Van Tromso naar Andenes op de Lofoten - Prachtig weer 30 graden

9 juli 2014

Het was inmiddels kwart over zeven en ik moest nog even iets gaan eten en dit verhaaltje intikken. Ben in Tromso naar een soort van Turk’s restaurant  gelopen (denk dat ze die hier hebben). En heb daar een shoarma maaltijd genomen. Het was van alles wat maar het smaakte beste dit raatje toe maaltijd. Het is ook weer eens wat anders. Want de variatie is wel moeilijk te krijgen. Thuis eet je ook wel een gewoon brood met verschillend beleg. Maar dat is nu natuurlijk niet mogelijk. Toen ik terug kwam lopen richting Hotel. Liep ik langs een Coop die nog open was. Even naar binnen en eens kijken of er iets was voor bij de voetbal wedstrijd die vanavond op de TV was. Ik nam Pistas noten met 2 bananen en een heel klein miserie stukje melk chocolade. Voor de smaak pupillen? De wedstrijd tussen Brazilie en Duitsland begon om 22:00 uur maar voordat het tot me door drong. Stond Duitsland al met 5 - 0 voor. Dit was werkelijk ongelofelijk maar waar. Dit Brazilianen werden echt in de pan gehakt. Dat is voetbal, de meeste verrassende dingen kunnen er soms gebeuren. Zo ook deze avond. Om midden nacht toen de eindstand 7 - 1 voor ons buurland was. Licht uit en proberen met dag licht te gaan slapen, dit went niet voor mijn.Morgen wordt het aan de andere kant Tromso uit en naar Gryllefjord de boor naar Andenes.

Woensdag 9 juli 2014 : Schitterend weer goed geslapen / de gordijnen deden hun werk.

