Cruise 2021 Genua naar Dubai / Oman dinsdag 23 november

23 november 2021 - Madrid, Spanje

Het vervolg van gisteren:

Altijd even de oogjes gebruiken en rond kijken want je ziet er wel vreemde snoeshanen en hele speciale kleertjes bij lopen. Maar goed wat voor de één gala is voor ander een andere gala. En dat is duidelijk te zien in verschil van creaties. Afijn, aangekomen bij ons tafeltje 741 waar we als laatste van ons rijtje aankwamen. Natuurlijk als een speer gekeken wat de maaltijd aan keuze had deze avond waar we toch allemaal heel netjes aan de diner tafel zaten. Het menu was gebakken garnalen en lasagna met Pesto en sperzieboontje (heerlijk) en kaas taart met 3 bolletjes ijs. Weer een geslaagd avond etentje waar je op terug kan kijken. Om tien over acht liepen we het restaurant direct naar de Symphony koffie bar waar je elke avond door fotograven wordt aangehouden om foto’s te laten maken. Iets teveel gebeurt dit naar onze zin. Daarna om 21:00 naar het grote theater op de zesde waar vanavond de show “ Wake me up” opgevoerd zou worden. Een levendige show met dans en zang. Om tien uur kwamen we hier naar buiten en zijn direct door gelopen naar onze kamer. Wil is toen een beetje alles klaar gaan maken voor de morgen 8,5 durende excursie in Oman. We gaan om 09:45 vertrekken met bus 21. Ik ben dit even gaan intikken. En we gaan toch maar voor de zekerheid de wekker zetten op 08:00.

Het is bedoeling dat we met een bus +/- 2 uur naar door een schitterende omgeving naar de plaats Nizwa gaan. Deze stad was vroeger de hoofdstad van Oman. We gaan naar één van Oman’s meest indrukwekkende fort wat gebouwd is op een solide rots gebouwd in de 17de eeuw. Vanaf de top van dit kasteel moet er een fantastisch uitzicht zijn. Hierna gaan we door naar een ander fort Bahia wat aan de voet ligt van de Akhdar hooglanden en dit gebergte valt onder Unesco. Als de omschrijving waar is moet het een ontzettend mooie excursie worden met wel wat reis uurtjes. Er is ook ergens een lunch?

We gaan het morgen ervaren.

Stappen vandaag 5.683 - 4,1 km

Dinsdag 23 november 2021: Muscat 31 graden - Excursie naar binnenland

We hadden allebei heel slecht geslapen. Geen idee waar het aan lag maar misschien was het wel het idee dat we vandaag weer mochten. Dus, we waren vroeg uit de veren en snel naar dek 16 om eens te aanschouwen waar en wat er in Muscat te zien is. Het is een ruig landschap en er lagen vlak bij ons MSC bootje twee super jachten waar je wel op zou kunnen wonen met een stel lakeien om je heen. Schitterende mooie boten die zullen wel van een paar olie boren zijn. Wij zijn net deze kijk sessie een etage gezakt waar het al ontzettend druk was bij de ochtend schranserij. En iedereen wil dan bij het raam zitten en verzinnen de vreemdste capriolen om daar te kunnen gaan zitten. Zo van, die is mijn plaats want ik had daar al koffie en thee neer gezet maar die hebben de obers weer weg gehaald. Tasje ophangen aan de stoel. En meer van dat echte kinderachtige trucjes. Wij zaten 4 rijen van het raam af maar het ontbijt waarvoor je eigenlijk bent smaakt er echt niet minder van. Wij hadden de tijd en Wil is nog terug gegaan naar onze kamer omdat we de Covid papieren waren vergeten. Toen Wil terug was in de kamer lagen daar ook op naam de negatieve PCR testen van gisteren. Die zou je nodig moeten hebben als je een excursie zou gaan doen. Wil vond ook de weg terug in dit toch wel grote doolhof. Ik zat geduldig op haar te wachten en had net een dubbele espresso besteld. Te gelijk kwam Wil weer op de 15de terug. Wij moesten om 09:45 ons melden bij de Excursie balie die op de 7de verdieping begon in the TV studio.

