IJsland cruise 2023

17 juni 2023 - Ísafjörður, IJsland

Internet is slecht in IJsland - ik doe het nu via Wil's Iphone

Woensdag 14 juni 2023: Mooi weer 22 graden

Volgens het schip moesten we de klok een uur terug draaien maar wij dachten een uur vooruit. Gisteren was dit ook al het geval maar toen dachten we, dat doen we morgen wel. Dus de conclusie, totaal hadden we de tijd 2 uur terug moeten draaien. Dit was op onze horloges en gedachten  vanmorgen niet het geval. Wij kleedde ons op het gamakje aan liepen daarna naar het ontbijt restaurant waar het erg stil was. We konden gaan zitten waar we wilde en dat was wel even anders geweest. Na het smakelijke ontbijt met verschillend kippen en varkens producten gingen wij terug naar ons hut om wat andere kleding aan te trekken. Omdat de gang ook nog steeds helemaal leeg was en daar normaal de karretjes staan met schoonmaak producten staan van de hut verzorgers. Begonnen wij toch wel even te denken wat er gaande was. Nadat we ons een beetje in de zwem kledij hadden gestoken en weer naar buiten liepen ontmoette we onze hut verzorger en stelde ik de vraag hoe laat het was. Die informeerde ons dat het 2 uur vroeger was dan ons klokje aan gaf. Wat een stelletje stommelingen waren wij geweest. Geen wonder dat het lekker stil was in het ontbijt restaurant? Wie gaat er nou om 06:00 uur ontbijten in zijn vakantie. Nou wij dus.

Gelukkig was dit tijds probleem nu opgelost en liepen wij na het gesloten zwembad waar we achter glas ons boekje hebben zitten lezen. We hebben even naar de pilatus gym show hebben zitten kijken. Gevolgd door een bal spel. Altijd leuk om mensen (andere) te zien staan tobben. Om 10:00 hebben we dit maar gelaten voor wat het was en zijn we naar de 11de etage gegaan zeg maar het strand boulevard van dit schip. We waren niet de eerste er lagen al wat andere strand bezoekers. Die probeerden om een kleurtje te krijgen. Wij hebben hier ook gelegen als wentel teefjes. Om 12;30 vonden het welletjes en zijn we afgepakt naar de 3de verdieping achterschip. Om de lunch bediend te gaan gebruiken. Want de rafage en drukte van gisteren wilde we niet meer meemaken. In de rondte lopend met een bordje eten maar geen plaatsje kunnen vinden. En ook de lange rijen bij de buffetten. Nee, dat was hopeloos en dat gingen we in de toekomst anders doen. Dus bediend eten met een menu kaart en uitkiezen wat je wilt eten. En de hap aan tafel laten brengen. We werden ook ingedeeld bij 6 andere Nederlanders en 2 Duitser die tegen over ons zaten. Die naar achteraf bleek geen woord zeiden dus wij ook niet. De maaltijd uitgezocht, het wel Carpaccio - spaghetti Pompodora - spare rits en chocolade mousse met peren als dessertje.

Alles smaakte voortreffelijk maar eigenlijk een beetje veel voor middag hap?

Dat konden we na afloop zeker constateren. Teveel en maar dan de gebruikelijk boterham met kaas. Ook duurde dit hapje ruim 1 1/2 uur ook al was tijd nou niet bepaald het probleem. Om tien over twee verlieten wij het restaurant “Orleans” en liepen naar onze kamer. Daar kwamen wij er achter dat we een key kaart mistte. Dus terug naar het restaurant om te vragen of ze die misschien hadden gevonden. Dat was niet het geval dus nu maar even naar de receptie omdat die kaart het bewijs is als je van boord en terug aan boord komt. Daar maakte ze nieuwe aan en dat was geen enkel probleem. Na tien minuten liepen we daar weg met een nieuwe key kaart.

Terug naar het strand op de 11de verdieping om te gaan relaxen. Helaas was de zon verdwenen en was het redelijk fris. We hebben er toch nog even door gebracht met de kippenvel kwam en maakte plaats voor een kleurtje.

Na een half uurtje zakte we 2 etages om nog wat ijs water te drinken.

