IJsland cruise 2023

22 juni 2023 - Inverness, Verenigd Koninkrijk

Het vervolg van de vorige keer

En dat was dan ook het geval. Een dag eerder was er gezegd dat rond 10:15 zou worden begonnen met de aankondigen wanneer de verschillende groeten van boord zouden mogen. Wij hadden 73 en om 09:15 mochten wij van boord. Het vandaag wel behoorlijk fris en het was ook maar 13 graden met aardig wat wind. Dat was dus een aardig verschil met gisteren. Maar we hadden ons daar naar gekleed. Een kwartier later stapten we van de tender af en hadden we weer vaste grond onder onze voeten. Nu moesten we ons weg gaan vinden naar dingen die we graag wilde bekijken in deze streek.

Deze plaats is de hoofdstad van de Westfjorden en bijna de helft van de mensen uit deze regio woont hier.Het is een waar metropool naar plaatselijke maatstaven. Deze plaats ligt op een soort van schier eiland en wordt omringd door hoge bergen. De mensen hier verdienen hun inkomen door de visserij.

We zijn de bordjes gevold “City center” helaas was dit niet echt een city center. Er was hier werklijk helemaal niks te zien in dit kleine plaatsje. Er was alleen een Netto markt waar we dan ook even naar binnen zijn gestapt. We hebben een zak Chips - chocolade - chocolade kaakjes gekocht. We zijn hierna terug gelopen naar de plaats waar de Tenders de aanleg steiger hadden. Hier stond ook een soort van markt kraam die van alles en nog wat verkocht. Ik wilde een T-shirt met IJsland er op hebben. Dat doe ik haast altijd zo ook nu. Mijn maat had deze verkopen niet echt en ik dacht dan maar een maatje groter, dat past altijd. Bij terug komst aanbood van ons drijvende hotel zijn we naar onze hut gegaan en even het toilet vereerd met onze komst. Om 12:15 naar dek 9 waar we iets gingen eten. Voor mij salade met Italiaan dressing. Met wat lekkere druiven en dit samen met ijs water. We zijn nog naar buiten gelopen op het achter schip maar het was veelste koud en we waren snel weer binnen. Om kwart voor twee waren we weer in onze hut waar we kachel lekker aan zetten omdat het buiten maar 12 graden was met behoorlijk veel wind. We zijn in onze huet gebleven tot 15:45. Toen was het tijd voor de koffie en thee en dit samen met een stukje koek of gebak. We zijn daarvoor naar het achter schip gelopen omdat dit op die lokatie wordt geserveerd. Een beetje mensen zitten observeren, want dat hoort daar een beetje bij. Zoveel verschillende mensen uit zoveel verschillende landen in zoveel verschillend kleding. Altijd fascinerend om te zien. Ook dat ene mens bescheiden neemt wat hij of zij denkt te lusten. En een ander die zoveel meeneemt dat het gezicht niet meer te zien is door de hoeveelheid wat op z’n bordje ligt. Om kwart over vijf moesten we weg om ons om te kleden voor het avond diner. Vanavond was de dressing code zwart wit. Wij hadden dit soort outfit bij ons al hoewel wij ons daar niet al te veel van aantrekken. We hadden vandaag een jarige Ina bij ons aan tafel zitten. Die was vandaag 75 jaar geworden. Wij wisten natuurlijk dat je dan haast altijd een taart krijgt van de maatschappij. Het eten vonden wij na afloop nou niet helemaal het jet.

