Cruise 2016

26 oktober 2016 - Azoren, Portugal

Vervolg van Gibraltar:

In dit tentje Piccadilly Garden bar de wifi code gevraagd, die was FRESHVISH. Daar mijn verhaaltje in reislogger gezet met wat foto’s. Hier was Internet ook lekker snel en alles uploaded ging als een speer. We hebben daar nog een consumptie genomen om daarna natuurlijk even de toilet te bezoeken. Afgerekend met de Visa kaart. Het was 4,70 Engelse sounds voor thee en koffie en 2 cola light. Niet duur, om half een liepen we weer weg bij dit zaakje naar Main street. Wat een gezellige winkel straat in Gibraltar is. Dit uitkomt bij een groot plein die Case Market wordt genoemd. Hier waren vele drink en eet zaakjes. Net hierna loop je door een soort van poort die Noord en Zuid betekent. Deze poort is in 1668 gemaakt. Als je hier onder door loopt kom je op het grote bus terrein uit. Maar wij zijn lopend terug gegaan naar de cruise terminal via Waterport road.

Onderweg nog even een paar zakken Chips gekocht en een pakje TUC. Aangekomen op de cruise terminal heeft de vrouw des huizes nog een sanitaire stop gemaakt. Omdat de gangway naar de Carnival vista te ver weg was? Het weer aanboord komen ging lekker vlot. Dat hebben we ook wel eens anders meegemaakt. De lift van 0 naar de 10de verdieping genomen en in het buiten restaurant een snelle hap met koud water genomen. Ik had echt honger maar was ook wel moe van de 8,4 km die we gelopen hadden. Ik weet dit omdat ik de wandel GSP had meegenomen en die aan de rugzak heb gehangen. Na dit buiten restaurant zijn we op de 10de verder gelopen naar het achter dek. Waar we koffie en thee hebben genomen. Het was inmiddels 14:00 toen we wat stijf in de beentje terug liepen naar onze kamer. Alle kleertjes uit en even zitten relaxen. Straks gaan we weer naar boven als het een beetje tijd is voor de avond maaltijd. Om 15:30 nadat in onze kamer hebben zitten lezen. Zijn we weer naar het Lido dek gegaan om te kijken hoe Gibraltar er uit ziet met veel zonde schijn. Het was inmiddels 24 graden en heerlijk zonnig weer. Nadat we een lekker simpel kopje thee hadden genomen en binnen bij het raam even naar buiten hebben zitten kijken. Zijn we 16:00 naar de Pizza bar gelopen om 1/4 stukje stukje Pizza Hawai te nemen en dit samen met nog een kopje groene thee. Om half zes zijn we van dit buiten dek 11 bij het zwembad weg gelopen om ons te verkleden voor het avond maaltje. We waren wel benieuwd wat we vanavond weer uit te kiezen hadden. Om tien over zes liepen we dit restaurant op dek 3 binnen en kregen we een schitterend plaatsje aan het raam tafel 535. Dit was mooi we vaarden net weg bij Gibraltar en we konden dit samen onder de maaltijd bekeken. We hadden ook een leuke bediende Juan genaamd. We kregen weer heerlijk lekker warm brood in een mandje met koud water en speciale boter. We kregen gelijk de menu kaart en er stond weer van alles aan lekkers op. Ik koos voor bloemkool crime soep met als hoofd menu een Wellington steak. Wil ging voor Gamba’s met een speciale saus en een biefstuk van de grill als hoofd gerecht. Mijn soep was heerlijk. Ik had nog nooit zo’n lekker bloemkool crime soepje gegeten. Ook Wil was zeer tevreden maar haar 6 Gamba’s in speciale saus. Samen met een lekker glaasje wijn was het toch weer smullen vanavond. Ook ons hoofd gerecht ging er in als koek. Zeer smakelijk en goed warm. Wil kreeg bij haar gepofte aardappel creme fresh en gebakken stukje gebakken spek. Het was smullen geblazen. Voor het dessert hebben we allebei voor een kaas plankje gekozen. Dit bestand uit Brie - Cambert - Rochefort - Danisch Blue - Goudse kaas met daarbij verse druiven en aardbeien met noten brood. Nadat ik nog een dubbele espresso had genomen. Die niet zo goed was. Zijn we naar dek 5 gegaan om een plaatsje in het theater te vinden dit keer boven op het balcon. Vanavond was er een goochelaar Jack Hitchcock. Het was leuk maar wij zijn niet zo van de goochel figuren. Toch de hele voorstelling afgekeken die om 21:00 was afgelopen. Toen zijn we direct naar de Music show gegaan waar een goed bandje alle muziek van de jaren 60 speelde. En dat wat we natuurlijk graag horen. Dit was echt bijzonder goed, zeker de hoofd gitarist, die kon er wel wat van. Om 21:45 verlieten we dit muziek spektakel en gingen we naar onze kamer 2501 omdat we moe waren van het wandelen etc. We trokken als een raket onze slobbe kleren aan. Geen elastiek of klemmende dingen aan ons lijf. Ontspannen was nut het motto. Even de nieuws brief van het schip gelezen en er werd zeer slecht weer verwacht dus we moesten ons schrap zetten. Maar ik hoop dat we dan al slapen. We gaan zo nog een filmpje kijken, de “The Vow”

