Van Tromso naar Digermulen naar mijn oud collega en verder naar Bodo

12 juli 2014 - Vågan, Noorwegen

Donderdag 10 juli 2014: Ontzettend warm op naar mijn oud collega.

Het was 08:05 toen ik wakker werd in nog steeds een zeer warme hotel kamer 320. Hier boven de poolcirkel is als afgestemd op kou. Zo zijn de vloeren in de bad kamer elektrisch verwarmd - de WC bril verwarmd - Toilet rol houder verwarmd - de was tafel verwarmd. Je noemt het op en het is elektrisch verwarmd. Maar als we over koelen praten zoals een Airco. Tja, dat hebben we hier haast nooit. Dus waarom zouden we. Wel nu zou het echt nodig geweest zijn. Maar goed, ik had achteraf niet zo slecht geslapen en na de scheerbeurt en een douche. Naar beneden de ontbijt zaal in. Hier stond weer allerlei lekker voor mij gereed. Ik nam een knacke brod met zalm. Dat is toch gezond, dacht ik. Een bruin boterhammetje met kaas en een toastje met een zach gekookt eitje. Beetje sinas appelsap en vetarme melk en deze jongen was voorlopig gesteld. Om 10:05 reed ik weg van dit Hotel. Waar ik nog even naar de Walvis kijken ben gegaan. Het koste 850,- Kronen en ik sprak met een Engels man en die had het gisteren gedaan. En helemaal niets gezien. Omdat ze maar 20 mijl naar buiten varen. Hij kreeg 700,- Kronen terug maar was een hele dag weg geweest voor niks. Ik ben er daarom maar niet aan begonnen. Ik reed daar om kwart voor elf weg om richting Digermulen te rijden. De plaats waar mijn oud collega woont. Ik had hem al 6 jaar niet meer gezien sinds hij met pensioen was gegaan. Ik had om bij hem te geraken nog 172km te gaan. Het was nog erg warm zelfs op de motor. Maar goed er zijn ergere dingen. Na een dik uurtjes gestopt om te tanken en een flesje cola te drinken. Weer een uurtje gereden door deze indrukwekkende omgeving om weer een koffie stop te hebben bij een camping plaats. Hier nam ik een koffie en een door hun zelf gemaakt koek. Het was inmiddels 12:30 en ik moet nog 62km. Ik heb hem nog even gebeld met de informatie dan ik daar rond 14:00 uur zou zijn. Ik was 5 km van de plaats toen ik nog even ergens ben gaan eten. Koffie met een broodje ham. Na een kwartiertje stapte ik voor het laatste stukje. Om precies 14:10 reed ik het weggetje op waar hij woonde. Direct aan het water maar een onverhard weggetje op bij hem te komen. Het was leuk dat hij de Noorse vlag had uitgehangen achteraf special voor mij. Toen ik aankwam stonden Leif Loevhaug en zijn vrouw Gerd buiten te zwaaien. Na het gebruikelijk handen schudden. Natuurlijk naar binnen en de beroemde ouwe koeien uit de sloot zitten halen over de goede oude tijd. De tijd vloog en om zes uur ben ik met hem nog een rondje gereden in de omgeving om nog was mooie vergezichten te bewonderen. Bij terug komst was het eten klaar. Het was rendier met huis gemaakt saus van paddenstoelen met gekookte aardappels en bloemkool. Smaakte allemaal heel goed. Na zo’n lange periode met patat etc. Het dessert was slagroom met blauwe bessen. Nee, dit etentje was een welkome afwisseling tijdens deze motor toer. Het inmiddels 22:00 uur toen we klaar waren met eten en ik dit verhaaltje nog even ben gaan intikken. Het is nog steeds warm met natuurlijk de zon nog altijd aanwezig. Maar ook deze lokatie bij Leif is echt uniek en zo apart. Maar in de winter is dit natuurlijk wel even anders als het hier makkelijk 30 graden onder nul kan zijn. Het vertelde dat het water bij hem voor de deur wel 1,50 dik kan zijn. De sneeuw staan dan tot aan de regen goot. Hij heeft zelf een sneeuw schuiver. Maar gelukkig was dit nu wel even anders. Morgen gaan we met zijn auto ergens heen en begrijp dat we verse zalm gaan eten. Het onplezierig vooruitzicht. Zaterdag wil ik hier vandaag rijden om naar het meest zuidelijke stukje van de Lofoten te rijden. Wordt vervolgd.