Het starretje was niet smakelijk, het tussen gerecht was teveel macroni. De hoofd maaltijd was een opgerolde Kalkoen die niet smaakte. Het dessert was een cocos taartje. Gelukkig bracht het jarige taartje een de verlossing want dat smaakte wel. Om kwart voor acht verlieten wij het restaurant en liepen wij naar de excursie balie. Omdat we 60,- Euro teveel hadden betaald voor de excursie in Reykjavik. Het resultaat was dat we morgen ook weer tussen 19:00 - 20:00 terug moeten komen. Omdat we vandaag eigenlijk te laat waren. Vreemd maar…… We zijn daar vandaan maar direct door gelopen naar het theater waar Wil een hoest aanval kreeg en we waren verplicht om daar onze hut te gaan voor een dropje. We zijn toen maar gelijk gebleven mede omdat het vanavond opera zang zou worden. En dat is toch niet zo ons ding. Ik ben dit verhaaltje maar gaan intikken. We zijn gelijk in de ontspannende pyjama kleding gedoken. Altijd lekker en het geeft je een ontspannend gevoel. Morgen komen we in Grundarfjordur.

Zondag 18 juni 2023: Grundarfjordur - redelijk fris weer met een zonnetje

We waren wakker toen we deze haven in Grundarfjordur binnen liepen

Het was kwart over zeven toen we de gordijntje open schoven en weer een mooi panaroma verschijn. Dat is toch wel een voordeel als je bed zo dichte tegen dat grote raam staat. We zijn even blijven liggen we hadden ten slotte alle tijd van de wereld. Om acht uur zaten wij op de negende verdieping met de gebakken eitjes met spek en een beker met bruine vloeistof. Wil had natuurlijk thee met crousantjes en een plakje kaas daar op. Ook vandaag bleef het schip voor anker liggen dus werd iedereen met pendel bootjes naar de wal gebracht. Wij hadden nummer 73 gekregen dus konden we vroeg naar de kant. Om 09:30 stonden we aan de kant en omdat we geen excursie hadden geboekt moesten we zelf iets regelen. En dat was hier vrij eenvoudig, er stond een bus express op het parkeer terrein die je je voor 20,- Euro naar Kirkjufell (kerkberg) de hoge uitstekende berg. Aan de overkant van deze berg het park met een waterval. Je kon deze kerkberg ook op wandelen maar dat vonden wij iets te gortig dus blijven we beneden. We zijn even het pad afgelopen wat evenwijdig aan de stroom van de waterval liep. Na een kleine drie kwartier hadden we het wel gezien en namen we de bus weer terug naar het dorpje Grundarfjordur. We zijn toen even naar een soort van VVV gelopen waar ze hand gemaakte truien verkochten die door huis vrouwen in de omgeving waren gemaakt. Die truien en ijsmutsen wel behoorlijk prijzig. De truien lagen zo rond de 250,- Euro en een ijsmust 50,- Euro. Dit was de reden dat we het maar bij onze eigen spulletjes hielden. We hebben ook de Katholieke kerk nog even bekeken die in 1800 was gebouwd. Omdat het zondag was was er niks open dus besloten wij maar om rond 12:00 weer terug te gaan naar ons drijvende hotel. Konden we daar nog even de lunch gebruiken. We zijn naar buiten op het achter schip gegaan omdat er op dat moment een lekker zonnetje was. Het was rond de 18 graden en behaaglijk.

Ik was had daarna echt slaap en we zijn toen maar ons hutje gaan opzoeken en hebben daar een middag dutje gedaan. Dat krijg je als je ouder wordt?

Dat uurtje slaap is net voldoende om alles weer helder te zien. Ik ben daarna dit gaan intikken en heb de gemaakte foto’s ingeladen in de Laptop.

Om 18:45 zijn we naar de Excursie balie gegaan omdat er op de rekening 30,- Euro per persoon teveel was berekend voor de excursie van morgen in Reykjavik. En dat was een verschil van 60,- voor ons samen. We hadden ons er al op ingesteld dat er een lul verhaal zou volgen waarom dat zo was. En jawel, ze zeiden dat de excursie pas hier aan boord was geboekt. Dat was niet waar wij hadden dit al 9 weken geleden thuis geboekt en geserveerd. We hadden de tickets al gekregen toen we aan boord kwamen in Amsterdam. We konden praten wat we wilden. Hun wilde geen 60,- Euro crediteren. Nadat we daar flink pissig waren geworden. Zijn we naar de Costa balie gelopen aan de andere kant op dek 3. Die vonden direct dat wij ons recht stonden. En die Costa medewerker ging persoonlijk naar de Excursie balie. En was heel snel terug met de mededeling dat er wel 60,- Euro gecrediteerd zou worden op onze aan boord rekening. Hij vertelde ook dat ook hij vond dat dit niet netjes door de excursie balie was afgehandeld. En bood zijn op rechte excuus aan.

