schotland op de motor - juni 2015

12 juni 2015 - Nieuw-Beijerland, Nederland

Donderdag 11 juni 2015 -

De laatste dag in deze motor vakantie. De wekker liep om half acht af en we hadden allebei heel goed geslapen in de goede hotel. De spulletjes voor de laatste keer in de tassen gepropt. Want voor de ferry zouden we alles in een klein rug zakje doen. Eerst maar eens naar de ontbijt zaal. We moesten ons melden bij de restaurant manager met ons kamer nr. Daarna kregen we een leuk tafeltje aangewezen en bestelde we direct koffie. Naar het buffet om de laatste Engels eitje met spek op te laden. Ik ook nog een worstje erbij. Met een paar geroosterde boterhammetje en we waren gesteld voor de ochtend smikkel. Nadat ik bij de receptie had afgerekend. Vertrokken met de GPS ingesteld op de Hadrians muur. We namen een kleine weg die diagonaal naar het noorden liep. Onderweg werden we over een nog leuke berg gestuurd ter afsluiting van de bergen. Leuke bochtjes en ook een mooi uitzicht. Onderweg bij een soort van thee huis gestopt voor de laatste bak bruine water. Daar zat een echtpaar die in een hele mooie Austin Martin reden. Toen hun daar weg wilde gaan. Nog even met hun staan praten omdat wij buiten aan een tafeltje zaten. Ik vroeg ook nog of hij zo vriendelijk wilde zijn om de motorkap open te doen. Om even in de machine kamer van dit toch wel indrukwekkende autootje te kijken. Daar lag een 12 cilinder in en het motor compartiment. Het zat daar helemaal vol en eigenlijk weinig of geen ruimte om aan te werken. Ik vroeg nog “Hoe kan je nou sleutelen aan zo’n auto”, waarop de man antwoord. Gewoon je handen in je zak houden en de portemonnee open trekken. Schitterend zo’n auto en toen hij starte en weg reed doet dat een technisch opgevoed mannen hart toch wel goed. De koffie afgerekend in dit thee huis en verder langs de Hadrian wall. We vonden eigenlijk allebei dat er nou niet veel meer over was van dit historische muurtje. Er stonden stukje muur zo her en der. Maar niet echt kilometers achter elkaar. Nog even toen we afscheid namen van deze muur een slokje water gedronken om toen naar New Castle te gaan rijden. De GPS hadden we op New Castle centrum gezet omdat we daar onze laatste lunch wilde gaan gebruiken. Motor op verzoek van een parkeer wachter op een juist plaatsje neergezet. En schuin aan de overkant was een druk eet zaakje The Five Swans. Buiten op het terras was een plaatsje. Ik bestelde pasta met tomaten en John had een panini. Glaasje cola light erbij . We hebben daarna nog een bak koffie genomen, dit iets beter was dan de gemiddelde Engelse bruine water. Nog even over de winkel straat gelopen waar het bijzonder druk was in het zonnetje. Bij een Mac Donald een ijsje genomen. Om 14:15 waren we terug bij onze motor. GPG op Ferry New Castle gezet wat 12km van het centrum lag. Na 20 min. stonden we bij de incheck balie van DFDS ferry en hadden we ook snel onze hut - diner en ontbijt kaartjes. We hadden dit keer hut 551. We moesten nog even wachten voordat we aanboord konden dus in de lange rij bij andere wachtende twee wieders. En er stonden er wat. Achter stonden drie motor rijders die naar het eiland Man waren geweest. Als je die verhalen hoort krijg je zin om daar volgend jaar eens heen te gaan. Maar ik begreep dat je daar alleen kan vertoeven als je in een tentje op een camping gaat staan. En dat gaat deze jongen niet meer doen. Ook de ferry kaartjes naar dit eiland moet je een jaar van te voren reserveren. Anders kom je nooit op dit eiland vertelde ze ons. Om kwart over drie reden wij de oprijlaan op van het schip King Seaways. De motor stond aan bakboord kant . Zelf even vast gezet met een sjor band. Toen naar onze hut 551.

