Sicilie 2018 - Het hele verslag

21 oktober 2018 - Nieuw-Beijerland, Nederland

Sicilie 2018

We konden veel eerder het toestel in dan verwacht. Om 14:20 konden we naar de gate (er was er maar eentje). Maar eenmaal hier door heen gelopen. Konden we buiten nog een kwartier wachten voordat we konden instappen. Eenmaal op onze stoelen 11C en 11D. Kregen we te horen dat ze kwartier later pas konden opstijgen. Het was 15:20 toen we Maastricht achter ons lieten en naar Sicilie op weg gingen. Net voor zes uur handen weer grond onder ons. Een kwartier later stonden we in de aankomst hal bij de bagage band. Koffertje kwam als vierde aan rollen. Toen op pad naar Sicily rent by car. Dit was net even buiten de aankomst hal. Alles natuurlijk even afgeven zoals Credit kaart - rijbewijs en ID kaart. Tien minuten laten naar onze Ford Fiesta met het kenteken FM358ZF. Er zaten was flinke krassen aan de rechter kant. Dit hebben we even gemeld.

Toen we weg reden gaf het dashboard aan dat de rechter achterband leeg was (1,2 bar). Dus weer terug, waar er door zo’n medewerker even wat lucht bij werd gedaan. Ik zei nog dat ik daar niet veel geloof in had. Maar nee, het zou echt geen probleem zijn. De Iphone ingesteld op ons hotel in Noto. Na een klein uurtje waren we daar en bij de receptie kregen we een envelop met de nodige in informatie. We kregen kamer 416 op de vierde etage. Een grote kamer maar simpel. Maar alles was er wat je nodig hebt. Eerst maar even naar de 1st etage voor een kleine hap.

Een klein uurtje later naar boven om alle kleertjes een plekje te geven.

Om 22:30 waren we echt gesteld. Maar te laat om iets te ondernemen. Dus lieten we het maar en hebben naar de Televizier uitreiking gekeken.

Vrijdag 12 okt. 2018: bewolkt - wat een dag?