Gelukkig had het recht zegeviert en waren we in het gelijk gesteld.

Met de voldaan gevoel gingen we nu van de 3de etage naar de 9de etage om ons avond maaltijd te gaan gebruiken. Het Paelja met een lekker vers broodje.

Als dessert druiven en een banaan. Dat samen met een fris drankje.

Om half negen liepen we het Theater in op de 4de etage. Vanavond zou het een Italiaanse avond worden. Met dans en zang. Eerlijk is eerlijk het was een leuke spektakel show. Het moet gezegd, dit is veel beter aanboord van deze Costa schepen. Het is elke avond iets om naar uit te kijken. Het onder breekt de avond. Om 22:00 waren terug in onze hut waar het bedje stond te lonken?

Want het moet gezegd, het slapen gaat ons hier redelijk goed af.

Morgen hebben we een lange excursie van 9 uur en daarom moeten we ook vroeg aan deze excursie beginnen. Om kwart voor acht moeten in de bus zitten. We hebben de wekker op 06:30 gezet. De excursie heet “ Marvels of the Southern coast met lunch”

Maandag 19 juni 2023: Reykjavik - redelijk weer

Vandaag moesten we vroeg uit de veren. We moesten om 07:45 in het theater zijn voor onze excursie vandaag. De wonderen van de Zuidkust en met een lunch in het Lava centrum. De excursie zou totaal 9 uur gaan duren dus de gehele dag. We hadden de wekker op 06:30 gezet om eerst nog van een brood nodige ontbijtje te genieten. Om 06:50 zaten we dek 9 waar het naar ons idee lekker rustig was in verhouding tot vorige ochtenden.

Natuurlijk lekkere vers gebakken eitjes met wat spek. Wil nam een paar kleine Crosantjes en wat Yoghurt met wat er in. Dit samen met een kopje thee en koffie en na 20 minuten waren onze buikje gevuld en had wil nog wat Donuts voor de excursie dag. Om 07:35 zaten wij beneden in het theater te wachten tot we werden omgeroepen om naar de kant / bus te gaan. Het was excursie 02DB bus nr. 17. Om 08.12 was het zover en gingen we de loop plank af naar bus 17. De bus vertrok 08:20  en gingen we beginnen aan deze vrij lange dag. Een reis door het spectaculaire IJslandse landschap met de mooiste natuurspektakels met het bewonderen van watervallen die van rotsachtige kliffen vallen. Ook zouden we steile bergen en gletsjers gaan zien. En een strand met zwart zand en een uitzicht op drie actieve vulkanen.

We zouden stoppen op het Hellisheidi lava plateau - Hveragerdi, Thjorsa en ruige rivieren. De bekende Seljalandsfoss waterval waar je achterlangs kan lopen wat voor ons een hele beleving was. Het soort van wandel pad over gladde en hoge stenen was bet een beetje spannend maar een belevenis op zicht. Toen we dit hadden gedaan waren we echt zeiknat maar voldaan. We vonden dit een hele ervaring en dit hadden we voor geen goud willen missen.

