Azie cruise 2019 -

7 maart 2019 - Singapore, Singapore

We zitten nu op het vliegveld van Singapore te wachten dat we aan boord van de vlucht EK355.

Dinsdag 5 maart 2019: Het werd erg warm in Saigon.

Bij het openen van ons slaap kamer gordijntjes was het zonnetje al ruimschoots aanwezig. Het het iets voor zevenen toen voor ons deze zonnig dag begon.We moesten ons om 07:45 melden bij het theater voor de excursie naar Saigon. Natuurlijk wel even de maagjes gevuld met wat heerlijks met koffie en thee. Toen we rond half acht beneden stonden bij het theater kregen we nummertje op onze borst geplakt, dat was nr. 13. Dat betekende dat we naar bus 13 moesten gaan als we buiten kwamen. De dame die ons het nummer gaf zei dat we wel direct naar buiten konden gaan. Eerst even eens stempel op een soort van landing kaartje laten zetten door zo’n officieel Vietnamese manier met een streng gezicht en toen via de loopplank naar wal. Daar werden we direct door weer zo’n Vietnamese streng kijkende manier vermaand om onze rugzak door een controle apparaat te laten gaan. En toen mochten we naar onze bus 13. Een paar minuten later kwam de bus in beweging en reden met een soort van toer guide richting Saigon. Dit heerschap probeerde in zijn allerbeste Vietnamees Engels een verhaaltje te vertellen wat heel moeilijk was te volgen. We deden echt ons best maar wij konden er eigenlijk niets mee. Wat we wel begrepen dat we vanmiddag om 14:45 weer terug bij de bus moesten zijn op dezelfde lokatie als waar we er uit gingen. Dit was het hoogste gebouw in Saigon Skydeck. We waren daar om 09:20. Toen we uit de bus stapten kregen we even een warmte shock. Wat was het zinderend heet. Het was op dit tijdstip al 34 graden. Afijn, daar was niets aan te doen en we wilde naar de open market. Via Google Maps zijn we die kant opgelopen. Maar onderweg bij Coffeeshop een pitstop gedaan. Een kleine sanitaire stop en een ijs koffie. Ze hadden daar ook Wifi en daar hebben we maar even gebruik van gemaakt. Even wat Whatup’je snel beantwoord en toen verder naar de BenThanh markt. Daar aangekomen was het gezellig druk en ja je wordt wel overvallen door elke verkoper. Je bent net een soort van op gejacht wild. Je bent blank ziet en je ziet eruit als een toerist dus moeten daar US dollars zitten. Het is een logische gedachte en je went er ook aan. Je moet bij alles afdingen ook al kost het al niks, dan maar beginnen met de helft van niks. Het is een soort van sport maar Wil vind hier niks aan. Wij hadden nog wat Vietnamese dongetjes over van de vorige week en we hadden de intentie om dit allemaal te gaan verbrassen, dit was toch 1.200.000 miljoen dong (het was maar 70,-Euro). En daar kan je in Vietnam aardig wat voor krijgen. Je kan daar volop kopie Rolex’en of Breitling’s voor kopen. Ze zien er als echt uit en je moet echt goed kijken om het verschil te zien. Ik heb daar even staan onderhandelen over een Rolex en voor 20,- Euro had

ik de nieuwe eigenaar kunnen zijn. Heb het toch maar niet gedaan. We kwamen toen terecht in de kleding afdelingen van echt alle beroemde merken. Echt alles is hier te koop voor weinig. Uiteindelijk hebben we 2 soorten trainings / jogging broeken gekocht en bij een ander winkeltje een korte broek met bijpassend T-shirt. Loop ik er van de zomer ook weer netjes bij. Dan heb je nog de zonnebrillen verkopers. Ook daar is elke Kopie merk te koop. Ik heb er uiteindelijk twee gekocht van het O-key. Ik dacht dat ik niet teveel had betaald maar tien minuten bleek ik toch een slechte deal te hebben gedaan. Acht, er was toch weer iemand blij in Saigon.

