Cruise 2021 van Genua naar Dubai / Vanaf Rhodos

18 november 2021

De rest van het verhaal

Donderdag 11 november 2021: 21 graden

De klok was vannacht naar Griekse tijd gezet wat in hield vooruit dus een uurtje korter slapen. In ons geval maakte dit niets uit want we moesten niet gaan werken. Geen wekker die ons wakker maakte maar de menselijk klok. Kwart over acht waren we weer netjes en hing er een heelijk luchtje om ons heen.

Naar de 15de verdieping waar we hebben genoten van het ontbijtje. Het zonnetje was al aanwezig en onder het genot van een lekkere dubbele espresso naar buiten. Een plaatsje gezocht waar geen wind stond en op een legstoel gaan zitten achter een glazen wand. Konden we wel genieten van dolfijnen. Vandaag was de koers Athene Griekenland en het was dus een zeedag. Maar op zo’n bootje is het best toeven met alles onder hand bereik. Koffie en thee op een klein afstandje van de ligstoel en ook de toiletten op gezicht afstand. Het werd steeds een beetje warme en rond de middag lagen we met alleen de zwemkleding aan op het dek. We moesten on 11:15 nog wel even een PCR test doen. Wat wij heel goed vinden dat dit ook op zee wordt gedaan om alles maar uit te sluiten. Na de lunch weer terug naar de ligstoel waar de eerste contouren van de Pelloponese aan de horizon verschenen. Vanaf 13:00 hadden we aan de linkerkant (bakboord kant) land liggen wat natuurlijk wel een prettige gevoel is. Als er wat gebeurt kan je altijd naar de kant zwemmen?????? Om 16:00 naar binnen om koffie tijd te nemen onder het genot van lekkere vers gebakken koekje en Scoon met slagroom. Meerdere cruise genoten genoten van dit koffie / thee uurtje. Om17:30 zijn we voor de eerste keer op deze dag terug gegaan naar onze hut om ons wat op te frisse en gereed te maken voor de sjeike avond maaltijd. Daar moet je altijd met mes en vork eten wat natuurlijk wel een heel gedoe is. Laten we hopen dat onze Albanese buurtje aan de tafel er naast. Wat te vertellen hebben en dat ze dit ook in een verstaanbare Engels te begrijpen is voor ons. Wat af en toe is het maar raden waar ze het over hebben. De menu kaart moet je via een scan op je telefoon laden. Dus geen oude papieren menu kaart, nee modern via een QR code. Dit was ook tijdens onze motor vakantie in Spanje ook in vele cafe’s en restaurant het geval. Eigenlijk best wel handig.

Om 18:40 begaven we ons naar de 6de etage om weer deel te gaan nemen aan de warme hap.

Bij het naar binnen komen van het restaurant stonden alle obers aan de beide zijkanten om ons hartelijk te begroeten. Wij liepen naar onze tafel waar op de andere kopse kant het oudere Franse stel al aanwezig was. Die vertelde ons dat ze ook goed Engels praten omdat ze nu al een tijdje in California woonde dit vanwege hun dochter en klein kinderen. Via de restaurant QR scan kwam de menu kaart te voorschijn.

Wil koos voor Tapas  als starter - Lasagna en Tiramisu. Ik ging ook voor Tapas - Zalm met gekookte aardappels en asperges - Kaasplankje als dessert. Op eind kwamen ze langs met Limonscelli a 7,50 per glas. Ik heb het citroen drankje genomen als afsluiting van weer een geslaagde maaltijd. We konden tot nu toe niet klagen over de maaltijden. Om half negen liepen we over de winkel boulevard waar de voorstelling van een soort van film op het plafond werd afgespeeld. Ik heb dit keer de hele lengte maar eens opgenomen met de telefoon. Het was trouwens bijzonder druk en je kon haast nergens zitten. We hebben maar besloten om terug te gaan naar onze kamer. Kon ik mijn verhaaltje even intikken. De vutboy Agus was weer druk bezig geweest en alles was weer verschoond en vervangen. Nieuwe lakens - bad handdoeken etc.. Dat moet een een beetje werk zijn om dit voor alle gasten te doen.

Het was 21:00 toen we terug waren in ons onderkomen voor de komende nacht. De TV aangezet op kanaal 44 omdat we daar NL tv konden kijken. Morgen de wekker zetten want we willen vroeg op pad.

Vrijdag 12 november 2021: Verwachting is 18 graden maar het werd 23 graden.

Om 06:30 waren we wakker. De schrob beurt hadden we snel gedaan en om 07:15 zaten we boven op dek 15 aan het ontbijt. Want om 07:00 zouden we langszij liggen in Pireus om dan frank en vrij op stap te gaan. Maar dit keer lagen de Griekse autoriteiten dwars want het werd wachten, wachten, wachten om uiteindelijk om 10:00 uur het belovende woord te krijgen dat alles in orde was en dat we mochten.