Na een onrustige nacht maar wel redelijk te hebben geslapen. Gingen we om 08:15 aan deze vrijdag beginnen. Om 08:30 waren we in de ontbijtzaal waar het jog redelijk rustig was. We zijn lekker buiten gaan zitten op het buiten terras. Koffie (natuurlijk) geprobeerd maar die was niet te zuipen. Dus dat wordt thee of water hier in dit hotel. Na een licht ontbijt met wat roerei en lekker ham. On 09:30 leipen we buiten even het zwembad met de strand gelegenheid. Ook hier was nog geen sterveling te bekennen alleen de safety guard van het zwembad. Nadat we dit hadden gezien zijn we langs de kustlijn in zuidelijke richting gaan wandelen. Na 2 km en helemaal niets te hebben gezien zijn we weer terug gewandeld en hadden we besloten om naar de grote plaats Noto te gaan. Dit ligt hier 7km vandaan. De auto sleutels gepakt en naar beneden. Toen we weg reden van de parkeer plaats. Werden we gewaarschuwd dat we rechts achter een lekke band hadden. Precies dezelfde band als gisteren bij het hotel. Dus dat even op pompen had niet geholpen. Even gekeken of er een reserve wiel in lag. Dat was wel het geval maar dat was een thuis komertje. Ik kon ook de wiel sleutel niet vinden om de wiel moeren los te draaibe. Dus nog een probleem. Toen maar de huur maatschappij gebeld. Die beloofde ons iemand te sturen om het wiel te wisselen. Na 20 minuten was dit ook inderdaad het geval. Maar ook niet de allerslimste. De verkeerde kant uit draaien om wielmoeren los te draaibe met zijn eigen kruis sleutel. Toen moest de krik uit onze auto gehaald worden. Die lag onder het deksel van de bagage te liggen. Toen de schaar krik er uit was, bleek de wiel sleutel daar in te zitten (handig). Maar goed, het andere wieltje er onder en jawel. De moeren werden er andersom op gezet dior dit heerschap. Met de schuine / verzonken kant aan de buitenkant. Toen ik dit tegen hem zei was hij echt verbaasd? Afijn wieltje er onder en hem 5,-euro gegeven voor bewezen diensten. Wij even naar het zwembad waar we lekker in het zonnetje met zee als decot hebben gezeten. Dit samen met een fris drankje. Na de lunch, toen was het inmiddels kwart over één naar Siracusa om de auto te laten omwisselen. Om 14:00 stonden met behulp van Google maps op de Iphone by Sicily by car. Wat schetst onze verbazing, dat na onze uitleg over de avond ervoor op het vliegveld met de lekke band. Dat wij voor de assistentie en de schade aan de band moeten opdraaien. Tja, dat viel natuurlijk wel even verkeerd. Hier ontstond wel een verhitte discussie over en dat met een Italiaan. Het duurde een tijdje voordat we er eigenlijk uit waren. Maar de conclusie was wel dat we de Credit kaart konden trekken en dat er in principe 499,-Euro werd gereserveerd in geval wij schuldig zouden zijn. Maar de verwachting was dat er geen kosten in rekening zouden worden gebracht. Wij hadden ons op voorhand voor alles laten verzekeren. Maar het een vreemd principe.  Om 16:15 reden we weg met andere auto, het was een Citroen C3 het hoge model. Moesten we weer even wennen aan alle knopjes etc. In de stromende regen was de Iphone google maps ingesteld op ons President Seaview hotel. Dat was langs de kust rijdend 28km. Om vijf uur parkeerde we ons nieuwe aanwinst voor het hotel. We hadden besloten om de regen jassen op te halen en dan naar de grote plaats Noto te rijden. Zo gezegd zo gedaan en een klein half uurtje later reden we weg in de regen naar Noto maar gewapend met onze Goretex regenjassen. Het was maar 7,2km. Aangekomen in Noto met vele smalle straatje hoorde we ineens een knal. We begrepen er niet van. We reden niet dicht bij auto’s maar toch die knal. Nog even gekeken maar we konden niks ontdekken. Maar een paar kilomter verder zat er een auto achter ons te seinen. Dus ik ben even aan de kant gegaan om die persoon er voorbij te laten gaan. Maar dit persoon beweerde dat wij zijn linker buiten spiegel hadden geraakt. Dit was onmogelijk. Maar dit jonge mans persoon wilde 100,-Euro. Tja, nu gingen bij ons de belletjes rinkelen. We werden in de maling genomen. Wij hadden helemaal geen schade of enig teken er van. Ik zei dat hij de politie maar moet bellen of dat we gezamelijk naar de politie zouden rijden. Daar schrok hij zichtbaar van maar stapte wel uit en liet blijken dat hij in elkaar zou slaan als hij geen 20,-Euro zou krijgen. Dus ik had de keus voor 20,-Euro een knok partij of zonder kleer scheuren er van af te komen voor 20,-Euro. Ik heb daar maar voor gekozen. Toen ik foto van hem wilde nemen scheurde hij weg met gillende banden. Het is erg als je als toerist op deze manier moet ervaren hoe de Siciliaanse maffia nog steeds zijn werkzaam is. Iemand geeft een klap op je auto en je moet geld neer tikken. Wil was echt woest en wilde direct terug naar het hotel. Ze vond het kolere dag en was bang dat er nog iets zou gaan gebeuren. Ik vond het ook erg maar ik besloot om de auto ergens te parkeren en dan maar ergens iets te gaan drinken of een gelatie te nemen. Dus de auto ergens geparkeerd op een mooie vlak bij het politie bureau. In de regen jassen naar de mooie bezienswaardigheden van Noto. Het is een schitterende stad met vele mooie gebouwen en kerken. Na een kwartiertje zijn we een ijszaak binnen gelopen en ons laten verwennen. Heerlijk ijs met een topje slagroom. Met een heerlijk kopje koffie als toetje. Echt een fantastisch kopje koffie wat door een Russische dame werd gemaakt. Een half uurtjes laten liepen we de regen weer in om niet lang daarna de terugweg naar de auto te vinden. Om kwart over zeven waren we terug in het hotel en hebben iets te drinken genomen is de bar. Om tien over half acht liepen we naar het restaurant (wordt vervolgd)

Ik hield het bij gemixte salade en hartige taart en Wil nam krab met salade. Met was bubbel water. Hier raakte we aan de praat met een paar stel uit Roosendaal. We waren echt de aller laatste die weg liepen uit de eetplaats. Vanavond zou er in de bar een soort van karaoke zijn. Dat was niet mijn ding dus ik moest me hier wel een beetje verdekt opstellen om niet naar het podium te worden gehaald. Dat was gelukt. On 23:00 gingen we naar boven om van onze nacht rust te gaan genieten. Nog even BVN gekeken maar Wil was heel gauw in dromenland. De slaap van de avond ervoor inhalen.

Zaterdag 13 okt: bewolkt weer.

