Tussendoor vakantie Portugal April 2024

12 april 2024 - Portimão, Portugal

Donderdag 11 april 2024: Prachtig weer 28 graden.

Vandaag moest ik wakker worden gemaakt. Het vrouwtjes was al helemaal gereed en liep op haar paas best rond. Dus nu moest ik leiden en gingen de gordijnen open en keek ik de koperen Nellis in zijn zonnige hele gezicht.

Natuurlijk me eigen wat opgefrist en ik leip eigenlijk op de automatische piloot door de lange gang. Een trap af om etage 0 te komen waar de ontbijt zaal was. Vandaag waren er spiegel eitjes met spek en witte bonen. De bonen heb ik maar laten staan. Wil nam een broodje kaas en dit samen met het donker bruine water met warme melk en een zoetje. Wil ging zoals altijd voor de kopje thee. Al met al smaakte alles best en om half tien liepen we de ontbijt zal uit en liepen we richting onze kamer. Onder het ontbijt hadden we besloten om vandaag een toer met een boot te gaan doen door de schitterende en indrukwekkende rots formaties die hier nu natuurlijk zijn. We zijn met behulp van de Iphone Google maps eerst naar het uitkijk toren bij Pintaho. Dit was vlak bij het hotel. Daar uit de auto en even rond gekeken. We waren niet de enige. Na een half uurtje reden we hier weg om onze weg te vervolgen naar Caneiros. Leuk plaatsje maar een parkeer plekje vinden was hier nog niet zo eenvoudig. Na een kwartiertje te hebben rond gereden vonden we dan uiteindelijk een moeilijk plekje maar hij stond erin. Het was een stukje lopen om weer bij het  al drukke strand te komen. Het was al behoorlijk druk hier maar wel begrijpelijk met dit mooie weer. Het was rond 11:15 al 28 graden en met weinig  wind is dit toch wel war. We zijn eerste maar naar zo’n boot toer tentje gelopen en kwamen uiteindelijk terecht bij Carvoeiro Tours. Nadat we 30,- P/P hadden betaald konden in gezelschap van 8 Chinezen in een bootje van 11:30 mee. Ons Chinees is gelukkig redelijk tot zeer slecht. De gids deed alles in het Engels en dat maakt het wel was eenvoudiger. Moet zeggen, schitterende en mooie ervaring om in en door die rots kloven te varen met zo’n klein bootje. Ook vanaf de buiten kant zijn die rode rotsen echt een bezienswaardigheid. En is het wel te begrijpen dat veel mensen dit komen bekijken. Om 12:45 waren we terug bij af en vonden we allebei dat dit wel zijn geld waard was geweest. Bij terug komst waar je het life vest moet inleveren. Eerst even naar de toilet gegaan. Daarna een lunch zaakje opgezocht voor de tussen de middag hap. Het werd een Italiaans zaakje wat lekker in de schaduw lag. En natuurlijk heerlijke koffie naar later bleek. Dit zaakje heette Dora Maria. Even de menu kaart bekeken en het werd voor mijn Insalata met wat brood en voor Wil Spaghettie Carbona. Dit samen met een flesje Spa rood en een heerlijk dubbel espresso als afzakkertje. Om 13:45 verlieten we dit zaakje om aan de wandeling boven de rotsen te gaan beginnen. De toegang toe dit moois begon direct bij dit Italiaanse zaakje. Een steil weggetje naar boven. Het was even afzien en puffen met af en toe een kleine stop. Om dan uiteindelijk boven aan te komen. Net na een bocht waar een schooltje links stond en rechts een kerkje begon het met hout aangelegde wandel pad wat ons boven de rotsen bracht.

Een mooi pad liep langs dit schitterende panorama met een mooie groene zee als achter grond. Na een uurtje wandelen over dit hout wandelpad zijn we terug gelopen en bij een Gelati (ijs) winkel ons te goed gedaan aan een tof ijsje met een oblie hoorn met slagroom (goed voor mijn suiker gehalte?).

Om 15:00 waren we terug bij onze auto waar het binnen bloedheet was.

De auto stond in een moeilijk plekje maar met wat moeite de auto weer op de openbare weg gekregen en op het gemakje terug gereden naar ons hotel.

Om half vier waren we daar en snel naar onze kamer om ook weer snel in de zwemkleding aan te trekken. Om 16:00 lagen we op de ligstoelen bij het zwembad. We zijn er allebei maar gelijk in gedoken omdat we het echt warm hadden. Dan koel je heerlijk af en kan je ook wat makkelijker op de ligstoel blijven liggen met een koele huid. We zijn tot 18:00 bij het zwembad gebleven. Het was vandaag echt warm, het was rond de 29 graden.

In de kamer onder de douche en de zonnen créme er af gewassen met de shampoo van het hotel. Ik wil haar rug en wil mijn rug.

Het was inmiddels rond zeven uur en we zouden vanavond weer naar Ferragudo gaan voor de warme hap. Dit keer een ander zaakje ondanks dat het gisteren goed was. Je weet maar nooit, misschien zijn er wel meerdere goede zaakjes. De auto konden we weer makkelijk kwijt. We kozen ook deze avond voor een eet gelegenheid op het grote stads plein de Barril restaurant.

