IJsland cruise 2023 - laatste dag

24 juni 2023 - Bremerhaven, Duitsland

Het vervolg

We zijn daarom op bed gaan liggen en hebben een klein uurtje geslapen. Om tien over half zes werden we wakker en was het tijd voor omkleed partij voor de avond maaltijd. Om tien over zes zaten we aan de tafel en hebben we wat uitgezocht. Halvewege onze maaltijd was er een muziekaal intermezzo. Ook werd er polenaise gelopen in de eetzaal. Het zag er allemaal gezellig uit. En dat halvewege de maaltijd. Om acht uur zijn we met de lift naar de 5de etage gegaan waar we bij de bar een horende menigte op liedje van ABBA tegen kwamen bij de bar op de 3de etage. Om vijf over half negen liepen we verder naar het theater waar om 21:00 een fantasy sprookje zou beginnen. Helaas toen dit begon stopte de muziek elke keer en door deze onverwachte onderbrekingen werd de show stil gezet en afgelast. Dus waren we snel op onze kamer. Snel in de pyjama want we hadden het ook een beetje koud.

Nog even een stukje zitten intikken en toen naar ons heerlijk bedje. Morgen was er een zeedag naar Bremerhaven waar we zaterdag moeten aankomen.

Vrijdag 23 juni 2023: Klok een uur voorruit - Zeedag

Het was een dag waar door het mindere weer niet veel konden doen. Het was te koud op dek dus lekker ontspannen op dek zat er niet in vandaag.

Wij werden om tien voor negen wakker. Om kwart over negen liepen we het ontbijt Restaurant in. Vandaag weer de gebakken eitje met ontbijt spek rolletjes en saucijsje. Het smaakte weer heerlijk Wil had 2 Crosantje met kaas en een plakje cake. We zijn maar wat langer blijven zitten omdat we deze dag toch een beetje met hangen - slapen en boekjes lezen moesten door brengen. De lunch was voor mij alleen fruit. Wil had een simpel broodje kaas en een soort van boterkoek. Uiteindelijk verliep de dag snel en voordat we het wisten was het weer 16:00 de Thee en koffie tijd. Daar hebben we maar iets lekkers genomen dat krijg je nou eenmaal als je niet veel kan doen. Om vijf uur zijn we naar onze kamer gegaan omdat we vanavond in Gala kleding moesten dineren. Maar op dit schip wordt dit meet een flinke korrel zout genomen. De mensen lopen in normale kleding the restaurant binnen.

Eigenlijk ook wel normaal als je op vakantie bent. Op het einde van het eten was er een soort show opgevoerd door het bedienend personeel. Ook de mensen uit de keuken gaven akte de présence dus er stonden heel wat mensen in het restaurant met lampjes om hun nek. Ach het was een feestelijke afsluiting van de 2 weekje aanbood. Morgen gaan er in Bremerhaven alle Duitser af. En wij een dagje later in IJmuiden.

We gaan straks nog naar het theater naar de voorstelling kijken. We weten niet wat er ten tonele wordt gebracht omdat gisteren avond de show werd afgelast door de slechte geluid kwaliteit. We gaan het zo zien.

Het was een voorstelling met acrobatiek - schaatsen en dans met muziek.

Waarschijnlijk een goedmakertje voor de show van gisteren avond die werd afgelast door het zeer slechte geluid. Deze show was amusant en leuk om naar te kijken. Het schaatsen blijft natuurlijk wel beperkt op zo’n kleine ruimte. Maar desalniettemin was het amusant om 22:00 waren we bij de bar waar we nog 2 colaatjes hebben gekocht voor in de hut. Daarna gelijk naar hutje en lekker in de pyjama om als vast in de slaap stemming te komen. Nog even de avond pilletjes genomen en 2 tickets voor de Shuttle service van het schip naar Bremerhaven centrum en terug. Morgen zouden we hier on 17:00 vertrekken naar onze laatste aanlegplaats van deze cruise IJmuiden.

