Tussendoor vakantie Portugal april 2024 - Laatste gedeelte

15 april 2024 - Nieuw-Beijerland, Nederland

Zaterdag 13 april 2024: warm eer 25 graden - shopping day

Wat een heerlijk zonnetje stond ook vandaag weer op ons te wachten. Na een heerlijk ontbijtje zittend aan het raam uitkijkend op een schitterende aangelegde tuin met de havenmond van Portimao als uitzicht konden het eigenlijk niet meer kapot gaan. Wil had vandaag in het hoofd om de Shopping Mall Aqua Portimao te gaan bezoeken. Om tien voor tien liepen we hier binnen. Ik kan wel zeggen dat we alle winkels op de 1e - 2e en 3e etage hebben bezocht. En ik waarschijnlijk alle toiletten wat dat krijg je als je wat ouder wordt. Maar zo krijg ik ook een idea hoe netje de toiletten er hier uit zagen. Kan niet anders zeggen als keurig. Helaas voor Wil kon ze in geen enkele winkel slagen, gelukkig voor mij? We zijn ook nog zo af en toen gestopt voor een pitstop. Om een bakkie te doen of een glaasje fris te nuttigen.  Om 13:15 was dit verleden tijd en zijn we met de auto naar Plaia do Rocha gereden. De boulevard van Portimao waar het gezellig druk was. Natuurlijk weer betalen voor parkeren bij deze boulevard. Toen we richting van de havenmond liepen aan een paar Nederlanders gevraagd of zij een fotootje van ons beiden wilden maken. Nog even met hun staan praten en die wilden ons te vertellen dat het tot een week geleden hier nog hopeloos weer was geweest. Dus waren wij op het juiste moment hier aangekomen. Het was nu echt goed weer waar de digitale display op het strand 28 graden aangaf.

Omdat dit Nederlandse stel aangaf dat de op de houten strandpier de meeste gezellige eet gelegenheden had. Zijn we hier maar even naartoe gelopen. Op het strand waren heel veel beach volleybal velden aangelegd, zo’n 26 stuks.

Waar heel veel mensen bezig waren. Wij zagen hier maar vanaf?

Op een gegeven moment een zaakje binnen gelopen “Senhora Da Rocha Portimao”.

We bestelde daar gegrilde Sardientje met 2 glazen fris. Na een kwartiertje kwamen deze visjes voor onze neus. Ik vond het echt geweldig lekker. Het ontleden van deze 6 visjes is wel een sport want ze hebben natuurlijk hele kleine graadjes. Maar we hadden tijd zat dus gingen we gestaag verder met het verwijderen van de graadjes. Na nog een bakkie thee en koffie liepen we hier om 14:00 weg richting van onze auto. Na de parkeer prijs te hebben voldaan in de automaat reden we terug naar ons hotel. We hadden ons voor genomen om lekker bij het zwembad van het hotel te gaan liggen. Dat hebben we ook gedaan en het zwembad was helemaal voor ons. Verder helemaal niemand. Om 18:00 waren we na deze bader partij in onze kamer. Een heerlijk douche en na het ontdoen van de smeerseltjes roken wij weer naar bloemetjes. De kleertjes aan en om zeven uur reden we weg om op zoek te gaan naar een Pizza restaurantje. In het plaatsje Ferragudo de auto geparkeerd bij het haventje en terug gelopen naar het dorpspleintje.

Daar zijn we gelijk gaan zitten bij het voor ons wel bekende eet tentje Portarade. Na de kaart even bekijken te hebben werd het voor Wil een Calzone en voor mij een pittige Diavola. Wat smaakte dat heerlijk mede omdat wij al een hele tijd geen pizza’s op hadden. Dan smaakt dat altijd weer net even anders. Toen we dit naar binnen hadden bestelde was als dessert een heerlijk stuk taart. Voor Wil een punt Chocolade taart en voor papa een stuk Cheesecake met daarbij een kannetje thee voor Wil en een Cappuccino voor mij. Ik nam ook nog een tweede Cappuccino omdat de koffie lekker smaakte. Nadat we dit alles hadden afgerekend reden om 21:30 weg van de parkeer plaats. Om 21:45 waren terug in onze kamer. Heerlijk de ontspannende pyjama aangedaan en nog wat fris genomen uit onze ijskast en ben ik dit gaan intikken. Morgen wordt onze laatste volledig dag hier en dan weer terug naar klompen land