Even de gewone broek aangedaan en op naar het bovenste dek waar de Sky bar was. Heerlijk in het zonnetje gezeten bij een gitarist die ook zanger was zitten luisteren. De tijd vloog voorbij en om kwart voor zes vertrokken we richting IJmuiden. Om half zeven liepen wij het restaurant binnen waar voor ons tafel 43 gereed stond, aan de achterkant van dit grote restaurant. Weer een zeer uitgebreid buffer met voor een ieder wat wils. Glaasje spa rood er bij en het 1 1/2 durende eet festijn kon gaan beginnen. Om kwart over acht verlieten we het restaurant om naar onze hut te gaan. Ik ben dit verhaaltje gaan intypen en John heeft de krant in mijn telefoon zitten lezen. Het is nu half negen. Daarna zijn we nog naar dek 8 gegaan waar weer dezelfde zanger en gitarist zijn beste liedjes ten gehore bracht. We raakte aan de praat met twee andere motor rijders die maar 5 dagen naar Schotland waren geweest. Om kwart voor elf verlieten wij de schepen bar en zijn we naar onze hut gegaan. Het was bedtijd. Morgen weer terug in Nederland.

Vrijdag 12 juni 2015 - Wat warm.

Om 07:00 zat John al helemaal gesteld op zijn bed eigenlijk op mij te wachten. Papa deed om zijn oogje open toen John al helemaal glom. Ik zei, ga naar boven naar het ontbijt restaurant. Ik ga me wassen en omkleden en zal je daar om 07:30 gaan zien. Zo gezegd zo gedaan. Ik wandelde op vijf over half acht het ontbijt restaurant waar John een leuk plaatsje je had bij het raam. Natuurlijk weer benodigde calorie vrije producten op het bord genomen en zitten eten tot aan de pijn grens?

We zijn hier maar blijven zitten konden we tenminste koffie voor niks tappen. De dienst doende ober was dezelfde als die van gisteren avond. We hebben met hem nog even een potje staan slap ouwehoeren. Om tien voor negen verlieten we deze vreet schuur en zijn we terug naar onze hut gegaan. Het schip liep de haven van IJmuiden in en we moesten ons maar eens gaan omkleden.

Om half tien stonden we bij onze motor op het autodek 5 waar nog meer van die nerveuze motor muizen bij hun machine’s stonden te popelen om weer eens gas te gaan geven. Het duurde vrij lang voordat we van het schip afreden. Dat heb je als als eerste aanboord wil staan. Eenmaal van het schip ging het snel. De douane was niet te streng en controleerde zo af en toen. We moesten nog even door de ochtend drukte van IJMuiden heen manoeuvreren mede omdat er wat werkzaamheden ware. Maar om half elf zaten we op de snelweg en reden we tot aan Oostvoorne zonder problemen. Om 11:35 reden we bij John de oprit op en kwam de lady gelijk naar buiten.

Natuurlijk zoenen en visa versa.

De conclusie van deze Schotse ervaring:

1)    Een schitterend mooi land

2)    Zeer vriendelijke mensen

3)    Prijs technisch vond ik het vrij duur.

4)    Het weer is onbestendig en wisselend.

5)    Vele bezienswaardigheden

6)    Mooie motor wegen en vele One lane wegen.

Al met al, het was een mooie en vakantie waar we beiden, geen spijt van hebben dat we dit gedaan hebben.

We hebben totaal 3161 kilometer gereden.

Einde vakantie

1. Mary:
    12 juni 2015
    Gelukkig weer heelhuids thuis en veel plezier gehad en mooie dingen gezien. Nu weer gewoon aan de andijvieprak. Is trouwens ook lekker. Groetjes en liefs Ed en Mary.
  2. Joke:
    13 juni 2015
    Heerlijk toch zo'n vader en zoon vacantie,moet je erin houden!!
    groet Joke