Tussendoor vakantie Portugal April 2024

10 april 2024 - Portimão, Portugal

Een tussendoor vakantie - 8 ™ 15 April 2024

Deze Algarve vakantie hadden we in november van 2023 besloten.

Er een weekje tussen uit met hopelijk mooi weer wat je toch in april zou mogen verwachten daar in het zuiden van Portugal. We hadden een mooi hotelletje gevonden in de Tui brochure. Dit hotel lach niet ver van het strand en had een eigen verwarmd zwembad. Dus de gedachte maar bij de de daad gevoegd en de 8 daags vakantie geboekt. Een kamer genomen aan de zeekant met wat later bleek een schitterend mooi uitzicht over de baai waar ook Portimao aan lag. Ons hotel lag aan het beging van die baai en vlak bij het plaatsje Ferragudo.

Op 8 april 2024 was dan eindelijk zo ver en waren de kleine koffertje ingepakt door Wil om de dure koffer belasting van 36,- Euro per koffer te ontlopen.

Dus met 2 kleine 10kg koffertjes op vakantie. het was dus wel even aanpassen wat we zoal mee konden nemen. Geen drie delig kostuum en avond jurken of iets van dien aart. Simpel en eenvoudig.

We zouden op deze 8st april om 19:05 vliegen met een transavia toestel vlucht HV5203. We zouden met het OV naar het vliegveld Den Haag-Rotterdam airport gaan. Om 15:05 verlieten wij Schepenpad 3 en liepen we naar de bushalte Buitenom waar de bus 160 om 15:18 netje op tijd arriveerde. Na een klein half uurtje stapten we uit op het Zuidplein waar we weer moesten in-checken met onze OV kaart om de Metro E-lijn te nemen naar Metro station Meijersplein. Hier de bus 33 nemen die ons naar het vliegveld zou brengen. Alles liep gesmeerd achter elkaar aan bus uit - metro kwam aan , metro uit en bus 33 kwam aan en 20 minuten later stonden we op Rotterdam airport in totaal hadden  we er 43 minuten over gedaan. Helaas op het vliegveld kregen de melding dat de vlucht minstens een half uur was vertraagd. Met onze digitale instap kaarten door de controle.

We plenty tijd en zijn in de restauratie gaan zitten. Eerst wat te drinken genomen (4,40 per flesje) en daarna een broodje met oude kaas (8,80).

Tja ze weten het wel daar op die vliegvelden.

Natuurlijk wat hangen en plassen waar we om 19:10 aanbood mochten.

Het vliegtuig zetten zich in beweging om 19:42. Om 22:15 hadden we weer vaste grond onder de wieltjes. Om 22:35 waren we alle faciliteiten en controles voorbij en moesten we op zoek naar de de auto verhuur maatschappij die ergens op de P4 moest zijn. Een paar keer gevraagd en paar keer voor katten viool ergens heen gelopen waar we niet moesten zijn.

Toen we uiteindelijk wel stonden waar we moesten staan waren er een paar mensen voor ons. Na wat verplichtingen en gebruik maken van de Credit kaart reden we daar om 23:00 weg en moesten we onze weg vinden naar ons Hotel Casabela in Ferraguda. Omdat ik de Iphone van mij ook regelmatig voor fiets toertjes gebruik bleek dit ook het geval te zijn voor de route naar Ferragudo.

Wil die voor navigator speelde verteld op een gegeven moment dat het nog 346km was? Dat was vreemd, ik ben toen maar even gestopt en toen de Iphone in Google maps maar even op auto ingesteld. Toen werd het maar 64km te zijn. En over de A22 en bij afslag 6 er af. Toen moesten we nog 18km binnen door en in de donker. In het begin verliep dit alles voorspoedig maar toen eigenlijk bij het hotel in de buurt waren. Liepen de gemoederen hoog op omdat we niet bij het Hotel konden komen. Het was inmiddels 23:30.

Ik heb toen alleen maar de Hotel Casabela ingevoerd en toen stond we na een klein kwartiertje bij de receptie. Waar een leuk meisje uit Mosambiek onze van een fles koud water hielp. En ons naar kamer 123 bracht. Wij vonden het welletjes voor deze dag. Pyama aan en naar Klaasvaak.

9 april 2024 - Schitterend weer.