Een kleine 30 minuten later de Skogafoss waterval die van 60 meter hoogte naar beneden valt. We kregen een lichte lunch met IJslandse soep en brood in het museum wat er vlak bij ligt. Dit duurde eigenlijk een beetje te lang naar idee van onze vrouwelijk gids. We hadden om 12:45 daar moeten vertrekken maar het was 13:15. Heerlijk zittend in de bus reden we langs de Atlantische kust die zicht kenmerkt door de steile bergen en gletsjers. We reden ook langs het Hellishheidi-lava plateau die op twee na grootste geothermische energiestation ter wereld is. Om uiteindelijk op Black Beach aan te komen. Dat is weer eens wat andere dan goud gekleurd zand. Dit was echt pik zwart zand en dan ook een prachtige rotsen als achter grond. Echt iets aparts kan je wel zeggen. We hadden 30 minuten om hier rond te struinen en natuurlijk wat foto’s te maken. Het was hier wel behoorlijk druk en we duidelijk niet de enige. We hebben daar nog even gebruik gemaakt van het toilet in een zeer modern toilet. Toen de bus in om eigenlijk aan de terug reis te beginnen. We zouden nog één keer stoppen bij het Lava centrum waar je uitleg kreeg hoe een aardbeving en vulkaan uitbarsting ontstaat. Je kon ook nog een film bekeken over deze aardse verschijnselen. Om tien over vier reden we hier weg om de laatste stuk met de bus af te leggen naar ons cruise bootje.

We kwamen hier om 17:50 aan en werden we eigenlijk op de verkeerde plaats afgezet en moesten we nog een behoorlijk stuk lopen naar de gangway. Eenmaal aan boord zijn we snel naar onze hut gelopen voor een kleine omkleed partij omdat Wil gaar in het restaurant wilde eten waar je werd bedient. We waren hier om 18:15 en kregen gelijk de menu kaart in het Nederlands. We kregen van Ina nog een consumptie aangeboden voor haar verjaardag. Dat werd voor mij een glaasje rode wijn en voor Wil een een Cola Zero. Toen over tot de menu kaart. Wij namen Parma ham met meloen - Lasagna - Rundvlees met rijst als dessert chocolade mousse met mango. Tussen door nog een muziek intermezzo van het bedienend personeel. Dat was een gezellig gebeuren. Om 20:15 verlieten we de tafel en gingen we naar etage nr. 5 omdat er in het Theater een soort van De Voice gaande was.

Helaas werd hier heel wat vals gezongen. Iets teveel naar mijn idee. Het was eigenlijk niet om aan te horen. Ik ben toen naar de bar gelopen om een dubbele espresso gelopen. We hebben ook maar 2 colaatje mee naar boven genomen om die lekker in onze kamertje op te drinken. Om negen uur waren we in 8201 en deden we snel de ontspannende kleding aan. Schoentje smeten we in de hoek en pyjama broek aan. Toen ben ik dit verhaaltje gaan in tikken. Dat neemt toch ook weer een half uurtje. Het schip was al lang onderweg  en er was geen land meer te bekennen. We waren onderweg naar de Shetland eilanden. Morgen een daagje op zee om de volgende dag in Kirkwall aan te gaan komen.

Dinsdag 20 juni 2023: Zeedag met ruige zee?

De klok moest weer een uurtje voorruit worden gezet dus eigenlijk een uurtje korte slapen? Maar omdat er vandaag een zeedag was konden we slapen tot wanneer we wilden. We waren natuurlijk toch rond 08:00 wakker. Onze drijvende hotel ging behoorlijk heen en weer omdat er buiten slecht weer was. Er stond een flink windje wat de golven alleen maar groter maakte. Al moet er gezegd worden dat zo’n cruise boot wel stabilisatie vinnen heeft die echt schommelen tegen gaan. Maar het blijft altijd merkbaar. Om kwart voor negen zaten we in de betrekkelijk rustige ontbijt zaal met koffie en thee voor ons. Na een kleine half uurtje waren de maagjes weer gevuld en zijn we op een andere lokatie gaan lezen. Wil in haar boek “Een huis vol dromen” en ik het AD van gisteren. Waar Max Verstappen de F1 wedstrijd in Canada / Montreal had gewonnen. Om 11:00 zijn we naar onze hut terug gegaan omdat het een beetje koud begon te worden. Onze hut was ik keurig netjes in orde gebracht. Ik ben even op bed gaan liggen en viel niet later in slaap?