Om 08:00 ging deze dag voor ons beginnen. Ik de haartje bij het gezicht verwijderd en onder de douche met een bijzonder harde en krachtige straal. Je moest nog net niet vast houden om niet omver te worden geblazen. Om 09:00 zat ik met twee kleine gebakken eitjes met ham voor me. Wil had kaas met croissant en een bakkie thee. Ik had weer een kopje met verschrikkelijk slechte koffie. Niet te zuipen. Ben dus eeer over gestapt op het bubbel water. Om 09:30 waren we klaat met de ochtend maaltijd en zouden we naar  MARZAMEMI gaan. Een wel bekent als een kleine bezienswaardig vissers plaatsje. Om kwart voor tien reden we weg naar Marzamemi. Over een kleine weg S19 waren we om 10:15 in dit kleine vissers plaatsje. Een plekje voor de auto vlak bij het haventje. Het was mede door het onbestendige weer heel rustig. Maar je kon wel zien dat het normaal een toeristisch plaatsje. Heel veel eet gelegenheden maar geen mens te bekennen. Een paar Hollanders (wij) die op zo’n regenachtige dag toch op pad gaan. Op het plein hebben we wat te drinken genomen. Ik een cappuccino en Wil een Cocacola light. Op dit pleintje was ook bij het kerkje een opkomende trouwerij . Veel Italianen in nette pakje stonden geduldig te wachten om getuige te zijn dat er weer een stelletje het slachtoffer zouden worden. Wij hebben alles van een afstandje zitten bekijken. Het weer bleef eigenlijk heel onbestendig. Het kon eigenlijk elk moment weer gaan regenen. De temperatuur was niet zo slecht. We hadden dit plaatsje na een klein uurtje wel gezien en gingen na Marzamemi naar een grotere plaats Ragusa. Deze plaats ligt eigenlijk boven op een berg. We waren in centrum en de auto in een parkeer garage gezet vlak bij de kathedraal Giovanni Battista. Het was 12:00 toen we hier voor stonden. Een mooi en redelijk onderhouden kerk. Ook aan de binnen kant zag het mooi uit. Zeker als je een niet kerk ganger zoals mijn persoontje. Op het pleintje coor de kerk hebben we de tussen de middag hap gebruikt. We zaten vlak bij het VVV kantoortje en daar gevraagd hoe we naar de Oude stad van Ragusa konden gaan. Hij stelde voor om die te wandelen. Het zou 3,4k. zijn met met daarbij 900 trap treden naar beneden. Met in de oude stad 400 treden naar boven om dan bij de Piazzo Duome te komen. We hebben dit gedaan en dat was echte leuke bijzonder ervaring en zo ontzettend leuk en mooi. Nee, we hebben hier echt van genoten. Een kleine twee uur later waren we in de oude stad bij Via Giardino. Hier wat gedronken en bij de plaatselijk tabak zaak 2 kaartjes voor de bus.

gekocht. Het was een hele uitgave die 2,50 voor 2 personen. Toen we weer opstonden van de deze drankstop. Stond de bus haast gelijk voor ons. Dus instappen en terug naar de auto in de parkeer garage. Het 15:30 toen we weer op Piazza San Giovanni waren. Nog een cappuccino genomen. En naar de parkeer garage voor de auto (wordt vervolgd). Daar moesten we 5,-Euro betaken voor de 5 uur dat we hier hadden gestaan. De Iphone Google maps ingesteld op ons hotel die aangaf dat we er 60 minuten over zouden rijden. Het weer was aan de beterende hand maar voor de dingen die we vandaag hadden gedaan was het goed. Rond de 20 graden en geen regen. Om net na 17:00 waren we terug bij ons hotel en in de bar een cappuccino genomen en daarna een glaasje rode wijn. Wil nam een Spa rood en een kopje thee er na. Om 18:00 waren we in onze kamer 416 met een mooi uitzicht over een zee. Natuurlijk even ontspannen en de TV aangezet. Op de gezondheids meter van de Iphone kon aflezen dat we 7,6km hadden gelopen en 11901 stappen. Dus we zijn goed bezig geweest. We hadden deze rust pauze wel verdiend. Zeker met al die vele trappen die we hadden gelopen en met goed gevolg hadden doorstaan. Om 19:30 op naar restaurant voor de warme hap. Vanavond op ons Paas best. Ik nam een tomatensoepje en daarna Siciliaanse gehakt - Egg plant - gebakken aardappels. Wil nam een balletjes gevold met Risotto en gehakt en salde en ook een Siciliaanse gehakt. Als dessert vers fruit en kaas plankje. Naar dit warme gebeuren naar beneden en bij de bar een dubbele espresso en Wil nam thee. We hebben nog even staan praten met de. Ederlanders die we vandaag in Ragusa tegen kwamen. Om 21:15 liepen we naar boven en is Wil op de Ipad de film af gaan kijken waar ze in het vliegtuig aan was begonnen. Ik heb door middel van mijn telefoon de voetbal wedstrijd Nederland Duitsland gaan volgen via Ziggo go. Om 22:30 was het lees tijd en begonnen we te lezen. Ik had twee bladen gekocht voordat we weg gingen. Dit was het “Het grote Ipad & Iphone boek van Icreate en Motorplus waarin ook mijn motor aan een grote test was ondergaan. Om 23:30 was het Klaasvaak tijd. Morgen weer een dag.

