Azie cruise 2019 - Hongkong

2 maart 2019 - Hongkong, Hongkong

Gisteren vrijdag zijn we naar Macau gegaan.

Woensdag 27 febr. 2019: Iets beter dan gisteren - Halong Bay

Na een moeilijk start van deze nacht was het uiteindelijk toch een goede nacht rust geweest. Achtuur waren we wakker en naar boven waar het eigenlijk rustig was. Mede omdat vele excursies vroeg weg gingen. Wij hadden niets geboekt en eigenlijk was dat een goede beslissing. Want het was nog steeds mistig en moeilijk om ergens de horizon te zien door de mist. De temperatuur was wel goed maar als je iets wil zien van deze schitterende omgeving moet je ruimtelijk zicht hebben. Wij zijn dus op ons gemakje de gebakken eitjes en bacon gaan verorberen met een kopje thee en geperste sinaasappelsap. En van boven af waar het ontbijt restaurant is gelegen. Alles zitten bekijken. Vele bootjes kwamen de mensen van het schip op halen om tussen de rotsen door te varen. Wij liepen om half tien de gangway af en met het shuttle treintje naar de ingang gereden. Daar zijn we nu linksaf gelopen waar ook vele zaakjes waren. Maar eerlijk is eerlijk, het toch eigenlijk allemaal het zelfde. We zijn, nadat we wat verse cashow noten gekocht terug gelopen waar de taxi’s stonden en een taxi naar de stad genomen samen met een ander Nederlands stel. Dit is eigenlijk een beetje tegen mijn principe want we hebben daar slechte ervaringen mee. Maar Wil vond het rot om te weigeren toen dat werd gevraagd. De taxi bracht ons bij een oorlog museum waar wij eigenlijk niet wilde zijn. Even gekeken en toen tegen onze mede taxi rijders gezegd dat wij de andere kant uit gingen lopen. Het was een behoorlijk wandeling van 7km terug naar de stads kern Halong bay. Hier zijn we het luxe warenhuis binnen gelopen omdat we allebei naar een toilet moesten. Toen we dit hadden gedaan verlangde ik naar een drankje. Wil heeft voor mijn een koffie gehaald. Zij is terug gegaan naar het warenhuis omdat ze gisteren hier een paar mooie schoenen had gezien. Ik lekker buiten zittend daar zitten wachten. Omdat toch wel lang duurde voordat ze terug was dacht ik dat ze wel was geslaagd. Maar dat bleek dus niet het geval. Geen maatje 40 te koop is deze regionen.Dat scheelt toch weer een paar dongetjes. Om één uur stonden we bij de taxi standplaats waar we een taxi terug namen naar de uitgang van de haven. Natuurlijk moesten we weer onderhandelen, want ze vragen altijd 15,-US. Wij hadden dingetjes en betaalde 150.000,- gelijk aan 6,-US.

Daar aangekomen nog een stukje over de parkeer plaats naar het zelfde treintje die ons vanmorgen ook had gebracht. Om half twee liepen we weer aanboord De volgende plaats ligt in China geweten Hongkong. Wij zijn het aanbood komen eerst even naar onze kamer gegaan en de rugzak even weg gebracht. Daarna direct naar boven voor een lichte maaltijd. In nam spaghetti Boulognaise met een beetje kaas.Wil deed het zelfde. Maar het was eigenlijk toch weer te veel. Dus heb ik iets laten staan. Het is wel grappig dat alles per persoon wordt klaar gemaakt. Het neemt dus even wat tijd maar dan heb je ook wat. Samen met veel water en kopje thee als afsluiter waren we weer gesteld voor een tijdje. We zijn bij het zwembad gaan zitten in een lig stoel maar dat resulteerde in slaapstoel voor mij. Ik had natuurlijk weer aardig wat gelopen vandaag. Het was 9,0km gelijk aan 12.103 stappen. Het moet gezegd ik was zo stijf als twee harken. Ik kon haast niet meer lopen. Toch iets teveel gedaan in verhouding tot de andere dagen. Wij zijn om half zes naar onze kamer gegaan om te douchen en om te kleden voor het avond eten. Helaas was ons tafeltje vergeven en kwamen we voor de eerste keer op een ander plaatsje te zitten. Ook de andere Nederlanders waarmee we aan tafel altijd zaten praten werden op een andere lokatie gezet. Ik ben er nog even bij gaan zitten. De maaltijd was voor onze beiden gelijk, Franse uien soep - Kalfsvlees met een gepofte aardappel met spekjes. Het dessert was een lekker ijsje met slagroom en mango. Kopjes Espresso en thee voor Wil en we waren weer tot onze oren gevuld met eten. Ik voelde me eigenlijk zo vol, dat ik het idee had dat elk moment kon ontploffen. Een wat opgeblazen gevoel. Het was inmiddels half acht toen we weg liepen uit restaurant en ons meer gelijk richting Theater begaven voor een zang avondje. Kwart voor negen liepen we onze kamer en vond ik het welletjes. Heerlijk verkleden in de ontspan kleding en op ben naar een filmpje liggen kijken.

