Ons vierdaagse reisje naar Livorno Italie van 24/7 t.m 28-7-2016

7 augustus 2016

Kleine Italie trip - Van 24 juli t.m 28 julie 2016

Omdat we toch weer eens een keertje in contact wilde komen. Met onze Italiaanse vrienden in Livorno. Hebben we eens gevraagd wanneer hun een gaatje vrij hadden om elkaar weer eens te ontmoeten. Een mailtje verzonden en al snel een reactie. Dat de week van 24 t/m 30 juli de beste week zou zijn. Voordat ik antwoordde op dit emailje. Even uitgezocht of we een vlucht konden krijgen in deze periode. We moesten in ieder geval terug zijn voor dat Janny haar 80 jarige feestje zou vieren op 30 juli. Ook hadden we op dezelfde dag nog een ander feestje van een vriendin van Wil. Die een barbecue feest in haar tuin hield. We zouden daar een uurtje heen gaan vooraf gaand aan het feest van Janny in het zaaltje Beatrix in Schiedam.

Dus via Internet bij Transavia die naar Pisa vliegt gekeken. Maar daar was niks te krijgen in deze vakantie periode, alles was vol. Toen maar voor een lijn vlucht naar Florence met de KLM. Daar waren nog wel mogelijkheden.

Dus werd het een lijnvlucht met de KLM op zondag 24 juli heen. En op 28 juli terug.

De vluchten door gegeven aan Italie en we waren van harte welkom.

Omdat Lucia haar zoon  Giorgio en Claudio Chillini ook in Livorno waren met wat vrienden.

Was er dit keer geen vrije overnachtings plaats.

Dus op advies van Lucia en Maurizio een leuk en mooi hotel direct aan het strand gelegen in Livorno gereserveerd. Alles was dus geregeld. Nog even een auto op het vliegveld van Florence bij Hertz geregeld en gereserveerd. En alles was voor elkaar.

Op zondag 24 juli vertrokken we om 10:15 vanuit Nieuw Beijerland naar P3 parking op Schiphol.

Het was lekker rustig op de weg en na een ruim uurtje stonden we bij P3 en de auto op rij 205 net naast het ANWB service punt. Altijd makkelijk?

De bus rees haast direct weg van P3 en reden we richting Vertrekhal 1 van de KLM.

Ik had de boarding kaarten al thuis uitgeprint dus moesten we alleen onze ene koffer even automatisch in-checken.

Zo gezegd zo gedaan en naar een klein kwartiertje in de rij bij de security. Dat verliep ook soepel ondanks dat het vrij druk was. Na een half uurtje eerst even bij een Cosmetica zaak wat luchtjes ingeslagen. Het was inmiddels 12:30 dus moest er wat gegeten worden. Bij een snackbar een paar broodje met wat water gekocht. Nadat er weer wat in de maagjes zat weer wat verder gewandeld richting gate B16. We liepen langs Star Bucks dus toch nog even een bakkie genomen. We waren wel een beetje te vroeg bij B16. Maar dat was geen probleem. Het was 13:50 en vrij Internet hier op Schiphol. De Ipad gepakt en via Horizon TV van Ziggo op de Formule 1 gezet kanaal 14.

Lekker Formule 1 zitten kijken tot ronde 36 want toen moesten we aanboord van onze City hopper van de KLM. We zaten op rij 12A en 12C. En wat een been ruimte hadden we daar.

Ik kon hier met gestrekte benen zitten. Wat een luxe?

Dat was een tijdje geleden dat we dit hadden mee gemaakt.

Om 14:55 netjes op tijd lieten we Schiphol achter ons en met een zonnig blauw luchtje ging het stijgen beginnen. Eenmaal op hoogte werden we ook verwent met een kleine hap en wat te drinken. Hierna kwamen ze langs met koffie - thee - wijn of wat je maar wilde. Maakt toch blijkbaar wel wat uit zo'n lijnvlucht in plaats van een charter.