Zondag 14 okt. 2018: slecht weer

Gisteren avond was het al beginnen met onweren en hard regenen. En dat was vanmorgen niet veel anders. Bij het openen van het luik wat voor ons raam zat. Was het nog steeds puin weer. Het kwan met bakken uit de hemel dus zwemkleding zouden we vandaag zeker niet nodig hebben. Na de dagelijkse was beurt waren we om 08:30 i. De ontbijt zaal. We hielden het simpel. Met wat kaas en de goede ham. Bakkie thee erbij want de koffie was niet nassen. half tien moesten we beslissen wat we gingen doen. We besloteb om met de regen naar Saracusa te gaan. Een kleine 40km ten noorden van onze verplaats. Ik nam de kustweg maar daar moesten voor door riviertjes heen rijden. Onze Citroen C3 was een soort van Amfibie voortuig. We waren meer aan het varen dan aan het rijden. Nee hier op Sicilie weten ze niet wat drainage is. Geen afvoer putje te zien alleen maar water echt overal op de weg. Al varende en rijdend waren we om 11:30 in Saracusa in gedeelte waar de meeste bezienswaardigheden zijn. Er waren ook net twee cruise schepen aangekomen dus bergen toeristen zelfs in de regen. We vonden gelukkig een plaatsje voor de auto. Nadat Wil even had controleren of je hier echt mocht staan. Zijn we d.m.v de Google maps op de Iphone de bezienswaardigheden gaan aflopen. We kwamen ook nog langs een marktje en heel paraplu verkopers. Die deden goede zaken aan de cruise gangers. Het regende nog steeds maar gelukkig deden onze jassen hun werk naar behoren. Na een uurtje of 2 1/2 lopen (7,24km) en zo’n beetje alle mooie dingen te hebben gezien. En ik met wat last van mijn rug. Besloten we om maar terug te gaan naar onze basis. Ik dacht dat ik wel wist waar de auto stond. Maar bleek dus niet waar. Gelukkig kon ook nu weer Google maps helpen. Omdat daar aangeven stond waar de auto stond. Dus nu ook weer d.m.v. dit hulp middel terug naar de auto gelopen. Door allerlei kleine en hoge steegjes waar we veel links en recht af moesten. Stonden we toch in eens 70 meter van de auto vandaan toen we uit een smal steegje kwamen lopen. Knap hoor en handig. Om drie uur reden we weg en zijn we via de snelweg naar het hotel gereden. Onderweg op de snelweg kregen we ook nog te maken met een enorme hoos bui. Je kon zien dat de Spaghetti mensen hier niet aan gewent zijn. Vele auto’s stopten langs de zijkant met de alarm lichten aan. Wij bleven maar gewoon rijden met een mindere snelheid. Eenmaal in hotel zijn we naar onze kamer gegaan en zijn we maar wat gaan lezen. Ik had voor vertrek van huis wat films van Netflix op de Ipad geladen. Dus mogelijkheden zat om voor de rest van de dag er nog wat van te maken. Om 16:00 brak de lucht gelukkig open en was er zowaar weer wat blauws te zien. Zou het dan toch nog wat worden vandaag. Voor morgen was er wel mooi weer voorspeld. Al hangend en lezend en pratend met andere vakntie gangers was het snel 19:30 en liepen ee naar het eet paradijs. We moesten toch de maagjes gevuld houden. Vanavond was het groente soep - kalkoen - rissoto met garnalen - lasagna - gevulde paddestoel met kaas. Het dessert was vers fruit zoals druiven,sinasappel,water meloen en meloen. Dit samen met een lekker siciliaans rood wijntje en mineraal water met bubbels. De buikje waren weer en om tien voor negen weg uit het restaurant. Vanavond was het film in de grote zaal. Natuurlijk de maffia film “The Godfather” hoe toepasselijk kan het zijn. Eerst maar even een dubbele espresso bestellen in de bar. Dit kost hier ook niks namelijk 2,20 Euro.  We hebben de film maar gelaten voor wat het was en zijn naarboven gegaan. We hielden deze regenachtige dag maar voor gezien. Morgen moet het zonnetje er weer zijn. Dan gaan we weer plannen make . Hoogstwaarschijnlijk de markt van Cantania in de ochtend en daarna naar de Etna.

