Van Mosjoen (aan fjord) richting Trondheim langs Bronnoysund aan de kust

14 juli 2014 - Laksforsen, Noorwegen

Zondag 13 juli 2014: Het blijft warm met Mooi weer
Vanmorgen laat wakker. Ik had eigenlijk slecht geslapen. Ik had naar het laatste stukje voetbal gekeken Nederland - Brazilie waar we met 3 - 0 van wonnen. Toch een hele goede prestatie naar mijn idee. Nee het probleem ligt er eigenlijk in dat ze hier weinig of geen ventilatie hebben voor dit soort warme omstandigheden. Wat ik al zei en dat was in dit hotel Skagen ook het geval. De vloer verwarming in de douche staat gewoon nog aan. Dus de douche in en je hebt gelijk een soort van sauna. Dus slecht geslapen en om 08:15 was ik wakker. Dus veel geld voor weinig nachtrust. Om half negen zat ik in de ontbijt zaal die in de kelder was maar waar ze aan een kant een geheel glazen dak in hadden gezet. Heel leuk gedaan. Na wat brood en wat eieren producten (moet me zus gerust stellen) met was kaas en ham. Was deze jongen zijn kleine buikje weer gevuld en kon de dag beginnen. Om 10:15 startte ik de brommer en was de eerste bestemming de Salt strammen die een klein 28km van Bodo aflicht. Dus na een dik half uurtje stond ik aan de oever van deze bekende water stroming waar bij eb of vloed door een hele kleine doorgang heel veel water door moet. Wat een enorme water stroom veroorzaakt. Ik was eigenlijk op het juiste moment want het ging behoorlijk te keer. Na een drie kwartier weer op de motor want de GPS stond op de plaats Mo I Rana. Ik had alles gepland via de kleine provinciale weg nr. 17. Een prachtige weg waar je ook nu weer, elke tien minuten wilt stoppen voor foto’s. Maar als ik de foto’s terug zie dan kan je op een foto niet weergeven wat je eigenlijk met de ogen waarneemt. Ik moest op deze route ook twee veerboten nemen. De eerste reed ik om 12:53 op waar ik door dat ik een ouwe man ben maar 47 kroon voor moet betalen. Weet je, zo’n veerbootje is eigenlijk gelijk een soort van mini cruise door de Noorse fjorden. En je rust gelijk even uit. Het is alleen jammer dat je helemaal niets te eten of te drinken aanboord kan krijgen. Deze veerpont vertrek vanuit de plaats Fory naar Agskardet en duurde 45 minuten. Dan van deze pont af en een klein uurtje later sta bij de volgende veerpont die je vanJektvik naar Kilboghamn brengt. Maar dit pontje duurt 1 1/2 uur en halverwege passeer de Poolcirkel. Ook nu heb ik geprobeerd een foto te nemen van deze soort van wereld bol. Maar op de foto is et haast niet te zien. Om 15:45 waren we Kilboghamn waar de weg nr. 17 zich vervolgde. Er stonden op dit bootje haast alleen motors. Dus je begrijpt, genoeg te praten over van alles. Als je van de boot af rijdt rij je eigenlijk in een grote kolone achter elkaar door dit prachtige gebied. Het is nog steeds erg warm dus stoppen in wel nood zakelijk voor een beetje vocht. Om 16:45 stond ik bij een benzine station waar ook een groot snelbuffet bij was. Ik heb toen maar een hamburger menu genomen met lekkere ijs koude Coca cola light. Wat smaakt dat als je zo’n dorst hebt als ik. Gelijk wil even SMS’t dat alles nog steeds kits is. Na deze kleine tank en eet onder breking ging ik verder en had het plaatsje Bronnoysund als bestemming ingevoerd. Dit moest volgens alle Noren een echte bezienswaardige plaats zijn waar ze ook veel hotels hadden. Ik heb nog even op mijn telefoon via booking.com gekeken. En inderdaad, veel hotels maar voor enorme prijzen. Er was er geen een onder de 200,- Euro of de andere waren vol. Ik zou onderweg wel kijken of ik iets tegen zou komen. Bij de eerste naar binnen en vol. De tweede hotel een klein kwartiertje verder Vol….Tja nu werd het toch wel spannend. Zou ik dan toch maar voor een hut gaan. Laat ik dat maar doen, de eerste camping die aan een groot fjord lag gevraagd. Niets meer en ook geen plaats op de camping. De volgende camping op Vol. Gelukkig bij de derde camping kon ik een hutje krijgen. Deze camping lag ook aan een fjord, dit was het Velfjorden. Ben eerst even gaan kijken wat ik voor die 500,- Kronen kreeg. Gezien mijn verleden in Finland waar het echt schandalig was. De mevrouw van de receptie liep met me mee. Dit huisje zag er netje uit en had alles. Een kookplaat een klein keukentje en 4 bedden met dekens etc. Ik zou wel op mijn eigen slaapzak gaan liggen. De motor kon ik netjes naast het huisje zetten. Nadat ik alles van de motor af had gehaald ben ik maar direct het water ingedoken. Het