Dus dat waren 3 uur weg. Alleen stelde de kapitein het vertrek meet één uur uit en was het vertrek 18:00 uur geworden. We hadden eerst zitten denken om met het openbaar vervoer alles te gaan bekijken. Het werd uiteindelijk een VIP taxi voor ons de hele dag. Onze chauffeur Konstadnis Liberopoulos bracht ons waar we wilde maar had natuurlijk zelf ook goede suggesties. Die hebben we dan ook maar aangenomen en begonnen we het het voetbal veld van Pireus. Hierna de tempel van Olympische Zeus. Of laten we zeggen de overblijfselen daar van. Een kaartje gekocht van 4,-Euro/p.p. Er stond eigenlijk niet al teveel meer overeind. Na een kwartiertje verlieten we deze bezienswaardigheid en niet veel later stonden we voor het oude Olympisch stadion wat in 1896 weer werd gebruikt. Hier kunnen 68.000 mensen in dit hoefijzer vorige stadion. Het ziet er nog staats bijzonder goed uit en a.s zondag eindigt hier re Marathon van Athene. Hier kregen en ouderdom korting en waren we voor 5,- Euro binnen. We zijn ophoog geklommen naar de tweede ring in nog steeds enorm aandoende stadion. Je kon over een loop platform helemaal naar de andere kant lopen. Zeg maar naar de andere kant van de hoef. Het ineens en geweldig om hier te zijn en te lopen. Alles is van Marmer en het maakt echt indruk. Na een drie kwartier waren we weer ons taxi die netje bij de uitgang op ons stond te wachten. Nu was de volgende stop het paleis van de 1st minister waar de beroemde wisseling van de wacht plaats vind. Ook hier werden we netje aan de andere kant van de straat waar dit plaats vond neergezet. Hij vertelde, als we gewoon naar beneden zouden lopen stond hij daar weer op ons te wachten. Moet zeggen, het wel een aparte gewaarwording de manier hoe deze heren dit doen en het kabaal wat ze met de schoenen maken. Er werd ons verteld dat elke schoen ruim 4 kg. weegt en er moet iets van staal in zitten want dat hoor je als ze de schoen over de stenen slepen. De beentje heel hoog. Een blauwe hoed betekende een leerling een blauwe hoed een soldaat dit al een stage verder is. Na een kwartiers vervolgde wij onze journey en werden net voor de wandeling naar de Acropolis neer gezet. Hij zou ons om 13:00 hier weer ophalen. Dit was best een aardig klimmetje voor ouwe lullen zoals wij. We zagen heel hoog boven ons die beroemde tempel maar we waren er nog niet.. Daar moest nog wat wandel arbeid verricht worden. Halverwege nog even 10,-Euro per persoon betalen om een hek door te komen en daar moesten we ook onze Internationale QR code laten zien. Dat was allemaal in orde dus konden we onze wandel klim voortzetten. Eerst dachten we, weer oude stenen zien. Maar hoger we kwamen hoe indrukwekkender het was. Het weer was heerlijk. Blauwe hemel en een heerlijk zonnetje bij 23 graden. Beter kan eigenlijk niet. Ik heb dan ook goed gebruik gemaakt van de afritsbroek en het T-shirt met korte mouwen. Dat gaf toch wel een beter fris gevoel.

Het was druk zelfs in deze periode het is tenslotte november. Je vraagt je dan wel af hoe dit in de zomer moet zijn bij een bloedhitte en met veel meer mensen. Om 12:15 stonden we naar het grootste gebouw van de Acropolis wat ze aan het renoveren waren. Natuurlijk de nodige plaatjes gemaakt. Een klein gebouwtje op de achtergrond hebben we onze meegebrachte appels gegeten. Maar werden direct op de vingers getikt door een mevrouw van de toezicht. Die vertelde dat we hier helemaal niks mochten eten. Maar ze vond het toch wel goed dat we de appel op aten maar wel in de vuilcontainer gooien na afloop.

Natuurlijk hebben we dit gedaan. We vervolgde langzaam de afdaling. Eerst nog via een soort bijgebouw gelopen. Halverwege een toilet stop gehouden. Dat ging hier netjes, één persoon tegelijk naar binnen en dan werd ook de wc schoongemaakt. Dat creëerde wel een wachtrij maar veiligheid voor alles.

Om 13:00 uur waren we op het afgesproken plekje en onze VIP taxi kwam haast tegelijk met ons aan. Nu wilde Wil naar een shopping Mall en daar gelijk wat eten. Om 13:50 stonden we voor een grote shopping mall en ook daar werd iedereen gecontroleerd d.m.v. de QR code en met een ID. Tja, dat is toch wel wat serieuzer dan bij ons in het kikker landje. Daar gebeurt dit niet. Wij naar binnen en zowaar. Wil heeft een paar lederen schoenen gekocht. Om 15:00 waren we weer buiten waar onze chauffeur Konstadnis Liberopoulos al buiten stond. Wij wilde nu terug naar onze bootje. Om 15:30 stapten we voor varende hotel uit de taxi. Afscheid genomen en via allerlei security gangetje stonden weer buiteen voor dit gigantische mooie schip. Ik ben nog naar de voorkant gelopen om een foto van dit bootje te maken.

Eenmaal op de loop plank van de MSC Virtuosa waren we zo binnen en niet veel later in onze kamer 10408. Waar in een envelop onze beide PCR testen van gisteren lagen. Allebei met een negatieve uitslag.