Maandag 15 okt: zon in de morgen maar later bewolkt

We waren om 07:15 op en 08:00 zaten we in de ontbijt zaal. Het weer zag er hoopvol uit en we gingen daarom aan de 120 km trip naar Cantania en daarop volgend in de middag naar de Etna.

Half negen verlieten we ons hotel en Map source op de Catania market gezet. Daar moesten we nog een plaatsje voor de tut vinden. Want veel hotel gasten informeerde ons dat een parkeer plaatsje vinden een ramp zou zijn. Ok, wij op pad en een uurtje later reden we Cantania binnen en eenmaal in de buurt van de Vis markt en de Piazza Duome. Daar was het begin van de 3km lange winkel straat Via Etnea. We hadden geluk want we passeerde vlak bij de haven waar ook ons doel was. Een parkeer plaats waar nog vele plaatsje waren. We moesten even een extra rondje rijden maar toen stonden we bij Vechia Dogane op een mooi plaatsje. Na het betalen van 4,-Euro wat goed was voor 4 uur parkeren. Liepen met de hulp van Iphone en Map source naar de Vis markt. Een kleine 1,5km van de auto. Hier was ook de Piazza du Duome. Een groot plein waar heel mensen waren. De vismarkt was ook leuk. Vanaf hier begonnen we aan de wandeling over de Via Etnea. Halverwege was er een grote markt waar we natuurlijk niet voorbij konden lopen. We hebben daar een kleine 1 1/2uur door gebracht. Ik heb daar wel iets gekocht voor onze boys, maar ik heb hier wat gekocht maar zeg niet wat, moet een verrassing blijven. Toen begon het helaas te regenen en zijn we zaakje ingevlucht. We hebben hier wat gegeten en gedronken tot het weer wat droger was geworden. Dat was om 13:00 en we zijn toen langzaam aan de terug wandeling naar de auto begonnen.Om 13:45 waren bij de auto en reden we weg met de GPS ingesteld op de Etna. Dat was 46km maar we zagen eigenlijk de donkere wolk al hangen in die richting. Omdat we toch zo dicht bij warentoch maar koers gezet naar de Etna vulkaan. Misschien hadden we geluk. Helaas, geen geluk, het was boven erg mistig en het regende ook nog daarbij. Gelukkig hadden we wel een Fleece en de Goretex jassen bij ons. Anders hadden we niet eens uit de auto kunnen stappen. Onderweg stond er op verschillende plaatsen op de weg “Tom Dumouilin” geschreven. Maar toen was het prachtig weer. Dat geluk hadden wij niet. Op 1952 meter hebben we nog iets gedronken om na een kwartiertje weer af te dalen en terug naar ons basis te rijden in Lido di Noto. De afdaling was spannend door de zeer dichte mist. De GPS was de enige leidraad om te zien waar en welke kant de weg liep. Als afwisseling ook wel weer wat. Na een kleine drie kwartier zaten we op de snelweg de E45. Moet wel zeggen dat ik wel last van mijn rug kreeg in Citroen’tje. Alle standen uitgeprobeerd maar deze stoelen zijn gewoon te zacht en geven geen steun. We hebben vandaag zeg maar 300km gereden. Om 16:45 waren we terug bij het hotel. Bij de bar een capuccino en vior het vrouwtje een bakkie thee genomen. Ik ben dit verhaaltje gaan intikken op de Iphone. Het is nu 17:15 en er hangt weer iets donkers boven ons nu we aan het zwembad bij de zee zitten. (Wordt vervolgd)

We zijn om 18:30 naar onze kamer gegaan en een snooze gemaakt. Je wordt moe van al de buitelucht. Om 19:15 ons even opgefrisd om daarna naar de eetgelegenheid te gaan. Vanavond een soort van tapas met tomaten-knoflook en pesto. Dat smaakte best. Ik nam als hoofd gerecht spaghetti gemaakt in knoflook olie. Dit samen met groene en ride paprika’s. Als dessert parmaham wat op een stuk ananas geserveerd werd. Dit alles met ride wijn en bubble water. Om negen uur waren we beneden bij de bar waar ik een Limoncello nam met een koffie macchiato.

Hier beneden de krant zitten lezen in digitale vorm. Hoofdzakelijk om te zien wat er over Nederland Duistland zou worden geschreven. Wil nam haar leesboek ter hand. Om 22:00 hielden wij het hier voor gezien en zijn we naar de 4de etage gegaan om onze kamer 416 te bezoeken voor de komende nacht. Morgen weer een nieuwe dag met veel zon. Want morgen gaan we niets ondernemen.

