wat bij zo’n omelettetje voor gevraagd. Want er ligt werkelijk van alles om zo’n omeletten 5 cm dik te maken. Nee, deze jongen ging hierna een lekker vers pistolettje halen en daar dat eitje tussen frommelen met wat gestreken plakjes bacon. En dat was dan mijn ontbijt. Wil nam weer yoghurt. All-bram met wat thee. Hoe simpel kan het zijn. Werkelijk alles staat er voor je klaar of wordt voor je klaar gemaakt door een persoonlijke kok. Neemt het vrouwtje All-bram met yoghurt. We moesten nog even wachten voordat de gangway op dek 3 naar beneden ging en de douane aanbood kwam die bij het naar buiten lopen je Visa moest stempelen. Erg belangrijk was er verteld. Om half negen reden we weg van de terminal in de shuttle bus naar het stad centrum. Het was inmiddels weer lekker warm maar dat is toch wat je uiteindelijk wilt hebben. Een half uurtje later waren we midden in de stad. Maar we wilde eerst zon bescherming kopen want die was op en aan boord hadden ze ook niets meer. We stond eigenlijk voor een groot warenhuis maar het was nog iets te vroeg. Over vijf minuten vind die open. Dus zijn we maar een klein stukje gaan lopen. Om tien over negen waren we terug en was dit zeer luxe warenhuis open en op de tweed verdieping vonden we wat we wilde hebben. Gelijk maar 2 flessen gekocht. Toen we wat verder op deze etage liepen kwamen we langs een afdeling met leuke vlotte strand jurken. Daar heeft Wil er eentje van gekocht. Zo’n credit kaart blijft toch wel makkelijk. Want we hadden geen enkele Vietnamese dong om mee te betalen. Maar zo’n plastic kaart bied de oplossing. Toen we buiten kwamen zijn we een echte Vietnamese koffie shop in die Nha Trang Khanhi heette, we zijn hier naar binnen gegaan met twee reden. Om wifi te hebben en om koffie te drinken. Dus eerst gevraagd of ze Wifi hadden. Dit werd bevestigd en toen een stoel gevonden voor de koffie. Het werd ijs koffie en ik kon mijn verhaaltje naar Reislogger sturen. Nog een ijskoffie besteld en naar een kleine drie kwartier liepen we weer buiten op de boulevard van Nha Trang. Dit is een echte toeristen stad dat is duidelijk merkbaar aan alles. We zijn daarna met et een fiets Tuk tuk naar de open markt gegaan. Wil zat in een andere Tuk tuk. We hadden dus allebei onze eigen vervoer’s middel. Ze was wel een beetje bang dat ze me kwijt zo raken. Ik zei Willie, zolang je niks hebt betaald kijken ze wel uit. Het was leuk om tussen al die kraampjes door te wandelen en te zien wat er zoal te koop is. Na een uurtje weer terug naar waar we uit de bus waren gestapt want om 13:00 moesten we weer terug zijn bij het schip. Toen we daar aankwamen stonden er ook allerlei kraampjes met van alles en nog wat. Ik heb daar twee shirtjes gekocht en een Sim kaartje voor de Iphone. De bemanning had dit ook geadviseerd en dit bleek inderdaad de oplossing bleek later. Voor 5,-US had ik 16GB en geldig voor 31 dagen. Om 13:30 waren we op het Lido dek voor onze middag hap. Ik heb een soort van tomaten kippen soep genomen en ik kon hier ook noodles in krijgen. Dat heb ik niet gedaan. Dit samen met een vers warm broodje, het smaakte goed. Wil nam een broodje Kalkoen en salade. Hierna naar het achter dek (Sea view deck) bij het zwembad. Hier het vertrek van het schip een beetje gevolgd wat altijd leuk is. Er werd naar een uurtje een soort van kroketjes geserveerd gevuld met kaas en wat rode pepertjes. Smaakte lekker en lekker pittig. We zijn hier tot vijf uur blijven liggen en toen was het tijd voor de was beurt en omkleden voor de avond maaltijd. Via het Lido Market waar we nog een kop thee hebben gedronken met een koekje zijn we met de lift naar de 5de afgezakt. In onze kamer een douche genomen en toen weer wat papieren zitten invullen voor o.a. de terug reis (het was nog ver weg) en voor morgen in Da Nang. Je wordt gek van elke keer die paperassen rot zooi. Maar je kan niet anders. Kwart over zes zaten we weer aan ons vertrouwde tafeltje in het Restaurant bij onze grote vriend Yus. Ik had nog meer dan een halve fles wijn die haast direct werd gebracht door de Sommelier (naam nog onbekend). We kregen de menu kaart aangeboden en hebben onze keus zitten uitzoeken.