We waren daar iets vroeger om 09:30 en kregen de sticker 21 wat inhoud dat je bij de bus je eigen moeten melden. Daar aangekomen stond onze gids Hazan op ons te wachten. Hij begon gelijk te vertellen dat hij 3 jaar in Amsterdam had gestudeerd. Ik vroeg aan hem om hij tijdens zijn verblijf in Amsterdam nog naar het Red Light district was geweest. Hij was donker Arabies getint maar werd nu wat donkerder. Wel, wel, wel zij hij. Ik zat in een kamer daar heel vlak in de buurt dus? Na Amsterdam was hij voor 4 jaar naar Newcastle geweest. En was daar ook afgestudeerd in Historie (of iets dergelijks). Om tien uur reden we weg bij de boot met een mix aan Frans en Engels sprekende mensen. De meeste Engels sprekende waren Nederlanders. Die zaten allemaal voor in. Onze chauffeur heette Ibrahim ook wel een tweede Max Verstappen maar met een bus dan. Maar daar kwamen we gedurende dag achter?

Het was on gever 2 uur rijden naar Nizwa door een mooie omgeving natuurlijk geen groen landschap want dat is onmogelijk is deze temperaturen. Het was nu al 32 graden maar de gids vertelde dat 50 graden in de zomer een haast dagelijkse temperatuur is. En vreemd genoeg geen zonnecel te zien hier.

Tijdens de twee durende bus toch veel informatie gekregen over hoeveel vrouwen je hier zou mogen hebben (4 stuks) - wat de benzine hier kost (0,25 Euro cent ltr)- dat alle ziekenhuizen niets kosten - schoolgeld is er niet - Oman naar Singapore het schoonste en veiligste land van de wereld is. Het geloof is de Islaam. De plaats Nizwa waar we naar toe gingen om o.a. een kasteel / fort te bekijken was vroeger de hoofdstad van Oman. Om kwart over twaalf stonden we op de parkeer plaats bij een afgesloten markt. We zijn maar even sanitair gaan opzoeken om blazen te legen. Toen naar de afgesloten dichte markt. Hier kon je koffie testen die werd geschonken is papieren kleine bekertjes. Ook kon je thee drinken en daarbij een soort van jam van dadels proeven. Ik heb het allemaal geprobeerd. De thee had geen thee smaak maar smaakte naar ammoniak. De koffie had geen koffie smaak maar smaakte naar slootwater. De jam gemaakt van dadels die smaakte ook naar dadels. Je kreeg die dadels jam op een nieuw plastic lepeltje. Ik ben een zoete kauw dus had wel zo’n potje gelust?

Na de fijn proeverij die niet fijn was zijn we door de grote gesloten markt hale gelopen waar heel veel verse knoflook lag in allerlei soort en maten. Geen wonder dat deze heren een luchtje uit de mond hebben, anders gezegd “Ze stinken uit hun mondje” . Wij wilden eigenlijk wel noten kopen en het liefst cashew maar die zagen we niet. We mochten een half uurtje hier zelf rond slenteren wat we hebben gedaan. Maar ja, we hadden wel een hoop dollars in Amsterdam gekocht. Er was gelukkig niet interessants te koop. Alleen maar troep, potjes van de ploterij en goud en zilver. Dus er werd niets gekocht. Om 13:00 moesten we weer verzamelen op het afgesproken plekje waar Hazan op ons stond te wachten. Toen gingen we het kasteel bezoeken wat voor mijn geen kasteel was maar een examen werkje van beginnende stukadoors. Dit hele fort/ kasteel was met de kwast gestukadoord met een licht roze structuurverf. Om het netjes en met respect te zeggen. Er was een echte amateur bezig geweest en het zag er niet uit. Het kasteel was niet indrukwekkend en niet wat je er van zou verwachten zoals je die ziet in Schotland of Engeland. We zijn nog even door alle gangen heen gelopen en bij de tentoonstelling gaan kijken om toch maar niet het idee te hebben dat we iets hadden gemist. Maar onze indruk werd gedeeld met de andere Nederlanders. Na dit bezoek kregen we de lunch in een zeer net hotel aangeboden (zelf betaald uiteraard). Kan niet anders zeggen, een schitterend hotel die de binnen plaats had ingevuld met een ronde tafel waar alles in stond opgesteld. U zegt het maar en het stond er, soep-vis-kip-aardappel salade-verse sla-goulash-gebak in allerlei variaties. We zaten aan een tafel met allemaal hollanders en één Portugees. Het eten smaakte goed en dan op een leuke lokatie dan heb je alles wat je wil. We moesten na drie kwartier weer bij de bus zijn dus dat hebben we ook maar gedaan. Wij zaten als eerste. Nu was ons doel het Bahla Fort / kasteel wat 45 Minutemen rijden was van dit lunch hotel. Dit kasteel viel onder Unesco dus dat moet toch zeker wel iets bijzonders zijn dachten wij zo. De rit er naar toe was best mooi. Het is een ruig landschap met hoge bergen en de wegen zijn van goede kwaliteit. Het land is zeker schoon want rotzooi zie je ook aan de kant bergen liggen. Na 50 minuten stond op de parkeer plaats van die gerestoreerde fort. Voor dit kasteel lang nog een zooitje puin wat nog wat oude overblijfselen zijn van het nu gerestaureerde fort. Dat zag er inderdaad netje uit maar ook weer niet wat je van een oud fort / kasteel verwacht. Netjes onderhouden met zelfs een toilet er in en jawel een Airco in sommige kamers waaronder de beid ruimte. We moesten na drie kwartier weer verzamelen bij de bus dus dit was vier uur.