De klok moest ook nog een uurtje terug dus konden we in principe wat langer slapen.

Maandag 24 okt. 2016; hoge golven - slecht weer

We hadden ondanks het slechte weer buiten met hoge golven. Goed geslapen.

Het was 07:45 toen we wakker werden. We hadden wel aan de buitenkant van onze hut het rode label gehangen met “Snooin” gehangen. Wat natuurlijk niet nodig was geweest. We hadden graag een keertje wat langer willen slapen. Helaas ging die vlieger niet op. Na een klein half uurtje was de lichaam geur veranderd in een heerlijk after shave en parfum luchtje. Naar boven naar dek 3 omdat we even wat excursies wilden gaan bespreken voor de komende dagen. Waaronder de volgende op de Azoren waar we naar de Krater van de vulkaan wilde gaan. Ook zou er bezoek worden gebracht aan een Ananas plantage. Om daarna naar het ontbijt buffet te gaan om de klagende maagjes het zwijgen op te leggen. Vandaag konden we aan het buffet zelf pakken wat we wilde. Ik ging voor 2 gebakken eitje met gebakken bacon (dit mocht echt van mijn zusje). Wil nam yoghurt en banaan die ze op haar witte toast lag. Ik moet zeggen, we hebben ons best ingehouden. Want hebben Amerikanen voorbij zien lopen met een vreet bord zo vol dat hun gezicht niet meer waarneembaar was door berg eten. Echt ongelofelijk wat sommige mensen naar binnen kunnen gooien. En…..ik moet zeggen dat ik op deze Cruise van Carnaval waar voor 85% US gangers zitten. Ik bij de magere populatie behoor. Hier lopen echt heel veel extreem dikke mensen aanboord. Dit hebben we eigenlijk nog nooit gezien aanboord een cruise trip. Na dit simpele ontbijtje zijn we wat over de verschillende dekken gaan kijken om onze ontdekking reis van gisteren even te vervolgen. we zijn naar het achter schip op dek 5 gegaan waar ook een zwembad is met whirlpool baden. Alleen op dit dek is alles achter glas afgezet. Zoals gezegd, het was slecht weer dus buiten bivakkeren was vandaag niet het verstandigst. Ook zaten er toch wat vreemd gangers op een leg stoel buiten te wachten op de zon? Er zaten er ook een paar in het Whirlpool bad maar moesten wel onder het water niveau blijven anders werd toch wel erg koud. Na dit bezoek zijn we terug gegaan naar dek 5 waar we in het theater de ochtend show hebben zitten bekijken tot half elf. Want toen begon daar de danslessen. Vandaag was dit Rumbo. Deze sessie hebben wij maar achter ons gelaten. Terug naar de winkels op 5 waar Willie even heeft lopen kijken naar tasje. Half twaalf waren we terug op dek 10 om een bakkie koffie te drinken. Wil had het een beetje koud met haar korte broek en kort ouwe shirtjes. Dus naar dek 2 naar onze kamer waar Abraham van Nicaragua bezig de lakens te vervangen. Hij zei dat we na 10 min. terug konden komen. Zo gezegd zo gedaan en inderdaad bij terug komst in ons onderkomen was alles weer spic en span. Wil ging een lange broek aandoen en ik ben even dit gaan intikken. Het is nu 12:30 en we gaan vandaag tussen de middag naar het Italiaanse restaurant. Dat moeten we ook een keer gaan ervaren. Eerst nu naar de Italiaan die Cucina del Capitano wordt genoemd. Boven op dek 11 aangekomen stond er een lange rij. Maar de meesten stonden te wachten voor het Mongolian Wok restaurant. Wij konden haast gelijk door lopen en kregen een leuk tafeltje aan het raam met een leuk uitzicht over de ruwe zee. De lucht begon wel een beetje blauw te worden.