Om daarna naar onze kamer te gaan voor een middag dutje omdat ik zo duf was als 10 konijnen. Wil haar nieuwe key kaart geprobeerd en die werkte om snel uit de kleding te gaan en onder de heerlijk witte lakens te duiken van dit enorme bed van 200 x 200 waar je elkaar moet zoeken. Het was toen 15:30 en om 16:30 waren we weer wakker en waar vertelde dat ik had liggen schelden in bed? Ik had echt geen idee waar over ik had gedroomd en waarom ik had liggen schelden. Na dit middag dutje even dit verhaaltje zitten intikken. Om zes uur moeten we weer eten. Dus in de wat andere kleertjes en om tien voor zes liepen we richting Dis Orleans restaurant. We werden snel bediend en de drankjes stonden dan ook snel op tafel.

Ook werd de Hollandse menu gebracht en die moesten we even bestuderen.

Het werd voor Wil Tuna met stukje haring. Tussen gerecht koude bieten soep.

Hoofd gerecht gegrilde Tonijn met aardappel puree en spinazie.

Als dessert pistachio soort van pudding. Ik had haast het zelfde maar het tussen gerecht was voor mijn ravoili gevuld met spinazie. Dessert voor mij kaas plakje. Om acht uur waren we terug in hut. Het is de bedoeling dat we 20:30 naar het theater gaan voor de show. We zijn vanmiddag om 12:00 over

Arctic Polar Circle gevaren en daarvoor lag er een soort van Certificaat op ons bed. Dit als een herinnering.

Om kwart over acht liepen we richting lift om af te zakken naar de 3de etage om even te kijken hoe laat we morgen gereed moesten staan voor de geboekte excursie. Het schip zou rond 08:00 voor anker gaan.

Dit bleek pas in de middag rond 13:00 te zijn. Dus konden we echt alles op het gemakje doen. Maar nu eerste naar het theater om het op treden van de Russische zangeres Elana Core te gaan bewonderen. Hier aan vooraf gaande was er eerst de presentatie van het management van hotel en catering. Dit duurde een kwartiertje. Hierna begon het in rood geklede Russinnetje haar zang kunsten te vertonen. Dit duurde ongeveer een klein half uurtje. Toen we weer bij de l fit stond om onze slaapkamer te gaan bewonderen. Tevens in de gang nog even met onze hut boy staan praten.

Die vroeg o.a. of alles goed was met de kamer. Dit was inderdaad het geval, geen problemen. Toen alles onder stroom gezet zoals Iphone - foto camera - pokerbankjes. Om 22:30 lagen we in ons heerlijke bedje.

Donderdag 15 juni 2023: Seyoisfjorour IJsland - Schitterent weer 23 graden

En wil was zo bang van te voren dat we slecht weer zouden hebben deze Cruise. IJsland zei Wil, de naam zegt voldoende. Maar wat schetste onze verbazing toen wij vanmorgen de gordijnen op schoven en tot de ontdekking kwamen dat het zonnetje al lekker stond de schijn en de temperatuur meter 19 graden aangaf om 07:30. Dat zou zeker boven de 20 graden gaan worden. Wij waren ingedeeld bij de laatste excursie groep die pas om 13:30 ging vertrekken. Dus moesten we onze tijd een beetje door brengen met rond kijken en op relax stoelen liggen in het zonnetje. Om 13:00 zijn we naar de Grand Bar gelopen waar we moesten verzamelen. Het ging allemaal wel een beetje rommelig maar om 14:30 zaten we dan eindelijk in de sloep (reddingsboot) die ons vanaf het schip naar de kant bracht. Het schip lag namelijk in de baai voor anker. Aan de kant gekomen moesten we naar bus C41 waar de vrouwelijke gids op ons stond te wachten. Niet veel later reden we weg over Egilsstaôr pass te rijden. Die was nog behoorlijk besneeuwd maar wel indrukwekkend om te zien met dit zonnetje er op. Onze gids vertelde en informeerde ons over van alles en nog wat. Over het geringe aantal mensen wat in heel IJsland woont. En dat het in de winter maar 4 uurtjes dag licht is. Maar s’zomers 24/7 zon. Bij de afdaling reden we langs Lagarfljot meer waarvan wordt gezegd dat er ook een enorme slang aanwezig is gelijk aan Loch Ness. Aan het einde van dit meer gingen we de brug over en stond we niet veel later bij het begin van zware wandeling van Hengifoss waterval. De wandeling was steil en 2 km naar boven over een grind pad. We kregen hier 2 uur de tijd voor. We moesten 17:50 terug zijn.