Vrijdag 11 juli 2014: Mooi weer

Ik heb een heerlijke nacht achter de rug. Ik heb bijzonder goed geslapen en werd om 08:00 wakker. Leif en Gerd zaten al in de woonkamer koffie te drinken. Dit soort slaap nachten had ik nog niet gehad. Nadat ik 2 koffie op had naar de badkamer voor de opfris beurt. Hun hebben hier een leuk huis maar……. heel veel werk om alles een beetje bij te houden. Ze hebben een enorm stuk land er om heen en dat het gras moet gemaaid worden. Bomen moet worden omgehakt en klein gemaakt voor de kachel om de winter te kunnen overleven. Dit een geen CV keteltje waar je thermostaat op een graadje hoger of lager kan zetten. Nee, dit zou niet mijn wens zijn om de dagen door te komen. Natuurlijk de natuur en het uitzicht is natuurlijk heel apart. Maar dit is natuurlijk in de winter met -30 graden en veel sneeuw tot aan de dakgoot wel een ander verhaal. Ik moet zeggen ze werkelijk hun uiterste best hebben gedaan om het mij naar de zijn te maken. Vandaag na een groot ontbijt zijn we met de auto 10:10 naar Svolvaer over d E10. Dit is de hoofdstad van Lofoten. Daar zijn we uitgestapt en zijn het lokale dorpsplein waar de kleinere bootjes aanleggen. Daar was ook een bootje uit Harlingen grappig genoeg. Daarna in de auto en we zijn daarna naar de plaats Henningsvaer. Een leuke plaats en de grootste vissers plaats van de Lofoten bekent om de kabeljauw. We zijn daar om 13:30 een leuk restaurant in gegaan. Wat aan de haven was gelegen met een leuk uitzicht. En hebben daar een heel goede maaltijd gebruikt met kabeljauw. Werkelijk een voortreffelijk maaltje, jammer dat er zo weinig kabeljauw op het bord lag. Ik had nog wel zo’n zelfde portie gelust. Zo lekker was dit. Na een uurtje weer in de auto en terug naar Digermulen waar we om 17:00 terug waren. Het was ook vandaag weer schitterend weer en nadat we allemaal een biertje hadden genomen en nog wat hebben gesproken over de goede werk periode. Was 20:00 de avond maaltijd gereed, de maaltijd bestond uit verse Zalm - wortels en gekookte aardappels. Weer een voortreffelijk maaltijd die heerlijk smaakte en toen kwam het dessert Tutifruti met slagroom. Dat was een tijd dat ik dit had gegeten. Goed voor de calorieën? Ach me suiker level was nog steeds laag. Voordat ik het dessert nam was het 6,5. Wat natuurlijk erg goed is. Samen met een fles wijn waren dit toch weer aardig wat calorieën. Maar goed, ik kom hier waarschijnlijk nooit meer bij Leif. Het was 21:30 wanneer we klaar waren met deze goede maaltijd. Nu nog even dit verhaaltje in tikken. Morgen dan ga ik weer verder en vertrek dan richting de zuidelijke kant van de Lofoten. Daar neem ik de ferry die 4 uur duurt naar Bodo. Ik ga een bezoekje brengen aan Ballstad en Nesland. En dan de ferry van Moskenes naar Bodo.

Zaterdag 12 juli 2014: Prachtig weer - Op de motor de Lofoten uit

Weer een heerlijke nacht gehad maar ik was vandaag wat eerder wakker. Om 07:00 netje mijn pilletjes ingenomen wat eigenlijk al een klein ontbijt is. Ben toen maar alvast begonnen met alles een beetje in te pakken. Om half acht kwam Gerd de vrouw des huizes de trap af. Die begon gelijk met koffie te zetten wat wel een beetje in mijn straatje was. Om 08:30 zaten we aan de ontbijt tafel met nu nog het schitterende uitzicht over de Trolle fjord. Dit fjord is echt wereld beroemd. Er was weer verse gerookte zalm als ontbijt met tomaatje. Ik heb het maar bij 2 bruine boterhammen gehouden. Om 09:15 na was zoenen en handen schudden liet Digermuler achter me en vertrok op de Lofoten naar Moskenes. Waar ik de veerboot moest nemen naar het vasteland en de plaats Bodo. Ik wilde gaan proberen om bij de Straal strammen te komen. En daar ergens een overnachting te vinden. Het is nu 11:30 en zit in de plaats Alstad bij het VVV. Wordt vervolgd