Ik koos voor een simpele spaghetti met boulognaise saus en Wil ging voor Beef lasagne ik had salade en Wil nam brood waar veel knoflook in zat. Als lunch was dit voldoende. Het smaakte nu ook weer lekker. Toen we buiten stonden op dek 11 was de zon ruimschoots aanwezig. We zijn daar even op de comfort fauteuils met bankje gaan zitten met ons gezicht naar de zon. Een uurtje hebben we daar door gebracht. We waren van plan om vandaag het Imax theater te gaan waar de film “ Jack Reacher Never go back”. Voordat we naar het Imax gingen hebben we nog een bakje koffie en thee genomen. Bij het Imax theater moesten we nog even in-checken met onze kamer kaart. Want dit bioscoopje kost voor ons ouwetjes boven de 64 jaar 9,95 per persoon. We moeten achteraf zeggen dat het wel een geld waard was. Het was een belevenis om dit weer een keertje te doen. Goeie film die om 16:30 was afgelopen. Even een paar dekje omhoog voor een glas koud water en thee voor madame Kerkmans. Vanavond moeten we gala tenue eten dus niet in de spijkerbroek. Alles is sjeik vanavond dus gaan we dit opgedoft weer eens ervaren. We waren om 17:15 op de kamer waar we nog even hebben liggen relaxen. Voordat we om 18:00 uur naar het restaurant gingen. Om 18:10 stonden we bij het restaurant waar alles een beetje feestelijk was. De obers in een andere outfit en natuurlijk ook al de gasten. We werden ingedeeld aan een tafel in het midden met 4 andere stafel genoten. Eén stel kwam uit Detroit en de andere uit de Savannah area gelegen aan de Oostkust van de US. Even zitten praten over de buiten of zomer verblijven van deze US gangers. Het stel uit Detroit had een zomer huis in Florida. Van allebei de stellen hadden de mannen in het leger gezeten voor een lange periode. We krijgen koud water en ijs thee en ik mijn flesje wijn. Toen werd er opgenomen wat we voor deze feest maaltijd wilde eten. En ja, daar ging iemand wel een klein beetje de fout in. De man naast mij vertelde dat hij twee tobster ging bestellen. Dat had mijn vrouwtje gehoord dus……..Toen de ober met een klein kladblokje bij mijn vrouwtje kwam. Begon ze van wal te steken. Om te beginnen met champignon soepje - toen de tobster en jawel, ook nog een gegrilde zalm. Je begrijpt, toen dat alles werd opgediend en ik in de buurt zat naar mijn vrouwtje. Kon ik mijn vork niet meer kwijt. Zo vol stond te tafel met eten van madame. Het was echt ongelijk zoveel eten zei naar binnen moesten gaan werken. Ik dacht nog, als ze nog maar kan slapen vannacht. Want voordat Wil klaar zou zijn, moet het wel diep in de nacht gaan worden. Ze zag nu zelf ook wel in dat ze iets teveel eten had besteld. En vroeg aan mij of ik haar kon verlossen van wat eten. Maar nee, ik had genoeg aan wat ik had besteld. Een biefstukje van de haas met wat gefrituurde aardappeltje met een kostje. Ik heb natuurlijk geduldig op het vrouwtje zitten wachten. Ze had wel geluk want op de geklede avond was er ook zang tussen door en dansers in de eetzaal. Wat het wel een brak. We waren te laat voor de show in het theater want we waren pas om 20:15 klaar met eten. Moet gezegd, ook vanavond was het eten lekker. Ik ben na afloop nog even naar de koffie shop gelopen voor een kopje dubbele espresso. En dit was hier inderdaad goed. Dus dat weten we ook weer voor de volgende keet. We zijn daarna naar de koffie bar gelopen waar weer life muziek was. Een leuk tafeltje met mijn espresso en heerlijk naar andere stellen zitten kijken. Natuurlijk commentaar zitten geven op die stellen. Die konden geen van allen dansen. Maar dat is natuurlijk normaal, commentaar op andere geven is zo makkelijk. Het was kwart voor tien toen we terug gingen naar ons verblijf. Met de hoop dat het morgen wat beter weer zo zijn. In de kamer zijn we naar een film op de TV gaan kijken “Taken to”

Na de film was het voor ons laat genoeg, bedtime

Dinsdag 25 okt. 2016: Aardig en later goed weer

Kwart voor acht ging voor ons deze dag beginnen. Een nachtrust achter de rug ondanks de ruwe zee. Toen we gordijnen open deden waren de zeer hoge golven met daarop de schuim koppen te zien. Wat je noemt een onstuimige Atlantische oceaan.