Voor mij begon in met een special klaar gemaakt Makreeltje met Lentil met stukje appel. Wil ging voor de Bloemkool soep met uitjes en parsley olie. Voor de maaltijd was het Lasagna ik nam de Singapore noodles met chinees varkensvlees met gekruide garnalen.

De geoliede restaurant machine bracht alles netje op tijd aan de tafel en alles was nog warm ook. Je vraagt je werkelijk af hoe ze dit voor elkaar krijgen. Ongeëvenaard knap en het smaakt nog goed ook. Ik waardeerde zeker het voorgerecht de makreel, want daar ben ik normaal niet zo’n fan van. Maar dit Makreeltje smaakte echt goed. Naast ons zaten Nederlanders die geëmigreerd waren naar Australië. Maar de dame alleen aan die tafel had nog een huurflat aan de Maas in Hoogvliet. Ze woonde 8 maanden in Perth Australie, 3 maanden in Hoogvliet en een maand bij haar zoon die in Spanje woonde. Het stel aan dit zelfde tafel was 45 jaar geleden naar Australie gevlucht om daar hun mogelijkheden te gaan uitproberen en ze waren daar in geslaagd. Het was inmiddels haast acht uur toen we naar het theater liepen waar vanavond Planet Earth in concert met life gespeelde muziek die op het toneel zat. Altijd leuk en mooi opgenomen films die weer een paar verrassende fragmenten uit de natuur liet zien. Om tien voor negen toen dit was afgelopen gingen we weer naar de bioscoop om weer een poging te wagen een hele film te gaan zien. Dit was vanavond de “The Quiet American”. In het begin geen geluid en het licht ging ook niet uit dus gingen een paar mensen zuchten en puffen etc…. Toen de film begon hadden wij in de gaten dat we de film hadden gezien. Dus……, dit keer verlieten het Wayang theater met een goede reden. Eenmaal in ons eigen kamertje aangekomen zijn we snel in de relax kleding gedoken en zijn we een andere film gaan bekijken. Om elf uur was dit afgelopen en was het tijd om deze dag af te sluiten.

