16 juni 2021 2021: Het begon spannend met iets minder weer

16 juni 2021 - León, Spanje

Woensdag 16 juni 2021: Begon weer spannend

We waren kwart over zeven wakker en wat we konden zien door ons raam. Het moet enorm geweest zijn wat er aan regenwater naar beneden is gekomen tijdens ons nachtelijke dutje. Eerst maar even naar de ontbijtzaal van dit mooie versterken hotel. Ze hadden omelet met gebakken spek en allerlei andere lekkere en smakelijk beleg. Ons bordje was aardig afgeladen zeg maar. We konden het net dragen. Kopje koffie erbij en het schransen kon beginnen. Na deze maag vollerij naar boven om alles weer in ons zijkoffer tassen te krijgen. Met een beetje duwen en persen zat alles er dan uiteindelijk in. Om 08:10 reden we weg van dit mooie hotel. Eenmaal iets buiten de stad kwamen we er achter wat er vannacht was gebeurt. We reden door modder stromen en soms was de weg niet te rijden. Ik moet wel zeggen dat wij in principe binnendoor wegen rijden en niet over snelwegen. Toen John voor mij rijdend haast onderuit ging. We besloten we om vandaag maar voor snelweg te gaan. Om slippen of onderuit gaan te vermijden. We moesten nog wel een stukje om bij de snelweg naar Burgos te komen. We maken een tankstop 50km voor Burgos om te tanken en koffie te drinken. Het begon toen te regenen rond half elf. Ik heb me fleece aangetrokken en John zijn normale motorjas. Ik had het eigenlijk al een beetje koud. Het was rond de 15 graden. Nadat we hier weg reden viel er wel wat regen maar een echte stort bui hebben we nooit gehad. In Burgos de motoren vlak bij Kathedraal geparkeerd en ook voor een motor Yamaha dealer. En dat kwam mooi uit. Want mijn linker spiegel zat nog los van gisteren en had geen passende sleutel bij me. Dus even naar binnen waar een jonge vrouw haar uiterste best deed om ons passend gereedschap te geven. Dit lukte uiteindelijk en en de motor en ik waren weer gesteld. Toen op naar de grote kerk die niet ver weg was. Het blijft toch indrukwekkend hoe ze dit soort mooie gebouwen vroeger konden maken. Nog even verder in Burgos center gelopen om uiteindelijk op een terrasje de beroemde Spaanse lekkernij Churros te bestellen samen met koffie. Dit ging er in als koek. Na een klein half uurtje terug naar onze motors om de weg te vervolgen naar Leon. Om 13:30 gestopt bij een plaatselijke BAR die ook eten serveerde. Natuurlijk maar een paar simpele gerechtje maar wat John uitkoos de Spaanse Tortilla waar aardappel - uien -ei en kruiden. Dat smaakte als een speer en dit samen met wat olijven en brood. Was dit een lekkers lunch hap. Na drie kwartier vervolgde we onze weg naar Leon over binnenwegen die lang en gestrekt waren. Voor ons doen een saaie weg. We kozen er dan maar voor om de snelweg te nemen. Eenmaal op de snelweg moesten we tanken. De benzine is hier trouwens maar 1,40 dus dan kan je nog eens wat kilometers vreten. Bij het restaurant wat aan de achterkant van de benzine tank was. Hebben wat fris gedronken. De temperatuur was inmiddels weer 24 graden en zonnig. Dus fleece uit en snel de laatste 55km naar Leon gereden. We onderweg via booking.com een mooi onderkomen voor vannacht gevonden midden in centrum. Dit was hotel Spa Paris. Om kwart voor bij stonden we bij receptie en vroegen we om een parkeer plaats voor onze motoren. Ze hadden een garage onder het gebouw wat natuurlijk wel 12,-Euro extra kostte. We kregen kamer 307 en de lift vanuit die garage direct naar onze kamer. Om kwart voor vijf liepen we onze kamer in die lekker warm was. Snel de airco aan het werk gezet en onze koffer tassen leeg gemaakt en John liep eigenlijk direct onder de douche. Ik een klein half uurtje later. Ik heb maar een uitgebreid bad genomen dan kon alles lekker weken. Dat friste lekker op en we waren allebei om door een ringetje te halen, zeg maar luchtje vrij. In de kleertje en met een platte grond van Leon gingen we op pad. Het was een zeer indrukwekkende en gezellig stad dat was onze snelle indruk. Eerst maar eens wat te drinken nemen, ik nam een rood wijntje en John natuurlijk een Cappuccino. Een flesje water om wat na te spoelen met wat borrel nootjes. Na een kwartiertje weer pad naar de Kathedraal de Leon. Ook weer mooi maar helaas mochten we niet naar binnen. Toen een bepaalde route wandeling gelopen en je viel van deze ene verbazing in de andere. Neen Leon is zeker een bezoekje waard en het is ook een gezellige stad. Om half acht zijn we bij een taartje speciaal zaak gaan zitten waar John naar binnen ik gelopen om taart aan te wijzen. Dit samen met een koffie hadden we ons weer lekker verwend. Om kwart over acht even naar de overkant voor een fles IJsthee en water. We hadden voor 20:30 een tafel besproken bij ons hotel. Dus dat was lekker dichtbij. Met andere woorden, als ik dit verstuur zitten wij in het restaurant te smikkelen en te smullen. Wordt later vervolg