Rond vijf uur waren we geland op Florence. Naar de bagage band om onze koffer op te halen. Na vijf minuten kwam onze koffer bijna als eerste aan. Dus nu met alle bagage naar de shuttle bus die ons naar Hertz rented car zou brengen. Ik kreeg op dat moment ook een berichtje van Lucia of alles OK was. Na een korte bus rit stonden we na 10 minuten bij de balie van Hertz. Al onze gegevens waren bekent en nadat we de full caso verzekering er bij hadden genomen als extra. Op naar plaats 16 bij de Hertz parkeer plaats. Waar onze grijze Lancia Ypsilon op ons stond te wachten. Even de zonnen brillen uit de grote koffer gepakt. En weg waren we met de GPS ingesteld op ons Hotel Universal in Livorno. Een klein uurtje later even na zeven uur. Stonden we bij de receptie van dit luxe hotel. Ook hier waren onze gegevens bekent en kregen we een schitterende hook kamer nr. 101. Wat een mooi uitzicht had we vanuit onze kamer over de Middelands zee. Net binnen kreeg ik van onze Italiaanse vrienden. Een What'up met de mededeling, dat ze ons om 20:15 kwamen ophalen. Wij hebben ons  wat opgefrist en zijn daarna even op verkenning’s toer door dit mooie luxe hotel. Helemaal beneden was een groot buiten terras waar je een soort buffet kon gebruiken. Wij hebben niks genomen omdat we straks ergens heen zouden gaan. Nog even op een bankje gezeten en gekeken naar de langzaam ondergaande zon over de Middelandse zee. Om 20:15 naar de receptie gelopen   Om daar op Lucia en Maurizio te wachten. Om 20:20 waren ze daar en was het een zeer hartelijke begroeting. Toen in de auto naar wel heel erg mooi gelegen restaurant want eigenlijk in de zee stond. We hebben hier een geweldige maaltijd gehad wat eigenlijk uit alleen garnalen en vis bestond. Het was allemaal even lekker en voor ons zeer apart. De tijd vloog voorbij en om 23:30 verlieten we zeer mooie gelegen restaurant om terug te rijden naar ons hotel. Tijdens de rit werd ons verteld dat we morgen zouden gaan varen met zijn boot (zeg maar yacht). En indien het weer het toe stond misschien wel met hun grote zeilboot. Ik hoop op de zeilboot. Het is nu 01:00 als ik dit zit te typen. Het wordt nu tijd om de oogluiken te sluiten.

Met de wekker op 09:00 voor een lekker ontbijtje buiten op het terras.

Maandag 25 juli - Mooi warm weer.

Na een slechte nachtrust met vele onderbrekingen. Waren we om 08:30 wakker. Ik had wel trek in een bakkie koffie dus gauw onder de douche met een shave beurt. En om 09:25 zaten we beneden in de ontbijt zaal. Een heerlijk bakkie bruin vocht besteld en thee voor de lady. Het één en ander op het bordje geladen en de kleine ochtend schrans kon beginnen.

Het smaakte allemaal heerlijk en bestelde snel een tweede bakkie van dat goddelijke Italiaanse bruine vocht. Ja die Italiaantjes die kunnen dat wel koffie bereiden. Op dat moment viel de stroom weg in het hotel. Maar dat deerde ons niet al te veel want wij waren hier klaar. We moesten nu alleen de trap op lopen in plaats van met de lift. Maar èèn etage naar boven was te doen. Om tien uur zaten we met z'n tweeen bij het mooie zwembad. Snel het koele vocht in voor de opfris beurt. De temperatuur was heerlijk. Toen in de comfortabele ligstoel. Misschien konden we nu wat nachtrust inhalen. Na uurtje belde Maurizio dat hij ons om 11:45 kwam ophalen. Om 11:40 reden we weg in de Audio Q7.