We zijn rond het middag uur ons oude vertrouwde koffie tentje in gegaan waar we 4 jaar geleden ook waren geweest. En ook nu gelijk aan toen, waren er weer een stuk of 8 jongen mensen zes meiden en twee jongens in dezelfde kleding aanwezig en die begonnen tegen ons te kletsen. Ik dacht dat het studenten waren maar het waren werknemers van een groot warenhuis die allemaal in dezelfde kleding zaten.

Van het één kwam het ander en het was reuze gezellig met van de giechelende jonge Vietnamese mensen om ons heen. Ik kreeg een e-mail adres en één van de meisjes wilde ons e-mail adres hebben. Nog een foto van de hele club gemaakt en zij wilde een foto van ons hebben en toen afscheid genomen. Wij gingen onze Saigon verkenning vervolgen. Het was inmiddels 13:00 geworden en kwart voor drie moesten we weer bij de Bitexco toren zijn. Waar we vanmorgen ook waren uitgestapt. Via de drukke Le Thanh Ton road naar recht over de Dong Khoi en langs de Temple club waren we een uurtje te vroeg bij Bitexco  center. Daar onder was een open terras en we zijn daar gaan zitten en hebben daar iets te eten en drinken genomen. Ook hier kwamen er nog regelmatig verkopers en verkoopster bij je of je nog………wilde hebben. Hier hebben we tot het vertrek van de bus zitten wachten. Tien voor drie reed onze bus 13 weg en via de nieuwe tunnel onder de Saigon rivier naar de Maasdam in Phu My. Na anderhalf uur stonden we weer voor de Maasdam. Waar de bemanning op ons stond te wachten met koud water of wat anders en verfrissing doekje. We konden direct aanbood en binnen moesten we onze Vietnamese landing kaart afgeven bij zo’n vrolijke manier in zo’n donker groen pakje met zo’n ouderwetsen Russische muts op z’n knar. Wat een sacherijnen zijn dat zeg. Wij zijn gauw naar ons kamer gegaan en andere kleertjes (zwem kleding) aan om nog even te poedelen in het zwembad. Het was nog steeds 36 graden en benauwd weer. Voordat we konden poedelen kwam er een Limburger bij ons zitten toen wij koffie en thee zaten te drinken. Ik moest het gesprek een beetje plomp afbreken omdat we anders nooit meer in aanraking met verfrissend water zouden komen. Ook deze Limburger begreep het en niet veel later lagen we samen in het zwembad. Wat was dat lekker zeg, zo warm buiten en zo lekker fris in het water. Na een kwartiertjes ons even lekker afgedroogd en toen weer afgezakt naar etage 5. Ik ben toen mijn verhaaltje gaan intikken en Wil heeft een beetje de gekochte spulletjes gepast en opgeruimd. Om half zeven kreeg Wil honger dus in de simpele kleding (korte broek) naar het restaurant. Wil nam gemixte salade ik een groente soepje met lekker vers brood en lekker zitten soppen in die natte warme groentes bak. Wat kan simpel toch ook lekker zijn. Ik ben daarna ook een beetje gemixte salade gaan halen. Een lekker dessertje na met koffie en klaar waren we. Nog even staan praten met de Hotel manager van het schip. Die kwam bij onze tafel staan en wilde weten hoe het ons beviel aan boord. We konden niet anders zeggen dan dat het meer dan uitstekend beviel. Zoals al aangeven, de meer dan uitstekende service maar echt overal. De vriendelijkheid is bij echt iedereen aanwezig. Naar ons idee kan het niet veel beter. Ook vroeg hij, wat wij vonden over de manier waarop het eten wordt gepresenteerd. Dus niet zelf alles op scheppen maar elk gewenste eten apart wordt klaar gemaakt. Ook dat vinden wij super.

Je neemt nooit te veel wat wij zo vaak aan boord van andere cruise schepen hebben gezien. Waar je ook voor kiest, het is warm en vers klaar gemaakt. Moet wel eens even wachten maar dat is het zeker waard. Toen wij klaar waren met praten en eten zijn we naar buiten gelopen omdat we vertrokken uit Phu My / Vietnam. We gingen nu aan het laatste stukje varen naar Singapore en de klok gaat een uur vooruit. We hebben de koffer labels al gehad (paars - groep 1).Dan zijn we als het goed is om 08:45 van de Maasdam af a.s. donderdag. Maar we hebben eerst morgen nog een dag op zee.

