Cruise 2016

23 oktober 2016

New York stond al heel lang op ons menu kaartje. Of een extra lang weekend wilden we of…….

Het is uiteindelijk dit “of” geworden. Met wat rond neuzen op Internet kwam deze trans atlantische oversteek bij ons eigenlijk wel goed uit. De periode om en na bij de Kerst periode leek ons altijd wel een goede periode. Waar de winkels in New York anders zijn uitgedost en zeker nu.

Want wij gingen op donderdag 3 november in New York aankomen en op 8 november waren de verkiezingen tussen de beide kemphanen Hillary Clinton en Donald Trump.

Wij hadden na afloop van deze cruise 3 dagen een Hotel geboekt in Down town NewYork in Manhatten op de West 33rd Street in Hotel Pennsylvania. Gelegen in het midden van alles in de plaats waar altijd wat te doen is 24 uur per dag.

Op woensdag namiddag naar John om daar met z’n allen nog even gezellig te eten. Wij als verrassing voor Niels de kippen Wings bij KFC gehaald. Want daar is Niels een echte fan van. En bij John in Oostvoorne bij Jaap wat heerlijke vis zaak ikibbeling en lekkerbekjes gehaald. Samen met lekkere verse broodje was dit toch weer even smullen. Simpel maar smakelijk. John was druk met het bouwen van z’n tweede huis bezig achter zijn bestaande huis bezig. En vertelde, als wij terug zouden zijn van deze vakantie. De fundering er in zou moeten zitten. Dat is toch wel een behoorlijk portie arbeid. Maar alles is mogelijk dus waarom dit niet.

Om 20:30 zijn we huiswaarts gereden omdat ik het voetbal van Bayern Munchen tegen PSV lekker thuis wilde bekijken. Anders zou ik halverwege naar huis moeten gaan rijden. Dit voetbal avondje viel eigenlijk tegen. Het werd 4-1 voor de boys uit Munchen.

Op donderdag morgen om 08:30 even zelf de instap kaarten geregeld via KLM/Inchecken. Een paar Euro’s extra betaald omdat we allebei in het midden / gangpad wilden zitten en extra been ruimte wel prettig vinden.

We namen de stoelen 5C en 5D voorin in de zilveren vogel.

We beginnen maar bij het begin. Op vrijdag 21 oktober gingen om 03:52 uur van huis weg.

Omdat we de vlucht Amsterdam-Barcelona om 08:10 moesten halen. Natuurlijk eerst met de tut naar P3 Schiphol parking om daar ergens een plaatsje te vinden. Blijft altijd zoeken en wat geluk komt ook goed van pas. Uiteindelijk op het plaatsje in rij 307 de auto gezet en als altijd een foto genomen van het bordje. Je weet maar nooit of je het hebt onthouden bij terug komst. Wil stond natuurlijk bij de bus halte van P3 met onze 3 stuks koffers en rugzak te wachten. De bus vertrok snel zoals eigenlijk altijd wel. Om half 05:15 stonden we in de vertrek hal en kon het automatische in-checken gaan beginnen. Met de reeds uitgeprinte boarding kaarten naar de automatische machine voor de koffers in te checken. Tickets met de bar code aan de machine laten zien waar de de labels kwamen er uit die we aan onze koffers moesten hangen. De gewichten van de koffers waren 21,4 en 17kg. Als het vrouwtje dat eens had geweten. Dan had er nog meer ingegaan. Nu door naar de Douane controle. Alles open en riemen af. Na een klein half uurtje stonden we aan de andere kant en hadden we wel trek in iets te drinken en eten. We zijn maar naar Starbucks gelopen. Het was er wel enorm druk. Ik vond het trouwens helemaal druk voor dit tijdstip. Het was inmiddels 07:00 en we moesten uiteindelijk naar Gate C11 toe lopen waar een KLM toestel al gereed stond voor onze 1:40 min. uur durende vlucht naar Barcelona. Om kwart voor acht liepen en in het vliegtuig naar onze ruime stoeltje aan het gangpad. We konden pas on 08:25 vertrekken om we op 5 passagiers moesten wachten. Daarna van het platform een kleine 20 min. naar de Polderbaan rijden we dan uiteindelijk de lucht in gingen. We hadden de wind in rug dus we haalden behoorlijk wat tijd in. Om kwart over tien stonden we bij de bagage band 3 waar onze koffers haast als eerste kwamen. Naar buiten om een taxi te nemen naar de Cruise terminal in Barcelona. Dit kostte 39,00 Euro. Er lagen ook nog 2 schepen van de HAL. Het waren de Oosterdam en Statendam. Die, naar wij hoorden in het vliegtuig over de Middellandse zee gingen cruisen. Nadat we onze 3 koffers hadden afgegeven met daaraan de juiste labels met daarop de cabine nummers. Moesten we in een lange rij voor het in-checken. Dit ging gelukkig lekker snel want om 13:00 uur stonden we aanboord op dek 3. Onze hut 2501 zou nog niet gereed zijn. Dus zijn we maar een ontdekkings reis aanboord gaan doen waar en hoe moeten we ergens komen.