Om 12:00 waren we in Giorgio huis en kwam Giorgio ons spontaan tegemoet lopen. Dat was een hartelijk welkom van deze toch wel beroemde voetballer. Het huis waar hij in woont is echt schitterend. Met een groot zwembad en hele grote whirlpool. Ook hij vond het leuk om ons weer eens te ontmoeten. Even buiten staan praten om toen binnen te lopen in dit huis met pracht en praal. Overal Bang & Olufsen tv's en heel veel Iphone's waar naderhand bleek. Dat je daar alles mee kon bedienen. Hier droop het geld van af. Toen binnen met hem staan praten en vroeg of hij nog van club ging veranderen. Vertelde hij dat hij voor 25 miljoen naar Chelci had gekent dit. Maar Juventas wilde hem houden en kreeg hij een contract tot 2018. Dan is hij 35 jaar en dan komt einde wel in de buurt. Het is en blijft een hele aardige gozer waar geen geintje kapsones van af druipt. Na een klein uurtje reden we daar weg richting jachthaven Livorno. Omdat Maurizio had verteld dat hij een klein zeilbootje had gekocht. Stelde ik me daar op in. Aangekomen in jachtclub een foto genomen van dat kleine bootje wat vooraan lag. Niet wetende dat er achter Maurizo zijn motor jacht een gigantische mooie 13 meter zeil jacht lag. Tja, dat was een plaatje en dat bleek hem dus te zijn. Ook aan de binnenkant. Een mooie twee persoons slaapkamer voor met douche en toilet. En twee slaap kamers achter elk voor 2 personen ook met douche een toilet.

In het midden gedeelte een keuken met een horizontaal balancerende kookplaat en oven. Een grroot aanrecht met een zitbank en TV. Die altijd een sterk signaal en beeld had omdat er een speciale automatische satelliet aanboord was. Ook was er Wifi altijd aanwezig. Nee, ook weer allemaal luxe. Toen we de trossen los gooiden om de jacht haven achter ons te laten. Een een kleine tien minuten later werden de zeilen gehesen. Bleek ook dat automatisch te gaan. Tevens een automatische piloot die zelf bepaalde hoe de meeste snelheid uit de koers te halen met het gekozen zeil. Een zeilboot van haast 13 meter lang en 2,80 meter breed die je eigenlijk in je eentje kon varen. Een schitterend zeilschip van alle gemakken voorzien. Het was de bedoeling om naar Melloria een klein eilandje 10km buiten Livorno te varen. Wij vonden dit echt een schitterende ervaring zo heerlijk rustig over het water vliegen. Wat een rust met toch een behoorlijke snelheid. Na een uurtje waren we op onze bestemming. Even gezwommen in het zoute water wat heerlijk van temperatuur was. Even op zitten drogen op dek in de warmte met een windje. Om drie uur was eten klaar en hebben weer heerlijk Italiaanse spiraaltjes spaghetti met pesto en een heerlijk glas wijn . Het smaakte heerlijk zo midden op de grote plas voor anker. Na wat op het achter dek te hebben zitten praten met een een lekker bakkie Espresso. Was de  buik gevuld en konden we er weer even tegen. Om half zes werd het anker opgehaald en begonnen we aan de terug vaart. Heerlijk rustig met een lekker zonnetje en natuurlijk met wind. Die wat sterker was geworden wat zich natuurlijk vertaalde in snelheid. Dan is er natuurlijk niks meer te wensen. Half acht waren we terug in Livorno haven terug bij af. Alles een beetje opruimen - zeiltjes netjes dicht ritsen en de kajuit afsluiten. Om acht uur liepen we ons hotel met de afspraak dat we negen uur opgehaald zouden worden voor de avond maaltijd. Zoals afgesproken reden we om negen weg bij ons hotel richting Pizzeria. Dit tentje was gelegen even buiten Livorno. Maurizio bestelde wat kleine gerechtjes alles voorafje. Samen met wat bier en bubble water gezellig zitten praten. Na een klein kwartiertje werden de pizza's gepresenteerd. Het smaakte geweldig. Na afloop een heerlijk kopje koffie (ik noem het maar art) en Simoncelli als afzakkertje.

De buikjes stonden weer strak. Nog een uurtje zitten na kletsen om daar om 23:15 weg te rijden terug naar onze slaap plaats. Half twaalf liepen we onze kamer 101 in met een fles bubble water in onze hand die we bij de receptie hadden gevraagd. Even dit verhaaltje zitten ins ammelen om daarna klaasvaak te bezoeken.

Dinsdag 26 juli : Livorno - Mooi weer.

Het was vandaag wat later toen we het zon licht onze dag lieten beginnen.