Woensdag 6 maart 2019: Warm weer 32 graden

Het vrouwtje was wat eerder aan deze dag begonnen als ze zelf had gewild. Toen ik het daglicht aanschouwde was het acht uur en lag de “Lady of the House” te lezen.

Maar nu ik wakker was kon alles weer in gang worden gezet en kon er herrie worden gemaakt. Wilhelmientje onder de douche opa kon dan even ontdooien. Het vrouwtje uit de douche het mannetje de badkamer in voor de shave en was beurt. Tandjes poetsen en ik kwam klaar wakker en opgefrist de kamer weer in gelopen. Kleertjes aan en naar 11 voor de broodnodige smik en smul maaltijd. Ik liep in gedachten al te denken aan overmorgen. Dan zou ik weer van de heerlijke Wasa Knackeboterhammetjes krijgen met tomaat of zo iets. Wat een afgang was dat zeg in vergelijking tot dit ontbijtje wat ik zo dadelijke nog kan nemen. Heerlijk vers gebakken eitje met hele dooiertjes, beetje knappend ontbijt spek ernaar en als klapper op de vuurpijl drie kleine ondeugende worstjes. Aan tafel een glaasje verse Sinaasappelsap met een bakje koffie. Nee, dat Wasa ontbijt was niks in vergelijking tot dit. Maar zoals er wordt gezegd, aan alles komt een eind en mijn huis dokter zou er niet om treuren vermoed ik?  Bij het binnen komen van het ontbijt restaurant stond mijn vriendin bij de gebakken eitjes. Geduldig op me te wachten en “Two eggs sunny side up” ik moest dit alleen maar even bevestigen door mijn hoofd van boven naar beneden te bewegen. Na vijf minuutje zat ik aan een tafeltje bij het raam met Wil voor mij die vandaag zowaar een roereitje voor d’r. Met een lekkers verse bruine boterham. Natuurlijk hadden we nog morgen ochtend maar dan moest alles in een andere versnelling. Dan wordt je van boord af gesmeten. Na dit heerlijke ontbijtje zijn we even ons om gaan kleden in de bad kleding want vandaag was het weer bakken - plonsen - bakken - water drinken - plonsen etc….. Wil is om 11:30 even de Pasporten gaan ophalen op de zevende verdieping. Om 12:30 zijn we naar binnen gegaan voor de lunch. Ik nam heerlijke noodde soep met brood en garnalen. Wil naam een simpel broodje kaas. Om half twee lagen we weer te bakken - plonsen - bakken - water drinken - plonsen etc….. Om half vier zijn we naar binnen gegaan voor een bakkie thee en daarna naar onze kamer. Het was vandaag een bijzonder warme dag. En volgens het Nederlandse krantje wat we elke dag netjes onder de deur krijgen door geschoven. Was het in ons kikkerlandje winderig en 9 graden. Zo koud krijgt de Airco het niet in onze kamer. Het blijft rond de 17 graden. Vandaag zouden we nog één keer netjes maar niet chic gaan eten. Zeg maar met mes en vork? Het is nu 15:39 als Wil al een beetje de koffers aan het inpakken is. We hebben ook weer wat landing papieren moeten invullen voor Singapore om zonder problemen weg te kunnen van het bootje. Om zes uur weer netjes happen en daarna naar Annie Gong & Stevie Jo in het theater at Sea.

