De rustdag in Santiago de Compostella 18-06-2021: Slecht weer.

18 juni 2021 - Santiago de Compostela, Spanje

Vrijdag 18 juni 2021: Regenachtig weer - geen motor rijden

We hadden eigenlijk gisteren avond al besloten om vandaag niet op de motor te stappen vanwege het te verwachten slechte weer. Toen we naar bed gingen regende en waaide het enorm. Dus de wekker op 08:30 gezet om maar wat langer nachtrust te krijgen. En inderdaad de Iphone wekker was de spelbreker en verstoorde ons rust. Om tien voor negen liepen de good verzorgde ontbijt zaal binnen van dit mooie en moderne Hotel. Het was de eerste keer dat we ook plastic handschoenen moesten aandoen. Corona is hier nog wel aanwezig. Na een bordje te hebben gevuld met allerlei lekkers en heerlijk geschild en gesneden fruit en dit te hebben genuttigd liepen we hier om half tien weg naar de receptie. Want we bleven een nacht extra en moesten door een slecht werkende Airo (alleen warm lucht) van kamer veranderen. Het werd kamer 202. Dus het was wel even wat geloop maar de moeite zeker waard. De andere kamer was net een soort van tomaten kas, echt bloed heet. Toen dit was afgehandeld een de andere kleertjes aan en op pad om Santiago de Compostela te gaan bekijken. We wilde de kerk dienst meemaken die eigenlijk voor de Camino lopers bedoeld is. Maar wie kon weten dat wij dit niet waren. We stond om 11:00 aan de buitenkant van de ingang van de Kathedraal en we waren niet de enige. Achter aan de rij aansluitend waren we toch om 11:10 binnen in deze enorme grote maar ook indrukwekkende kerk. De kerk was net (voor ons) gerestaureerd. We zaten op de 5de rij maar er mochten maar 3 mensen op een kerk bankje. De dienste zou pas om 12:00 beginnen. Dus een lange zit voor ongeduldige mensen zoals wij. Om 12:00 begon wat ik noem de kerk poppenkast. Natuurlijk alles in het Spaans behalve de aankondiging dat er niet gefotografeerd en gefilmd nog worden, dat was in het Engels. Er was ook een zanger en we moesten regelmatig op gaan staan en weer gaan zitten. Als het niet zo lang had geduurd zou het misschien acceptabel zijn geweest maar één uur naar preek A en dan naar preek B en dan vervolgens preek C. Voor ons gevoel hadden we sprekers gehoord tot aan de letter Z. Je kon na afloop kon een ouweltje krijgen maar dan moest je wel in de rij gaan staan. Wij hadden meer trek in iets te eten en een bak koffie. We zijn naar een schitterende zaak gelopen die ook niet de goedkoopste was en had de naam Casino. Een bijzonder mooi interieur van vroegere tijden. Ik moest een beetje aan de koolhydraten denken en nam een Spaanse omelet en uiteindelijk John ook. Mooie zaak maar eten bereiden hadden ze geen verstand van want ik bak zo’n ding een stuk smakelijker dan deze voor 10,- Euro (Schandalig). Maar gedane zaken doen geen keer dus met een vriendelijk gezicht betaald en we zouden nu richting Vismarkt gaan lopen. We zijn eerst naar het afstempel bureau voor de Camino lopers gegaan en het was daar een drukte van jawel. Wat lopen veel mensen die enorme afstand om een stukje papier te krijgen waar in geschrift stond wat je had volbracht. Ik heb echt respect voor deze mensen maar zijn wandelaars bij die nog amper kunnen lopen. Respect - rescuer en niets minder dan dat. Daarna na de Vismarkt waar ook vele restaurantje waren die echt goed bezet zijn door de Camino lopers. Daarna naar een Super Mecado voor een paar flessen water voor op de kamer. Om 16:00 waren we terug bij ons nieuwe kamer 202 waar we in de relax stand gingen. Dit betekent lange broek en shirtje uit en op  bed om te gaan relaxen. Voor morgen hadden we besloten om naar het meest westelijke puntje van Europa te rijden Sinisterra. Vandaar via Coruna naar Hanny en Alberto in Asturias. Dit is ongeveer 640km wat we natuurlijk nooit in één kunnen rijden in één dag. Dus dat gaan we verdelen in twee dagen. Maar goed om zes uur liepen we buiten en zijn naar Park Alameda en ons gelijk een beetje georiënteerd waar we straks konden gaan eten. Na de park wandeling waar je een mooi overzicht van de stad Santiago had. Om zeven uur zijn we nog eerst even wat gaan drinken op een terrasje waar heel veel jong grut zat. Daar paste we goed tussen? Daarna na een soort van Tapas tent die we hadden gezien op de heen wandeling. Dit was Salon Principal. In een soort van glazen etalage stonden allemaal kleine hapje die hier Pinchos worden genoemd. Je wijst het aan en dat krijg je op je bordje. Ik nam dit samen met een rood wijntje en het dit smaakte echt bijzonder lekker. Zeker omdat wij allebei nog een beetje vol gevoel hadden van de middag hap. Hier kon je zelf aangeven of je nog meer wilde. Nadat John nog een stuk Cheese cake had genomen. Was de rekening totaal 20,80 Euro. Niet echt duur  voor dat lekkers wat we hadden gegeten. Om kwart voor negen waren we terug in ons Hotel en werd de TV op voetbal gezet. Vanavond zou het Engeland - Schotland worden. Ik hiervoor mijn huiswerk gedaan. Morgen zouden we via Fisterra naar Coruna. Waar we gaan eindigen is nu nog niet bekent. Allemaal een beetje afhankelijk van de weersomstandigheden. Het zou iets beter gaan worden dan vandaag. Wordt vervolgd.

1. Nico en Marijke:
    18 juni 2021
    Jammer vh weer. Maar wel een bijzondere stad! En zelfs een kerkdienst bijgewoond!
  2. Leen en John Kerkmans:
    18 juni 2021
    Tja, zo kom je nog eens ergens?
  3. PWM Snepvangers:
    18 juni 2021
    Verstandig Leen om een rustdag in te voeren je ben geen 20 meer en het is vakantie toch geen vlucht naar egypte dus rustig aan verder.rijden
  4. Miranda Heeck den Boer:
    18 juni 2021
    Heerlijk zo'n dagje rondslenteren. Mooi daar. En je mocht toch geen foto's maken?! Haha😅
  5. Leen en John Kerkmans:
    19 juni 2021
    Mogge Jolanda, Laat Frans maar lekker werken. Die buffelaars moeten er ook zijn. We staN bij de vuurtoren van Finisterra het meest westelijke gedeelte van Europa. We gaan nu feitelijk aan de terugreis beginnen. Totvolgse
  6. Frans van der have:
    19 juni 2021
    Hier Jolanda weer , Frans is werken zijn favoriete dienst en dat op zijn verjaardag , vandaag is hij alweer 63 !!.....Jammer van het weer , met een zonnetjes is alles zoveel mooier , maar het is niet anders , wel leuk dat jullie die kerkdienst hebben bijgewoond ook al duurde het jullie te lang , toch mooi gedaan .
    kijk weer uit naar de volgende trip , tot nu toe hebben jullie al heel veel mooie dingen gezien .
    Ja , die Pinchos zijn heerlijk , ik kan nooit kiezen en dan heb je er al gauw teveel op , maar lekker genieten hoor .....Groetjes Jolanda en natuurlijk ook van Frans