Lofoten 2023 - Mooi weer en op naar Trondheim

7 juli 2023 - Trondheim, Noorwegen

Vrijdag 7 juli 2023: Mooi weer op naar Trondheim

We waren 07:45 wakker. Onze kamer lag aan de straatkant wat wel wat herrie gaf van voorbijrijdend verkeer. Des al niet te min goed geslapen maar wel met de ramen gesloten. Er stond een ventilator en die hebben we maar aan het werk gezet. Om 08:10 zaten we beneden in ochtend eetzaal en dat hebben we gedaan. We hadden er voor betaald en dat moesten ze weten ook. Na deze uitgebreide ochtend maaltijd naar de receptie om de rekening to voldoen. Blijft altijd even schrikken omdat er nu de ook het diner van gisteren avond bij zat. Nee, Noorwegen is kostbaar. Nadat de rekening was voldaan de motor koffertjes en motor kleertjes aan en op naar de garage onder het hotel waar onze motoren stonden. Die hadden vannacht heerlijk droog in de kelder gestaan. We moesten wel een steil holletje nemen om weer op de straat te komen. John had in zijn motor nog wat olie gedaan. Nu ging de 198km rit beginnen naar Trondheim. Een groot gedeelte ging nog over de weg 17 en later kwamen we op de E6 terecht die ons helemaal naar Trondheim zou brengen. Onderweg nog gestopt voor een Cappuccino (warme melk) in een wat vreemd maar wel gezellig Café. Daar vierde de Amerikaanse stijl hoogtij. Na de warme melk koffie het laatste stuk naar onze luxe Scandic hotel wat pal naast het Rosenborg stadion ligt. We waren bij het Hotel om 12:45 en ons netjes bij de receptie gemeld waar we kamer 1316 kregen. We moesten de motor op een specifiek plaatsje zetten net naast het hotel. Toen naar de 13de verdieping om onze spulletjes te dumpen en andere kleertjes aan te trekken. Voor de wandel sessie in Trondheim. Want we wilde wel zo veel mogelijk gaan zien. Om 13:05 hadden we kaartjes voor bus 20 gekocht. Omdat het 3km lopen was naar het centrum. Met de bus 20 waren we 20 minuten later in het midden van Trondheim. Net even om het hoekje vanaf de bus halte stonden we op het grote plein waar vandaan je alle kanten uit kon lopen naar de meest bezienswaardigheden. We waren vooral geïnteresseerd in de wijk Bakkandet waar de oudere huizen op palen in het water staan. Het was wel eerst nodig om iets te eten en op dit plein stonden allerlei kraampjes waar alle Nationaliteiten aanwezig waren. Van Pizza - Pita -  Hamburgers etc…… Ik ging voor Giro’s en John nam Falafal met een flesje Pepsi Max. Natuurlijk waren de zee meeuwen aanwezig dit in geval je een kruimel brood liet vallen. Die vogeltjes hielden niet van rommel op hun plein en die haalde dit direct weg? Nadat we zeer oplettend onze maaltijd op hadden. Begonnen we aan onze wandel route door Trondheim. Eerst een kerk in die de Var Frue Kirke heette. Was best mooi van binnen met veel glas en lood. Daar vandaan naar de oude wijk Bakk-andet. Maar eerst in goed koffie tentje twee heerlijke Capuccino’s. In de oude wijk staan alle huizen aan het water op houten palen en de meest in de typische Noorse kleur Rood. Daar zijn we door het hele wijk gelopen en terug over de Gamle Bybro brug. Hier mogen geen auto’s meer over. Je kan hier allen lopend over heen.

Hier naar links waar een enorme Kathedraal staat de Nidaros kerk. Om hiet binnen te mogen moet je een ticket kopen maar die kregen we van een mijnheer die uit de kerk kwam. Bijzonder mooie kerk en het bekijken zeker waard. Nu bleek dat vanuit dit punt ook de Camino loop begon met het welbekende paaltje 0 (nul). We hebben daar even gezeten met een fris drankje. Toen verder met onze wandeling. Door de oude wijk waar je uiteindelijk weer in het midden van Trondheim terug komt. Het was inmiddels 17:30 en moesten iets gaan eten. We zijn een broodjes zaak in gegaan waar we het duurste broodje ooit hebben gegeten met 2 koffie. Dit kostte ruim 40,-Euro. Tja ze weten het wel in Noorwegen. Om 18:00 was ik uitgelopen en vond ik het welletje. Ik had 12.716 stappen gedaan en wilde terug naar ons hotel. Ik had de App ATB Mobiliteit geïnstalleerd op mijn Iphone. Op aanraden van een Noor de bij de bus halte stond te wachten. Hij zei dat je dan de kaartjes met de telefoon kon aanschaffen en als ge-pensioneerde kreeg je dan ook 50% korting. Zo gezegd zo gelijk gedaan. Op de heenweg met de bus hadden we bus 20 die van Lerkensdal 1 vertrok. Terug bij de bus halte staand zou het lang duren voordat bus 20 zou komen. Dus zei een dame dat we bus 22 ook konden nemen. Dus……namen we bus 22 en betaalde ik netjes via de App op de telefoon. En inderdaad 50% korting voor opa Kerkmans. Maar helaas kwamen we niet waar we wilde. Dus moesten we halverwege uitstappen en de weg oversteken en met bus 11 wel naar Lerkendal 3 komen. Dat kwam inderdaad goed en een klein half uurtje later stond we bij het enorme Scandic hotel. Ik schat dat dit hotel 30 verdiepingen heeft. Om 19:12 deden we deur open van onze kamer en begon ik gelijk dit verhaaltje in te tikken. We hebben op onze kamer een water koker met instant koffie en thee. Dat gaan we straks gebruiken.

John zit de route uitzetten hoe we terug verder gaan rijden. Morgen wordt het zeker de Atlantic road waar we via Moldø naar Andalsnes gaan rijden. We hebben daar ook al een Hotel geserveerd.

Wordt vervolgd

1. HanniecDuque:
    7 juli 2023
    Wat een prachtige reis en mooie foto’s !!! Het is wel duidelijk dat jullie genieten.
    Is het overal zo stil??
    Wegens omstandigheden heb ik weinig gelezen, nu een beetje ingehaald😊.
  2. Coby Christiaanse:
    7 juli 2023
    Supergaaf 👍👍
  3. Travel the World:
    8 juli 2023
    Leuke foto’s weer en inderdaad behoorlijke prijzen qua eten maar ja dat is Noorwegen , wij vinden de hotels ook behoorlijk aan de duurdere kant .
    Ook wel lekker dat jullie zeg maar een rust middag hadden en even niet op de motor zaten, morgen weer verder met de mooie route.
  4. Nico en Marijke:
    8 juli 2023
    De ultieme manier on Noorwegen te zien is met een camper. Je mag staan waar je wil en je kan dan ook zelf eten bereiden. Wij betalen gemiddeld 120,- voor een maaltijd zonder drank?