Vannacht gaat de klok een uur voorruit. Dus minder slapen vannacht. Morgen zouden we door een nauwe kloof waren waar het verboden was om foto’s te nemen. Belachelijk natuurlijk want hoe kunnen ze dat nou controleren? Dit vaar gebied heet Qiongzhou street.

Daar gaan we morgen tussen 07:00 tot 13:00 door heen varen.

Dit was weer een dag.

Donderdag 28 febr. 2019: Mooi zonnig weer 24 graden

Vandaag luilekkerdag op zee, heerlijk geslapen en om acht uur wakker. Ongeloofelijk zo goed als ik slaap aanbood van dit bootje. Thuis loop vaak s’nachts te spoken en ga ik van naar beneden etc. Hier geen enkele last van moeilijk slapen. Ik zeg nog tegen Wil “Misschien moeten we een bootje kopen”. Ze was resoluut hier haar antwoord “nee”

Dus blijven we maar gewoon spoken. In ieder geval zijn we naar de gebakken eieren met bacon gelopen en ik mezelf weer te goed gedaan aan dat kippen resultaat. Ik blijf het lekker vinden en het gaat mij nog steeds niet vervelen. Wil weer haar yoghurt met All-bran.

Na een half uurtjes naar klaar met het ontbijt en gelijk bij het midden zwembad wat een beetje afgeschermd ligt van buiten in de lig stoel. Het zonnetje was aanwezig en wij nu ook. Ik heb op mijn telefoon een lekker muziekje opgezet en samen met het vrouwtjes aan het lezen. Er kwamen zo af en toe wat land genoten voorbij waar we even mee hebben gesproken maar de tijd vloog voorbij. Ik denk dat we nog een beetje vermoeid waren van gisteren, uh…

Om 13:00 naar binnen om het middag maaltijd te gebruiken waar we aan tafel gingen zitten bij een stel uit Australië . Daar raakten we mee aan de praat. Hun bleven ook aan boord van het schip tot na Singapore want dan ging de Maasdam naar Australië. Ze vertelde dat ze al een paar keer in Amsterdam waren geweest en dit een geweldige stad vonden. Wij zeiden, wij niet want daar is 020 gehuisvest. Na een simpele sandwich met ham en kaas zijn we naar het achter dek gegaan “seaview bar”. Hier stond wat meer wind en daardoor wat beter uit te houden met de warmer wordende zon. We hebben hier eigenlijk tot 17:30 gelegen / gezeten met zo af en toe wat te drinken. Om 17:45 waren we in ons kamertje waar het lekker koel was en zijn we ons gaan douchen. Vanavond zouden we naar het buffet restaurant gaan dus niks nette kleertjes, gewoon simpel. Er is natuurlijk niets zo veranderlijk als een mens. Toch de maar nette kleertjes aan. En via dek 11 waar we nog even keken wat er daar vanavond te eten was. Zijn we naar het achter schip gelopen en daar de lift naar Seaview Restaurant gegaan op dek 7. Bij de receptie ons aangemeld en we zaten weer aan onze vertrouwde tafeltje naar het Nederland / Australisch stel. Het was inmiddels haast half zeven en snel over gegaan tot het bekijken van de menu kaart. Ik nam samen met Wil de bleekselderij soep met kleine garnaaltjes en Wil nam als hoofd gerecht de Rib eye steak en ik ging voor de Hongkong noodles met grote Gamba’s. Mijn keus was goed en lekker maar Wil had wel een beetje spijt van de Ribeye steak. Dat was echt een dik stuk vlees met een vet rand. En dat is niet echt Wil haar smaak. Het dessert was een  Mango ijs met slagroom. Met de espresso er naast en waren gesteld en klaarkom kwart voor acht. We zijn toen snel via de 8st etage naar de voorkant gelopen naar het theater waar vanavond weer het optreden was van de Deense met de Ier die allerlei muziek instrumenten digitaal na deden en daar behoorlijk bij konden zingen. Op het eind van dit optreden moesten alle toeschouwers mee dansen wat een happening bleek te worden. Om kwart voor acht was dit afgelopen en zijn we weer eens naar de bioscoop gelopen. Maar dat was vanavond een Chinese film met Engelse ondertiteling. We hebben dit een uurtje zitten bekijken maar zijn toen toch maar weg gegaan. Het was toen 22.10 toen we weer in ons onderkomen waren. Daar heb ik dit verhaaltje even zitten in rammelen. Een koel drankje er bij en de chocolaatje die er elke avond op ons bed lag samen met wat informatie voor de volgende dag. Dat is dan Hong Kong want daar zijn we morgen om 08:00. Dan moeten we eerst onze pasporten ophalen voordat we met de shuttle bus op pad gaan. We gaan waarschijnlijk naar de ferry voor Mecau met de metro doen. Mede omdat de taxi er lang over doet door de vele opstoppingen door de enorme verkeerd chaos die er schijnt te zijn. Maar dat vinden we morgen ochtend wel uit op de cruise terminal waar de nodige informatie aanwezig moet zijn. We gaan ook wat Hongkong dollars uit de muur trekken. Ik noem dit weer een geslaagde dag.

