Lofoten 2023 - Helaas veel regen toch wel een mooie rit 11-07-2023

11 juli 2023 - Sandnes, Noorwegen

Dinsdag 11 juli 2023: Regenachtig en een bezoek aan Stavanger

Om 06:00 werden we wakker en zei John tegen “Mogge”

Tja, dus dan moet alles in beweging komen. De bader bezigheden en toilet bezoekjes. Het kwam er op neer dat we kwart over zeven aan de ontbijt tafel zaten met de eerste bak koffie van de dag voor ons. Na de koffie even op een rondje gegaan langs de open dicht schalen. Dit bleek gebakken ei - roer ei - gebakken spek - gebakken worstjes - gekookt ei hard of zacht gekookt - warm brood en allerlei gesneden worst en ham producten.

Dus ook hadden we geen honger toen we hier om acht uur weg reden. Het was gelukkig droog en daar waren we heel blij mee. Via Odda en langs het Hardanger fjord maar wel over natte wegen vervolgden we route over de weg 13. Om 11:30 stonden we bij het enige veer pontje van deze dag Nedvik.

Maar helaas begon het daar te regenen en zijn we in een soort van schuilhok gaan zitten en gelijk even het vrouwtje gebeld. Het regenen werd niet minder en de helm opzetten als je buiten liep was wel noodzaak. Anders kreeg je bij het opzetten een douche van water. Om 12:00 lag het veer pontje aan onze kant en konden wij er als eerste op. Ik ben gelijk door gelopen naar de Toilet en een bakje koffie uit de automaat gehaald. Het was warm en bruin.

Toen we aan de overkant aankwamen moesten we nog 87km afleggen naar ons hotel wat 9km voorbij Stavanger lag kwamen we nu achter. Maar we moesten eerst nog een paar bijzondere tunnels door. De Noren hadden een tunnel gemaakt onder een Fjord door. Die tunnel was 10km lang en daar moest je 130 kroontje voor betalen. De rekening zou je thuis ontvangen?

Deze tunnel was niet zou oud. En was een hele aparte ervaring. De tunnel was behoorlijk steil naar beneden maar ook weer steil naar boven. Je kwam de tunnel uit op een rotonde. Daar moesten wij richting richting Kristiansand aanhouden en gingen we weer een lange tunnel in die onder de stad Stavanger was gemaakt. Toen we licht zagen moesten we nog 7 km naar ons Scandic Forus hotel. De GPS bracht ons feilloos voor de deur. Even naar binnen waar de vrouwelijke receptioniste ons informeerde. Om de motorren eerst maar in de garage on het gebouw te zetten en dan naar weer naar boven te komen vlak bij de receptie. Dat hebben we gedaan want wij luisteren altijd naar dames. We kregen kamer 417 toegewezen. Toen we daar binnen kwamen bleek dat er geen aparte bedden waren. Dus ik terug naar de dame in kwestie. Die gaf ons nu kamer 418. Wij weer naar kamer 418, maar helaas het zelfde probleem. Ik weer terug naar de dame in kwestie. Die vertelde dat het dan niet goed in het systeem stond? Het zal wel, we hebben het maar zo gehouden. Toen hebben we ons omgekleed in de regen kleding want dat het nog steeds. We zouden met de bus gaan. Dit bleek bus nr. 3 te zijn. We zouden dan eindigen midden in het centrum. De bus was er haast gelijk en na 11 haltes stonden we in de stromende regen in het centrum van Stavanger. En dit allemaal voor 210 kroontjes. Toen moesten we even door in de regen en de weg vinden naar het oude centrum. Na wat vragen en schuilen kwamen we waar we wilde in het oude centrum van Stavanger. De cruise boot van gisteren in Eidfjord lag nu hier in Stavanger. We waren wel verplicht om af en toe een droge plek in een koffie shop of snackbar op te zoeken. Daar kwamen we in een pizza tent  de Fransen tegen waar we ook op de Lofoten mee hadden gesproken op een zonnig terrasje. Die waren door de regen een andere route gaan rijden en zouden ook morgen naar Kristiansand rijden op weg naar huis. Wij vertelde dat wij dit ook gingen doen. Na 8912 stappen in de stront regen te hebben gelopen. Besloten we om terug te gaan met de bus. Dus terug naar het centrum maar dan aan de overkant van de weg. Pakten we na 10 minuten wachten de bus 3 op en nu moesten we scherp zijn om op bij de juiste hate weer uit te stappen. We waren niet scherp genoeg want we reden onze halte voorbij. Dus, zijn we maar blijven zitten tot het eind punt. En toen weer ingestapt bij het vertrek punt. John heeft toen aan een Noor gevraagd waar wij moesten uitstappen.

Dit bleek halte Forusbreen te zijn en dat werd aangegeven op een display in de bus. Nu was het wel raak en stapten we op de juiste plaats uit. We zijn toen eerst maar even naar onze kamer gegaan. Om de zeiknatte kleertjes uit te doen. Wij zouden vanavond gebruik maken van het buffet in ons hotel.

Om kwart over zes liepen we binnen in het restaurant van Scandia en stond er weer van allerlei lekkers te eten en op ons te wachten. Een keuze maken blijft altijd moeilijk dus deden kleine beetje op het bord. Te beginnen met een voorafje. Uiteindelijk naar de hoofd maaltijd wat zalm werd voor mij en Talbot voor John. Als dessertje Appeltaart zonder slagroom met koffie. We hadden het bekende Zwitser leven gevoel en moesten de veters van de schoenen wat meer ruimte geven. Morgen wordt de officiële laatste dag rijden in Noorwegen. Het is ongeveer 4 uur rijden wordt er gezegd. We nemen hier nog een uitgebreid ontbijtje en rijden dan rustig naar de Ferry terminal in Kristiansand.

1. Travel the World:
    11 juli 2023
    Jammer van het weer , mooie foto’s en mooie route en ik dacht dat John de preikestolen wilde doen maar dat is er niet van gekomen denk ik anders had ik daar wel een foto van gezien.
    Morgen jullie laatste trip naar de Ferry en dan zit het er weer op , maar jullie mogen terug kijken op een geslaagde trip.
  2. Travel the World:
    11 juli 2023
    Als jullie morgen naar de Ferry rijden moet je ook nog even langs de zwaarden van Stavanger rijden is misschien wel de moeite waard.
  3. Miranda Heeck den Boer:
    Geweldige reis geweest!
  4. Nico en Marijke:
    11 juli 2023
    Jammer idd van die regen! Goede reis verder! Groeten van ons!
  5. NELLIE en Arie:
    11 juli 2023
    Weer een mooie reis om op terug te kijken nog veilige kilometers naar huis !