Lekker geslapen en om 08;30 begon voor ons deze eerste dinsdag 9 april 2024 in Furragudo onder het genot van een blauwe hemel met een lekker zonnetje. Na de poetsbeurt en wat kleertjes te hebben aangetrokken naar een lekker ontbijtje in de ontbijt zaal. Een tafeltje in beslag genomen en op naar de uitgespreide maaltijd mogelijkheden. De koffie (sorry het moet vermeld worden) was echt ontzettend slecht. Maar misschien naar Portugese begrippen goed. Het was dubbel zwart en het enige wat iets smaak aanbracht was de suiker en de toegevoegde warme melk. Wat een bocht was dat. De gepocheerde ei en het brood was gelukkig beter. Nadat we onze buikjes hadden opgevuld. Besloten we om de 2,5 km wandeling naar het centrum van Ferragudo te gaan ondernemen. Ondanks de pijn die Wil had aan de onder rug en uitstraling naar haar benen. Als het natuurlijk niet zo gaan zouden we terug gaan? Om 10:00 begonnen we hier aan met als hulp een plattegrond van ons hotel naar dit plaatsje. Het was eerst afdalen wat iets minder kracht vergt. Rond 11:00 zaten we bij een gezellig en goedkoop tentje bij de haven van Ferragudo aan een heerlijk koude Cola Zero. Daarna een koppie dubbele Espresso, dat smaakte fantastisch. Om 11:30 vervolgden we onze wandeling door het gezellige centrum waar we door een smal straatje met winkeltjes aan beide kanten ogen te kort kwamen. Aan het einde van deze shopping street terug gelopen langs de rivier bedding. Aangekomen op het dorps plein een lekker plekje uitgezocht waar de zon vol op onze bolletjes scheen. Wat lekker fris genomen en daarna onze lunch hier ook maar gebruikt. De plaatselijke DJ van 75 jaar gaf hier het beste van zijn kunnen. Het was hier best vertoeven en ogen te kort om alles waar te nemen. Toen Wil naar toilet liep brak ze nek over een stoep verhoging en lag ze in de armen van een verbaasde Duitser, die  nog de opmerking plaatste ‘Dat gebeurt me ook niet elke dag een vrouw in mijn armen”

Gelukkig had Wil geen gevolgen over gehouden aan dit gebeuren. Toen ze terug kwam van haar drainage ging dit gelukkig goed. Om 13:30 vertrokken we bij dit pleintje en liepen we over het strand terug. Op het strand nog even gezeten om vervolgens onze 2,5km wandeling te volbrengen naar ons hotel.

Daar de zwem kleding aan om naar het zwembad heerlijk in een luie ligstoel te gaan plaats nemen. De zon was volop aanwezig en je zag de donkere kleur op onze huid aan komen. Ik heb nog even een poging gedaan om te zwemmen maar ik wilde mijn zwembroek niet nat maken………..

Om vijf uur liepen we terug naar onze kamer 123. Allebei een frisse douche genomen en de smeersels verwijderd. Daarna nog even op ons balkon gezeten om daar om 19:15 naar het restaurant te gaan voor onze warme hap.

Het werd voor Wil salade en Stroganof gemaakt van kip en voor mij gerookte zalm op toast en een hoofd maaltijd van vis zonder smaak.

Als dessert een buffet met voor ieder wat wils. Ik nam nog een dubbele espresso wat ook weer helemaal niks was. Nadat Wil de rekening had afgetekend waren we om 21:00 terug op onze kamer. Heerlijk de ontspannende pakjes aan. Ik ben dit even gaan intikken en Wil heerlijk op bed TV gaan kijken. Om 22:00 gingen onze luikje dicht na deze geslaagde dag.

20 april - woensdag - Op naar Praya de Rocha: 24 graden

Wat mijn assepoester weer heerlijk geslapen, door het openen van de gordijnen waardoor het zonlicht onze slaap vertrek binnen kwam. Werd ze een beetje morrend wakker. Het licht deed pijn aan haar ogen zij ze.

Vandaag zouden we op pad gaan naar Praja da Rocha. Wat informatie gevraagd aan Coby en Simon om niet het wiel voor de tweede keer uit te gaan vinden. Eerst even de was en spoel beurten gedaan en met iets warmers aan naar de ontbijt zaal waar de eitjes en spek met witte bonen me stonden op te wachten. Wil nam yoghurt met wat Born vlakke en wat ander energie toevoegende stimulerende middelen. Dus die kon er weer tegen aan. Ik ook maar ik moest eerst het volle buik gevoel kwijt raken. Om half tien stapten we in onze bolide (Seatje met weinig pk’s) om ons met behulp van de Iphone en Google Maps, die wel goed was ingesteld inclusief een pratende dame en die ging ons naar het uitkijkpunt halverwege de boulevard naar het uitkijkpunt de Mirador ging brengen. Daar de auto geparkeerd met 4,05 in de parkeer automaat te hebben gedaan. Konden we hier tot 13:30 blijven staan.