Vrijdag 1 maart 2019: 22 graden / goede temperatuur voor ons

Het zou acht uur in de morgen moeten zijn als we vast zouden liggen in Hongkong. Wij werden om 07:00 wakker en schoven de gordijnen open en we waren nog een 50 meter verwijderd van de kant. Ons gewassen en gedouched, tandje laten glimmen en een fris deodorant bij de oksel. Wij roken echt naar bloemetjes en liepen dan ook om half acht naar de lift om daar op de knop van de 11de etage te drukken voor ons heerlijk ochtend maaltijd. Toen we eenmaal zaten hoorden we buiten een enorme pest herrie en keken eigenlijk een beetje verbaast uit het restaurant ruim naar buiten. Toen zagen we, dat we op een vrolijke manier werden verwelkomt door een steel / drum band met de beroemde draken dans. Dat was nog eens een binnen kommetje. Heel was gezellig zo’n bandje op de kade. Maar we moesten ons natuurlijk niet van ons eigen ritueel laten afbrengen. We moest wel ons eigen ontbijtje afmaken. Toen dit was geschied moesten we onze paspoorten gaan op halen op dek 7 omdat we die nodig hadden op Macau. Want dat vandaag de GO. Om kwart voor negen een taxi genomen naar de China Ferry terminal. Hier vertrokken de meest fast ferries naar Macau. De taxi reed via de Kowloon tunnel naar de ferry terminal. Daar aangekomen moest Wil 120,-HKD afrekenen. Binnen aangekomen in het gebouw van de ferry was er oude maar vriendelijke meneer die ons begeleide naar de ticket balie. Waar we 2 kaartjes kochten voor de heen en terug reis met deze fast ferry. Dat was weer 740,- HKD. De ferry vertrok niet veel laten. Het was de ferry van 09:05 en we hadden de stoelen 15M en 15P. Een plaatsje vooraan bij het raam. Leuk uitzicht maar helaas was het wel wat mistig. Het was een leuke ervaring om aanboord van zo’n snel varend zwevend haast vliegtuig te zitten. Het ging echt enorm snel en binnen een uurtjes vaarde we de haven onder de brug Macau binnen. Het ontschepen ging heel snel maar eenmaal door de douane kwamen we in de aankomst hal. Daar werden we weer overvallen door taxi chauffeurs en andere zogenaamde officieel reis leiders. De laatste was wel het ergste die met een zogenaamd voordelig voorstel kwam. Vijf uur bleef er een auto bij je voor maar 200,- Euro. Hij zei dat alle andere opties voor ons niet goed zouden zijn. Omdat die mensen alleen maar Chinees zouden praten. We hebben dit toch maar in de wind geslagen en zijn via een tunneltje onder de weg naar de bussen gelopen. In het tunneltje kwam er een jonge dame op ons af van ”Open top Bus” Dat was een soort van Hop on Hop off systeem alleen met vast gestelde tijden. Dat kostte 300,- HKD voor ons beiden. We hebben dat maar gedaan. De bus vertrok om 11:45 en reed een bepaalde route met aangegeven  stop punten en vertrek tijden. Wij zijn eerst uitgestapt bij Macau Fisherman Wharf. Hier even rond gekeken in een soort van oud vervallen gebouw. Een kwartiertje later weer op de Openbus en toen zijn we uitgestapt bij New Yachan (19 verdieping tellend warenhuis). Tevens was hier de oude stads kern van toen het nog Portugees was. Eerst weer wat geld uit de muur getrokken want dat gaat toch wel hard. Een klein half uurtje stonden we in het hart van het oude Portugal maar dan in China. Je moet Macau eigenlijk zien als een soort van Las Vegas of Dubai met hee…el veel