Dus wij zijn nog steeds Corona vrij? We gaan nu naar het dek 15 om een stukje taart of koekjes te eten met koffie en thee. Wat een ellende allemaal. We moeten zeggen, dat het vandaag een zeer geslaagde dag is geweest in zonnig Athene. Het is nu 17:00 uur. Straks even het vertrek aanschouwen. Morgen Rhodos staat Rhodos op het programma. Om 18:45 waren we beneden in restaurant waar we weer buren hadden. De man en vrouw uit Albanie waren ook weer aanwezig. Moet wel zeggen dat deze mensen een andere maaltijd volgorde hebben als wij. Maar dat zal wel lands gewoonte zijn. Vanavond was het avond eten niet zo best. Dat kan natuurlijk ook een keer gebeuren. Ik had vis en Wil had kauwgum wat vlees heette. Daar heeft zij meer dan helft van laten staan. Ik vond eigenlijk alleen het dessert redelijk goed, dat was vers fruit. We hadden ook nog even snel geboekt voor de theater voorstelling. Wat een Klassieke Italiaanse avond zou moeten worden. We hebben dit 2 nummers zitten aanhoren en zijn toen via de beroemde zijdeur weg geslopen. Om 21:40 waren we terug in ons slaap vertrek waar ik ben gaan zitten intikken. Er lagen weer papieren in het Engels die we moesten invullen voor LImassol / Cypres. Er staat o.a. in dat jezelf volledig verantwoordelijk bent voor eventuele gevolgen als er Corona wordt geconstateerd. Al en al veel rompslomp door het Corona ook nu nog. Het is nu 22:00 als ik dit afsluit.

Morgen ochtend om 09:00 liggen we in Rhodos.

Vandaag totaal 14.337 stappen gelopen / 9,8km. Dus we zijn weer aardig bezig geweest.

Wordt vervolgd.

Zaterdag 13 november 2021 ; Warm 24 graden - Heerlijk weer.

Ze zeggen wel eens “Je krijgt wat je toekomt” als dat het geval is.

We waren op het Eiland van de Knights met een lange historie.

Vandaag 08:00 begon deze zaterdag toen het schip al stil lag en helemaal aangemeerd in Rhodos.

Je kan wel zeggen midden in het stadje. Na de poets beurt snel naar de 15de voor natuurlijk weer een heerlijk ontbijt. En toen linea direct naar de 4de met de lift en dan sta je eigenlijk ook direct bij de uitgang / gangway van het schip. Om negen uur liepen we op de kant waar de zon al begon door te komen. Het zou een mooie dag worden dat was wel zeker. Nadat we de gate van dit haventje hadden verlaten moesten we 400 meter verderop de weg oversteken om in het historische Rhodos te komen. En dat was voor ons een zeer positieve ervaring. Wat is dit een gezellig plaatsje / eilanden. Het dorp Rhodos is een oude soort van vesting met vele Kasteeltjes en torentje en kerkje allemaal in de barok stijl. Door dit moois loopt er eigenlijk een wandel promenade waar aan allebei de kanten winkeltjes zijn. En ja, dat is natuurlijk spekkie in mijn vrouws bekkie. De plaatselijke bewoners waren erg verrast dat er een cruise schip van deze grote was aangekomen. We hebben even met een restaurant eigenaar van Zebrano Restaurant en een mevrouw van een goud / juweliers winkeltje staan praten. En die vertelde ons allebei dat het na de 1 1/2 jaar met helemaal geen toeristen. Dit een positieve uitwerking zal gaan krijgen. Die mensen waren blij en daar heb ik alle begrip voor. Iedereen die hier een voet aan wal zet geeft geld uit. Wij zijn door het hele gezellige dorp heen gewandeld en we hebben ons best vermaakt. Elke hoek dit je om ging kwam er wat anders bezienswaardig te voorschijn. En dat alles bij 25 graden onder een staal blauwe hemel was het geen straf. We zijn door alle straatje heen gelopen en zo af en toe een pitstop gehouden voor een versnapering. Voor was het af en toe koffie en die smaakt hier in Griekenland / Rhodos best. Het was ook gezellig op zo’n terrasje te zitten en alle Virtuosa passagiers voorbij te zien lopen en soms al afgeladen met van alles en nog wat. Er was hier ook veel lederen kleding te koop. En je werd doodgegooid met goud winkels. Moet ook wel even melden dat ze de prijzen wel wisten om dit aan de cruise gangers door te berekenen.