We kozen allebei voor de Grill spies met wat patat en verse salade. Dit samen met een glas rode wijn en voor Wil Cola zero. De spies was goed maar de patat en de sla was hopeloos. Ik heb dit ook gezegd tegen de ober.

Hij wilde nieuwe patat en salade laten brengen. Maar ik was bang dat dit dan het zelfde resultaat zou opleveren. Toen we wilde afrekenen bleek dat we de drankjes niet hoefden te betalen. Dit was netjes natuurlijk. Toen we terug liepen naar onze auto bleek dat het vissers cafeetje nog open was. Daar zaten de heren naar voetbal te kijken de wedstrijd Benfica - Marseille.

Daar had ik de eerste dag heerlijk koffie gehad dus voor herhaling vatbaar.

Die koffie smaakte best en dat voor heel weinig geld. Wil betaalde totaal 3,10

Voor een dubbele espresso en een blikje Cola zero. Dat zijn nog een prijzen.

Toen ik dit binnen had zijn we richting hotel gereden waar we om 22:00 aan kwamen. Morgen weer een dag

Vrijdag 12 april 2024: Veel wind - 28 graden

Om half acht ging deze dag voor ons beginnen. Wil was het eerst uit de veren en die moest mij natuurlijk zo nodig wakker maken. Ik ook niet de beroerdste en ik begon met het schrobben van de tanden. In de ochtend kleertjes naar de ontbijt zaal. Er waren weer heerlijke gebakken eitjes met wat andere aanvullende ochtend lekkernijen. Nog even met een andere Nederlands stel aan het buffet staan praten. Die kreeg trouwens van zijn vrouwtje te horen dat hij bepaalde niet moest nemen. Hij was namelijk diabetes 1 dus die had het nog wat moeilijker dan mij. Dit terwijl dit een jonge gozer was van zo rond de 30 jaar schat ik. Ik zei nog “ In de vakantie neem ik het niet zo nou”

We hadden weer een plaatsje bij het raam met een mooi uitzicht over de tuin en het wat verder op gelegen havenmond van Portimao. Na het ontbijt zijn we in de auto gestapt en zette we Iphone navigatie naar het plaatsje Benagil waar we de mooie rots Praia do Carvalho vanaf de bovenkant wilde gaan bekijken. Nadat we de auto op de grote parkeer plaats hadden neer gezet. zijn een steil wandelpad naar boven met boven aan gekomen een heel mooi Panorama beeld van dit stadje Benagil. Het wandelpad naar de boven kant van de Praia do Carvalho was vrij pittig zeker voor Wil. Die behoorlijk last had van haar rug en benen. We hebben het in ieder geval gehaald en aangekomen bij de opening van deze Praia do Carvalho zijn we daar vandaan maar gelijk terug gelopen om het maar niet te forceren. Eigenlijk zouden we vandaag een makkelijke dag van maken. Terug bij de auto zijn we naar het stadje Lagoa. Hier wat brandstof getankt en naar het centrum gereden. Auto geparkeerd en op een pleintje onder een parasol gaan zitten en hier onze middaghap genomen. Toen er een zwerver bij Wil met een accordeon een stukje begon te spelen. Toen dit onverzorgde heerschap weg liep en Wil er achter aan liep om het wat eurootjes te geven. Bleef hij maar knikken en nam zijn pet af. Na de smakelijk middaghap nog een bakkie koffie en thee genomen liepen we hier om 13:30 weg. Niet veel verder op een hoek was er een sjeike vrouwen mode winkel waar Wil naar toe liep. Gelukkig hadden ze niets wat Wil leuk vond dus vervolgden we onze weg. Om 14:30 waren we terug bij de auto. Toen we in stapten was het bloedheet in de auto. Snel alle ramen open en snel weg rijden met de airco op volle toeren.

Om 15:00 waren terug bij ons hotel waar we snel in de zwem kleding doken en af zakten naar het zwembad. We waren de eerste dus keus zat waar we ons zouden neer vleien. Een plaatsje uit de wind gezocht want wind was er wel vandaag. Wij zijn tot half zes bij het zwembad gebleven en toen naar boven. Het lig bad vol laten lopen en even zitten weken en zand tussen de tenen vandaan gehaald. Om half zeven liepen we naar onze auto om naar Ferragudo te rijden en bij de plaatselijke Clubhuis een heerlijk belegd broodje te eten met echt fantastische koffie. Echt de beste koffie in deze buurt. Nog even met wat goed Engels sprekende Portugezen zitten ouwehoeren. Om half negen reden we hier weg richting ons hotel. Aangekomen in onze kamer 123 heerlijk op het balkon zitten genieten van deze ondergaande zon. Het werd ook wel fris dus naar binnen waar ik dit verhaaltje ben gaan intikken.

Zaterdag 13 april 2024:

1. Miranda Heeck den Boer:
    12 april 2024
    Ziet er goed uit, veel herkenbare plekjes! Leuk
  2. Coby Christiaanse:
    13 april 2024
    Ons niet vreemd, lekker hoor. Lagoa is helaas niet zo interessant. Nog heel veel zonplezier
  3. Nico en Marijke:
    14 april 2024
    Leuk verslag weer - geniet ervan.
    Lekker weer en eten - fijn verblijf nog!
  4. NELLIE en Arie:
    14 april 2024