Vrijdag 24 juni 2023: Redelijk zonnig weer 23 graden

Vandaag zou het shopping day worden. Dat had Wil d’r eigen voor genomen.

We waren weer redelijk vroeg wakker en de poets beurten waren we om 09:00 boven op de 9 bij het ontbijt restaurant. Vandaag hielden we het simpel omdat we een beetje in gedachten hadden. Hier in Bremerhaven kunnen we krijgen en eten wat we zelf willen. Om half tien liepen we de gangway af en liepen we direct de shuttle bus in die ons naar de Cruise terminal bracht. Als de Cruise terminal gereed is zal deze bus shuttle niet meer nodig zijn. Maar ze zijn hier nog druk mee bezig. In de Cruise terminal moesten we onze pasporten laten zien maar dat ging gelukkig lekker vlot. Eenmaal buiten deze terminal moesten even zoeken naar de shuttle bus die ons naar het centrum van Bremerhaven zou gaan brengen. We hadden gister avond digitaal deze kaartjes gekocht. Maar ook dat ging zonder problemen. Om tien over tien stapten we weer uit deze bus en stonden we in het centrum met de winkelstraat vlak bij de bus halte. Zag het vrouwtje al gaan glunderen met zo’n lange brede straat met winkels aan beide kanten. Natuurlijk winkeltje in en winkeltje uit maar iets kopen was er niet bij. Blijft altijd moeilijk om iets te kopen in den vreemden. Stel je voor dat het niet goed zit of er iets niet in orde.

We zijn halverwege deze winkelstraat bij een Gelaterie winkel buiten op het terras gaan zitten en hebben een flinke sorbet besteld en met een bak Italiaanse koffie. Het ijs was geweldig maar de koffie kon niet tippen aan de koffie aan boord van het schip. Na dit heerlijke intermezzo de winkel sessie voort gezet met uiteindelijk niks te kopen. Om 13:30 zijn we nog ergens zitten voor een drankje. We hadden nu het plan om terug te gaan naar het schip en  aan boord hier iets te eten. Het was echt warm ik denk rond de 28 graden. Terug gelopen naar de shuttle bus halte die eigenlijk op ons stond te wachten. Om half drie stapten we in de bus en een kwartier later waren we bij de cruise terminal. Natuurlijk hier weer de nodig controle postje voorbij en pas porten laten zien en door detectie poortjes (ik niet vanwege de ICD). Ik wer elke keer hand matig betast. Om drie uur waren we weer aanbood. In onze hut lagen de labels die we aan de koffers moesten bevestigen voor IJmuiden.

We zijn nog even naar dek 11 gegaan / beach dek. Hier staan vele lig stoelen en omdat het zo warm was kon je lekker in de zon zitten met een windje.

Om 16:00 is het thee en koffie tijd. Daar hebben we ook nog maar even aan mee gedaan en om vijf uur precies vertrok ons varende hotel uit Bremerhaven na onze laatste haven IJmuiden waar we om 07:00 zouden moeten aankomen. Straks om zes nog ons galgen maal en afscheid nemen van onze vaste obers. Na het eten gaan we nog even naar de show in het theater en dan is deze cruise weer geschiedenis.

Ik ga dan dinsdag samen met John voor drie weken met de motor naar Noorwegen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Coby Christiaanse:
    24 juni 2023
    Helaas komt alles een eind, maar voor Leen komt er eeer een nieuw avontuur aan. Geniet van de laatste uren en een behouden vaart🍰🎂👍
  2. Miranda Heeck den Boer:
    24 juni 2023
    Goed thuis gekomen? Wat een heerlijke reis geweest zeg! En op naar het volgende avontuur! Veel plezier!
  3. Nico en Marijke:
    24 juni 2023
    Leuk reis verhalen! Wil zie ik vd week weer! Leen goede reis met de motor@
  4. NELLIE en Arie:
    25 juni 2023
    Welkom thuis Wil en Leen mooie verhalen en een fijne reis geweest Groetjes Arie NELLIE 😘