Voor een glaasje Cola Zero en een flesje mineraal water was 9,- Euro toch wel de prijs. Ik kan het wel begrijpen dat dit wordt gedaan. Misschien niet eerlijk maar wel handels begrijpelijk. Heel veel terrassen zaten vol met gangers. Het was ook daarom best gezellig. Toen we terug aanbood waren hadden we 10.253 passen gelopen wat 7,3km is. Toch weer aardig wat gelopen. Kunnen we straks weer deelnemen aan de koekjes bar aan boord. Om 14:00 waren we terug in onze kamer waar we ons snel in de zwemkleding omkleden. Om eigenlijk gelijk naar boven dek 16 te gaan en aan stuurbord kant in de legstoel te gaan liggen. Hadden we mooi uitzicht over Rhodos stad en zagen we alle cruise gangers terug komen aan boord. Het was lekker toeven in de zon. Om 16:30 vertrokken we wat zo snel gaat met zo’n modern schip. Het wordt van de kant afgeblazen en draait om zijn eigen as of dat het een roei bootje is. Voor mij is dit eigenlijk haast ongelofelijk. Toen we eenmaal richting Cypres aan het varen waren zijn we naar de 15de afgezakt omdat het vandaag weer Happy Koekkie hour zo zijn. Je wijst maar aan en de bedienders laden je bord vol met wat je maar wilt. Wil houdt wel van de Engels Scones met slagroom. Ik hield bij een paar simpele koekje. Toen we weg wilde lopen liepen was langs de Chocolade scrums. Ik heb hier een heel klein stukje van genomen wat natuurlijk niet verstandig is. Want het smaakte meer dan voortreffelijk. En dat maakt het de volgende keer alleen maar moeilijker om dit af te slaan. OM 17:00 verlieten we deze Bakkerij om naar ons eigen onder komen te gaan om te badderen en ons gereed te maken voor de andere eet schuur het Symphony restaurant. Omkomen van de honger en je eigen inhouden om dingen niet te eten is wel moeilijk? Wij doen echt ons best maar je blijft tenslotte mens en je blijft daar kwetsbaar blijkt. Om 18:45 zaten we weer aan ons tafeltje waar onze buurtje uit Albenia net met een invalide wagen werden gebracht. Via de scan op je telefoon kon je de menu kaart inlezen. Bonensoep en koude kalkoen als carpaccio gesneden voor Wil - Hoofdgerecht Tomaten Risotto voor mij en Kippen borst van de gril voor Wil, deze maaltijd werd afgesloten met een Yoghurt crème cake voor Wil en ik nam de Banaan cocos noot taart. Om 20:00 stonden we weer buiten en zijn we naar Virtuosa bar gegaan voor de lekkere koffie en thee. Dit is natuurlijk wel betaal koffie. Onder het genot van dit warme vocht naar de danslessen zitten kijken die gevolgd werd door de uitvoering met muziek. Geeft altijd toch wat komische situaties door mensen die hun uiterste best doen om het geleerde in uitvoering te brengen. Om kwart voor negen liepen we naar het theater waar vanavond de Capriccio show zou zijn met zang en dans. Het was aardig maar niet helemaal wat wij leuk of mooi vinden. Maar 21:45 was dit afgelopen en moesten we rij voor rij het theater uit dit i.v.m. Covid 19. Wij waren moe dus zijn direct naar onze kamer gelopen en daar wat fris uit de ijskast genomen. Dit samen met wat olienootje was het toch nog gezellig. Ik ben dit verhaaltje even gaan afmaken. Morgen Limassol waar om 09:00 aankomen en waar we met bussen naar de stad worden vervoert. Dat is ongeveer een ritje van 15 / 20 minuten rijden.

Zondag 14 november : 26 graden - heerlijk weer al vroeg in de morgen.

Het zou vandaag de voorlaatste dag zijn voor het Suez kanaal dus het eiland Cypres / Limassol.

Ik had heel goed geslapen en mijn ogen gingen maar moeilijk open. Het vrouwtje was al wat langer op begreep uit haar doen en laten want die was al helemaal in kleding en klaar om te gaan. Maar ja, ik ben net een diesel waarbij het altijd wat tijd kost om op gang te komen. Ik ben gewent van thuis.

Om het vrouwtje niet te lang te laten wachten heb ik vandaag maar wat gas gegeven en werd het een snelle ochtend sessie. Snel scheren, tandjes poetsen en de pillen slikken. Na een kwartiertje stond deze jongen buiten de badkamer met een heerlijk luchtje van de after shave. Alleen er kwam een ander obstakel. Het vrouwtje had iets verkeerd gedaan met het kluisje. Die ging niet meer open. Ze gaf ook toe dat ze iets anders had gedaan als normaal maar haar geheugen liet haar in de steek. Ik kon doen wat ik wilde maar er kwam alleen maar een piepend geluid uit onze kluis. Maar open gaan ho maar. Er zat niks anders op om de receptie te bellen om de sloten maker er bij te roepen. Moet zeggen, die kwam snel.

Want er wordt mij verteld dat we niet uit de kamer mochten als de slotenmaker kwam. Om natuurlijk gezeik achteraf te voorkomen. Maar die heeft een speciale reset sleutel en daar was de binnenkant van de kluis weer. Het ging Wil om de pasporten en die hadden we weer voor handen. Om kwart over negen hadden we de buikjes weer gevuld en kon het Limassol avontuur beginnen. Het was al lekker warm op dit tijdstip zo rond de 25 graden. Het schip lag langzij en we konden dus direct afzakken naar de 4de verdieping waar de uitgang zich bevond. Dat verliep lekker gladjes en zonder al teveel mensen voor ons stond we binnen no-time buiten en via de aankomst hal liepen we naar de shuttle bussen die op de parkeer plaatsen stonden te wachten. Na het tonen van de MSC ticket (9,50 P/P) konden we de bus in. Die bracht ons naar de de Limassol Marina. Hier mochten we het verder zelf uitzoeken. Maar met behulp van Google Maps is het vinden van het oude Limassol een eenvoudige manier om dit te vinden. Na een half uurtje lopen waren we daar waar we wilde zijn. Ook weer een gezellige oude stads kern met steegjes en kleine smalle straatje. We zijn daar ook nog in een typische oude kerk geweest en zelfs wij konden daar zo naar binnen. Het was een heel klein maar indrukwekkend mooi kerkje. Hierna verder met onze ontdekking tocht. Na een klein uurtje hebben we in een leuk steegje iets te drinken maar na een kwartiertje daar te hebben gezeten en nog niemand te zijn geweest. Zijn we maar verder gaan lopen. We kwamen toen ook nog bij een open zondags markt waar we op mochten na het controleren van onze Internationale QR code en het tonen van onze ID. Een hele goede zaak voor gelegenheid waar veel mensen zo dicht op elkaar lopen. Ook dit was best leuk en had toch een andere uitstraling als bij ons. We hebben daar op de markt een blikje cola genomen. Uiteindelijk niets gekocht maar het was voor ons kijken, kijken en niks kopen. We zijn hier vandaag naar de wandel promenade die langs het strand was. Het was hier ook gezellig druk. Al met al zijn we bij een Gelatie bar naar binnen gegaan en hebben daar een tof ijsje genomen en die daar op een lekker zittend stoeltje zitten opeten. Ik heb daarna ook nog een Cappuccino genomen. Hierna zijn we aan de terug weg begonnen om uiteindelijk weer bij de Limassol Marine de bus te nemen naar de MSC Virtuosa. Om 14:00 waren we weer terug bij dit mooie bootje.