Maandag 25 febr. 2019: Weer mooi weer 30 graden - Da Nang / Vietnam

Een uitmuntend nachtje achter de rug. Heerlijk geslapen en toch zonder ons op de brug van de Maasdam, waren we netjes in Da Hang aangekomen. Het was nog wel een beetje vroeg want we zouden pas officieel om 08:00 aankomen. En het moet gezegd. Dat was ook zo. Wij zaten op dit tijd stip aan het ontbijt. We hebben geduldig zitten afwachten toen het groene licht werd gegeven dat je van het schip af mocht. Het was in ons geval half negen toen we in de shuttle bus service zaten die ons naar het midden (centrum) van Dahang ging brengen. Een half uurtje later stapten we uit en werden natuurlijk weer overvallen door tuk tuk figuren en taxi’s. Wij wilden ook een taxi voor ons zelf om naar Marble Mountain (daar worden marmeren beelden gemaakt) en naar Hoi Ann te gaan. Dit kostte bij de Holland Amerika lijn 124,94 p/persoon. Vandaar dat wij maar voor eigen vervoer gingen en dat bleek toch weer behoorlijk voordeliger te zijn. Wij moesten om een taxi bij ons te houden vandaag, 50,- US betalen. We hadden een lekkers hoge taxi en deze man bracht ons waar we wilde en had daarbij ook nog iets te vertellen. Zeker Marble Mountain was bijzonder mooi. Daar lagen alle tempels en wat meer op een hoge bergen waar je door middel van een glazen voor 4,-US per persoon kon komen. Dit bleek later wel een enkeltjes te zijn. Maar op de berg was veel te zien. Het was ook nu weer warm maar dat wilde we dus dat kregen we. Na 1 1/2 uur waren we hier uitgekeken en daalde we met de snelle lift weer af naar de begane grond. Ik had het telefoon nr. van de Vietnamese chauffeur en voor dat ik hem aan de lijn kreeg stond hij al naast mij en konden we in een lekkere koele auto stappen om onze weg te vervolgen naar Hoi Ann. Het auto ritje door allemaal rijs velden duurde een kleine drie kwartier. Eenmaal in Hoi Ann was het wel duidelijk waarom hier zoveel mensen komen. Veel houten oude huisje. Vele leuke nauwe straatje met oude huisjes. We waren hier alleen niet de enige. Wat was het hier druk zeg. We zijn ook nog in winkels geweest waar ze The Northface Goretex jassen verkochten voor een habbekrats. Dit soort kleding kost bij ons al gauw 400 to 500,- Euro. Hier kon je de echte imitatie kopen voor 30,- US. Het ziet er net echt uit? We zijn bij een zaakje iets gaan drinken omdat we ook naar de toilet moesten. Er was door het schip gewaarschuwd dat je allerlei soorten wc’s/potten kon tegen komen en dat de reinheid niet altijd tip top zou zijn. In ons geval was de WC keurig netjes. Na de cola zero vervolgden we ons wandel toer door dit leuke en gezellige plaatsje. Hier kon je echt van alles kopen. Wil heeft hier een soort van blousje gekocht ik een echte Okey Bril???? Ach de bril deed wat hij moet doen. Rond twee uur hadden we het hier wel gezien en liepen we naar de plaats waar we onze taxi zouden ontmoeten. Ik heb hem weer gebeld en nog geen minuut laten stond hij bij ons met een lekker koelen auto. We moesten nu nog een dik uur terug naar rijden naar Da Nang centrum. Waar we de bus moesten nemen die ons terug naar de Maasdam zou gaan brengen. Onze chauffeur 50,- Us gegevens zoals afgesproken en 5,- Euro extra voor de goede zorgen. Half vier stapten we de gangway op van de Maasdam waar ze buiten al stonden te wachten met verfrissing doekjes en koude limonade of ijsthee. Het verwennen begon gelijk. Vier uur waren we in onze hut 542 om de vochtige bezweette kleding uit te doen en iets fris en schoons aan te trekken. Kwartiertjes later zaten we bij het zelf bediening restaurant voor een kleine hap. Om zes uur ging de Maasdam vertrekken naar de volgende haven in Vietnam Halong Bay. Het weer was tegen het einde van de middag een stuk minder maar dat vonden wij wel best. ik heb dit verhaaltje even zitten intikken om tot dat tijdstip even uptodate te zijn. Vanavond gingen we in de korte broek en simpele kleding eten. Niks geen sjeike dingen aan gewoon eenvoudig smikkelen. We waren wat vroeger in de eet gelegenheid dan gebruikelijk. Omdat de Maasdam om 18:00 ging vertrekken. In het voorbij wandelen op het voordek bij het zwembad zag ik dat veel mensen gerookte zalm en daar had ik vanavond ook wel een trek in. Zalm op de vers broodje zou voor mij best smaken. Maar toen we aankwamen bij al het eten. Zag ik iets waar ik helemaal trek in had. Een bal gehakt en dat op een vers broodje. Heerlijk na al die luxe dingen is zo iets erg simpele weer eens wat anders. En zo heb ik het ook gedaan. Vers wit broodje en daar boven op het gehakt. Het vrouwtje nam precies het zelfde dus was ik niet de enige die er zo over dacht. Hierna wat verse Ananas en water meloen gehaald en als afsluiting een kaas plank met verse vijgen en dadels met een toastje. Dit was een heerlijke, simpele maar smakelijk avond maaltijd. Onder het eten konden we gelijk kijken naar het naar buiten varen vanuit Da Nang. Zeven uur was dit verleden tijd zijn we naar de piano bar gelopen op dek 8. Daar een lekker zitten stoeltje uitgezocht en zitten luisteren naar de live muziek met zangeres. Dit samen met een drankje ging de tijd snel en liepen we om half acht via de toilet naar de Showroom at Sea. Waar vanavond de “The Jersey Tenors” een andere show zouden brengen. Om acht uur kregen we van de Cruise director Keke te horen wat er morgen allemaal zou gebeuren. Naar bleek zou het heel erg mooi worden bij het aanvaren van de Halong Bay. Om dit nog wat beter te ervaren mocht je vanaf 12:00 morgen. Op het voorschip (de boeg) omdat er tussen allerlei eilandjes moest worden door gevaren. Het moet echt schitterend worden. Na deze kleine voor bereiding woorden van Keke. Kwamen de The Jersey Tenors een good optreden geven. Om negen uur was dit voorbij en zijn we dit keer maar niet naar de bioscoop gegaan maar naar ons eigen hutje. Hier zouden we ook een film kunnen zien maar lekker vroeg slapen was misschien ook wel een optie.Om tien over negen waren we in 542 en ging de TV aan en op filmnet gezet en ik ben even gaan zitten rammelen op de Lap Top.