Dinsdag 16 oktober: de zon

Na een mindere nacht voor mij maar een goede van de lady of the house. Was zowaar de zon aanwezig en was de achtergrond ook blauw. Omdat we gisteren al hadden beslotenon er vandaag een rustdag van te maken. Om 08:30 waren we in het schrans lokaal om het niveau in de maag weer op aanvaardbare hoogte te brengen. Ik hield het vandaag maar bij ham en kaas en een crosantje met wat jam. Ik kan echt niet anders, maar de koffie bij het ontbijt in slootwater. Niet te zuipen. Alles geprobeert, verdunnen met warm water, melk erbij, minder water, espresso met wat water, meer zoetstof. Dit alles mocht niet helpen, het is en bleef troep met een kleurtje. Dus, werd het het thee. Daar kon niet veel verkeerd gaan. Moet wel zeggen dat dit wel behoorlijk tegen valt voor een land waar koffie zo hoog in vaandal staat. Maar niet hier in de hotel, dit was afvoer vocht met een bruin kleurtje. Afijn thee was het en zo zou het blijven. Alleen bij de bar handen ze drinkbare koffie. Om 09:00 waren we terug in kamer 416 om ons in de zwemkleding te hijsen. Met een klein rug zakje met wat leesvoer en handdoeken naar het zwembad. We waren haast de eersten die het aandurfde om met een ontbloot boven lichaam bij het zwembad en de Ionische zee te gaan liggen. Het was een behagelijke temperatuur die zeker gedurende de dag naar boven zou gaan. Twee lig stoelen bij de waterkant en wij waren gesteld. Om tien uur ging de beach bar open en konden we ook wat fris halen. Het was hier lekker rustig haast heel de morgen. On 13:00 zijn ee wat gaan eten. Voor mij een genixte salade met een klein stukje brood. Een half uurtje later liepen we terug naar het zwembad. Het was inmiddels 25 graden. Wat een luxe in deze vakantie. Met wat zwemmeb en een snoesje hier en een snoesje later zijn we zo de middag door gekomen wat geen enkel probleem bleek te zijn. Om zes uur liepen we terug naar onze kamer maar eerst nog een capuccino bij de bar te hebben genomen. Eenmaal boven besloten we om maar een paar kleine boodschapjes te doen. Zo gezegd zo gedaan. Na een kleine 6km te hebben gereden liepen we met klein boodschappen wagentje wat dingen te kopen. Het werden 3 bananen - wat snoepjes voor de terugweg - natuurlijk chocolade en 2 flessen spa rood en 4 blikje Cola light. Om half zeven waren weer terug op onze hotel kamer. We hebben de tv aangezet en op BVN gezet. We hadden nog ongeveer 1 1/2 uur voordat we het schaft lokaal binnen konden. In ben nog even onder de douche gegaan en het lichte baardje verwijderd. Ik zag er vior mijn doen weer netje en reukvrij bij. Acht uur waren in het restaurant waar ik een groente soepje. Er waren ook weer tapas met pesto en knoflook. Mijn hoofd maaltijd een beetje pasta met tomaten en parmaanse kaas. Fruit als dessert. En toen naar boven voor Nederland Belgie. Leuke wedstrijd met een goed resultaat 1-1. Het was toen tijd om de oogjes te sluiten. Het vrouwtje was al zover. Ik ben er wat langer mee bezig geweest met al de jeuk van de klote muggen.

Woensdag 17 okt. 2018: mooi weer 26 graden

Acht uur begon voor ons deze voorlaatste dag. De zon scheen op ons balkonnetje. Dat zag er dus veel belovend uit. Na een frisse douche met een kraan die twee standen had. Niets of alles en dan moest je uit kijken dat je niet omver werd gestraald. Want dan kwam er een pompje of zoiets bij. Het was eigenlijk een soort van hogedruk douche. Ok, je werd wel schoon zonder zeep te gebruiken. Je kwam natuurlijk wel met een gebobbelde uit uit de douche. Maar dat herstelde snel weer. Om kwart voor negen waren we in de ontbijt zaal. Thee want de koffie........., met heerlijk vers brood met kaas en ham. Plakje cake en een crosantje met jam en we hadden weer een Zwitser leven gevoel. We besloten om nog even naar het 7km verderop gelegen plaatsje Noto te gaan. Ik wilde iets hebben tegen die verschrikkelijke mugge beten. De meeste tijd in de nacht verloor ik aan krabben - deppe met citroenzuur. Een ramp. Tijdens het ontbijt kwam er ook een Belgische mevrouw naar me toe. Die dezelfde ervaring had. Om tien uur reden we weg naar Noto met een ingestelde parkeer plaats als doel op de Google maps. Prachtig toch he, na een klein kwartiertje reden we de parkeer plaats op niet ver van alle bezienswaardigheden. Uit de tut en een 10 minuten later aan de koffie bij een koffie barretje. Dat smaakte dat goddelijke vocht op de juiste manier klaar gemaakt. Wil nam een cola. We zijn hierna een platte grond van Noto gaan halen bij de VVV. Een bepaalde route gelopen met Google maps als leidraad. Om 11:30 hadden we de meeste interesante dingen gezien en stapte we in de auto ndadat we 3,-Euro hadden betaald in de parkeer automaat. Om 12:00 zaten we weer lekker in het zonnetje bij 26 graden aan zee / zwembad. De beachbar was ook open dus de dorst konden we ook lessen. Twee ligstoelen uitgeklapt en we waren gesteld voor deze dag (wordt vervolgd)