Natuurlijk door de security checks en eerst maar even naar onze kamer 10408. Daar de zee kleding aan gedaan omdat het nog steeds prachtig weer was. We hebben gedaan via de Markplaats restaurant. Om daar toch iets te eten. Voor mij was het alleen salade. Wil nam een stukje Varkens rollade. Na een kwartiertje waren we één dek hoger bij het open zwembad op het achterdek met een mooi uitzicht over de stad Limassol. Daar een paar ligstoelen in bezit genomen en lekker luieren. Ik heb via Ziggo Go naar de motor GP van Valencia zitten kijken met mijn Airpobs in de oortjes. Dus niemand had last van mij. Dit was ook de laatste motor wedstrijd waar Valentino Rossi aan mee deed want die ging stoppen. Natuurlijk ging de zon zakken en om 16:00 werd het eigenlijk te fris om op dek te blijven liggen. Dus wij weer een verdieping gezakt. Omdat nu de warme koekjes bakkerij open ging met allerlei lekkers. Nogmaals, we letten wel een beetje op maar dit soort lekkernijen zijn moeilijk te vermijden. Er is altijd wel iets bij wat je niet kan en mag afslaan. Kopje thee bij dit lekkers met een mooi uitzicht over de invallende avond in Limassol. Om 17:30 terug naar onze kamer waar ik bij binnen komst de thermostaat even naar 23 graden zette. Want we hadden het koud. We hadden op dat moment weer 11.007 stappen wat precies 8km is.

Toch weer aardig bezig geweest deze dag wat ik thuis beslist nooit doe. Nu even relaxen en straks weer op naar ons restaurant Symfonie. Dit keer waren wij de eerste die plaats namen in onze rij van 3 tafeltjes.

Omdat mijn suiker niveau wat aan de hoge kant. Geen wijn dus hield ik het maar bij mineraal water en voor Wil een Cola Zero. Het avond menu werd voor ons Napolitaanse soep waar ook wat witte bonen in zit. Als hoofd maaltijd zou het magere malse rundvlees plakjes met een gepofte aardappel en wat groenten. Het dessert zou voor mij chocolade mousse en voor een plankje kaas. De hoofd maaltijd viel ons beiden wat tegen. Het vlees was taai en vet. Onze ober Andy wilde ons wat anders brengen maar dat vonden we ook niet echt nodig. Om acht uur warren onze buikjes weer gevuld en zijn we nadat we hadden getekend voor de drankje richting de Virtuosa Bar voor koffie. Vanavond hadden we geen theater voorstelling geboekt. Dus liepen we om 20:45 terug naar onze hut. In de bar hadden twee Nederlandse vrouwen nog een behoorlijke ruzie over geld? Maar ons boeide dit niet maar veel mensen zaten hier om te lachen. Om 21:00 waren we in onze kamer waar we direct in onze ontspannende kleding ook wel pyjama genoemd. Ik ben dit verhaaltje gaan intikken. We hebben ook nog even de rekening van het schip gecontroleerd. Want er gebeuren wel wat dingen die niet helemaal juist zijn dus je moet scherp blijven.

Morgen komen we bij het Suez kanaal laat in de middag. Het wordt morgen mooi weer rond de 28 graden dus dat wordt lekker bivakkeren bij het zwembad en bij de verschillende restaurantjes.

Vandaag 12.457 stappen - 9,1 km gelopen.

Maandag 15 november 2021: 28 graden warm - zeedag

Dit was een daagje op de woelige baren richting Suez kanaal.