Dit was eigenlijk zo gedaan en ben toen het Algemeen Dagblad gaan liggen lezen en natuurlijk ook het verslag van PSV Feijenoord wat 1-1 was geworden. Het was de maandag editie van het AD dus er was iets te lezen. We hebben ook even besproken dat we morgen wat Dong’tje moeten halen. Omdat we al door al onze US dollars heen zijn. Dat gaat best snel met de dingen die we doen. We liggen morgen pas om 14:00 vast.

Dat was weer een dag.

Dinsdag 26 febr. 2019: Het wordt maar 20 graden / bewolkt - Hanlong Bay

Vroeg wakker maar goed geslapen. Na de ochtend maaltijd naar buiten waar het wel behoorlijk mistig was. Het zonnetje had ons verlaten en mist was hier voor terug gekomen. Er was ons gisteren verteld dat het bijzonder mooi zou zijn bij het naar binnen varen richting Hanlong Bay. We zijn het eerst stuk binnen gebleven omdat het weer nou niet bepaald lekker was. Maar nadat we bij de informatie om 11:00 waren geweest over Mecau. Zijn we toch maar naar buiten gegaan ondanks de mindere omstandigheden. Het moet gezegd, zelf met dit weer was het nog mooi met al die rots formaties die uit de zee staken. Ze hadden aangekomen in Hanlong Bay een geheel nieuwe kade gemaakt voor cruise schepen. Zeg maar een stuk kade wat midden in de zee lag. Mooi gedaan maar wel een stuk lopen naar de uitgang over deze soort van pier. Daar buiten gekomen zijn we eerst een stuk gaan wandelen want dat was wel nodig om wat calorieën te verbranden. Ik wilde een korte route nemen via een steil pad naar boven omdat we via de brug aan de overkant moesten komen. Daar was namelijk het centrum van Hanlong Bay. Maar toen we puffend en hijgend halverwege waren. Informeerde een jongen ons dat je nier verder mocht omdat dit weggetje alleen naar huisje leidde. Dus moesten we dit steile stuk weer terug. Toen we eenmaal op de hoofdweg waren zag een soort van lift gebouw die ons waarschijnlijk naar boven zou brengen om op de hoogte van de brug te komen. Verkeerd gedacht. Toen hebben we maar een taxi aangehouden die ons voor 10,-US naar de stad bracht. We wilden ook wat Vietnamese Dong hebben dus wilde we een bank hebben waar we door middel van onze credit kaart geld uit de muur konden trekken. Dat even staan rekenen hoeveel Dong’s we dachten nodig te hebben. Toen ik tegen wil zei dat we zeker twee miljoen nodig te hebben. Kreeg ze het even moeilijk. Maar helaas, dit was toch wel het minimum wat we zeker nodig zouden hebben voor morgen. Dit is omgerekend +/- 76,-Euro. Wil wilde hier niet aan toegeven want die geloofde er helemaal niks van. Ik heb dit toch maar gedaan. We kregen 2 miljoen uit de betaal machine en op de telefoon kreeg ik van Visa door dat dit maar 76,65 Euro was. Eerlijk is eerlijk, Wil was natuurlijk wel even multi miljonair. Maar nadat we koffie en thee hadden gehaald vlogen de tienduizenden Dongs uit haar zak. Tja, dat is wel even rekenen met deze geld valuta. We zijn na de koffie over the plaatselijke vis markt en kleding markt gelopen. Nog naar schoenen staan kijken maar maat 45 hebben ze hier niet. Kleding is allemaal vrij klein en gaat zeker niet passen. We hebben