Lofoten 2023 - Mooi weer en vandaag een echt WOW route gereden

9 juli 2023 - Bismo, Noorwegen

Zondag 9 juli 2023: Mooi: Mooi weer en WAW rit vandaag / schitterend

Na een simpel ontbijt reden we om 08:22 weg bij dit soort van Hostel onderkomen. Alles was simpel de matrassen (bijna Franse doorzak bedden). Een simpele bad kamer die een soort van val dood vloer had. Echt spiegel en spiegel glad. De vloer was van zeil maar echt een ijsbaan als er water op lag. Ik snap dit echt in een soort van Hotel. Maar goed, geween de vloer bedekt met handdoeken om de kans om onderuit te gaan iets te verkleinen. Het ontbijt was ook simpel dus het werden geen gebakken eitjes met spek maar een oude verleden jaar boterham met voor mij een plakje kaas met koffie die ook dicht in de buurt kwam van Franse koffie. Er zat iets in het buikje dus konden we even vooruit. Het zou werkelijk een ongelofelijke mooie rit worden vandaag. Het begon na 25 minuten met de Trollstigen. Voor Noorse begrippen het trema de la crème van berg hellingen. Het bestaat uit 16 haarspeld bochten maar omdat we vroeg waren was er haast geen verkeer. We moesten alleen een bus inhalen uit Litouwen. Die bus die al breed is nog breder probeerde te maken waardoor passeren moeilijk was. Uiteindelijk lukte dit en hadden we beiden een vrije baan. De zon scheen precies op de waterval wat het alleen maar mooier maakte. Het was indrukwekkend wat we hier al aan natuur zagen. Een klein half uurtje waren we op de top en gingen we afdalen om uiteindelijk in het plaatsje Linge uit te komen. Hier gingen we rechts waar we naar 4km de veerpont op reden die ons naar het Geiranger dal / Eidsdal zou brengen. Na 25km door het prachtige dal kwamen aan de bovenkant van het plaatsje Geiranger aan. Dit is echt een plaatje of schilderij om te zien. Wij zijn niet de enige die dit mooi vinden want het stond daar tjokvol met bussen en auto’s. Maar dat blijft het voordeel van een motor, die kan je altijd ergens neer zetten. Nadat we aan een Duitse dame hadden gevraagd om even een foto van Peppie en Kokkie te maken daalden we verder naar de plaats Geiranger waar natuurlijk ook een Cruise bootje lag. Door Geiranger reden we aan de andere weer naar boven. Ook langs het waar ik in 2014 had geslapen Utsichten. Hier kwamen een stukje verder ook weer veel haarspeld bochten tegen en ook de natuur bood weer vele mooie ver gezichten. Over het topje was het meer en omdat er geen wind was leek het water wel een spiegel. Er lagen ook stukken sneeuw op het water oppervlak. Ik heb geprobeerd om wat wij zagen in een foto vast te leggen maar dat blijft natuurlijk moeilijk. Je kon hier elke keer stoppen om een foto te maken. Daar zijn we maar mee gestopt en reden toen maar een langere afstand verder. Onderweg een flesje frisdrank genomen wat siste in je mond. Want het was warm. Na 160km ging Stryn zijn we links gegaan om naar Briksdal gletsjer. Hier hebben een soort van Tosti genomen met een bakje koffie en in mijn geval een bubbel watertje. Na een half uurtje weer op de motor en dezelfde weg terug tot aan Stryn. Toen naar onze overnachting plaats Sjak. Hier moesten we even wachten want we warren iets te vroeg. Na kwartier kwam de vrouwelijk eigenaresse en gaf ons de sleutel van onze kamer 12. Dit was een soort van camping maar onze kamer zag er keurig uit. John als een raket onder de douche en ik ben gaan tikken.

Op het zelfde moment probeerde we Wifi / Internet op de Ipad te krijgen. Maar die was zo ontzettend langzaam dat F1 kijken onmogelijk was. Dus, mijn Iphone op 4G gezet en Wifi uit en jawel we hadden met het programma Viaplay de F1 op Silverstone. Ook daar won Max Verstappen weer. Na de race en de douche beurt van mij. Zijn we naar het restaurant van het hotel gelopen wat 200 meter verderop lag. Eerst buiten gaan zitten maar toch maar naar binnen. Nu bleek dat je alles zelf moest bestellen en dat het dan naar je tafeltjes werd gebracht. John nam schol met gekookte aardappels en salade. Ik nam Kabeljauw met aardappel puree en salade. Er zat ook een soort van mayonaise op maar het smaakte heel goed. Na de geslaagde maaltijd nam John een flink softijsje ik nam een Espresso. Het was inmiddels 19:15 en tijd om terug te gaan naar onze kamer. Want de nachtrust hebben we hard nodig.

Want motor rijden is vermoeiend. We zijn vanavond druk bezig geweest met het vinden van een hotel. Het was erg moeilijk mede omdat de Noren nu ook op vakantie zijn. Het is ook veel drukker op de weg dat hebben we vandaag gemerkt.   Wordt vervolgd

1. Travel the World:
    9 juli 2023
    Mooie foto’s weer en een mooie route gereden en weer veel gezien , hotel vinden zal ook wel weer lukken net zo als jullie de koffie plekken en restaurantjes weten te vinden .
    Morgen weer een mooie route en huis komt steeds dichter bij veel plezier nog de laatste dagen.
  2. Mathilde:
    9 juli 2023
    Wat een natuurschoon zeg!!
    Inderdaad een wow dag voor jullie op een van de laatste dagen!
    Nog even genieten en veel plezier nog!
  3. Coby Christiaanse:
    Wow is niks te veel gezegd Leen. Schitterend hoor 👍
  4. Miranda Heeck den Boer:
    9 juli 2023
    Prachtig daar zeg! Inderdaad niets teveel gezegd!
  5. HanniecDuque:
    10 juli 2023
    Prachtig in een woord 😍 en wat hebben geluk met het mooie weer 🌞
  6. Nico en Marijke:
    10 juli 2023
    Zeker weer een heel bijzonder mooie route! Genieten van die mooie foto's en het verslag natuurlijk!
  7. Nico en Marijke:
    10 juli 2023
    De voorlaatste dag. Morgen dinsdag naar Stavanger om dat plaatsje te bekijken. John wil
    Misschien de Prekestol wandeling doen. Maar die heb ik in 2014 gedaan en ben toen weken uit mijn doen geweest, was iets teveel. We zitten nu in een restaurant voor de avond maaltijd.