Zondag 14 april 2024: Mooi warm zomer weer 25 graden

Ook vandaag was de zon weer volop aanwezig dus stond ons weer een mooie warme dag te wachten. Aan het ontbijt even zitten denken wat we vandaag zouden gaan doen. Je kon bij ons vanuit het direct naar beneden wandelen naar het strand. Dat was een kleine 400 meter en het hek moest en kon je openen met een code die we hadden gehad. Op het strand was ook een strand tent. De 2 dames uit Haarlem vertelde ons, dat er vandaag muziek op dit strand bij die tent zou zijn. We hebben uiteindelijk toch maar voor wat andere bezigheden. We moesten nog wat benzine erbij doen voor morgen en zijn toen gelijk maar Lidl gereden om iets te eten te halen voor het vroege vertrek morgen ochtend. Vandaag was er in het dorp Ferragudo een rommelmarkt van 2de hands spulletjes. Wij zeiden nog tegen elkaar. Hier had Arie het wel naar zijn zin gehad. Helaas was er niet veel voor ons bij. Halverwege lekker buiten op een terrasje een bakje koffie en wat fris voor Wil. Het was echt druk op die rommel markt waar ook wel wat Nederlandse verkopers stonden. Aan het einde van deze markt aan de andere kant terug gelopen zouden we niks konden missen. Nadat dit gebeuren terug gelopen naar de auto en direct naar het strand gereden. De auto vlak bij het strand gezet en in de grote zandbak gaan zitten en liggen. Er stond behoorlijk wat wind en dan wordt je toch aardig gezandstraald. Bij het openen van de mond kreeg je ook zand in mond en was het geen prettig gevoel bij het schuiven van de tanden over elkaar. Toch zijn we hier tot vier gebleven. Op deze lokatie aan het strand was je ook vlak bij ons favoriete koffie zaakje. Dus zijn we daar maar even naar toe gelopen. Hier stond ook een zanger met een gitarist wat muziek te maken. Wat bij heel veel mensen erg in de smaak viel.

Na nog een bakje dubbele espresso te hebben genomen zijn we daarna weg gegaan terug naar onze auto die op de parkeer plaats stond op het strand. Daar was het het natuurlijk snoei heet in de auto. Deuren open om de hitte er even uit te laten. Toen de airco vol aan. Om 17:00 waren we terug van het zandstralen met weer wat rodere tint. Het blijft altijd oppassen als wind en zon er samen zijn, gevaarlijk. Toen we onze kamer binnen kwamen en de schoenen en onderbroeken uit deden. Bleek dat we het halve strand nu op ons balkonnetje hadden liggen. Mijn teel balletjes waren zand balletje. Toen we gingen douchen bleek ook dat we aardig wat zand mee hadden genomen.

De badkuip leek wel een zandbak, jammer dat we geen vormpjes hadden?

Wij zitten niet vaak aan of op een strand omdat Wil dat niet zo prettig vind. Ik kan wel begrijpen waarom. Het zand komt echt overal vandaan en zit overal in. Dit zou toch vandaag de laatste keer zijn. Na de goede sop beurten hebben we nog even op het balkon buiten gezetten en even liggen relaxen op bed. Wil alvast een beetje aan het inpakken en ik op bed wat geslapen.

Om 18:30 zijn met alvast een klein koffertje naar de auto gelopen om te gaan eten in Ferragudo. We gingen weer bij het zelfde restaurant waar ze ons al bij de voornaam noemde omdat we hier voor de vierde keer kwamen. De obers brachten ons bij een leuk tafeltje. De menu kaart zitten bestuderen maar Wil koos voor biefstuk van de haas. Ik ging voor de reepjes strogaunoff met rijst en heerlijk patat met slap. Als voor gerecht nam ik koude capaccio soep.

Dei soep was echt heel lekker mede omdat er van allerlei groente in verwerkt zat. Zeer smakelijk. Niet veel later werd onze smakelijke hoofd gerecht opgediend. Het moet gezegd, een een zeer goed zaakje met fantastisch bereid eten. Ik heb nog even met een oer staan praten en die vertelde dat deze zaak al 56 bestaat. Ik kan best begrijpen dat deze zaak zo lang bestaat omdat de kwaliteit echt goed is.

Om half negen liepen we hier weg nadat ik netjes had afgerekend. We wilde nog naar een Relatie / ijs zaak maar die was helaas gesloten.

Om negen uur waren we terug in de kamer en begon verder met inpakken.

We hadden bij de receptie vanmiddag de nog openstaande rekening voldaan en we zouden morgen ochtend bij de receptie een soort van eet / ontbijt pakketje krijgen voor onze vroege reis naar het vliegveld. We moesten daar om 06:00 bij het auto verhuur bedrijf AirAuto zijn omdat onze vlucht om 07:55 was. Om 22:00 zijn gaan proberen te slapen

Maandag 15 april 2024: In de nachtelijke uurtjes

Zoals de doen gebruikelijk op de ene laatste nacht voordat je aan de terug reis gaat beginnen. Zo ook deze nacht. Licht slapen en hierdoor veel wakker worden van het minste geringste. Wil zei de volgende morgen om 04:00 toen ze wakker werd dat ze een redelijk nacht rust had gehad. Dat was iets wat ik niet kon zeggen. Het was een echte rampen nacht geweest met meer de oog luiken open dan dicht. Ik had alle hele uren wel voorbij zien komen en had eigenlijk op de de wekker liggen wachten. Het was eindelijk 04:00 uur en kon ik in actie komen. Na een snelle was beurt en laatste dingetjes een plaatsje te hebben gegeven in onze kleine hand bagage koffertjes. Lieten we 04:15 de kamer 123 achter ons. Even de lange gang door om rechts af te slaan bij de de trap waar we dan oog in oog met de receptie stonden. Daar stond de dienst doende persoon met een zak klaar met daarin ons ontbijt.