Dus wakker worden wanneer we wakker werden wat toch 07:55, maar de nacht had wel een paar onderbrekingen gehad. Ergens midden in de nacht hebben we even zitten praten. Begrijpelijk want echt vermoeid wordt je natuurlijk niet. We hebben ons maar gelijk in de badkleding gehesen omdat we na het ontbijt direct zouden door lopen naar een verdieping hoger waar het zwembad en whirlpool baden waren. Om 09:30 zaten we daar met de buikjes gevuld in het al heerlijke warme zonnetje met 25 graden. Een kleintje later hadden we een echt bedden gevecht. Je kent het wel, bad handdoeken op een ligbed neerleggen en niet of vele uren later terug komen. En ja, nu was er een vrouwtje die dacht. Ik lig hier nu al een uur en dat mooie ligbed op een mooi plaatsje is nog steeds niet belegd. Dus, vrouwtje lag de badlaken en spulletjes netje op de grond en de nieuwe ligbed eigenaar er op. En toen gebeurde het, de oorspronkelijk bezitter van de ligstoel kwam terug en toen konden wij de monden wisseling van een kleine afstand aanschouwen. De nieuwe ligstoel bezitter kreeg bijval van omliggende maar de Fransman werd laaiend en zei dat hij maar net weg was. Wat een leugenaar was dit? Maar de vrouw gaf het maar op en ging ergens anders liggen omdat ze dit kabaal wilde stoppen. Maar het was een leuke onderbreking van het bakken in de zon. De tijd vloog en om 13:00 zijn we een dek afgezakt om aan de lunch te beginnen. Het werd een soort van konijnen maaltijd, Sla met van alles en nog wat tomaten-uien-paprika etc…..

Daar raakten we aan de praat met 4 andere Nederlanders die vertelden zat hun eigenlijk een groep van 8 mensen waren, dus 4 stellen. Maar de andere 4 hadden niet de juiste papieren en mochten niet aanbood komen en waren in Genua achter gebleven. Dat was voor hun een mindere ervaring omdat ze afscheidt van hun vrienden moesten nemen. Een uurtje later waren we klaar en zijn we naar het achterschip gelopen waar het grote 50 meter zwembad is. Het was daar ontzettend druk dus wij een etage naar boven via de trap waar meer dan voldoende lig bedden zijn en ruimte zat. Hier zijn we met wat lezen in onze E-boekjes en muziek luisteren met de Airpods tot 15:30 gebleven. We moesten namelijk vanmiddag alles laten zien wat met de Corona testen was verkregen in Nederland. Dus om 16:15 waren we aan de buurt en waren onze Gele vaccinatie boekje meer dan voldoende. We waren dus zo klaar wel moesten we onze pasporten afgeven. Na dit gebeuren zijn we nog even koffie en thee met een vers gebakken koekje gaan nemen. Om 17:30 waren we terug in onze kamer waar we even naar Nederlands TV gaan kijken liggend op ons bed. Om 18:15 moeten we weer naar een andere Restaurant waar je verplicht netje gekleed moet zijn en met mes en vork moet eten? Dus even liggen ontspannen. Het was tevens bekent gemaakt dat we rond 21:00 aan zouden komen bij Suez. Waar de emigratie aanbood zou komen om alle papieren te controle en dan was de verwachting dat we morgen ochtend om 05:00 zouden beginnen met het invaren van het Suezkanaal. Maar dat begin zouden wij natuurlijk niet mee gaan maken. We zijn gek?

Eerst maar naar het Symfonie restaurant om 18:30. Daar liepen we om precies 18:30 binnen en werden door alle obers begroet. Natuurlijk weer de menu kaart ingescand en daar stonden wel een paar lekkere hapjes op. Voor mij werd de Lentil soep en Lam pastei met gedroogde tomaten. Hoofd gerecht werd voor mij de gegrilde zalm en voor Wil de gegrilde kippen borst. Als afsluiter van deze avond ook wel dessert genoemd werd voor mij de Aardbeien en yoghurt cream en Wil had de Amandelen met blauwe bessen taart met 3 bolletjes ijs. Als wijn had ik Cabernet Sauvignon uit Californie. Eerlijk is eerlijk alles was heel smakelijk het begon voor mij met de uiterst smakelijke soep waar ik nog een kom extra heb gevraagd en kreeg. Ook het hoofd gerecht was heel smakelijk zowel van Wil als van mij. Om over het dessert maar niet te spreken. Klasse avond maaltijd. Onze buikjes waren goed en met heerlijk eten gevuld. Om vijf over acht verlieten wij het restaurant nadat we netjes afscheid hadden genomen van onze Albanese en Franse tafel genoten in de rij. Nog even in het theater geweest maar toen we zagen dat dit vanavond Mozart en andere Oostenrijkse muziek zou gaan worden. Zijn we gevlucht voor dat dit om negen uur begon. Omdat we al in Suez waren aangekomen en alle lichtjes voorbij zagen komen zijn we naar dek 16 gegaan om buiten even te kijken wat er buiten gaande was. We waren al op de hoogte gebracht we morgen ochtend vroeg in konvooi door het kanaal zouden gaan varen. Natuurlijk vandaag niet zoveel gelopen als voorgaande dagen omdat we natuurlijk aanbood zijn gebleven.

Maar het waren toch totaal 7.222 stappen wat 5,2 km is.