Wil heeft al die tijd zitten lezen. Om kwart over twaalf zijn we naar boven gegaan om ons tussen de middag maaltje te gebruiken. Ze hadden bij het zwembad wat markt kraampjes met verschillende soorten eten en deserties klaar gezet. Ik wilde vandaag een beetje patat nemen. Wil ging voor een soort van Slagroom taart citroen kleurige laagjes. Het zag er bijzonder lekker uit en na later bleek. Het was ook lekker. Wil zat te genieten. Ik had een bordje patat met mayonaise genomen maar nam er niet teveel van. We zijn een klein uurtje later naar binnen gelopen om wat fruit te eten. In mijn geval lekkere witte druiven met een paar glazen ijswater. Toen zagen we Jaap en Ina niet ver bij ons vandaan zitten. Die zitten bij ons ook aan de eet tafel s’avonds. Dus zijn we daar even bij gaan zitten en een uurtje zitten kletsen.

Het was inmiddels 15:10 toen we afscheid namen en wij terug naar onze kamer. Wil is verder gaan lezen en ik mijn dagelijkse routine.

Vandaag was het de Gala avond dus moesten op ons Paas best naar het avond eten. We liepen om 17:50 door de lange gang van de 8st etage. Om het einde de lift naar dek 3 te nemen. Maar het duurde zo lang voordat de lift kwam. Dus besloten we maar om te trappen maar af te lopen naar de 3de.

Wilma en Daan zaten er al en Jaap en Ina kwamen iets later. Het eten was vanavond erg goed. Een minestrone soepje voor opa en tartaar voor oma.

Het tussen gerechtje werd voor ons beiden spaghetti met kleine tomaatjes. Het hoofd gerecht voor mij heerlijke zalm met aardappel puree en voor Wil biefstuk van de haas met spinazie en aardappel puree. Een heerlijk dessertje van mokka aan de buitenkant en die was gevuld met speculaas? Wil had een lang speculaasje opgevuld met een mousse van slagroom met olienoten smaak. Het was allemaal zeer smakelijk. Om 20:00 verlieten we het Restaurant D’or Orleans. Om ons nog even om te kleden voor de show in het theater vanavond. Dat zou allemaal acrobatiek worden uitgevoerd door een Engels stel. We zaten om 20:30 op de 5 etage op goed plekje waar de show om precies 21:00 begon. Het was knap wat dit koppel deed maar het werd uitgevoerd in het donker met spotlicht gericht op dit koppel. En ja, dan valt deze opa natuurlijk is slaap. Bij donker hoort slapen zo is mijn lichaam nou eenmaal ingesteld? Gelukkig was het om 21:45 afgelopen dus zijn we samen als een raket naar de 8st verdieping gegaan naar ons hutje. Want morgen zouden we rond 12:00 uur in Kirkwall Shedland eilanden moeten zijn. Laten we ook hopen dat het weer wat beter wordt. We kregen deze avond schrijven dat elke cruise gast gecontroleerd moest gaan worden door de immigratie.
We zouden daarvoor om 13:00 in het theater aanwezig moeten zijn.

Laten we eerst maar een nachtje gaan slapen om morgen te zien wat Kirkwall ons gaat brengen.

Woensdag 21 juni 2023: Mistig in de ochtend - Zonnig weer in de middag

De dag / nacht was een beetje moeilijk verlopen. Wil was midden in de nacht naar de toilet gegaan. Maar helaas kon ze niet door spoelen want het werkte niet. Wil heeft toen gelijk de receptie gebeld 3333. Die informeerde dat ze gelijk iemand zouden sturen. En inderdaad niet veel later waren er twee mens op de gang bezig om dit probleem te verhelpen. Dus dit verstoorde wel een beetje onze nacht rust. Gelukkig konden we toch weer de slaap vatten.