Dit bleek te bestaan uit 2 setjes van 2 casino boterhammen met daarop ham en kaas.. 2 stuks appels met een flesje water. Wel jammer dat er geen koffie apparaat in zat? Je kan natuurlijk niet alles verwachten.

Niet veel later zaten we in onze gehuurde bolide en verlieten we het parkeer terrein van dit nette en luxe hotel. Dit keer de Iphone 8+ wel juist ingesteld met het adres van de verhuur maatschappij waar de auto vandaan kwam.

Dit was AirAuto - Estrada Do aeroporto - 427-A Vale Das Almas - 8005-146 Faro Portugal. En op auto navigatie gezet.

De route naar dit adres verliep voorspoedig want om 05:00 stonden we daar.

Er waren gelukkig twee heren aanwezig die natuurlijk onze auto gingen inspecteren. Hij vertelde mij dat er te weinig benzine in zat en dat de auto met een volle tank moest worden ingeleverd. Toen ik hem vertelde dat wij de auto ook hadden gekregen met minder dan de helft in de tank bekeek het kenteken nog maals en ontdekte dat dit niet de juiste auto was. Toen de juiste papieren werden uitgeprint was ook dit probleem uit de wereld. De auto was verder OK en hij zou ons naar de vertrek hal vanFaro airport brengen.

Zo gezegd zo gedaan en niet veel later stonden we waar we wezen wilde.

Bij binnenkomst van de vertrek hal was een Costa Coffee shop en daar heb ik eerst maar een bakkie genomen. Om 05:32 liepen we hier weg en waren de oogjes wat verder open, ik was weer wakker. Met onze digitale instap paart naar de controle. Hier vonden ze ons mooie Zwitserse zakmes. Dit werd in beslag genomen. Ondanks dat ik nog even met de hoofd controle een soort van mening verschil had. Verdween het mooie zakmes in de vuilniszak.

Toen ik aan het einde van deze discussie nog zei “Vanavond haal je hem er zeker weer uit” Werd dit heerschap begrijpelijk pissig. We zijn verder gelopen maar we wisten nog niet bij welke gate we in het Transavia vliegtuig met vlucht no. HV5204 we moesten instappen. Dit werd uiteindelijk Gate 218.

We konden lekker vroeg instappen en vertrokken precies op tijd 07:50 van Faro. Ik zat naast een Nederland met zijn vrouw die ook nog een klein hondje bij hun hadden. Maar dat hondje praatte niet zoveel maar zijn mannelijke baasje des te meer. Laat ik zeggen, er was in Faro op play gedrukt en op Den Haag airport op stop. We hebben eigenlijk de hele 3 uur met elkaar zitten lulllen over van alles en nog wat. Hij had een huis in Portugal 30km te westen van het vliegveld. Moet zeggen, de tijd vliegt voorbij en voordat wij het wisten stond we op Laag Zestienhoven in de stront regen en wind.

Dat was even andere weer koek dan drie uur geleden. We hadden onze hand bagage bij ons en niet veel later stonden we bij de halte van bus 33.

Die kwam 13 minuten later en weer niet veel later stond we bij Metro station Meijersplein. Ook daar moesten we even wachten. In deze metro blijven zitten tot aan Zuidplein. Om vervolgend naar beneden te gaan om daar bus 160 te namen naar Buitenom Nieuw-Beijerland. Hier stapten we om 13:45 uit een kleine 1 3/4 later toen we het vliegtuig verlieten. Toch niet slecht dat openbaar vervoer.

De plussen en minnen:

- Heerlijk korte vakantie gehad met prachtig mooi weer

- Schitterend hotel met prachtig uitzicht vanaf ons balkon

- Zeer vriendelijk en behulpzaam personeel.

- Mooi zwembad wat heerlijk rustig was met veel lig bedden.

- Heerlijk en smakelijk ontbijt met vers gebakken eitjes

- Smakelijk gegeten bij verschillende restaurant in Ferragudo

- Zeer mooie kustlijn met fraaie rots partijen.

- Prijzen zijn iets rustiger vooral op drankjes

Dit was het weer voor dit keer: Wat er gaat komen

Ik ga met John op de motor op 11 juli naar de Formule one race in Boedapest - Hongarije.

We rijden via Belgie - Luxemburg - Frankrijk - Vogezen - Duitsland Zwartewoud - Zwitserland - Italie Dolomieten - Slovenie - Slowakije - Hongarije (Boedapest)

Na de Formule one race die 21 juli 2024 wordt verreden.

Rijden we via Oostenrijk - Tjechie naar het Saksische Sweiz - Duitsland terug.

1. Nico en Marijke:
    15 april 2024
    Was weer een leuk verslag van jullie reis! Tot gauw!
  2. Coby Christiaanse:
    15 april 2024
    Wel thuis in de but weer
  3. Miranda Heeck den Boer:
    15 april 2024
    Lekker weekje geweest zo te lezen!

Jouw reactie