We begonnen om naar dek 10 te gaan want daar was het restaurant buffet. Eenmaal daar aangekomen waren we wel een beetje overdonderd door de variatie en over de verschillende restaurants. Alles is hier aanwezig, zoals Chinees - Japaans - Italiaans - Europees - Hamburger restaurant - Mexicaans. Ik geloof niet dat we gaan omkomen van de honger aanboord van dit vreet pakhuis. Ineens, teven ontdekte we daarna een ijsmaak machine die in verschillende smaken werden gemaakt. Het wordt oppassen voor ons. Om half vijf waren we bij onze kamer en stonden de koffers voor de deur. Daar heeft Willie even de mouwen opgestroopt en alles een plaatsje gegeven in ons huis kamertje voor de komende periode. Om half zes moesten we opdraven voor de veiligheid cursus. Waar we naar toe zouden moeten gaan als er iets ergs zou gebeuren. Wij moesten éèn dek omhoog naar het restaurant. En reddingsboot nr. 11. Om even voor zes was dit afgelopen. We zijn toch maar even naar ons reddingsbootje gaan kijken om te kijken of alles kits was (grapje). Daarna voor kleine maaltijd naar het buffet restaurant voor iets kleins. Wil nam gebakken garnalen met wat salade. Ik ging voor een tomaten soepje met wat brood om te soppen in de soep en wat salade. Toen we zo langs het buffet liepen. Was er ook rollade die vers werd afgesneden. Een klein plakje genomen om te testen. Dit met koud water en onze eerste maar simpele avond maaltijd was een feit. Wij moesten beiden vast stellen dat het eten veel smaak had. Alles smaakte echt goed. Ook de garnalen van wil die in een krokant laagjes zaten. Het was inmiddels ruim kwart over zeven en we waren echt kapot. Dit was natuurlijk omdat we de nachten er voor, thuis haast niet hadden geslapen. We besloten om naar onze kamer te gaan en een filmpje te gaan. Op het Lido dek zou een welkoms feestje zijn. Maar dat lieten we maar voor wat het was. Wij gingen film kijken op kamer 2501. Eenmaal binnen op ons verblijf en makkelijke kleertje aan, werd het een hee…….eele korte film.

Zaterdag 22 oktober 2016: Redelijk weer.

Onze kamer was als het ware op de kont van het schip dus we kijken naar achteren. Wil werd als eerste wakker en schoof de gordijnen open. Het was toen over half acht en nog een beetje donker.

Wat hadden wij goed geslapen. Beter kon niet. Elke minuut,uur was aan ons ontgaan van deze nacht. Heerlijk en wat was de batterij weer geladen. TV even aangezet om te kijken waar we waren. We vaarden vlak langs de kust en waren vlak bij de plaats Almeria. Het weer zou best mooi kunnen worden. We hebben ons lekker gedoucht en ik geschoren met een luchtje op. Waren we weer ons paas best. We zouden naar het bediening restaurant gaan. Laten we zeggen een sjiek ontbijtje. Het is nu kwart voor negen als we op pad gaan voor de ochtend maaltijd. Bij dit restaurant kregen we tafel 167 in het midden van dit enorme eet paleis. We hadden zelf gekozen voor een gemixte tafel met andere mensen. Nadat we hadden plaats genomen zaten we na vijf minuten met nog vier tafel genoten. Allemaal Amerikanen, hun namen waren Dave - Sandra - Daniel - Linn. Sandra en Linn hadden al 50 cruise vaarten gedaan. Tja, daar weren wij niks bij met onze 7 cruise tripjes. Over ditjes en datjes zitten praten. Wat deden of gedaan hadden en waar we vandaan kwamen etc. Hier werd je dus bediend en was er een was lijst aan keuze. Wil nam roerei met kaas. Ik nam (omdat ik groen licht had gekregen van mijn zusje voor wij weg gingen), een Egg picture, zeg maar een spiegel eitje op een klein broodje met ham-bacon en kaas. Daarnaast lag Cornet beef gebakken met uitjes en knoflook. Wel wat anders als de gebruikelijk twee knaken toastje die ik normaal neem. Natuurlijk met koffie en thee. Na afloop nog een Cappuccino en we waren getackeld. Het werd een lang ontbijtje want om 11:00 verlieten we dit eet paleis en zijn we naar haar Lido dek op de 11de  gegaan om even te kijken hoe het weer was. Boven op 11 bij het zwembad was het lekker. Een graadje of 22 met wat zon. We waren nog in het lang dus snel naar beneden voor het korte gebeuren. Kamertjes was weer keurig aan kant en even de toilet getest. Werkte zoals het hoort naar mijn brute stoelgang. Nu konden we naar boven met weer een lege maag. Wil in het kort en ik zei de gek in het kort. Lees boekjes mee, zonne brilletje mee en weer terug naar boven naar de elfde. Op de hoogte van het zwembad een tafeltje met stoelen en in de zon zitten genieten. Een colaatje light besteld omdat het een lekkere temperatuur was zo rond de 23 graden. Om één uur een verdieping zakken voor iets te eten. Eerst wat koud water met citroen en daar met US gangers zitten praten. Een vrouwtje dat alleen zich zelf wilde horen en niet naar andere luisterde. Afijn, om half twee zijn we naar buiten gelopen naar de Hamburger tent. Ik nam een Hamburger Shabby. Die bestond uit kaas - uien ringen met dun gesneden sla er boven op. Daarbij kwam wat speciale patat. Eerlijk is eerlijk, het smaakte echt verschrikkelijk goed. Het vrouwtje wilde eigenlijk niks nemen maar omdat ik zo zat te zeuren over die fantastische heerlijk hamburger. Wilde Willie dat ook wel eens gaan proberen. Zij koos voor een simpele burger en jawel, ook zei moest bekennen dat dat ding smaakte. Na de hamburger maaltijd een koffie koffie en we waren weer gesteld. We zijn alle verdiepingen afgelopen om te kijken waar alles een beetje zat aanboord. Ook door het casino waar wil toch we een beetje geobserveerd was van een gok machine die je d.m.v. geld iets moest laten schuiven. Ik ben in het casino maar aan de bar gaan zitten. En haar geprobeerd aan te zetten om ook een kansje te wagen. Maar nee, dat zat er niet in.

