Van Mosjoen (aan fjord) richting Trondheim langs Bronnoysund aan de kust - gehele dag verhaal

14 juli 2014 - Brekstad, Noorwegen

Maandag 14 juli 2014: Weer mooi weer - Op naar Kristiansund via Bronnoysund

Goed geslapen maar was helaas al om 07:45 wakker. Ben er maar gelijk uit gegaan want het was al 24 graden. Eerste maar even de tandje gepoetst en het scheermes ter hand genomen. Zag ik er tenminste weer herboren uit. After shaveje op en het was weer een nieuwe dag die kon beginnen. Ik had gisteren 2 eitje gekocht en die gingen er nu aan. Lekker geklutst met een soort van mixer die in mijn bungalow aanwezig was. Veel olie in de koekenpan en het feest ging beginnen. Ik heb maar thee genomen want ik mis toch wel mijn Nespresso machientje. Nee die Nescafe, het is bruin maar smaken, nee. Afijn de kookplaat een beetje langzaam gezet zodat het lekker kon stollen. En jawel, ik gaf mezelf 3 Michelin stereen voor het geweldige en smaakvollen resultaat. Lekker op 2 knacke boterhammetje en het verslinden kon beginnen. Een stoel lekker buiten gezet om vooral de voorbij lopende mede kampeerders een beetje het hoofd op hol te maken, indien mogelijk. Na deze ochtend maaltijd moest het inpakken beginnen en ik moest de bungalow netjes achter laten. Dus eerst even alles afgewassen en daarna de koffers in de motor. OM 09:05 liet ik deze nette camping achter me een ging in een stukje verder op de E6 in zuidelijke richting. Om 10:00 passeerde in de Laksforsen. Daar in de remmen en even gaan kijken hoe groot deze waterval is. En gelijk een bakkie koffie genomen en de rest van dit verhaaltje gaan intikken. Helaas was Internet hier te traag en kon ik gaan foto’s uploaden. Dat gaan we dus een andere keer doen. Na een half uurtje weer op de brommer en gingen naar Bronnoysund. Na een kleine 70km op de E6 te hebben gereden rechts af op 76 die helemaal naar dit plaatsje loopt. Je rijd onderweg langs allerlei Fjord’s een stoppen voor foto’s in onontkoombaar, je denkt, ik heb er al zoveel. Maar toch is het weer iets anders dan….die andere? Nutuurlijk is geen stukje natuur gelijk. Net na twaalf uur was ik in plaatsje Bronnoysund. Waar ik persoonlijk geen drol aan vond. Die Noren zeiden allemaal, daar moet je naar toe. Zeker aandelen bij de plaatselijk horeca. Daar heb ik dus maar niets aan uitgegeven. Heb wel onderweg bij een Coop 2 appels 2 broodje met een soort van Ham gekocht en 3 tomaten. Toen ik om 13:00 bij de ferry even moest wachten. Een broodje opgesneden, beleg er tussen en een tomaat in plakjes er op. Ik had een flink broodje wat ik tijdens de cruise ging opeten. Vanacht had ik een fles water bewust in de vriezer gelegd. En die was nu ook drinkbaar en natuurlijk ijzie piep. Deze ferry ging van het plaatsje Vennesund naar Holm. De trip duurde 30 minuten. Ik weer op het dek met een lekkere ligstoel en me broodje genieten van de mooie natuur. Heb nog even met twee jonge Noorse meiden staan praten. Ook beide motor rijders. Om te vragen wat de mooiste weg is om uiteindelijk in Kristiansund te komen. Alles gelijk in de GPS gevoerd en ik was voorlopig gesteld. Want dat was nog 592km. Ik reed hoofdzakelijk over 17 die uiteindelijk even op de E6 terug kwam. Maar na 30km ging ik daar weer van af om 720 te nemen die me naar het plaatsje Brekstad zou brengen. Ik ben onderweg nog even gestopt voor een slok water en een appeltje. Helaas gebeurde er iets waar ik niet blij mee ben. Ik moet tussen door met mijn been. In plaats dat ik er overheen ging schopte in per ongeluk tegen de motor en die viel recht om van de standaard. De hele rechter kant zit nu behoorlijk met lakschade. Maar goed, zo’n motortje weer rechtop zetten doe je ook niet zomaar. Uiteindelijk is het gelukt maar was eigenlijk wel bang dat ik daar rugletsel aan over ging houden. We gaan dat zien. Met behoorlijk de pest in ging ik verder, ik kon hier toch niets meer aan veranderen, het was gebeurd? Op een gegeven moment moest ik rechts af (zei de GPS). Toen kwam ik op een onverharde weg uit. Nee, dat gaat deze jongen niet doen. Ik vind de schade die nu aan de motor is al meer dan voldoende en ik ga het gevaar niet opzoeken. Ik terug naar de hoofdweg en ben die gewoon gaan volgen. Ondanks dat Claartje mij maar terug wilde hebben. Je ziet, ik luister niet altijd naar vrouwen. Na een half uurtje gaf Claartje het op en mocht ik gewoon op deze 720 blijven rijden. Ik probeerde ergens een overnachting te krijgen maar ik kwam helemaal niets tegen. Ik had nu al 525km gereden en dit binnen door. Veel te veel, maar ook daar kon ik niets aan doen. Uiteindelijk kwam ik uit bij de plaats waar ik de ferry moet nemen in het plaatsje Brekstad. Daar kon ik wel een Motel krijgen. Daar zit ik nu in en ben nu dus vlak bij de veerboot. Dat ga ik morgen doen, overstekken naar Valset om dan uiteindelijk via Orkanger naar Kristiansund te rijden. Ik moet daar nog 200km voor rijden. Zit nu in Motel kamer A waar ook een keuken in zit. Ik ga dus zo zelf spaghetti maken met de rode pesto. Ik heb een kuipje yoghurt ook gekocht als dessert. Voor morgen ochtend heb ik nog wat van die ham en een broodje. Dus ik ben gesteld. We gaan nu kokkerellen. Wordt vervolgd en heb er wat foto’s bij geplaatst

1. Coby Christiaanse:
    14 juli 2014
    Moet een flinke schop geweest zijn Leen