Cruise 2016

5 november 2016 - New York City, Verenigde Staten

Vrijdag 4 nov. 2016: Zonnig weer 18 graden

Newyork was ons goed gezind. Bij het open schuiven van de gordijnen van onze kamer op de 7de. Stond de zon al klaar. Her zou vandaag wel wat kouder moeten gaan worden. Zo rond de 18 graden. We hadden redelijk geslapen in ons kleine romantische bedje van 130cm breed. Maar met de slaap houding lepeltje lepeltje win je toch wat ruimte. Om acht uur wakker en gisteren een programma je gemaakt wat we zouden gaan doen. Eerst naar de Brooklynn brug om daarna met de metro naar Central park te gaan en vandaar naar de Helikopter gebied. Als we nog een plaatsje konden krijgen. Gisteren was dit allemaal vol. Ik begrijp dat best voor maar 214,-US per persoon een 15 min. in zo’n Heli zitten is natuurlijk ook een koopje. We konden ons beneden bij de receptie van het hotel op een stand by lijst laten zetten voor deze heli vlucht. Omdat alles helemaal stond vol geboekt. Ik had dit eigenlijk ook moeten doen voordat we weg gingen. Maar ik wilde dit niet doen omdat je wel afhankelijk ben van de weer omstandigheden. Want dik 400,- US dollars uit te geven en uiteindelijk niet veel zien. Had ik geen zin in. Dat was natuurlijk ook de reden dat er nu zoveel gegadigden waren en dat een plaatsje krijgen haast onmogelijk was. Maar de wereld stort niet in als we niet kunnen. Ik zou vier uur van te voren worden geïnformeerd als er een plaatsje vrij kwam. We gingen op kwart over negen op pad naar de Subway (metro) en moesten de blauwe C lijn richting Brooklyn. En uit stappen bij High street. Vandaar een stukje lopen om uiteindelijk bij de Brooklynn bridge vanaf Brooklynn naar down town New York te lopen. Ook, omdat de zon gunstig zou staan en konden we foto’s maken met de zon in onze rug. Het weer was werkelijk fantastisch en veel beter kon het echt niet zijn. Om even na tienen begonnen we aan deze hartstikke leuke wandeling en het was gelukkig ook nog niet zo druk. Dit was weer een heerlijke openbaring in positieve zin. Dit was zo leuk en wat een geweldige ervaring om toe te voegen aan je herinneringen lijst. Deze 1,8km wandeling met natuurlijk vele malen een stop voor het maken van foto’s duurde voor ons dik ander half uur. Aan de andere kant gekomen waren we vlak bij de Subway die ons naar Central park zou brengen. Daar namen we de groene lijn en konden we hier 4-5 of 6 nemen. We hebben groen 6 genomen en stapten uit bij 77street. Dit was niet te ver van Centraal park. Bij Central park aangekomen. Eerst maar even door een gedeelte van het park gelopen waar ze ook bezig waren om de ijsbaan aan te leggen. Wij zijn naar het Boathouse gelopen. Dit zie je ook veel in films, dit kleine vijvertje waar je ook een roeiboot kunt huren voor 15,-US/uur en hier is ook een restaurant. Er stond een geweldige rij mensen maar moesten en wilde hier toch ook wel wat eten. Het restaurant wat aan de voorkant is gelegen van dit Boathouse vonden we iets te prijzig. Ik zag een maaltijd geprijsd voor 98,-US. Wij haalden wel wat bij het Take Away gedeelte. Een heerlijk Baquet  met ham en kaas en wat salade er tussen. Met een een cola light. Dit was 21,- US voor ons samen. Tante Wil zat met de cola te morsen en moest naar de toilet om de weg te nemen. Want grote bruine vlekken op een witte broek. Om twee uur liepen we weg bij ons tafeltje wat buiten stond bij dit Boathouse. We liepen richting de roei vijver en het monument wat hier staat. Hier stond een 5 mans zang gezelschap geweldig te zingen. Ik vond dit echt super en het klonk echt heel goed. We hebben 5,- US als sponsoring bij gedragen. Om de drie uur zaten we op een bankje op de rand van de uitgang bij Central park op de 72 street. Even heerlijk in de zon zitten uit puffen. Wil haar linker been is nog steeds niet in orde en begon pijn te doen. We wilde toch nog even naar de grootste Appelstore hier in New York die ergens bij 74th street zou moeten zijn. We zijn er eigenlijk twee keer voorbij gelopen tot dat we een goede duidelijk aanwijzing kregen. Om vier uur stonden we binnen bij de Apple store en dan wordt toch wel moeilijk om niet iets te kopen wat eigenlijk al lang op je lijstje staat. De Apple Iwatch stond ook voor aan in deze winkel en je kan dit niet missen. Even een Apple medewerker erbij gevraagd om ons een beetje informatie te verstreken. Tja, als je zover bent en het vrouwtje zegt “Koop het dan” dan is de beslissing heel gauw gemaakt. Na een half uurtje liepen we hier naar buiten met een Iwatch. We wilde nu wat drinken en zitten. We liepen een leuke Bakeri voorbij. Een leuk zaakje die gelegen was aan Madison avenue. Bakkie smaakvolle koffie en een cola voor Wil. We kregen ook water bij ons consumptie. Na een kwartiertje zijn we weer op zoek gegaan naar de dicht bijgelegen Metro. Dit was eigenlijk het zelfde station als we eerder waren uitgestapt. Weer de groene lijn nr. 5 in en bij 33th street / Penn station uitgestapt. Wil had veel pijn en wilde terug naar ons hotel om even te rusten. Dan kon ze misschien vanavond weer een beetje beter lopen. Dat hebben we gedaan en om kwart over vijf waren terug in Hotel Pennsylvania en kon Wil even op bed ontspannen. Ik wil niet zeggen dat ik helemaal top fit ben maar ik moet zeggen. Het gaat best wel aardig met die twee nieuwe knieën. Ik heb heel de dag de GPS meegenomen om te kijken hoeveel we eigenlijk zouden lopen. Toen ik die om half zes aan de Lap Top koppelde. Bleek dit totaal 9,12km te zijn. Wat we vandaag al hadden afgelegd. Toch een behoorlijk stukje voor wat en half wat. We bleven een uurtje op onze kamer en wilde vanavond toch de Empire State building gaan bezoeken. Dat hebben we ook gedaan. Om zeven uur liepen we weer buiten richting Empire State building. Het was een 30 minuten lopen vanaf ons hotel. Om half acht stonden het vrouwtje bij de kassa om daar 32,- US/persoon af te dragen. Wat ons het recht gaf om naar de 80st verdieping te gaan. Toen we daar de lift uit kwamen was het een beetje teleurstellend dat dit binnen en achter glas kon worden gefotografeerd. Het was mooi maar goede foto’s maken gaat dan niet. Gelukkig mochten we nog een stukje hoger en daar stonden we buiten. Echt ijskoud, maar met onze fleece truien aan was het net te doen. Hier wat foto’s gemaakt en na een klein uurtje stonden we weer beneden op de begane grond op 34 street. We moesten nog iets eten en zijn net om de hoek van Empire State building een steak winkel in gegaan en hebben daar een lekker stukje biefstuk uit gezocht. Ik met een biertjes en Wil met Spa rood. Na dit heerlijke avond maaltje, waar we natuurlijk wel even in de buidel moesten tasten. We moesten 112,- US betalen maar het was het bedrag wel wat waard. Iedereen had ons geïnformeerd en zelfs mensen aanboord van het cruise bootje “ New York is duur” Helemaal als je als je gaat eten in het center waar wij ons onderkomen hadden. Ach, we hadden de knop in ons hoofd in andere stand gezet en het moest maar. Om half tien liepen we ons hotel binnen om heel vermoeid de slobber spulletjes aan te trekken. We waren echt dood op na het vele wandelen en slenteren deze dag. We moeten morgen om 11:00 uit onze kamer zijn. Ik denk dat we maar direct door na Kennedy airport gaan. Anders moeten we onze koffers weer voor een paar uur opslaan en dat voor een paar uurtjes. Morgen ochtend gaan we nog even shoppen. En dat was voor ons New York. Dit is mijn laatste verslag van deze goed geslaagde vakantie. Als al aangegeven, Carnival cruise liner is ons zeer goed bevallen. Newyork met ons niet helemaal in top shape was een opgaven door het vele wandelen en trappen lopen.