Het weer draaide on 15:30 on en de bewolking nam toe. We zijn toen maar weg gegaan bij het zwembad en naar de kamer gegaan. Natuurlijk was dit het sein voor het veouwtje om de koffer te voorschijn te halen en alles al een beetje in te pakken. Ik de tv aangezet en even op het bed (er is niets anders) naar de tv liggen kijken. Met een motor blaadje erbij gaat dit prima. Om 18:30 nog even onder de douche om de restje vuil van het goddelijke lichaam af te spoelen. Me eigen ook maar even geschoren was ik daar ook mee klaar deze vakantie. Om 19:40 liepen we naar beneden voor het galgenmaal. Ben benieuwd of iets specials gaat worden. Ik moet zeggen, iets wat je maar zelden tegen komt in Italie. De koffie is hier echt te drinken. Ik heb net een “List with comments” in zitten vullen. Waarin ik dit ook even heb gemeld. Tevens zit er een plankje onder de spiegel in de badkamer die onde onder 45 graden staat. Alle pleurt er dus af. We hebben dit gemeld en een uurtje later kwam de onderhouds man even langs. Wij zijn toen weg gegaan. Toen we terug kwamen zagen we de gedane reparatie. Dit heerschap had er silicone prut onder gedaan. Waardoor het planchetje niet onder 45 graden stond maar 44,5 graad. Wat een reparatie. We hebben het maar gelaten voor wat het was. Want ik verwacht toch niet dat het veel had geholpen.

Tien over half acht liepen we de eergelegenheid in waar het al helemaal vol was. Blijkbaar hadden alle gasten honger. We konden amper een plaatsje vinden. Maar we begrepen wel waarom. Er stonden balletje gehakt op het menu met gebakken aardappeltjes. En ja, dan zijn wij er als Hollanders als de kippen bij. Ik nam eerst soep vooraf en toen ik de balletje gehakt wilde nemen waren die al vergeven. Maar na even geduldig wachten werden ze alsnog aangevuld. Ze smaakte redelijk, maar niet echt lekker. Ik nam het samen met kaas risotto en wat groente. We waren eigenlijk zo klaar met deze warme hap. En verlieten het restaurant om bij de bar een espresso te nemen. De Espresso was heerlijk en nam er nog eentje. Maar de gratis koffie in restaurant daar blokkeer je alleen maar op. Beneden tot 21:00 gezeten. Er was vanavond een loterij waar je een reisje mee kon winneb weer naar deze lokatie. Maar de lokatie is in deze periode gewoon slecht. Het ligt te ver van alles vandaan. Je kan hier s’avonds zonder auto nergens heen. En in de avond hier auto rijden is ook geen lolletje. Zondere witte strepen op de weg en zonder verlichting is het echt moeilijk om te zien wanneer er een bocht in de weg aankomt.

Dat hebben we wel geleerd van de eerste avond toen we dat wel hebben gedaan. Dit is wel jammer want je dag stopt eigenlijk om 17:00 als het donker begint te worden. Er is helemaal niets op redelijk loop afstand. Het dichst bijzijnt is 6km weg.

Morgen nog een ontbijtje en dan rijden we hier om 11:00 weg terug naar Cantania airport om de auto in te leveren bij Sicily by car.

Donderdag 18 okt. 2018: bewolkt

Het vrouwtje was al vroeg wakker, rond 04:00 was voor Wil deze laatste dan in Sicilie al begonnen. Voor mij was het 07:30. Nog even tv gekeken en toen uit het bed. Tandjes gepoetst en een douche genomen. Frisser kon ik niet zijn. Een ontbijtje genomen en on 09:00 uur zaten we in de auto met Google maps op Cantania parkeer plaats bij de haven. Dezelfde plaats als van de week. Onderweg nog een Espresso stop en een sanitaire stop. De cruise control op 90km gezet. We hadden toch tijd zat. Om half elf stonden we op de parkeer plaats bij de haven van Cantania.