was echt bloed heet en een beetje afkoeling kon ik wel gebruiken. Wat viel de temperatuur van het water mee zeg. Ik had gedacht dat mijn geslacht’s deel tot minimaal de helft zou inkrimpen. Maar dat was niet het geval, het water was echt heerlijk en wat friste je daar van op. Ik was niet de enige. Veel mensen en kinderen van de camping zaten in dit verkwikkende fjord water. Het bezat eigenlijk ook een soort van zandstrandje. Ik hield voor de zekerheid mijn slippers maar aan. Nodig was het niet. Na een uurtje, het was toen inmiddels dik zeven uur. Direct onder de douche en met zeep mezelf maar even gewassen. Ik rook weer naar bloemetjes? Ik had gisteren als schot voor de boeg. Wat voorgekookte (dacht ik) rijst en spaghetti met groente in zak en een potje rode pesto gekocht. Met een pakje Knackebrod. Dat kwam dus nu mooi van pas. Ik ben om half negen begonnen aan het koken van de rijst. Maar die was helemaal niet voorgekookt. Die moest ik gewoon 25 minuten koken in water. Maakte nu niet veel uit want ik had toch een kookplaat. Water in de pan en roeren om de rijst vooral niet aan de pan bodem te laten aanbranden. Moet zeggen, een goede rijst had ik gemaakt. Ik had in het water wat olie en peper gedaan. Toen het uit de kookpan was in de kleine koekenpan en dit mengen met mijn gekochte voorgesneden groente. Met een beetje rode pest erbij en ik had een maaltje waar alle camping gasten stik jaloers op waren. Het smaakte voortreffelijk da zelf gemaakt kostje. Ik heb dit om 21:00 lekker buiten in het zonnetje op zitten peuzelen. Met een glaasje koude Spa rood. Want ik had ook een ijskasjte. Om 10:00 toen ik dit verhaaltje zat in te tikken. Nog even met een hollandse mevrouw zitten praten. Zij was met haar ouders in een camper mee gegaan en gingen ook richting Noordkaap. Dan hadden ze nog een aardig stukje te gaan. Ik vertelde dat ik zuidelijk aan het rijden was. Het is nu inmiddels half elf en ga proberen te slapen. Morgen wordt het zeker weer een mooie dag en zoals gezegd, ga ik het plaatsje Bronnoysund wat een mooi en leuk plaatsje moet zijn. Wordt vervolgd.
Maandag 14 juli 2014: Weer mooi weer
Goed geslapen maar was helaas al om 07:45 wakker. Ben er maar gelijk uit gegaan want het was al 24 graden. Eerste maar even de tandje gepoetst en het scheermes ter hand genomen. Zag ik er tenminste weer herboren uit. After shaveje op en het was weer een nieuwe dag die kon beginnen. Ik had gisteren 2 eitje gekocht en die gingen er nu aan. Lekker geklutst met een soort van mixer die in mijn bungalow aanwezig was. Veel olie in de koekenpan en het feest ging beginnen. Ik heb maar thee genomen want ik mis toch wel mijn Nespresso machientje. Nee die Nescafe, het is bruin maar smaken, nee. Afijn de kookplaat een beetje langzaam gezet zodat het lekker kon stollen. En jawel, ik gaf mezelf 3 Michelin stereen voor het geweldige en smaakvollen resultaat. Lekker op 2 knacke boterhammetje en het verslinden kon beginnen. Een stoel lekker buiten gezet om vooral de voorbij lopende mede kampeerders een beetje het hoofd op hol te maken, indien mogelijk. Na deze ochtend maaltijd moest het inpakken beginnen en ik moest de bungalow netjes achter laten. Dus eerst even alles afgewassen en daarna de koffers in de motor. OM 09:05 liet ik deze nette camping achter me een ging in een stukje verder op de E6 in zuidelijke richting. Om 10:00 passeerde in de Laksforsen. Daar in de remmen en even gaan kijken hoe groot deze waterval is. En gelijk een bakkie koffie genomen en de rest van dit verhaaltje gaan intikken.

1. An v Brouwershaven:
    14 juli 2014
    Mooie,grappige verhalen. Wel warm maar beter dan regen. Leuk dat je mensen ontmoet met het zelfde doel. Zorg goed voor de inwendige mens ,dat lukt wel. Nog veel reisplezier.
  2. Mary:
    14 juli 2014
    Lijkt me allemaal hartstikke mooi en jammer inderdaad dat je dat op een foto niet kan overbrengen. Gelukkig heeft je hoofd een chip voor de foto's maar het is jammer dat ze het thuis niet kunnen zien zoals jij. Je bent in ieder geval ook goed met je pannetjes in de weer en begrijp dat je dan toch af en toe nog aan je zussie denkt. Liefs maar weer. Mary en Ed.
  3. Coby Christiaanse:
    14 juli 2014
    Niet alleen een wereldreiziger, maar ook nog eens een super kok hahahaha. Je geniet met volle teugen zo te lezen.
    Het mooie weer gaat er hier nu ook aan komen. Ik hoop niet dat dit ten koste van jouw gaat.
    Rij voorzichtig en GENIET