Wij hadden er niks van gemerkt om dat deze nieuwere cruise schepen beschikken over stabilisatie vinnen aan beide zij kanten. Om negen uur naar boven voor het ontbijtje. Ik een simpele omelet (Mary echt waar) met een paar plakjes gebakken bacon en Wil yoghurt met een wafeltje. Kopje koffie en thee erbij en we waren weer getakeld voor de ochtend. Om tien uur zijn we naar het achterdek van dek 11 gegaan en daar een paar heerlijk stoelen met voeten bankje uitgezocht en met het gezicht naar de zon. Het was op dit tijdstip nog wel een beetje fris. Maar dat kwam hoofd zakelijk door de windkracht 7 die er vandaag nog stond. Hier toch lekker gezetten en gebruik gemaakt van onze E-readers. Natuurlijk ook een beetje kijken en observeren. Dat hoort nu eenmaal bij dit soort bezigheden. Na een uurtje kwamen er een ander stel naast ons zitten. Dit bleken mensen uit Rotterdam te zijn. Voordat we het wisten was het 13:00 en moesten we iets gaan eten. Wil is even haar korte broek gaan aantrekken omdat het wat warmer werd. Gelijk de zonen brillen en mijn pillen meegenomen. Waren we ook voor de middag gesteld. Om 13:15 zijn we naar het Mexicaans restaurant gelopen wat ook op het Lido dek buiten is. Wil nam Mexicaanse wrap en ik ging voor de Taco. Je moest aangeven wat je er in wilde en dat werd dan netje in het bestelde gedaan. Ik wilde het wel een beetje gekruid maar Wil houdt daar niet van. Ik nam er ook nog extra in knoflook gemarineerde garnalen in. Eerlijk is eerlijk, het smaakte echt super en eigenlijk best wel calorie vrij. Als  aanvulling hier op is Wil een stukje stokbrood en ik gemixte peper salade. Toen was het wel genoeg voor ons en zijn we weer naar het achterdek van 11 gegaan maar nu aan bakboord kant en weer twee van die heerlijke stoelen met voeten bankjes. Heerlijk in het zonnetje met de E-reader en Wil na een uurtje een bakkie thee met verse koekjes gehaald. Want dat is hier ook elke middag na 15:00 de koekjes en gebak buffet. Nogmaals, dit is het cruise schip waar alles echt een smaak heeft. Of nu de appeltaart van mij neemt of de kwarktaart van Wil. Alles is lekker. Wel gevaarlijk natuurlijk want hierdoor is afblijven en niet meer nemen alleen maar moeilijker. Om 16:00 begon er op het Lido dek op het grote scherm een film die wij halverwege bezochten. Dus het begin hadden we gemist, jammer. Om 17:30 naar onze kamer maar is even naar de family room op onze etage. Hier kunnen wij met onze digitale kamer sleutel ook in. Hier is als het ware een eetgelegenheid - spelcomputers zoals Playstation 4 - iMac computers - Koffie machine en je kan hier ook eten bestellen om op te halen of ze brengen het naar je kamer. Ik heb hier nog een vers bakje koffie genomen met een paar koekjes. Ook stonden er kleine sandwich boterhammetje met salami - ham - kaas en dit aangevuld met tomaat en sla. Op de bovenkant een olijf. Natuurlijk ook fruit zoals bananen - sinas apples - appels. In de koelkast van deze familie kamer ook melk - chocolade melk - yoghurt - vruchten yoghurt etc. We hielden het maar bij de koffie en thee en waren een paar stappen later in ons eigen onderkomen. We gingen even relaxen tot 19:00 om daarna naar het buffet restaurant te gaan. Lekker makkelijk in de simpele kleertjes iets zelf uitzoeken. Om vijf voor zes naar boven op de 10de verdieping waren ze alles nog in gereedheid aan het brengen voor de 18:00 schrans partij. Wij eerst maar wat gedronken. Inmiddels waren alle rol gordijntjes omhoog en was alles zichtbaar voor deze avond. Het zag er weer lekker uit. Zoal al aangegeven, wij gingen voor simpel. Ik nam een ratjetoe met wat rijst. Wil idem alleen nam zij een stuk varkens rollade er bij die met pruim was gevuld. Ik heb ook een stukje geproefd maar vond dit droog. Mijn rijst met ratjetoe vond ik smakelijker. Een stukje appeltaart met koffie en thee na. Ik nam nog een klein bordje met water meloen en waren klaar voor de theater show. Vanavond was dit de Huwelijks show. Met daarin 3 getrouwde stellen uit de zaal. Eén stel net getrouwd een ander stel 46 jaar en het laatste stel 54 jaar getrouwd. Van dit laatste was de man eigenlijk niet capabel om dit spelletje mee te doen. Hij kon al moeilijk op het toneel komen en naar later bleek haast niet praten. Afijn het ging er natuurlijk om of de man en vrouw gelijke antwoorden zouden geven op de 10 vragen. En dat was toch wel heel verrassend. Om 21:15 was dit afgelopen en zijn we nog even naar een Jazz ensemble gaan kijken. Dit vonden wij niet geslaagd en om half tien waren wij ons kamertje. Ik even dit zitten intikken en en het vrouwtjes alles in orde gemaakt voor morgen als we aan land gaan bij de Azoren in de plaats Ponta Delgado.