Voor drie uur aan geld in de parkeer automaar gedaan en op stap richting vismarkt en de Etnea straat. Die zouden we dit keer wat verder aflopen. Het is alleen jammer dat sommige stukken verboden is voor auto’s en andere gedeeltes wordt je gek van de auto’s en scooters. Dit keer iets verder op een markt en die moesten we natuurlijk op. Het was wel gezellig en de temperatuur was  goed. Een beetje broeierig warm maar de wind zorgde voor verkoeling. Hier hebben ee een uurtje door gebracht. Het was toen tijd voor een bakkie koffie en colaa’tje. Konden we ook gelijk gebruik maken van het toilet voorzieningen. Een klein half uurtje later vervolgden  we onze wandel toer. We zijn niet tot het eind gekomen van deze Via Etnea omdat we om half twee terug moesten zijn bij de auto. Terug gaan lopen en nr. 28 bij een leuk buiten terrasje een fris drankje genomen en jawel een gelatie. Ik oom want het zou de laatste mogelijkheid zijn in Spaghetti country dit jaar.

Precies op tijd waren we terug bij de auto. Nu moesten we naar het vliegveld en onderweg nog even vol tanken met diesel olie. Er ging precies voor 50,-Euro in. Het citroentje had precies 1:20 geteden. Netjes en lekker zuinig. Nu naar het vliegveld om de auto in te leveren bij Sicily by car. Ook weer via Google maps Sicily by bar op de airport ingevuld en oeps daar gingen we. Wat is het toch makkelijk om dit programma op de telefoon te hebben. Precies om twee uur stond we daar zoals dit ook moest volgens het contract. De auto werd gecontroleerd en zonder schade de auto ingeleverd.  Dit is voor Wil altijd weer een gerustellend gedachte. Nog even nagepraat wat er was gebeurt toen we de auto kwamen ophalen een week geleden. Volgens dit heerschap zou het allemaal wel met een sisser aflopen. We liepen hier weg met een berg aan papieren en onze koffers. Nu moesten we naar de vertrek hal om onze koffers te gaan inchecken. De plaatsen in het vliegtuig hadden we al gereserveerd met een kleine bijbetaling. We waren iets te vroeg dus zijn er maar in Siclia’s snackbar gaan zitten. Daar raakte we aan de praat met een oudere (onze leeftijd) dames, die hier 10 dagen met auto hadden rond getrokken. De dames kwamen uit Umea waar ik ook heel veel voor mijn werk was geweest. Ik vertelde dat ik altijd in het Stadhotel had geslapen. Onze schepen kwamen altijd in Holmsund wat 5km van Umea vandaan was. Umea was de universieteit stad vaan Noord Zweden. Maar dat wist ik al. De beide dames moesten in-checken dus toen stopte het gesprek. Wil

Is nog even twee tosties gaan halen met een bakkie warme melk wat capuccino zou moeten zijn.

Het was inmiddels kwart over drie dus we moesten nog even. Het was kwart vior vijf toen we eindelijk onze koffer konden inchecken bij gate 39. Een flinke rij maar een kwartiertje later waren we voorzien van onze boarding kaart. Natuurlijk door de voel en betast controle. Om 17:10 waren we van alles verlost en waren achter dit alles en liepen we naar de bar voor een drankje. Het was inmiddels 17:30. Nog een ruim uur en we zouden de lucht in gaan. We moesten naar gate 5 om in het vliegtuig te komen.

Conclusie van deze vakantie:

Hotel was redelijk, ruime slaapkamer
De netheid/schoonmaker kamer is dik in orde.
Veel mooie dingen / steden te zien.
Het eiland is slecht verzorgd/veel vuil langs de wegen en word niet opgehaald
De periode is eigenlijk te laat. Het land is uitgestorven
Het weer was niet wat je verwacht zo zuidelijk
Er is weinig of geen drainage op de wegen. Als het even regent staan alle straten blank en rij je door een rivier

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mary:
    21 oktober 2018
    Hallo. Heb hem nu binnen maar nog niet gelezen. Ga ik nog doen op mijn gemak. Thanks en groetjes
  2. Mary:
    21 oktober 2018
    was gisteren al bijgepraat maar heb nu het hele verhaal gelezen. Is toch altijd leuk. Weinig eitjes deze keer.
    Groetjes en kus van zus