1. PWM Snepvangers:
    16 juni 2021
    Mooi verhaal leen eet smakelijk
  2. Leen en John Kerkmans:
    16 juni 2021
    We hebben fantastisch lekker en goed gegeten vanavond. Echt een zeer goed restaurant.
    Hoe lang blijf je nog op Madeira?
    Wij rijden morgen naar Santiago de Compostella.
  3. Miranda Heeck den Boer:
    Prachtige foto's!
  4. Nico en Marijke:
    17 juni 2021
    Heel mooi! Idd wat knap waren ze vroeger! Gisteren niet gekeken - waren uit eten! Goede !reis vandaag!
  5. PWM Snepvangers:
    17 juni 2021
    Nog 2 dagen zaterdag vliegen we terug ik hoop op nog wat zo'n deze dagen gr peter & Sns
  6. Frans van der have:
    17 juni 2021
    Vandaag een keer een reactie van Jolanda , Frans staat zijn auto in de was te zetten ...Burgos zijn wij ook geweest , heb het als een leuke stad ervaren , maar in Leon zijn wij nog nooit geweest, maar ziet er ook prachtig uit , die Kathedralen daar kunnen wij nog wat van leren qua bouwstijl , echt prachtig .
    Wat mij opvalt is dat er bijna niemand met een mondkapje loopt , terwijl mijn vriendin in Benijofar zit [ vlakbij Benidorm ] en daar verplicht zijn om zelfs buiten een mondkapje te dragen en daar schijnen ze heel streng te zijn .
    Ook leuke foto's van jullie samen , zijn toch de koesterfoto's voor later, nou genieten jullie maar lekker verder , de groetjes van ons Frans en Jolanda
  7. Leen en John Kerkmans:
    17 juni 2021
    Hallo Jolanda, ik hoop voor jou dat Frans en niet erg vind als je met vreemde mannen communiceert? We zijn op een schitterende mooie weg onderweg naar Santiago. Op dit moment regent het maar we zitten in een Camino cafeetje. Leuk en gezellig binnen. John zit te praten met een Franse Camino loopster.
  8. Frans van der have:
    17 juni 2021
    Hoi Meneer Leen , John is geen vreemde man voor mij , heb me voorgesteld , alleen u bent de vreemde man en ik zal me ook vast wel een keer voostellen als we u bij John thuis zien haha!!!.....Santiago is ook zo een mooie plaats , veel bewondering voor al die Camino lopers die vele kilometers trotseren om uiteindelijk te finishen in Santiago , weet nog dat wij daar op een zondag aankwamen , en dat plein lag vol met bloemtapijten en de vele Progressies die door de straten gingen , indrukwekkend , hoop dat jullie dit ook nog mee gaan maken , voor nu goede reis verder en kijk uit naar de volgende blog , groetjes Jolanda
  9. Leen en John Kerkmans:
    17 juni 2021
    Goede middag Frans, we zijn net bij Las Medulas naar boven gelopen met veel moeite. Ik ben doodop maar je gollega was sherpa. Ik kon geen ezel huren, dus……We zijn weer beneden en nu aan de Aqua Con cas en koffie voor mijn Sherp. Ik ga zo wat foto’s op reislogger zetten.