We waren om 17:45 in het Fine Diner restaurant. Je kan wel zeggen één van de eerste. In de section van Yu onze vaste ober deze cruise. Net even naar na onze 3 Australische Nederland. De menu kaart even bekeken en het werd Capaccio van Tonijn en voor Wil de uien soep. Voor mij gebakken kabeljauw met aardappel pure en voor het vrouwtje Kalkoen met een gepofte aardappel met gebakken spekjes. Een ijsje als dessert. De ber nog een extraatje gegeven en alle rond lopend personeel een handje gegeven. Toen op naar het theater. Bij de front office nog even de definitieve eind afrekening uitgeprint. Toen naar de zaal waar vanavond Annie Gong en Stevie Jo gingen optreden. Het was niet echt spectaculair maar wel een beetje tijd verdrijf. Bij het weg lopen kwam ik er achter dat ik de kamer key niet meer had. Dus even naar de service balie. En jawel daar was de kaart. Om half tien waren we in de hut waar de rest van de koffers inpakken kon beginnen.

Tien was dit gebeurt en konden de koffers (3 stuks) op de gang worden gezet. Labeltjes er aan en klaar was kees. Dit was de laatste dag aan boord en zou de laatste nacht zo gaan beginnen. Dit was het dan op de Maasdam.

Donderdag 7 maart 2019: Bloed heet en ontschepen

Ik had slecht geslapen maar het vrouwtje geweldig. Afijn, om 7 uur liepen we voor de laatste keer naar ons vertrouwden ontbijt plaatsje waar Evi al op me stond te wachten om voor mij de eitjes te bakken. Het helpt wel als je haar Beauty noemt. Dit was mijn laatste heerlijke galgen maal. Voor Wil de All-bran. Ik moest er niet aan denken die 2 knakken dingen met calorie vrij beleg, brrrr……r…rr.

Dus nog even zitten genieten van het kippen resultaat. En een stukje varken op het ontbijt bord. Om acht uur werd onze kleur Paars omgeroepen en konden we het schip de Maasdam verlaten. Dit ging ook weer zo gladjes. Binnen en vloek en een zucht stonden we bij de Emigatie en moesten we nog een duim afdruk achter laten. Het was kwart voor negen toen we een taxi instapten richting Changi airport. Voor 50,-SD stonden we na een half uurtje op terminal drie. Binnen aangekomen ontdekten we dat we bij Terminal 1 moesten zijn. Met een special treintje werden we netjes naar terminal 1 gebracht. Hier zijn we de drie koffers naar een storage room (opslag ruimte) gebracht. Voor 20,- SDollars waren we daar vanaf. Toen via terminal 2 naar de Metro via de groen line naar China Town. We hebben een Toeristen dan kaart gekocht voor 10,-SDol en we moetsen 10,- SDol betalen voor het kaartje zelf. Dat kregen we vanmiddag weer terug. Via de groene lijn naar China town. Waar we nu zijn en waar ik dit even zit tikken. Als we thuis zijn ga ik het laatste gedeelte er even bij zetten

Conclusie van de Azië Cruise:

1) Naar ons idee echt de beste cruise van onze 9 andere voorgaande cruise’s

2) Service aanbood dit schip Maasdam was meer dan top

3) Een klein schip zoals dit 1232 personen heeft wel voordelen. Snel en eenvoudig van boord en aan boord na een excursie. Zonder dringen en hectiek.

4) Het eten is veel beter dan gemiddeld

5) Zoals het eten hier apart per persoon wordt klaar gemaakt is veel beter van smaak dan de gebruikelijke buffet systeem

6) Het weer is echt schitterend geweest. Alleen het binnen varen in Halong Bay was iets minder. Dat was wel jammer want anders had dit schitterend geweest.

7) Onze hut lokatie was perfect, lekker dicht bij de liften / theater / balie etc.

Het enige minpunt naar ons idee, de Airco kan de hoge temperaturen niet best aan. Waardoor het som iets te warm kan zijn tijdens de slaap uren.

1. Nico en Marijke:
    7 maart 2019
    Mooie reis geweest en weer genoten van je verslag, heel leuk, nu weer wennen aan het Hollandse klimaat. Tot ziens in DE HOEKSE WAARD,
  2. Miranda Heeck den Boer:
    7 maart 2019
    Hoi Wil en Leen,
    Wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt zeg. Leuk om jullie via de foto's en verhalen te volgen.
    Op naar de volgende reis! haha
  3. Coby Christiaanse:
    8 maart 2019
    Deze mooie reis neemt niemand jullie meer af 👍👍