Einde Cruise vakantie 2016

1. Frans van der have:
    5 november 2016
    Leuk verslag weer en wij herkennen veel van wat jullie beleeft en gezien hebben, jammer dat je geen foto's geplaatst hebt dan hadden we misschien nog meer herkent.
    Wij willen jullie een goede reis terug wensen en ik weet zeker dat jullie een mooie vakantie hebben gehad.
    Wij vertrekken net na de kerst naar Zuid Afrika als je het leuk vind om ons te volgen kun je jezelf op onze reislogger aanmelden, ik had je het adres al een keer gegeven.
  2. Leen Kerkmans:
    5 november 2016
    Volgens mij staan er wel foto's op reislogger?
  3. Coby Christiaanse:
    Hoe laat is het??
  4. Mary:
    6 november 2016
    He leuk weer allemaal. Begrijp dat het er al weer op zit. Dacht dat jullie pas na de verkiezingen daar terugkwamen. In ieder geval goede reis terug. Denk dat jullie gaan terugkijken op een hele fijne vakantie. Liefs van de Meijertjes.
  5. Frans van der have:
    6 november 2016
    Heb de foto's inmiddels gezien en inderdaad heel herkenbaar.
  6. Wil:
    6 november 2016
    We zijn weer thuis, vinden we ook leuk. Over 2 1/2 week ga ik samen met John naar de Formule 1 race in Abudabi voor 5 dagen. Dat is het volgende gebeuren.
  7. Coby Christiaanse:
    6 november 2016
    Zo is dat, de dood heeft geen zakken dus lekker genieten.
    Welkom terug in het koude, natte Nederland
  8. Leen Kerkmans:
    7 november 2016
    Koud is het ja,dat was even wennen en ook vandaag met 7 graden. We hadden de kachel op vakantie stand gezet. Toen we in ons huis binnen kwamen was alles ijsie piep. Dat was vanmorgen gelukkig weer anders met de verwarmde vloer. Toch nog even wennen.