Lofoten 2023 - Regenachtige dag

10 juli 2023 - Eidfjord, Noorwegen

Maandag 10 juli 2023: Redelijk is de ochtend in de middag regen.

Vandaag zaten we om 07:45 aan het ontbijt. Ook weer simpel met brood en wat er op. Maar niet wat wij lekker vinden die kippen dingen samen met die varkens dingen. Maar OK we moesten het doen met een plakje beleg en een plakje kaas. Dit samen met een beker bruin gemaakt water hadden we toch weer iets om de morgen door te komen. Zoals al aangegeven vertrokken we met een blauwe hemel en ver vooruit was geen wolkjes aan de lucht. Dus met een positief idee reden we deze route van vandaag in. Eerst door Lom om vervolgens de 51 op te pikken die volgens onze Noorse vrienden en de ANWB wegen kaart wordt aangegeven als een mooie weg. Ook deze weg was inderdaad schitterend en we moesten ook van dag weer meerdere keren stoppen om een foto te maken. Vaak stonden er andere mensen of auto’s om ons heen die dezelfde gedachte hadden. Deze weg was 121km lang maar met een mooi stuk asfalt wat lekker te rijden was. Om 12:00 reden we Fagernes binnen waar we zijn gaan zitten bij de eerste de beste Koffie shop.

Ook daar stond een vriendelijke Noorse dame die vertelde dat ze vanmorgen eerst Bolussen had gemaakt met kaneel. En wat doe je dan als smulpaap. Je besteld in ons geval Cappuccino en een dubbele Espresso met jawel een Bolus met kaneel. Het smaakte heerlijk maar vooral de koffie was het belangrijkste. We namen nog een tweede bak en bij het afrekenen nog even met de dame in spe staan praten. Ze had gewerkt bij Peter Langhout reizen in Noorwegen. Na een half uurtje reden we hier weg en werd Geilo ons eerste doel. We wilde daar de lunch gebruiken maar eerst nog wat sap voor de motor. De benzine is hier trouwens weer wat duurder. Na 35km nadat we benzine hadden getankt stonden we bij het stations gebouw van Geilo.

Vlak hierbij was een lunch restaurantje Mocca genaamd. Ook hier moest je zelf naar binnen om je eigen bestelling op te geven en mee te nemen.

In ons geval was het een Rookvlees sandwich - Mokka taart voor John - Cappuccino en een bubbeltje water voor opa Kerkmans.

Het moet gezegd alles was Jam Jam. Na drie kwartier en in de regen stapten we hier naar buiten om de laatste 80km naar ons slaap onderkomen te gaan afleggen in de stromende regen. Het is natuurlijk altijd even wat meer opletten met natte wegen. Het is safety first en geen fratsen uithalen.

Om 15:00 stonden we bij ons Hotel Voringfoss met daarnaast een behoorlijk Cruise bootje van Aida. Het hotel viel eigenlijk in het niets. Naar binnen met onze motor binnen tassen en bij de receptie ons aangemeld. We kregen kamer 316 toegewezen. Wel een iets wat oudbollige kamer maar wel ruim en functioneel. De badkamer was ruim en goed ingericht. Omdat het nog steeds regende zijn we maar wat later dit kleine dorpje ingelopen. Het was hier natuurlijk druk omdat de Aidi Cruise boot heel veel mensen hier aan land gebracht. Dit zal ook de prijzen wel een beetje naar boven hebben gebracht. Het was in ieder geval overal behoorlijk druk. Of je nou in de COOP winkel moest zijn of zoals wij bij een Espresso / koffie bar. Je stond overal in de rij. Wij zijn uiteindelijk maar naar de Bakerij gelopen omdat we wel trek houden in iets van gebak. Maar helaas, dat was allemaal opgevreten door de cruise gangers. Wij konden alleen nog maar koffie krijgen. Naast ons zaten er 2 meiden die uit Brazilië kwamen en die aanboord van de Cruise werkten en daar hebben we even mee zitten praten. Eén kwam uit Santos en daar heb ik zelf een week zitten wachten omdat een schip van ons daar niet binnen mocht komen. Dus daar wist ik nog wel wat van. Na de bakkerij zijn we naar een Hamburger tent gelopen. John is daar in de rij gaan staan om die voor ons te bestellen. Samen met een fris drankje. Hier hebben we een uur zitten wachten. Toen nog even het dorp Eidfjord door gelopen om uiteindelijk in de bar van ons hotel Vøringfoss te gaan zitten kijken dat de Aida cruise boot ging vertrekken. Die ging om 20:00 weg wat wij vanuit de bar hebben zien gebeuren. Ik ben toen naar onze kamer gegaan om de rest van dit verhaaltje te gaan intikken. Vandaag niet zoveel foto’s kunnen maken mede door het weer. Morgen vertrekken we naar onze laatste hotel in Noorwegen, dit wordt het Scandic Hotel in Stavanger. Misschien, als het weer goed is gaat John de Prekestoel wandeling doen.

Wordt vervolgd

1. Travel the World:
    10 juli 2023
    Jammer dat het weer minder was maar wel weer mooie foto’s ,hoop voor John dat het morgen beter weer is en dat hij de preikestolen kan lopen ik hoor later wel hoe het geweest is en of het de moeite waard was alvast succes.
    Ja en het aftellen gaat nu echt beginnen voor je het weet zitten jullie weer op de boot .
    Groetjes van ons.
  2. Nico en Marijke:
    10 juli 2023
    Ik heb die Prekestolen gelopen in 2014.
    Dat is echt een beleving.