Het was eigenlijk precies op tijd dat we nog een ontbijtje konden nemen.

Om tien voor tien liepen we de ontbijt zaal binnen. En werden lekkers warme broodjes aangevuld in de brood schaal. Na het bestellen van het heerlijk bruine sap en een kopje thee voor het vrouwtje. Stonden we om half elf weer buiten de ontbijt zaal en zouden we nog even een uurtje bij het zwembad gaan ontspannen. Even andere kleertjes / zwem kleding aan en heerlijk in het verfrissende water van het zwembad. Na een uurtje was Maurizio aan de telefoon die ons om 12:15 zou komen ophalen. Hij had een boot tour door de kanaaltjes van Livorno voor ons geregeld. Die om 15:00 zo beginnen. En we moesten natuurlijk eerst nog even ergen lunchen. Zo is het ook gegaan. Eerst even naar een ijszaak voor een heerlijk ijsje om daarna op het Star Shipping kantoor een eigen gemaakte Tonijn salade te eten.

Om kwart voor drie werden we naar de haven gebracht waar we om 15:00 uur aan de kanaal toer begonnen in een open boot in de gloeiende zon. Het was best wel warm. Het was best leuk om Livorno eens vanaf het water te bekijken. Om kwart over vier waren we terug bij ons vertrek punt en zijn wij terug gaan wandelen naar het Star Shipping kantoor. Een kleine 2 1/2 km.

Daar even snel ons vloeistof peil aangevuld en wat fruit gegeten. Om 17:30 reden we naar Giorgio huis waar vanavond de Barbecue met familie en bekenden die ik nog uit mijn werk periode kon hier in Livorno.

Wij konden nog even een frisse duik nemen in het mooie zwembad om nog een beetje af te koelen.

Natuurlijk samen met Maurizio en Lucia alles een beetje in gereedheid gebracht voor vanavond. Om kwart voor zeven was Stefano met vrouw en kinderen de eerste die hier aan kwam. En net even daarna de anderen.

Zoals Maurizio zijn dochter en zoon met aanwas. Tevens een oud collega van Lucia met man. Natuurlijk even bij kletsen hoe mijn nieuwe leven beviel en wat ik zoal deed en visa versa. Om 21:00 ging het vuur aan onder de Barbecue en een half uurtje later stond al het klaar gemaakte op tafel met veel wijn. Het laatste wat op de BB ging waren twee hele grote dikke steaks.

Wat maar even op het vuur ging en je kan wel zeggen behoorlijk rauw werd opgediend. Niet helemaal onze manier maar we deden mee met de pret.

Daarna nog espresso met ijs. En de barman maakte een cocktail met veel Wodka en citroen en wat speciale blaadjes en veel ijs. Het smaakte heerlijk en de Wereld begon een beetje te draaien. Om 01:00 reden we hier bij Giorgio luxe pandje en om 01.20 waren we terug in onze kamer 101.

We waren vermoeid en we sliepen snel. Weer een dag weg en nog maar één dag te gaan.

Woensdag 27 juli: Livorno - Prachtig warm weer

Het was weer laat toen ons oog luiken open gingen. We haalden weer net het ontbijt en daar gelijk achter aan, het was toen tien over half elf. Zijn we even moet onze gehuurde auto naar een bekende ijs zaak gereden die aan de boulevard ligt gereden. We hebben daar zo’n heerlijk ijsje genomen en hebben zitten genieten van dat heerlijks. Trouwens ook goed voor met suiker niveau. Daarna even naar de overkant gelopen richting strand en bij een gezellig tentje een stop gemaakt en lekker koud verfrissend drankje genomen. Het was twaalf uur toen we terug waren bij ons Hotel waar ook Maurzio belde. Hoe laat hij ons op moest halen. We maakte de afspraak rond 15:00 uur want dan zouden de winkels open zijn. En Wil wilde graag nog even kijken of ze nog wat hadden in badpakken. Maar ze wilde ons daar niet bij hebben. Dat had Maurizio goed begrepen en hij zette wil ergens in het centrum waar veel winkels waren. Ik ben Maurizio samen jammer genoeg weer naar een ijszaak gelopen. Waar de eigenaar liet zien hoe hij het maakte. Natuurlijk weer zo’n zacht en smeuïg ijsje genomen en buiten onder een parasolletje zitten op eten. We hadden afgesproken dat Wil om 17:15 bij een terrasje ons weer zou ontmoeten. Zo gezegd zo gedaan en Wil kwam met een glim lach op haar gezicht aan met inderdaad een nieuw badpak. Lucia was ook inmiddels aangekomen en met z’n allen daar nog een drankje genomen. Om half zes reden we weg om nog even bij Giorgio’s huis langs te gaan. Om de waakhond van Lucia even naar eigen huis te brengen. Daarna zijn we nog naar de winkel van Giahra gereden. De schoondochter van Maurizio. Want was sinds een jaar eigenaar geworden van een biologische winkel. Gezond eten dus zonder chemicaliën. We hebben daar even rond gekeken en het was 20:00 toen we daar weg reden richting het restaurant waar we vanavond onze maaltijd zouden krijgen. Dit was Restorante Entoteca gelegen aan het water in de jachthaven van Livorno.