Casino’s. Ontzettend veel Casino’s waar waarschijnlijk heel veel geld wordt vergokt. Want in dit kleine staatje wordt ontzettend veel geïnvesteerd in van alles en nog wat. Er rijden hier auto’s rond gelijk aan die in Dubai. Wij vonden het alleen ontzettend druk en benauwd door de grote mensen massa. Het heeft best wat maar het wordt teniet gedaan door de drukte. Het was echt schouder aan schouder lopen. Maar dan ook echt overal. Nadat we bij Fortaleza do Monte waren aangekomen en de trappen waren opgegaan. Zijn we langzaam terug gelopen (snel lopen kon niet) naar het warenhuis New Yaohan. Hier na binnen en op de eerste verdieping was een eet gelegenheid. Een hele nette zaak in dit warenhuis maar je moest wel wachten voordat je een tafeltje had. Hier hebben we lekker zitten eten en de koffie en thee was hier ook echt lekker. Het kostte wel wat hier bij Angela koffie huis. Maar daar kreeg je dan echt wel wat voor. Na ruim een half uurtje stonden we weer bij de opstap plaats halte van onze bus. Het was toen inmiddels 14:15 en we wilden nog wat meer van Macau zien. Uiteindelijk zijn we nog een keer uitgestapt bij “The Venetian Macao” . Geen soort van Italie nagebouwd met gondels en de beroemde brug over Canal Grande in Venetië. Normaal, het mocht alles kostte hier in Macau. Na een half uurtje hier weer op de bus gestapt terug naar de Ferry Terminal. Om hier aan onze terug vaart ter beginnen naar Hongkong. Alleen hadden we nu de ferry genomen naar Hongkong center. Na een uurtjes kwamen we hier aan op deze enorme ferry terminal met daaraan vast gekoppeld een enorme shopping Mall. Het was inmiddels kwart voor zes en wilde eigenlijk zo snel mogelijk terug naar onze Maasdam. Dus weer een taxi genomen maar niet veel later stonden in de taxi in een enorme file. Het was aanschuiven geblazen. Al met al, een kleine drie kwartier later stond we bij de Hal waar Kai Cruise terminal. Ook in het gebouw was het lange loop en via het passeren van de douane stonden we om half zeven aanbood in onze kamer 542. Het bedje was weer keurig opgemaakt. We hebben alleen de rugzak neer gepleurd (sorry voor) en zijn als een speer naar het restaurant gelopen voor onze avond maaltijd. We hadden vandaag weer12.591 stappen/ gelijk aan 8,9km gelopen. Ik vond het weer welletjes voor vandaag. In het restaurant nog een poos met een soort van baas van de bedieners zitten praten. Die vertelde dat hun 6 maanden aanbood zijn en 3 maanden vakantie hebben. Ze moeten 10 uur per dag 7 dagen in de week werken. Maar hij had het best naar zijn zin bij HAL. Ik blijf zeggen dat de mensen hier aanbood echt naar je omkijken en voor je zorgen. Het ontbreekt je echt aan helemaal niks. Ze zijn allemaal vriendelijk je vraagt en hun draaien. Echt heel goed. Zeker als je fysiek niet helemaal in orde bent. Doen ze nog een stapje extra. De meeste werkende in de bediening komen uit Indonesië of uit de Filipijnen. Maar lachen doen ze allemaal. Ook de beide mannen die onze hut verzorgen zijn echt super gasten. Wij belonen ze daar ook wel eens extra voor om onze waardering te laten blijken. Het is nu half tien in de avond als ik dit zit te tikken. Morgen gaan we met de shuttle bus van het schip ergens naar een winkel centrum.Ik wil vandaar met de metro Hongkong verder gaan verkennen.

Ik noem dit weer een dag.