Spanje op de motor 2019

17 juli 2019 - Clermont-Ferrand, Frankrijk

Motor / Spanje vakantie 2019

Dit had er om gespannen of ik mee kon?

Het probleem was eigenlijk mijn rijbewijs wat op 1 juli 2019 was verlopen. We hadden in maart de brief van het CBR ontvangen met daarin de waarschuwing dat deze datum dicht bij kwam en de aanvraag lang duurde. Maar wij hadden op mijn rijbewijs gekeken met aan de voorkant de datum 1-7-2023. Dus wij hadden het idee dat dat CBR abuis was en we nog alle tijd van de wereld hadden.

Wat schetste onze verbazing dat er op 25 juni 2019 weer een brief van het CBR kwam met de opmerking dat wij nog geen actie hadden ondernomen met de aanvraag voor een nieuw rijbewijs.

Dit was vreemd en ik heb er toen maar een telefoontje aan gewaagd en daar vertelde Mevr. Visser mij dat de juiste datum’s aan de achterzijde van het rijbewijs vermeld stonden. En inderdaad, daar zou ik alleen nog op de bromfiets naar Spanje kunnen gaan. Want alle andere rijbewijzen verliepen op 1 juli 2019.

Dus we hadden een serieus probleem. Omdat die Mevr. Visser mij ook vertelde dat dit +/- 19 weken kon gaan duren.

Ik ben dus gelijk ook de computer gaan zitten en via mijn CBR de gezondheid verklaring in zitten vullen, prijs 37,50 Euro.

De volgende dag gelijk weer het CBR gebeld of het mogelijk was om mijn digitaal ingevulde aanvraag misschien wat prioriteit te geven. Dat zou gedaan worden werd me verteld.

Ook hier was mijn telefoontje niet voor niks geweest wat dezelfde middag stonden de beide documenten in mijn CBR.

Dit netjes uitgeprint en Wil aan de slag om een onafhankelijke keuring arts en een oog arts te vinden. Na vele telefoontjes van het vrouwtje werd het Sant Fransiscus ziekenhuis in Rotterdam benaderd die op dinsdag 2 juli nog een plaatsje had. Op maandag 1 juli kon ik terecht bij de dokter Kolkman in Goudswaard. Dus dat was snel geregeld.

Op maandag met mijn heerlijke verse plasje in special flesje naar Goudswaard waar de jonge dokter Kolkman ook dit onderzoek direct digitaal naar het CBR stuurde. Voor hem was ik in orde en had hij even snel 45,00 Euro verdiend.

In de middag kon ik zijn dokters verslag ook weer op mijn CBR vinden. Nu morgen naar het Franciscus Gasthuis voor de oogjes.

Wij waren daar om 14:00 omdat al mijn gegevens nog even gecontroleerd en ge-update moesten worden. Op de 4de etage ons gemeld en gelijk 65,- Euro neer leggen en ik werd eigenlijk direct binnen geroepen voor het ondergaan van verschillende oog testen. Om 15:00 was ik bij de oog arts Mevr. v.d. Heuvel die gelukkig ook bevestigde dat er voor haar geen enkele twijfel was om mij voor 5 jaar goed te keuren. Alleen, zij kon mijn uiteindelijk positieve rapport niet digitaal opsturen omdat dit ziekenhuis dit niet toe staat. Dus wij kregen bij de receptie alles mee en moesten dit zelf per aangetekende post opsturen naar Rijswijk. Natuurlijk hebben we dit gedaan.

Ik heb regelmatig op mijn CBR gekeken maar zag dit opgestuurde oogart rapport maar niet op mijn CBR staan. Ik heb er toen weer een telefoontje aan gewaagd waar Mevr. Kefi mij even in de wacht hield maar na een kleine tien minuten informeerde. Dat het oogartsen rapport wel was ontvangen maar niet gekoppeld was aan al de andere bestanden, maar ze beloofde mij dat ze dat direct ging doen. En inderdaad de volgende dag stond alles op mijn CBR.