het een paar gevraagd maar jassen gingen dicht en broeken scheuren als je ze wel dicht zou maken. Allemaal gemaakt voor Vietnamese mensen. Na twee hier gelopen te hebben moesten we toch een keer naar de toilet en liepen een heel mooi warenhuis binnen. Hier zijn we naar de toilet gegaan. Die toilet was mooi, dat hadden we geen van beiden verwacht. Allemaal marmer en graniet. Echt super schoon en netjes. Toen we dit hadden gedaan zijn we naar buiten gegaan en naar het haventje gelopen. Dit was echt heel erg leuk. Met veel mensen die op een simpel bootje wonen en slapen. Zonder stroom en stromend water. Daar werden we een jong vrouwtje eigenlijk gevraagd of we met haar bootje een tochtje wil maken. Dit was een soort van roei bootje. Dit hebben we aangenomen en we vonden dit echt hartstikke leuk. Ze roeide ons langs een baai en langs haar eigen woning (bootje). Wat een armoe en wat een luxe hebben wij dan toch. Dit was wel leuk om op zo’n primitieve manier door de Halong bay te varen. Zo dicht bij de woon bootjes en de rotsen die uit het water steken. Na een uurtje stonden we weer op de kant en betaalde we de 200.000,- Dong (8,-US) aan deze jonge vrouw. Ze was blij en wij ook. Het was inmiddels half zes en we wilde een taxi om terug naar de Maasdam te gaan. Het was al redelijk donker. Bij de taxi standplaats moesten we nog wel even onderhandelen maar uiteindelijk voor 150.000,-Dong (6,-US) stonden we na een kwartier behoorlijk scheuren bij de gate van het schip. We hadden niet geduld om op de shuttle service te wachten dus zijn we de 4km naar de Maasdam maar gaan lopen. Goed voor het verbranden van de calorieën. Voor het schip nog een fotootje laten maken bij avond. Toen naar boven via de gangway en half zeven stonden we weer in onze hut. Daar was onze steward bezig met de poets beurt. Die hebben we even weg gestuurd en hebben we ons even opgefrist en daarna snel naar het bediening restaurant. Weer plaats genomen aan ons zelfde tafeltje waar ook een Australisch (Nederlands) stel zat met een vrouw die alleen was. Maar allemaal Nederlanders in dit hoekje. Gesproken over alles en nog wat en wij hadden gekozen voor Wiener schnitzel . Heel veel vlees zelf te veel voor mij. Dit samen met een wijntje smaakte alles weer opperbest. Wat zitten napraten, om acht uur liepen we hier weg en zijn gelijk naar onze kamer gegaan. Wij hadden genoeg gedaan vandaag, om precies te zijn 14.976 stappen (11,2km) en 12 verdiepingen aan trappen gelopen volgens de Iwatch. Wil ging een film kijken ik dit in rammelen. Het was 21:00 toen we allebei moe naar een film op tv gingen kijken. Laten we dit maar weer een dag noemen. Als het morgen helder weer is gaan we een lange boot toer maken door Halong baaien met een motor bootje. Als dit niet het geval is houden we het was dichter bij. Want het is een interessante plaats.

Woensdag 27 febr. 2019:

1. Mary:
    27 februari 2019
    Toppie!
    Groetjes van ons
  2. Coby Christiaanse:
    27 februari 2019
    Ziet er gaaf uit allemaal 👍
  3. Miranda Heeck den Boer:
    28 februari 2019
    Wat maken jullie mooie dingen mee zeg! X