We passeerden toen het restaurant waar een After Tea  party gaande was. We zijn maar naar binnen gelopen en kregen een heel mooi plaatsje bij het raam aan een tafel waar al 2 stellen zaten. Even voorgesteld en daar zaten we als enige klompen gangers. Natuurlijk weer de vraag “Where are you from”. Al met al was het best gezellig en om vier was dit ritueel achter de rug en zijn we naar onze kamer gegaan. Hier weer even zitten intypen om weer up to date te zijn.

Nu even een snoesje doen om weer op slaap schema te komen.  Om kwart voor zes liepen we netje gekleed naar het restaurant waar je wordt bediend. Gelijk kregen we heerlijk warm brood met boter en de menu kaart. Ik ging voor de garnalen cocktail met een special heet sausje wil nam gemixte salade met feta kaas. Hoofd gerecht voor mij was gegrilde zalm met een gepofte aardappel met broccoli en peentje. Wil ging voor een gegrilde biefstuk met broccoli. Het alles smaakte bijzonder goed. Ik heb daarbij maar een flesje rode wijn genomen. Dat is goed voor de bloed doorstroming, tenminste heb ik gehoord. Het dessert was een calorie taartjes voor Wil en een soort van brownie met ijsbolletje voor magere hein. Alles smaakte bijzonder goed. Ik heb geen idee hoe ze dit in de keuken kunnen klaar spelen met zoveel mensen. Ook was de bediening attent. Toen we opstonden werd er nog gevraagd of alles naar wens was geweest. Na dit smakelijke dineetje liepen we direct naar het theater waar om half acht een show begon. Ook dat was bijzonder goed. Maar het is wel jammer dat de zaal niet omhoog loopt. Want dan kan je achter in de zaal ook nog wat zien. Maar de show was geweldig. Na dit spektakel zijn we naar de piano bar gelopen waar op dat moment een jazz orkestje stond te spelen. Dat weer even heel wat anders dan wat we net gezien hadden. Hier even staan kijken om daarna na een cabaret programma te gaan van een komedian Jack Walker. Dit persoon kwam van Groot Brittanie en het moet gezegd. Hij was goed en was ook goed te verstaan. Om half elf was het voor ons bedtijd. Dus na de show gingen wij gelijk terug naar onze kamer. Snel de nette kleding uit en de slonzige kleding aan. Heerlijk in zo ontspannen pakje even dit verhaaltje zitten afmaken.

Morgen Gibraltar maar de weer verwachtingen zijn niet al te best. Het zou wel 20 graden moeten worden maar waarschijnlijk met regen. We gaan het zien, nu tijd voor de film  “The other woman”.

Om half twaalf zijn we gaan slapen.

Zondag 23 oktober 2016: Aardig weer - 24 graden

We waren om 07:00 wakker. Aangekleed en naar dek 10 om te kijken waar we in Gibraltar lagen.

Het weer was beter als wat er gisteren werd gezegd. Het was een open wolken dek met wat schraal zonnetje. Op ons gemakkie naar het bediende restaurant voor ons ochtend maaltijd.

We bestelde cape fruit met een banaan. Een omelet met ham en twee geroosterde boterhammen.

Het was half negen toen we terug liepen naar onze kamer om de rugzak met wat spulletjes te gaan pakken. Rond negen uur liepen we van het schip af op dek 0 om Gibraltar te gaan bekijken. We zouden naar de kabel baan lopen om naar de beroemde apen rots te gaan. Via de Mainstreet naar de kabelbaan. Maar daar bleek de kabel niet op en neer te gaan door de wind. Dus helaas, dit ging niet door. We zijn toen maar eerst even wat gaan drinken op een terrasje en wifi aan de praat gezet. …….

1. Miranda Heeck den Boer:
    26 oktober 2016
    Zo te lezen hebben jullie het goed naar jullie zin. Lekker genieten !
    Liefs van ons allemaal