Je kon aan iedereen merken dat ze hier vele malen waren geweest. Ze konden kiezen waar ze / we wilden gaan zitten. Ook stond er een grote foto van Giorgio met de eigenaar bij de ingaan van deze zaak.

Ook kwam Christiano met vrouw Ciahra ons gezelschap hadden tijdens dit etentje.

Het was weer een bijzondere en fantastische maaltijd waar het werkelijk nergens en niets aan ontbrak. Met hele lekkere wijntje er bij. En natuurlijk een Espresso als afsluiter. Ik kreeg weer een Limoncello als afscheid drankje, wat ik geen straf vond en goed voor het suiker gehalte. Om 23:30 namen we afscheid van iedereen. Maurizio en Lucia brachten ons naar het hotel waar we nog moesten pakken voor ons vertrek morgen. We moesten om 08:00 dit hotel verlaten om op tijd in Florence te zijn.

Donderdag 28 juli: Livorno-Florence-Amsterdam

De wekker op 07:00 gezet en uit ons bedje voor een frisse douche en de laatste dingetje in de koffer te doen. Naar beneden met bepakking naar de ontbijt zaal. Daar nog even onze baardig kaarten naar de receptie gestuurd.

Na het ontbijt naar de receptie. Rekening voldaan en de beide uitgeprinte baardig kaarten mee genomen. Om Acht uur reden we hier weg met de GPS ingesteld op Hertz verhuur bij Florende luchthaven. Zonder veel vertraging waren we om 09:00 bij de Hertz balie maar had ik de huur auto niet kunnen afdanken. Dus moesten we 40,- Euro meer gaan betalen. Toen in de shuttle bus naar de vertrekhal wat een tien minuten rijden was. Op naar de KLM balie 26 voor het afgegeven van onze koffers. Om kwart voor tien door de security en om tien uur liepen we in de winkeltjes van de luchthaven Florence. We zijn daarna nog even naar het restaurant gelopen voor koffie en voor Wil een colaatje. Om 10:55 moesten aan boord van onze vlucht KL1640.

We vertrokken precies op tijd om 11:20 en ook nu weer heel veel been ruimte op de stoelen 15A en 15C (gangpad). Op tijd in Amsterdam. De koffers waren er na een kwartiertje en dus buiten naar P3 reed gelijk weg toen we instapten. De auto gehaald en Wil was al naar de uitgang met de koffers gelopen. De Credit kaart in de gleuf en na een klein half uurtje lieten we Schiphol achter ons richting Nieuw Beijerland.

We hadden een zeer leuke - spontane en gezellig verblijf in Livorno gehad waar de vriendschap band nog was als twee jaar geleden.

We gaan dit zeker nog een keer doen.

Want wat zijn wij in de watten gelegd en verwent door Maurizio en Lucia.

Een super stel.

Het was echt fantastisch

1. Mary:
    12 augustus 2016
    Heb pas net je verslag gelezen.
    Dacht dat het die was voor je motorvakantie in september.
    Sorry. Deze reis was ook niet verkeerd. Zo veel luxe .
    Genieten toch?