We begonnen fanatiek met eerste 211 trap treden. Daarna een steil pad waar wij af en toe toch even moesten stoppen om weer een beetje op adem te komen. Ik had het erg moeilijk met deze wandeling en twijfelde of is dit zou volbrengen. Maar gelukkig waren er meerder leeftijd genoten die met het zelfde probleem kampte. Met horten en stoten kwamen we toch bij de bestemming aan. Daar aangekomen op een bankje met lot genoten staan praten hoe we de afdaling zouden gaan aanpakken. Ik moet zeggen, ik heb het gehaald maar stond beneden aangekomen te trillen op me beentjes.

Ik was kapot maar ik had het volbracht. Dit zou ik geen tweede keer meer doen. Het waren 11.223 stappen totaal waarvan de helft steil naar boven.

Wat was ik blij toen ik in de bus stapte en kon gaan zitten in rij drie. Ik zat te zweten als een molenpaard. Was blij met de mee gebrachte handdoek.

Wil had ook nog twee grote Donuts van het schip mee gebracht die smaakte als slagroom gebak. Om zes uur begonnen we aan de terug rit naar het schip. We reden door het grootste bos van IJsland. Ook reden aan de andere kant van dit enorme meer. We reden de brug over en kwamen in stad Egilsstaoir. Ook kruisen we het vliegveld van deze plaats waar 2 x per dag een vlucht van en naar Reyavik. We waren om19:10 terug in de haven waar 2 stukTender bootjes op ons lagen te wachten om ons terug naar ons onderkomen Costa Favolosa. Wij hadden nog niks gegeten dus even naar dek 9 voor een snelle hap. Dit werd voor mij Ministrone soep en een broodje met ham en salami. Wil nam verse sla met Thousand Island saus en een paar plakjes kaas. En een paar dessert stukje als afsluiter. Dit samen met het heerlijk ijskoude water en onze buikje gromde weer van genot. Toen op naar onze kamer 8201 voor een verfrissend douche en nog een glaasje koude Cola Zero. Ik was zo stijf als 2 harken en mezelf nog ingesmeerd met een smeerseltje om te proberen de stijfheid te verdrijven? Ik geloof daar niet erg in maar niet geschoten is altijd mis. Morgen hebben we weer een excursie dag ook weer met een wandeling van minimaal 1 uur lopen.

Het wordt de Hengifoss waterval.

Vrijdag 16 juni 2023: Mooi weer met een paar druppeltje?

Vandaag na weer een goede nachtrust werden we om 07:30 wakker.

We schoven het gordijn naast ons bed open en een mooier plaatje kan je haast niet krijgen. We vaarde het fjord binnen met mooie besneeuwde bergen als uitzicht. Al varende en liggend in ons bedje veranderde het uitzicht per minuut. Dit was echt genieten. Om negen lag de Costa Favvolosa langszij en waren alle trossen uit. Wij moesten ons melden in het theater waar we 10:15 naar de bus 27 moesten gaan. om 10:35 reden we weg van de parkeer plaats maar niet veel later waren we hier terug omdat twee gasten te laat waren en niet op tijd bij de bus waren.

We hadden een grappige reis leider / gids die onder het mom van een joke en grap zijn verhaaltje vertelde. Het weer was weer mooi en het was 45 minuten rijden tot de eerste bezienswaardigheid het Myvatn-meer.

Om een mooi uitzicht te hebben moesten we een stukje naar boven lopen over een mooi asfalt weggetje. Na een klein half uurtje en reden we hier weg naar een Lava gebied. Hier kon je ook naar de toilet en daar werd ook gebruik van gemaakt. Laten we maar zeggen, er werd hier wat af gezeken?

De wandeling door dit door de natuur gevormde Lava gebeid was geweldig.