Om 08:00 werden we echt wakker en na de gebruikelijke was en douche beurten zaten we om 08:30 op dek 9 aan de ontbijt tafel. Ik ben maar even een betaalde koffie Cappuccino gaan halen terwijl een geschikt tafeltje uit zocht. Ik ging vandaag maar eens niet voor de gebakken eieren maar voor het wat lichtere verteerbare voedsel. Zoals een zacht broodje met beleg en een Crosantje met wat Jam. Wil had natuurlijk haar yoghurt. We zijn hier maar even blijven zitten en alles een beetje zitten bekijken. Want het moet gezegd, er loopt wat rond op zo’n cruise bootje. De één keurig met de haartjes in de plooi. De ander eigenlijk als een soort zwerver die niet eens de moeite had genomen om zijn haar de kammen. Het is toch grappig om dit allemaal te zien voor bij lopen. Er zijn er ook die in dit buffet restaurant  bediend willen worden of anders worden ze onvriendelijk.

Zoals al aangeven waren we onderweg naar Kirkwell de grootste stad van Orkney. Er was aangegeven dat we daar rond 13:00 zouden aankomen en dat was ook inderdaad het geval. Er was ook in een schrijven aangegeven van de vorige avond. Dat we allemaal, dus het hele schip voor controle bij de Immigratie moesten komen voor een Face to Face controle. Daarbij waren er tijden aangeven hoe laat dit moest gebeuren. In ons ons geval was het 15 minuten na aankomst. Ik moet eerlijk zeggen, ik zag de bui al hangen, dit wordt een rondzooitjes. Want iedereen wil zo snel mogelijk van het schip af.

En dat is ook precies wat er gebeurde. Er waren maar 3 mensen van de Immigratie en dan 3250 mensen die naar Kirkwall wilden. Je kreeg ter controle een sticker op je Costa kaart en als je die niet had. Werd je terug gestuurd. Het was me een bende en geschreeuw, geduw en getrek. Wij maakten ons er nou niet zo druk over. Met wat geluk stonden wij om 14:00 uur buiten en 15 minuten later reden we met een shuttle bus naar het bus station van Kirkwall. Het was gelukkig heerlijk zonnig weer en op een pleintje even aan een meneer gevraagd waar we als best naar toe konden lopen.

Hij verwees ons naar het haventje waar je kon komen door naar het eind van de winkelstraat te lopen. En hij zei dan de kerk ook wel een bezienswaardigheid was. Op zijn advies zijn we eerst naar het haventje gelopen. Onderweg in een ijszaak een Obliehoorn gekocht waar de verkoopster haar ijs enorm stond aan te prijzen. Niet veel later wisten wij wel dat we wel eens wat beter ijs hadden gegeten. Het haventje wat vol lag met vissers bootjes maar ook met zeil bootjes. Hier vandaan vertrok er ook een Ferry naar het vasteland Schotland. Door het zelfde straatje terug naar de Kathedraal die inderdaad mooi was met heel veel glas en lood ramen. Het moet voor zo’n klein plaatsje toch wel een hele opleving zijn als er ineens zoveel mensen zijn. Veel zaakjes zaten helemaal vol en vele mensen liepen met tasje met aankopen. Wij hebben nog even in een Italiaans zaakje een koffie genomen en Wil een Pepsi Max. Dat tentje zat helemaal vol dus ze deden daar goede zaken. Om vijf uur namen wij de shuttle bus die ons terug bracht naar het schip. Je moest om 19:30 aan boord zijn want het schip zou om 20:00 gaan varen naar Invergordon vlak bij Inverness.

Toen wij aanbood kwamen zijn we eerst nog wat koffie en thee gaan drinken samen met een heerlijk gemaakt koekje en wat koud water. Om half zes waren we in ons hut want we wilde vanavond weer in het Orleans Restaurant

1. Miranda Heeck den Boer:
    22 juni 2023
    Wat een belevenis zeg! Schitterend!
  2. NELLIE en Arie:
    23 juni 2023