Co had ons gezegd, dat bij laag water we de strand wandeling naar Praia de Van konden lopen en weer via de boven liggende route terug. Dat hebben wij niet gedaan. Wij zijn terug weer over het natte en harde gedeelte van het strand terug gelopen richting waar de auto stond. Maar we moesten in de buurt van de auto nog 118 trap treden naar boven lopen. Dat was wel pittig zeker na deze lange zware wandeling. Wil was wat eerder boven dan ik. Boven aangekomen hebben we even staan bekijken waar we de lunch zouden gaan gebruiken. Dit werd Fature, een tentje gelegen boven de mooie rotsen van Praja de Rocha. Lekker zittend met een schitterend uitzicht over deze rood gekleurde rotsen met een lekker verfrissend glaasje fris en met een heerlijke hamburger als lunch. Ik nam als afzakkertje nog een dubbele espresso en toen terug naar de auto. Wil nog even in een kleding winkeltje gekeken waar ze vriendelijk te woord werd gestaan door de winkel bediende.

Die alles wilde laten zien wat ze zoal te koop hadden. Helaas werd dit niks.

We zaten in de auto om 13:35 en hadden een Lidl winkelen Portimao als bestemming. We wilde nog wat fris halen en een zak chips of zo. Zo gezegd zo gedaan. Om 14:00 liepen ik achter een winkel wagentje in de Lidl shop.

Wat cola Zero en water con cas met wat pure chocolade met een zak chips.

Toen vervolgden we onze terug weg naar Ferragudo naar ons Hotel Casabela. Om 14:30 stonden we daar op de parkeer plaats. Binnen onze sleutel van onze kamer 123 bij de receptie gehaald. Aangekomen is onze kamer de ijskast gevuld met wat fris drank en de chocolade. Toen ons omgekleed om in de zwem kleding naar het zwembad te gaan die in een schitterende tuin lag. Want dat moet gezegd, de tuin is echt schitterend van dit hotel. De tuin is een lust voor het ook. Ook het zwembad is uniek en lekker rustig. Weinig mensen in deze periode. We zijn hier tot 17:00 gebleven. Om hierna terug te gaan naar onze kamer. Lekker onder de douche die je wel in een ligbad moest onder gaan. Wij houden daar niet zo van, maar goed het is niet anders. Na de douche beurt after-sun gebruikt want we waren wel een beetje verbrand. Nog even wat relaxen om rond 19:00 te vertrekken naar het plaatsje Ferragudo omdat we gisteren in het hotel niet zo lekker hadden gegeten. Dat moet beter en dat werd veel beter bleek later. Op het dorps plein van Ferragudo buiten bij de eet gelegenheid Port Arada gaan zitten.

Het was nog steeds lekker weer met een aangename temperatuur. We kregen een leuk stekkie en begonnen de menu kaart te bestuderen.

Wil wist al gauw wat ze wilde, het werd voor haar een Biefstuk van de haas.

Ik nam een heerlijke vis soep als startertje en nam Kabeljauw als hoofd gerecht. Alles was echt heerlijk maar het was iets te veel. Ondanks dat namen we toch een ijsje met slagroom als afzakkertje. Ik nam nog een heerlijke dubbele espresso. En dit alles voor 58,90. Dat vonden wij niet duur mede omdat alles van zeer goede en smakelijke kwaliteit was. Dat was meer waar voor zijn geld dan gisteren avond in het hotel toen we daar 78,90 moesten betalen. Om 21:30 verlieten we deze eetgelegenheid om richting hotel kamer 123 te rijden. Om 22:00 stapten we onze kamer binnen.

IK ben dit even gaan intikken. Morgen zou het wat warmer worden.

Wordt vervolgd

1. Nico en Marijke:
    10 april 2024
    Ziet er mooi uit! Geniet ervan! Fijne vakantie
  2. Miranda Heeck den Boer:
    Ziet er allemaal goed uit! Lekker genieten! 😊
  3. NELLIE en Arie:
    11 april 2024
    Weer een mooie reis en lekker weer genieten maa ☀️😘
  4. HanniecDuque:
    Prachtig allemaal 🤩!!
    Geniet maar van het leven🤗😘
  5. Coby Christiaanse:
    11 april 2024
    Vreemd dat je nu al voor het parkeren moest betalen, in de wintermaanden is het overal gratis 😂😂. In Ferragudo op de kop zijn kant aan de haven zit een GEWELDIG visrestaurant. Lekker van het zonnetje genieten 😘
  6. Pia:
    11 april 2024
    Mooie foto’s, geniet van de heerlijke zon en temperatuur

Jouw reactie