Donderdag 17 juni 2021: Veel hemelwater vandaag

17 juni 2021 - Santiago de Compostella, Spanje

Donderdag 17 juni 2021:  Veel hemelwater

Ik had niet al te best geslapen door kramp in mijn linker been. Ik heb ook ontzettend liggen zweten ondanks dat de Airco op vriezen stond. Omdat we toch niet voor acht uur konden ontbijt. Waren we toch om tien voor acht beneden in de ontbijt zaal wat gisteren avond als restaurant gebruikt werd. Maar een kink in de kabel. Ik was vergeten omdat het ontbijt op voorhand te bestellen dus konden we niet andere dan van de kaart ons ontbijt bestellen. Uiteindelijk is het eigenlijk het zelfde alleen moet je nu alles apart bestellen en betalen. Dus wij gingen voor crosantje met ham en kaas voor mij en John nam met jam. Een koffie Amerikaan en een Cappuccino. Toen de crosantjes werden gebracht schrok ik van de groten. Die kon ik echt niet op dus tijdens het afrekenen gevraagd om een plastic zakje om de niet gebruikte  in te doen. Ik kreeg een soort van Tubeware doosje. Toen naar boven om alles in the pakken en via de lift naar de garage waar de motor stond. Om tien over half negen reden we de garage uit waar John buiten nog een half litertje motor olie in zijn olieboot heeft staan gooien. Toen op pad en over de schitterend weg LE122. Dit is de weg die ook door alle Camino pelgrims wordt gelopen richting Santiago. De weg was werkelijk ongeloofelijk mooi en zeker vandaag omdat er laag hangende wolken hingen wat het plaatje helemaal kompleet maakte. Het enige probleem was de vele regen die we om 10:00 vanuit de hemel op ons kregen. Mede door de regen, zijn we bij een leuk barretje gestopt waar heel veel wandelaars waren. John raakte met een wat oudere Franse dame aan de praat. Echt waar een Franse mevrouw die Engels sprak. Toen kwam er een Amerikaanse binnen en visa versa. Meer en meer wandelaars kwamen binnen en het werd een gezellige praat sessie. Zo van ‘Waar kom jij vandaan”. Na twee koffie gingen wij weer verder met de mooie routen maar wel in de regen. Nee we werden vandaag niet gespaard door hemelwater. Maar goed, als je eenmaal door ben en de kleding het water niet doorlaat dus je krijgt het niet koud. Is het eigenlijk niet zo erg. Je raakt er aan gewent zeg maar. De omgeving is hier mooi en op motor rijdend verveel je je eigen niet. Zelfs de regen kan deze indrukken niet verstoren. Het was inmiddels 14:00 toen we op weg waren naar het rode gebergte Las Medulas. In een dorpje gestopt ergens onderweg gestopt en een barretje ingegaan voor de middag hap. Dat werd voor mij een Hamburger Braziliana en voor John een soort van Half brood met gesmolten kaas-tomaten-uien en kip. Al met al moesten onze schoenveters een beetje los om alles binnen te krijgen. Wat een partij eten was dat zeg. Ook hier was het weer waar naar geld. Na een kleine drie kwartier liepen met een echt vol gevoel deze tent uit. Wat zaten wij vol. Verder naar het Las Medulas waar we om 15:00 aankwamen. Je moest vanaf de motor parkeer plaats ongeveer 2km lopen om leuke plaatjes te kunnen maken. En ik vind dit met een lederen motorpak en dan ook nog steil naar boven niet echt een pretje. We hadden de mazzel dat het toen al een poosje droog was maar toch. Wij samen naar boven waar ik John als een soort Sherpa gebruikte om mijn motorjas en fleece te dragen. Ik moet vele malen stoppen om deze steile beklimming te kunnen volbrengen. Maar een maal boven aangekomen was de beloning deze wandeling zeker waard. Na drie kwartier liepen we naar beneden wat iets makkelijker is te doen. Beneden bij de motor aangekomen was er een restaurantje. Eerst maar even iets fris en even bijkomen van deze vermoeiende wandeling. Om 16:30 reden we hier weg en hadden we besloten mede door de regen. Om de snelste weg naar Santiago de Compostela te rijden het was nog net iets meer dan 200km. Naar 100km gestopt om te tanken en koffie. Daar hebben we een Hotel zitten uitzoeken in het centrum van Santiago. Het werd Hotel Capitol Boutique. Nu wel gelijk een ontbijt erbij genomen. Om 19:00 stonden we voor de deur bij dit moderne en mooie hotel. De dame bij de receptie deed eerst de deur van de ondergrondse garage open en wij plaatste 2 motors op één parkeer plaats. Nu de binnen tassen er uit. Helaas ging toen de automatische verlichting uit en stonden we daar in de dikke donker. Dus de telefoon uit de zakken gehaald en met behulp van deze verlichting de tassen uit de koffers gekregen. We liepen nog twee meter toen de garage verlichting weer aan ging? Afijn met de lift naar de receptie waar de vriendelijke jongedame op ons zat te wachten. Natuurlijk ID kaarten afgeven en een kleine uitleg en toen naar onze mooie kamer 303. Mooie kamer en lekker ruim. Alles uit de tassen en ik ben even mijn onder goed gaan wassen met de mee gebrachte waspoeder. In de week gezet. Toen gaan douchen en na de douche beurt alles uitgespoeld en opgehangen in de badkamer. Nadat we ons hadden omgekleed met lange broeken zijn we naar de oude binnenstad van Santiago gelopen. Diir de lange straat licht stijgend naar de beroemde Kathedraal waar ook de Camini lopers naar toe gaan. Er is elke dag een ochtend en avond mis. De kathedraal is een enorm gebouw die je niet kan vast leggen in één foto. Natuurlijk te laat voor alles dus zijn we op de terug weg naar een Pizza tent gegaan voor de avond maaltijd. John nam een pizza ik een gezonde salade. Want de middag maaltijd zat nog in de weg. Dit samen met een rood wijntje smaakte alles weer opperbest. Een bakkie dubbele espresso en we waren gesetteld voor deze dag. Nu snel naar ons hotel om de tweede helft van het Nederland elftal tegen Oostenrijk te zien. Dat werd 2-0 voor ons. Het was elf uur toen ik dit ben gaan intikken en we nog niet hadden besloten wat we morgen zouden gaan doen. Een rustdag nemen of verder rijden. We zouden deze beslissing morgen laten afhangen van het weer. Maar het zag er niet erg goed uit. Wordt vervolgd