Daar hadden we ruim genoeg aan en ik stapte als eerste in de bus waar een Nederlandse man al zat. Hij vertelde dat hij hart problemen had bij de teveel warmte en als hij moest klimmen. Dat was hier beide het geval. Om tien over vier reden we hier weg en ging het speed consoles terug naar ons luxe bootje in Muscat. De gids zei, dat het twee en half uur rijden was. Maar met Max Verstappen achter ons bus stuur werd dit twee uur. Al toeterend end scheldend op mede weg gebruikers scheurde hij met een gangetje van soms 140km/uur. Kon ik zien, want zat schuin achter hem en kon de kilometer teller zien. Nee er waren niet veel weg gebruikers naar zijn inziens die een auto zouden mogen / kunnen besturen. Wij stonden half zeven voor de gangway waar de MSC begeleiders op ons stonden te wachten. Snel uit de bus die stond te dampen op zijn banden en de remmen rood gloeiend heet waren. Wij als een speer door de schepen controle en naar dek 15 waar we nog wel wat wilde eten. Het werd een verse kaas burgen en een paar Napolitaanse balletje gehakt. Dit samen met een blikje Cola Zero en wij waren een Koning te rijk. Buikjes gevuld en op naar onze kamer. Omdat we even want anders aan wilde doen voor de Crew show in het theater om 21:00. De show duurde maar een half uurtje en was ook niet helemaal wat wij hadden verwacht. Er was een dame bij die een liedje zong en echt helemaal uit de maat liep en dan deed ze dit ook nog vals. Het is natuurlijk niet eerlijk om te oordelen als je daar zelf niet gaat staan. Om 22:00 uur waren wij terug is ons slaap vertrek. Laten we hopen dat deze nacht wat beter gaat verlopen. Morgen weer een PCR test voor 36.-Euro/persoon dit is natuurlijk voor een soepele terugreis noodzakelijk.

Gelopen 8.360 stappen - 6,1 km

Woensdag 24 november 2021: 32 graden zeedag naar Dubai

1. Miranda Heeck den Boer:
    Lekker zo’n dagje!
  2. Leen en John Kerkmans:
    23 november 2021
    En wat dacht je van dit komende nachtje???
  3. Miranda Heeck den Boer:
    Ook dat 🤪
  4. Frans van der have:
    24 november 2021
    Fijn dat de excursie wel de moeite waard was en inderdaad voor een kasteel moet je inderdaad in Engeland of Schotland zijn.
    De laatste daagjes komen er weer aan ik begreep van John dat jullie terug vliegen vanuit Dubai en daar varen jullie nu naar toe.
    Ergens ben ik wel blij dat jullie terug keren want dan heeft John in ieder geval weer een warme maaltijd in de middagdienst, nu verzorg ik hem af en toe met een warme kippenpoot haha als ik dat niet doe dan heeft hij alleen een boterhammetje dus voor hem is het wel weer goed dat zijn moeder weer een warme prak voor hem maakt.
    Veel plezier nog de laatste dagen.
  5. Leen en John Kerkmans:
    24 november 2021
    Ach, gelukkig komt aan alles een eind. Ik denk zeker dat mijn vrouwtje het lang genoeg vond en weer verlangt naar home sweet home. De boys en haar zoon zien vind ze ook een veel goeds. Het hoeft niet veel langer te duren. We moeten wel gaan wennen aan de wat andere temperaturen in klompenland. Gr., van ons ook aan Jolanda
  6. NELLIE en Arie:
    25 november 2021
    Fijn Wil en Leen dat jullie zo hebben genoten ik kijk er naar uit om jullie weer te zien en te horen 💋💋
  7. Leen en John Kerkmans:
    25 november 2021
    Mogen we elkaar bezoeken dan