Om 07:00 uur was ik wakker zonder wekker. Dan kan ik er net zo goed uitgaan want dat wordt helemaal niets meer. Op het gemakkie gewassen en toen met de gewone kleertjes naar de top verdieping van dit gebouw voor het ontbijt. Wat een positieve verrassing toen ik de lift uit stapte op de vijfde verdieping. Het grootste gedeelte was glas waardoor je een prachtig uitzicht had over Tromso en het fjord waar het aan lag. Met daarbij natuurlijk weer een mooi ochtend zonnetje. Kon deze dag haast niet meer stuk. Het werd nog beter toen de jongedame met het nieuws kwam dat het brood zo uit de oven kwam. Ik rook al zo iets, maar wist niet dat ze in dit hotel zelf hun brood bakte. Om precies 08:00 stond het brood nog na te dampen toen ik getande mes daar ik ging zetten. Ik moest natuurlijk doen met een handdoek om het brood. Anders verbrande deze jongen zijn kal…..uwen. Tja en dan had er eigenlijk nog roomboter moeten zijn, helaas, alleen dat magere smeerseltje was er. Dat was nou jammer, maar goed. Ik heb een warme boterham met een soort van jam genomen en de andere met een gekookt eitje en kaas. Met natuurlijk een lekker bakkie leut en het Zwitser leven gevoel was er helemaal. Dat is toch wel even anders dan de tent ontbijt van gisteren. Moet zeggen, dit komt toch echt meer in mijn richting. Een beetje genieten van het leven. Ik had hier nog wel een paar uur kunnen blijven. Toch moest ik vandaag weer verder. Het zou gaan eiland hoppen d.m.v een paar veerbootje van Tromso naar Andenes op de Lofoten. Het zouden niet al teveel kilometers worden maar je moest wel net een veerpontje hebben als je aan kwam rijden. Half tien ben ik met de tassen naar de motor gelopen waar een Roemeen zijn fiets stond op te laden. Tja, dat ik ook een aardig stukje, van Roemenie en dan naar de Noordkaap. Hij sprak heel goed Engels maar het bleek dat hij in London had gestudeerd. Hij wilde a.s. zondag op de Noordkaap zijn maar moest dan toch nog 820km fietsen. En dat in 5 dagen. Moet je aardig door trappen dacht ik zo. Afijn deze jongen ging om 09:45 weg met de brommer bij dit goede hotel, super tent. De GPS zou me naar Andenes op de Lofoten gaan brengen. Eerst moest ik Tromso nog uit en dat bleek nog een behoorlijke toer. De GPS bracht mij elkaar bij een parkeer garage (dacht ik). Daar moet ik natuurlijk niet zijn. Ik weer weg van die parkeer garage en bij de haven weer opnieuw aangezet voor een volgende ronde. Kwam ik weer bij de parkeer garage uit (dacht ik). Nog een keer terug en ergens anders in Tromso gereden en weer een nieuwe ronde. Het was niet te geloven, weer stond ik voor die parkeer garage. Ik dacht, nu rij ik er maar in en we zien wel. Toen kwam er iets wat natuurlijk nooit had verwacht, dit was de ingang van een onder de grond gebouwde wegen stelsel. Hier lagen de wegen in Tromso onder de stad. Alles was aanwezig, zoals rotondes - verkeers borden met aanduidingen. Nu was dit raadsel ook weer opgelost en gelukkig was niet de GPS van streek. Maar deze jongen was eigenwijs geweest. Ik had gewoon weer na die GPS dame moeten luisteren en doen wat die mevrouw zegt. Zoals ook in het gewone leven, niet tan. Na een klein kwartiertje stond ik weer met zon licht op de weg en ging mijn route over de 862 naar de plaats Brensholmen waar ik het eerste veerbootje moest gaan nemen. Of de duvel er mee speelde, het kreng vaarde voor mijn neus weg. Dat werd dus 1 1/2 uur wachten. Ik ben maar naar een Hotel gereden wat Artic Hotel heette. Om daar een bak koffie te nemen en lekker in het zonnetje heb zitten wachten. Toen de dame van de receptie tegen mij zei, dat het wel belangrijk is als je er wat vroeger bent. Want je gaat naar volgorde van aankomst de boot op en er kunnen maar 20 auto’s op en 10 motoren. Koffie snel naar binnen gegooid en terug naar de boot. Daar stond inmiddels een behoorlijke rij met wat motors vooraan. Dat waren onder andere wat Duitse motor rijders waarmee ik in het hotel in Honningsvag wat had gesproken. En jawel, die waren natuurlijk helemaal in de moed van het gewonnen potje voetbal van gisteren vond. Daar voorin de wachtrij een beetje staan praten waar naar toen etc….. Om 12:00 was de boot daar en reden alle motors als eerste de boot op. it tochtje zou drie kwartier duren. Om 12:20 vaarde we daar weg om dan aan te komen op het eiland Senja. Er was op de boot niks te krijgen alleen koffie en die was voor niks. Alle motor rijders moesten uiteindelijk naar Andenes maar ik was niet van plan om in lange motor rij naar de plaats Gryllefjord te rijden. Ik ging dit op het gemakkie doen en wilde oom wat eten. Het was inmiddels al 13:20 geworden en na het ontbijt nog niks op. Na een kwartier ben ik recht een dorpje Hako ingereden. Daar een broodje met ham en broodje kaas genomen met een flesje Cola light. Daar knapte ik van op. Het was echt bloed heet. Na een half uurtje weer verder om naar de plaats Gryllefjord te rijden. Onderweg nog twee keer gestopt. De eerste maal om over een soort van steiger naar een mooie lokatie in een fjord te wandelen. Hier lagen vele Noren op de rots blokken te zonnen. De volgende stop was bij een uitzicht punt waar je ook naar toe moest lopen. Zie foto. In Gryllefjord moest ik de veerboot hebben naar Andenes gelegen op de Lofoten. Ik was daar om half vier en dat was precies op tijd om net als laatste de boot op te mogen. Om kwart voor vier vaarde de boot weg. Ik moest zelf de motor vast sjoren met banden. Boven bij de accommodatie aangekomen. Waren al de Duitse motor rijders ook aanboord. Die hadden hier dik een uur staan wachten maar hadden en konden niets te eten krijgen. Ook niet aanboord van deze langere oversteek naar Andenes. Gelukkig had ik een 3/4 liter Cola light gekocht en een fles water. Ik had dus een beetje vocht bij me. Om kwart over vijf waren we in Andenes. Ik wilde vandaag niet verder rijden. Mede, omdat is mijn oud collega Leif Loevhaug had afgesproken dat ik op donderdag middag na de middag bij hem aan zou komen. Want daar zou ik twee dagen blijven. Hij woonde sinds hij 2 jaar geleden gepensioneerd was hier op de Lofoten en had hier ook zijn boot. Net nadat ik de boot af was via de Iphone op Internet gekeken waar ik een Hotel kon krijgen voor een beetje redelijke prijs. Ik vond een hotelletje 500 meter van de plaats waar ik nu stond. Ze hadden nog een kamer met natuurlijk een TV. Omdat vanavond Nederland Argentine wordt gespeeld. Het is nu acht uur en ga nu mijn verhaaltje intikken. Nog even een douche nemen want ik ben zeik nat van het zweet. Moet me motor shirt en sokken nog wassen. Al met al, de tijd gaat snel voorbij. Daarna nog even gaan kijken of ik iets te eten kan krijgen. Wordt vervolgd……..

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mary:
    10 juli 2014
    Nou de laatste tompoes is er gisteren ingegaan. Helaas verloren.
    Gezellige dagen bij collega. Zus
  2. Simon:
    10 juli 2014
    De tijd gaat inderdaad snel,je gaat heeĺ goed en je geniet ervan,houd dat vast.
    We hebben niet van de duitsers verloren,prima WK.
  3. Daan en Ray:
    11 juli 2014
    Hi, wat mooi toch allemaal. Klinkt allemaal nog steeds gezellie.

Veel
    Plezier !