Dus gelukkig zat er beweging in de zaak.

Wat schetste mijn verbazing, toen ik op vrijdag 12 juli 2019 een mailtje van het CBR kreeg. Dat er een bericht stond in mijn CBR.

De verbazing was groot en haast ongelofelijk gezien de verhalen op Internet met 4 tot 9 maanden voordat je een rijbewijs kon aanvragen. Was deze jongen (oude 71 jarige) blijkbaar een goudhaantje. Want in de papieren ontvangen op mijn CBR. Stond vermeld dat ik naar het gemeente huis kon gaan om mijn Rijbewijs eventueel versneld aan te vragen, natuurlijk weer 73,85 Euro neer tikken. Maar op maandag 15 juli 2019 kon ik mijn nieuwe zuur verdiende Rijbewijs gaan ophalen bij het Gemeentehuis Oud-Beijerland. Dus ik kon mee met de 15 daagse motor / vakantie naar Spanje waar John dit jaar een schitterend 5 sterren appartement had in gehuurd in dezelfde plaats als verleden jaar geweten Sant Antoni - De Calonge. Dit was een 6 persoons appartement met de wel bekende toeters en bellen. De kok, die was niet aanwezig maar dat zou John wel gaan worden en natuurlijk een paar avond uit eten. Het is nu zondag 14 juni als ik al een beetje ben begonnen met wat spulletjes te pakken.

Wij zouden in vier dagen via binnenwegen naar Spanje toe rijden. Op zaterdag 20 juli Duncan met de motor ophalen bij het vliegveld van Girona om daarna naar “Appartamentos Puigsapera” te rijden in San Antoni. Wat een kleine 50km van het vliegveld ligt.

Motor heeft een beurtje gehad en voorzien van verse Castrol motor olie en remolie en lucht filters vervangen en kleppen zijn ook weer gesteld. Dus de brommer was gereed.

Op vrijdag 12 juli vertelde John mij wel, dat hij rond zeven uur in de morgen 17 juli. Voorbij Charlois wilde zijn om verkeerd drukte te voorkomen? Tja, dat is een min puntje natuurlijk als je als ge-pensioneerde gewend bent om wakker te worden wanneer de luikjes het dag licht aanschouwen en dan op schildpad snelheid naar beneden de krant door de bladeren met daarnaast een kopje Espresso met 2 knäckebröd boterhammen. Maar goed, ik wil niet dwars liggen dus het moet maar gebeuren. Dat wordt dus woensdag 17 juli 2019 de wekker op 04:00 zetten omdat we hebben afgesproken elkaar te ontmoeten bij het benzine station van Shell gelegen bij de Haringvliet op de rijksweg A29 om jawel 05:00 (wat een tijd).

De kilometerstand van de motor staat nu 26.512km.

Woensdag 17 juli 2019: Op naar Clermonf Ferrand.

De wekker stond voor deze eerste (vakantie) dag op 04:00.

Wat een tijdstip, had niet gedacht dat ik dat in dit ge-pensioneerde leventje dit uit vrije keus nog eens zou doen. Ongeloofelijk…….

Het was zo en dit alles om dan rond 07:00 voorbij Charlois te zijn voor de verkeerd drukte te ontlopen. Eerst maar even onder de douche en de tandjes weer spier wit geborsteld. De trap af voor een dubbele espresso. Want ik was er wel maar niet helemaal aanwezig met de hersens. De 2 knäckebrödje naar binnen gewerkt.