1. Miranda Heeck den Boer:
    17 juni 2021
    We zijn er weer bij en dat is prima.... Viva Hollandia 🤣
    Jammer van die regen, maar wel weer hele mooie dingen gezien. 🌈😘
  2. PWM Snepvangers:
    17 juni 2021
    Weer mooi verhaal Leen je zou bij de krant aan het werk kunnen je verteld het altijd zo smakelijk slaap lekker gr. Peter & Ans
  3. Frans van der have:
    18 juni 2021
    Inderdaad jammer van de regen, maar de foto's zien er weer mooi uit fijn dat jullie steeds goede hotels treffen en het ontbijt ook vaak goed is maar met het eten hebben jullie toch weinig moeite.
    Ook leuk dat jullie soms een stukje Camino lopen krijg je gelijk respect voor de echte lopers.
    Wij vonden Santiago een mooie stad en wij verbleven in Gran Hotel Los Abetos hierlangs liep ook de weg die de lopers namen richting Cathedraal was een mooi gezicht om die mensen te zien.
    Misschien wel lekker om een rustdag te nemen en heerlijk te genieten.
  4. Wil:
    18 juni 2021
    Ja hier is het 30 graden maar nu regent het ook hier mooie reis geniet ervan en rustig aan tijd zat
  5. Coby Christiaanse:
    18 juni 2021
    Ziet er weer prima uit allemaal. Mijn nicht en haar man zijn afgelopen zaterdag lopend vanuit Frankrijk (ruim 1500 km) aangekomen en hadden ook heel veel regen onderweg. Zijn ze zondag nog even 35km naar het einde van de wereld gelopen.😩 Stay safe jongens en geniet