Dinsdag 16 november 2021: 23 graden - Varen door het Suez kanaal

Dit werd de dag dat we de Middelandse gingen verlaten en richting Rode zee gingen. Om dt mogelijk te maken moesten we een dag door het Suez kanaal varen wat haast de hele dag duurt. Het eerste stuk wat rond 04:00 ging beginnen hebben we maar aan ons voorbij laten gaan. Rond half negen toen we bij de Marktplaats op de 15de verdieping aankwamen zagen we aan bakboord kant heel veel zand en aan stuurboord kant zo af en toe huisjes en zwaaiende Egyptenaren. Tijdens deze kanaalvaart ons ontbijtje zitten gebruiken wat wel een gezellig gezicht is. Om 09:30 waren we een dek hoger en hebben dus aan stuurboord kant op een leuk plekje een lig stoel genomen en genietend van een warm zonnetje de Egyptische omgeving aan ons voorbij zien komen. De tijd vliegt en voordat je er erg in hebt is het lunch tijd. Dus even afgezakt om de buikjes aan te vullen. Dit werd voor ons allebei een lekkere vers bereidde Cheese burgen met verse salade. Als dessert hebben we water meloen en honing meloen genomen die echt heerlijk zoet was. Om half twee waren we weer bij ons stekkie waar we heel de morgen hadden vertoefd. Niet veel later passeerde we Suez de plaats die aan de zuidelijke kant van het kanaal ligt. Hier werd ook de Suez kanaal loods  en af gehaald en ging het richting Rode zee. Nu zouden er zeven dagen van alleen zee komen. Want Jeddah konden we vanwege Convid-19 niet in dus ging het gelijk richting Muscat. Tot vier uur zijn we op dek gebleven om daarna aan Teatime in te laten gaan. Voor mij werd het groene thee en voor Wil Earl Grey. Om 16:30 ging de koekjes bar open waar we weer goed moesten opletten om niet de keuze te maken alles te willen proberen. Wat er wel was een lange appel strudel  waar je een stukje kon laten af snijden met natuurlijk slagroom. Hebben we niet gedaan. Sterk hoor van ons. Wil heeft één scone genomen met slagroom en dat was het. Ik heb nog een dubbele Espresso erbij genomen. Om 17:00 liepen we naar de lift om af te zakken naar de 10de verdieping om terug naar ons kamer te gaan. We zijn allebei onder de douche gegaan om de zonen crème er af te spoelen en dan moesten we ons weer gereed maken voor de avond maaltijd. Om 18:25 liepen we daar naar binnen waar we weer vrolijk werden ontvangen door de obers die aan beide kanten bij de ingang stonden. Eenmaal aan onze tafel met de telefoon gekeken wat de warme hap zou worden. Het Franse stel dat in San Fransico woonde kwam nog even met ons praten aan ons tafeltje. Even later het Albanese stel. Dus was de rij weer gevuld. De obers weten al wat wij als drankjes op onze tafel willen hebben dus dat stond ook binnen no-time op onze tafel. Wij hadden onder tussen al uitgedokterd wat we zouden gaan eten. Voor Wil werd inktvis met gekruide pepers en groente met knoflook. Ik had soep van de dag. Het hoofd gerecht was voor penne gevuld met spinazie met Parmezaanse kaas. Ik had vis en chips. Het dessert bestond uit Bananen broom met warme pudding er over heen. Wil nam de vruchten met ijs bolletjes. Om 20:10 liepen we hier naar buiten om even gezellig over de Virtuoze Boulevard lopen winkeltjes kijken. Alles is hier natuurlijk behoorlijk aan de prijs dus het moet wel hoge nood zijn voor je wat koopt. Nog even koffie in Virtuosa bar genomen en naar sommige dansende stelletje gekeken waarna het tijd was om het Theater in te gaan voor de show Le Ciel de Paris. Weer een mooie show die 35 minuten duurde. Wij vonden het lang genoeg. Hierna naar de lift om naar 10de verdieping te gaan om heerlijk in ons eigen kamertje nog even na te genieten van weer een dagje ouder te zijn geworden. Vannacht gaat de klok een uur vooruit. En in onze kamer lag een schrijven dat we morgen weer een PCR test moeten gaan doen om 12:00-12:15. Ja, ze houden hier wel de vingen aan de pols laten we maar zeggen.

Vandaag weer 5.790 passen gelijk aan 4,2km. Ja je loopt hier toch ongemerkt heel wat op een dag.

Woensdag 17 november 2021: 33 graden warm pfffff - zeedag Rode zee

Dit zou de eerste echt warme dag worden op onze route naar Muscat. Jeddah werd niet aangedaan omdat het Covid-19 virus daar teveel rond hangt. De kolk was een uurtje vooruit gegaan maar wij waren om 08:00 wakker. Half uurtje later waren op een lokatie waar we ons ontbijt gebruiken met aan bakboord kant land. Na de gebruikelijke gebakken spiegel eitje met ontbijt spek en voor Wil yoghurt waren we om 09:15 een denk hoger en zijn maar gelijk naar stuurboord kant gegaan om daar twee ligstoelen te bemachtigen die een beetje ruimte handen dus niet met een ander zo’n benen / voeten in de je gezicht. We hadden eigenlijk het zelfde plekje als gisteren toen we door het Suez kanaal gingen. Het was op dit tijdstip al behoorlijk warm met een staal blauwe hemel als horizon. We zijn een paar keer in de Whirlpool gegaan en verscheiden malen in het grote zwembad. We moesten ons om 12:15 weer melden voor de neus controle ook wel PCR test genaamd. Ze houden je hier goed in de gaten en gelijk hebben ze.