We hebben nog geprobeerd om een excursie te boeken. Maar wat wij wilde was volgeboekt. Dus dat gaan we daar ter plaatse wel proberen. Eerst maar een een nachtje heerlijk slapen.

Woensdag 26 okt. 2016: Wisselend weer.

Het vrouwtjes was weer eerder wakker die had al vanaf 06:00 uur lopen rond kijken. Ik werd om kwart voor acht wakker. Snel gewassen en omgekleed want Wil was al helemaal klaar en gedoucht. We zijn snel op onze etage gaan eten om wat tijd te winnen. Om half negen liepen we weer op het vaste land Ponta Delgado wat op de Azoren lag. Het weer was redelijk maar zonnig was het beslist niet. Het zou kunnen gaan regenen. Het was 19 graden. Even door de Doaune controle maar ging weer heel soepel. Binnen vijf minuten stonden we buiten en omdat we geen excursie meer konden boeken. Moesten we zelf iets gaan organiseren. Buiten de poort stonden taxi’s en we hebben er maar eentje gevraagd wat het koste om ons bepaalde  bezienswaardigheden te laten zien. Dit zijn bijvoorbeeld de 2 krater van vulkanen waar in deze vulkanen meertjes zijn ontstaan. Op de rand van de kraters kon je komen en foto’s maken. Het zou ons 50,- Euro gaan kosten. Dit hebben we gedaan en jawel, deze tax was ons eigen merk. Het weer werkte niet echt mee we kregen een goede indruk van dit mooie groene eiland. Het was 21 graden toen we naar boven reden om de ex vulkanen te bekijken. Boven was dit schitterend maar jammer genoeg was het wat mistig. Natuurlijke vele andere cruise gangers hier boven. Daarna naar een klein plaatsje  Sete. Daar op het grote plein en naar het kerkje gelopen. Daarna naar een ander mooi uitzicht punt Santiago genaamd. Het is inmiddels twee uur later als we op de terug weg zijn naar de plaats Ponta Delgado waar het schip ligt. Aan de taxi / tour leider gevraagd om ons midden in deze plaats af te zetten. Ik moest hoog nodig plassen en had trek in een bak koffie. Daar een cafetaria  in gegaan waar ze ook Wifi hadden. Kon ik mooi dit verhaaltje verzenden. Dit is het tot nu…….

1. Nico en Marijke:
    27 oktober 2016
    Hopelijk blijft het schip stabiel met al die zwaargewichten aan boord! (Grapje van Nico)
    Het klinkt allemaal super hoor. Geniet er van| Groetjes van ons!
    Nico & Marijke
  2. Frans van der have:
    27 oktober 2016
    Het lijkt me een mooie reis zo aan de foto's te zien jammer dat het zonnetje niet meewerkt heel veel plezier nog.
  3. John:
    27 oktober 2016
    Hoi lekker eten en leuke dingen bezoeken geniet ervan ouwe
    Reuzen,gr john
  4. Leen Kerkmans:
    31 oktober 2016
    Zoals al door ma is aangegeven. Nu op Bermuda met de scooter die we gehuurd hebben vlak bij de boot