Toen naar de garage waar ik nu voor de keuze stond. Mijn doorwaai / zomerpak of mijn all round pak. Maar dat is wel beetje warm. Ik koos voor mijn allround Rukka motorpak en daar was ik tien minuten later erg blij om. Net na half vijf reed ik weg op het Schepenpad 3 waar ik Wil nog even flink heb gezoend. De km.stand 1 en 2 stonden allebei op o en de brandstof tank was afgetankt. Konden we zeker 300km tegen aan. John zo bij het Shell station in Numansdorp op mij wachten. Toen ik net even buiten het dorp was kwam in een dikke mist terecht en het ook maar 5 graden. Als we dit de hele weg zouden houden hadden we een probleem. Het werd niet veel beter toen ik naar het benzine station reed waar John zou staan. Ik was duidelijk te vroeg en tien minuten later kwam John en die kwam gelijk met de vermelding dat het koud en mistig was. Om 5:02 reden we weg met als target vandaag Clermont Ferrand. We hadden 895km voor de boeg en hier zat ook een groot gedeelte binnen door bij. Gelukkig werd het rond Antwerpen beter, de mist bedoel ik want het was nog steeds niet erg warm. Om 05:45 reden we door de tunnel bij Antwerpen en werd Brussel de volgende plaats. Hier waren we 20 minuten later. Om rond 06:45 stonden we te tanken net voorbij Charlois  waar 1,38 liter betaalde. Kijk dan kan je nog eens gas geven als de benzine zo weg kost. Om 08:07 reden we Frankrijk binnen over een hoofdweg maar geen snelweg. Deze weg was goed te rijden alleen reden hier ook veel vrachtwagens. Wat de snelheid natuurlijk wel uit onze brommers haalt. Het passeren gaat natuurlijk wel wat eenvoudiger. De weg naar Reims de N5 was een soort van snelweg en net na Reims hielden we een stop om ook op temperatuur te komen. We hadden het allebei behoorlijk koud want het was nog steeds niet warmer dan tien graden en hier hing ook wat mist. Na deze koffie stop liep de temperatuur gelukkig snel op. Misschien wel een beetje te snel. Want rond de middag stopten we tussen Troye en Avallon. Daar hebben we bij een gezellig buiten zitje onze broodje met omelet en bacon zitten op peuzelen. Onder gezelschap van een grote kudde koeien. Het was toen warm genoeg om mijn cooldown vest in het riviertje onder te dompelen en dit lekker koel onder mijn motorjas te gaan dragen. Na een half uurtje stapten we weer op en vervolgden de D944 en naar Avellon de D10. Het was toen al bloedheet rond de 28 graden. We spraken af om elk 1 1/4 uur te stoppen om ergens dan wat te drinken. En zo geschiede het ook. Met een natte rug stopte we dan bij een cafeetje om iets fris te nemen. Ik ging voor de welbekende Perrier en John voor koffie (hoe durf dat in Frankrijk). Er kwamen ook nog een stel Vlamingen op het terras zitten. Na een 20 minuten ging we verder en lieten we Glux en Glenne achter ons. We moesten toen nog 122 km afleggen om in Clemond Ferrand te komen. Na een uurtje gestopt in Moulin voor een Colaatje light. Hier heb ik ook net voor we hier vertrokken mijn kooldown vest in het koude water gegooid achter de bar van dit cafe. Ik had het nu 10 graden kouder door dit hulp middel. We moesten toen nog 82km naar Clemond Ferrand. Om16:30 stonden we op de motor parkeer plaats van het hotel. John was natuurlijk weer als eerste klaar en ging alvast naar binnen om zicht te melden bij de receptie. We kregen kamer 103 en toen we de deur van deze kamer binnen kwamen kwam de heerlijk koele temperatuur van de airco ons al tegemoet. Na de opfris beurt zijn we naar buiten gelopen om ergens iets te gaan eten. Het was toen 17:45 maar honger hadden we. Het werd een simpele maaltijd een goede hamburger en een ijsje als dessert. Om 19:30 waren we weer terug bij ons hotel waar ik dit verhaaltje buiten op het terras ben gaan intikken. Morgen rijden we naar Carcassone wat een bijzondere en bezienswaardige stad is. We gaan straks lekker vroeg naar bed om de uurtjes van vanmorgen te proberen in te halen. Ik heb het grote 2 persoonsbed vlak bij het toilet.

Wordt vervolgd

1. Miranda Heeck den Boer:
    15 juli 2019
    Oh wat leuk Leen,
    heel veel plezier voor jullie twee!
    Geniet ervan!

Liefs,