Dat ging lekker snel en het was daar ook lekker stil. Om half één lagen we weer waar we vandaag kwamen en had niemand anders onze stoelen in bezit genomen. We hebben vandaag de lunch maar gelaten voor wat het was. Ook nog een paar rondjes gelopen om de trim baan (333 mtr. lang).

De middag vloog voorbij. We zijn wat later in de middag naar de bar bij het zwembad gegaan om een glaasje fris te drinken. En dat smaakte met deze warmte. Om half vijf verlieten we onze luilakken lokatie en zijn een etage gezakt om groene thee met een appel strudel te gebruiken. Dit smaakte goed. Vijf uur waren we terug in ons onderkomen waar we een goede douche namen om al het smeersel van ons lichaam te wassen. Vandaag is het Galant dus netjes in het pak met stropdas? Niet mijn voorkeur maar we dan maar mee met de poppenkast. OM 18:30 stonden we met een stel in de lift naar de zesde. Allemaal chick de Paris dus in je pyjama naar de diner zaal dat zou wel erg uit de toom vallen. We waren de eerste van ons rijtje. Natuurlijk weer de vers gebakken broodjes als eerst met wat roomboter. Vanavond Rosbief met Parma geschaafde kaas voor mij Zalm met mortadela kaas. Het hoofd gerecht was voor het meisje Targitella met paddenstoelen voor mij Geroosterde vis filet met spinazie en gebakken aardappeltjes. Voor het dessert hadden we allebei het zelfde besteld wat Nougat mousse cake met daarbij 3 bolletjes ijs. Weer een geslaagde maaltijd. ik had dit samen met een glaasje rode wijn Cabernet Sauvignon. Kost 9,75 per glas, maar dan heb je tenminste wat. Om acht uur moesten we even tekenen voor de drankjes en we zijn toen even doorgeeft naar de 15de etage. Omdat we daar wel eens wilde zien wat ze bij het buffet voor lekkers hadden. Maar dat viel eigenlijk tegen. Mede, omdat ik eigenlijk niet aan de verkleed partij wilde meedoen. Toch maar goed dat we in het restaurant zijn gegaan eten. We zijn na de 15de gelijk naar onze kamer gegaan. Lekker ontspannen in de pyjama en een filmpjes gaan kijken die je zelf kan uitzoeken voor 9,00 Euro per film. Eerst even naar CNN zitten kijken op het grote TV scherm.

Rond 23:00 was het bed time.

Vandaag 7.428 stappen - 5,4km

Donderdag 18 november 2021 : 32 graden met een klein briesje

Weer een dag ouder en opnieuw zou het een warme dag worden. Heerlijk geslapen wat we haast altijd doen als we op een cruise boot zijn. Om kwart voor negen zat ik met een omelet en gebakken spek en 2 worstjes voor me en twee geroosterde bruine boterhammen. Wil had kaneel brood en een donkere rogge boterham met koffie en thee. Om kwart over negen liepen we aan de voorkant dit restaurant uit bij het grote zwembad wat al aardig gevuld was met van die bedden regelaars. Wij liepen de trap op een zijn weer naar onze vertrouwde stekkie aan stuurboord kant gegaan. 2 bedje lekker breed gezet om wat ruimte voor ons zelf te creëren. De zon stond lekker warm te schijnen en wij hebben ons koel gehouden door heel regelmatig het zwembad in te gaan. Je moest wel slippers op dek dragen anders werden je voetjes even snel geroosterd. Maar het zoute water in het zwembad koelde je wel lekker af. Na het zwembad onder de douche om je van het zout te ontdoen. Wat ook een handige bijkomstigheid was. De WC was 5 meter bij ons vandaan. De WC es, zijn echt bijzonder schoon. Je durft haast niet naar binnen te lopen omdat je bang bent dat je een afdruk achterlaat op de glimmende vloer. Om 13:00 zijn we even een etage afgezakt naar het buffet restaurant om wat verse salade en fruit en thee en koffie te drinken. We probeerden ons netjes in te houden. We zijn de dag zo door gekomen met lezen - muziek luisteren en met wat andere Nederlanders te praten. Rond drie uur zijn we naar het achtershop van dek 15 gegaan. Waar je lekker in de schaduw zit en toch een klein windje aanwezig is. Na een half uurtje zijn we terug naar af gegaan tot 16:15. Toen zijn we naar het restaurant gegaan waar het om 16:30 koekje time is. Met verse koekjes-cake met walmoten etc…… Ook hier opletten voor ons maar het is altijd gezellig met andere cruise gangers. Na het gesnoept zijn we naar onze kamer gelopen om een lekkere douche te nemen en ons klaar te maken voor ons avond etentje. Om 18:35 liepen we naar het restaurant waar je met mes en vork moet eten.? Echt waar je moet dit.

1. Miranda Heeck den Boer:
    18 november 2021
    Leuk om jullie reis zo te volgen! Veel plezier! 🌈😘
  2. Coby Christiaanse:
    19 november 2021
    Lekker hoor, we zijn helemaal niet jaloers 😂👍😉
  3. Leen en John Kerkmans:
    19 november 2021
    Moet zeggen, er is ook geen enkele reden om jaloers te zijn. Wij hebben het hier bij het zwembad met 30 graden en een bakkie koffie naast me. Ook niet zo makkelijk. Maar wat noet je?