Helaas mocht mijn dromen hier niet aan de slag. Na drie kwartier moesten we weer bij de bus zijn. We hebben daar nog wat gedronken. Iets later dan afgesproken reden we daar weg, er zijn altijd mensen die denken dat ze belangrijker zijn dan de rest. En die komen dan 10 minuten later.

Afijn tien minuten later dan afgesproken reden we daar weg en reden naar een Hotel waar we een soort van lunch kregen.

Hier zijn we 35 minuten gebleven en gingen toen naar de laatste attractie van deze interessante dag de Godafoss waterval. Een behoorlijk groten waterval waar we om kwart voor vier waren. Na een half uur en veel foto’s te hebben gemaakt reden we hier weg om 16:15.

Om vijf uur stonden we weer bij de Costa  Favolosa waar we na een controle check direct naar ons hutje toe gingen. Om ons even op te frissen en wat te drinken. We hadden eigenlijk dorst en honger dus het werd tijd om het Restaurant “Orleans” met een bezoek te gaan vereren. Dus snel andere kleertjes aan en andere schoenen aan en om 17:56 liepen helemaal naar de achterkant van het schip om daar de lift naar de 3de etage te nemen. Waar het eet lokaal was voor het Diner. We zaten als eerste aan de grote ronden tafel niet veel later kwamen Ina en Jaap uit Vaassen er bij zitten.

Er was geen Nederlands menu kaart vanavond dus via de App die op tafel stond konden we de menu kaart in het Engels zien. Zo gezegd zo gedaan.

Het werd een Vlees Pasteitje - Spaghetti met …….. en Wil had Ravioli. Het hoofd menu was voor beiden Biefstuk van de haas in plakjes op een bed van aardappel puree. Als afsluiter (dessert)  mokka mousse. Om 20:00 verlieten we de eetkamer om direct naar onze hut te lopen. Hier even zitten ontspannen. We waren allebei stijf maar waarvan wisten we eigenlijk niet.

Het schip vaarde al en moest nog een stuk door dit Fjord naar zee varen. Dat was een bezienswaardigheid op zich. Schitterend om met dit weer langs steeds besneeuwde bergen te varen, echt schitterend. Om kwart voor negen zouden we ons naar het theater begeven voor de avond show Circus Carolix genoemd. Een voorstelling met Alex Carroli. Het zit altijd aardig vol dus moet je er wel wat eerder zijn om aardig plaatsje te hebben. Ook nu was het weer behoorlijk druk en zaten wij een beetje aan de zijkant beneden in de zaal.

Wij vonden niet al te veel aan deze soort van circus act. Een beetje van de oude draai doos. Zeg maar, we hadden dit al eens eerder gezien.

Om kwart voor tien was dit afgelopen en wij waren moe van de dag en zijn gelijk naar de 8st verdieping gegaan om ons gereed te maken voor er vannacht weer zou gaan gebeuren. Dus pilletjes slikken en schapen tellen. Morgen stond er weer een andere plaats in IJsland op het programma te weten Isafjordur.

Zaterdag 17 juni 2023 Isafjordur:

Vandaag moest er weer heen en weer worden gevaren met de redding bootje van het schip. Omdat de haven niet diep genoeg is moest het schip voor anker. Wij hadden al bonnetje voor die tender / boot service. Dus zouden wij al één van de eerste van het schip af kunnen. Wordt vervolgd

1. Coby Christiaanse:
    Prachtig hoor 👍👍
  2. Nico en Marijke:
    17 juni 2023
    Nou veel gedaan! Lijkt me prachtig alles@
  3. Miranda Heeck den Boer:
    17 juni 2023
    Heel leuk om mee te lezen met jullie avonturen. Veel plezier!
  4. NELLIE en Arie:
    18 juni 2023
    Ik hoef weer niet te zeggen lekker genieten want dan jullie al ,weer een mooie reis om op terug te kijken knap van jullie om zo in te spannen goed gedaan 😘
  5. Nico en Marijke:
    18 juni 2023
    Nou dat was sportief bezig zijn! Mooie belevenis!
  6. Pia:
    21 juni 2023
    Jullie zijn sportief bezig, het lijkt me prachtig allemaal