Lofoten 2023 - Slecht weer in de ochtend / prachtig weer in de middag

5 juli 2023 - Mo i Rana, Noorwegen

Het vervolg:

Woensdag 5 juli 2023: Dag begon bewolkt later werd het veel beter

Om net na zevenen werden we wakker. John had ook vannacht goed geslapen en dat was een paar dagen gelden zei hij. Ik had ook de nacht in dromenland door gebracht ook met het niet donker worden. Dat blijft toch wel even wennen. De hele dag en nacht met daglicht. Om kwart voor acht zaten we beneden bij het zeer uitgebreide ontbijt buffet. Ook in dit mooie Comfort Hotel in Bodo was honger lijden niet nodig. Het is meer, ik moet niet teveel naar binnen werken. Ik hield het bij een gebakken eitje met wat spek. Later ben ik nog wat losse plakjes kaas gaan halen. De motors stonden aan de overkant op een plek waar je parkeer geld voor moest betalen. We stonden met beide motors op een plek. Maar dit kostte toch ook wel aardig wat Kroontjes. Maar je kon niet anders. Anders moest je buiten het centrum gaan parkeren. We hebben dus maar even 400 kronen in de Parkeer machine gedaan. Om 08:30 waren we beneden bij de motors waar het ook licht regende. Dat viel even tegen en dat waren we nog niet gewent. Tevens was het maar 8 graden dus lekker fris. Ik had voor de zekerheid mijn Fleeze onder de motor jas gedaan omdat ik wel verwachtte dat het koud zou zijn. We moesten ook nog brandstof halen en onderweg naar het benzine station begon mijn ABS lampje te branden. Bij het benzine station even gekeken en daar constateerde ik dat er iets te weinig remvloeistof in mijn rem reservoir zat. Ik had natuurlijk geen rem olie bij me. Dus liet ik het maar voor nu. Dit komt omdat je remblokken slijten zakt het niveau en in een motor zit er maar een heel klein voorraad reservoir. Zodra de kans zich voordat gaan we dit bijvullen. Het was de bedoeling om over de Scenic route nr. 17 die langs de kust loop tot aan Kristiansund te gaan volgen. Deze weg loopt ook langs de Salt straumen waar water Eb en Vloed door een hele kleine doorgang door heen moet. Dit is een zeer bijzonder gezicht. Hierna zouden we 120km verder op naar een Gletsjer rijden bij Svartisen Gard. Dat had John knap uitgevonden. Moest je eerst met een bootje het meer oversteken en dan 4,2km wandelen naar de Gletsjer. We waren daar om 11:30 en om 12:00 vertrok het bootje wat je aan de overkant van het meer bracht. Dus kon John zijn eigen even omkleden van motor naar wandel kleding. Daar op een bankje nog even met wat Noren en Nederlander zitten praten over wat er te wachten stond. De gletsjer was vanaf de overkant van het meer al goed te zien en dit was een indrukwekkend gezicht. Maar ik dorst het niet aan gezien de informatie die de gids gaf op het bootje. Het wandel pad was vol met rotsen en keien en kon ook glad zijn. Ik besloot om in het restaurant te blijven zitten en wachten tot John daar terug zou zijn na +/- 3 uur. Gelukkig was het weer veel beter geworden. Het was droog maar wel bewolkt. Het bootje vertrok om 12:00 en 25 minuten later stond we aan de overkant. John ging zijn weg ik de mijne. We spraken af om elkaar weer in het restaurant weer te zien als hij op zijn terug weg daar langs kwam. Ik heb daar in het restaurant een Noorse wafel met jam als maaltijd genomen met een koffie. Daarna geprobeerd een route voor morgen uit te zetten. Maar helaas hadden ze hier geen Internet. Ik heb mer toen maar zitten vermaken aan de mensen die in en uit liepen in dit restaurant. En het mooie uitzicht vanaf het terras op deze intense Gletsjer. Om kwart voor drie was John terug van zijn wandeling in het restaurant. Ik heb even een bakkie koffie voor HEM gehaald. Toen hebben we even zitten kijken wanneer het eerste bootje terug vaarde vanaf dit eiland Svartisen naar de weg 17. Waar onze motors op de parkeer plaats stonden.

Dit bootje ging om 15:45. Wij zijn toen de 1,4 km terug gaan lopen waar dat bootje lag. Een klein half uurtje later stonden we aan de overkant en waren onze motors weer in zicht. John moest zijn eigen omkleden terug naar motor kleding. Na 10 minuten reden we daar weg en was het inmiddels 16:30.

En we hadden nog geen hotel voor vanavond gevonden. We zijn naar het eerste ferry bootje gereden wat vertrok vanuit Jektvik. We moesten daar even wachten voordat de ferry aanlag. Maar er stond een rij met campers. Maar wij als motors konden helemaal naar voren rijden en stond als eerste in de rij. Een kwartiertje later stonden we op de ferry en helemaal voor aan. Er stond een camper naast ons met Noren. En die boden ons snoepjes aan. Ik weigerde dit want dat was mij vroeger altijd verteld om geen snoep van vreemde aan te namen. John deed dit wel? Dit boot tochtje duurde duurde 30 minuten en waren we in Oldervik. Weer een stukje rijden om dan uiteindelijk bij de volgende veerboot aan te komen die vertrok vanuit Stokvagen. Daar hebben we ruim een uur moeten wachten. Maar om de tijd een beetje in te vullen zijn we naar het cafeetje gelopen en hebben daar een Hamburger genomen voor mijn persoontje en John naam een broodje met worst.

Toen kwamen de Noren die snoep aanboden bij ons zitten. Over van alles zitten praten en de vrouw van dit stel stond d’r eigen rot te lachen heel de tijd. Ze zei nog “rij voor de gezelligheid een stukje mee”, maar daar konden we natuurlijk niet aan meewerken. De tijd vloog en voordat we het wisten stonden we ook op dit veer bootje en dat ging 1 1/2 uur duren. We passeerden teven op dit bootje de Artic circle. Om kwart voor zeven waren we in Kilboghmn. Toen we daar vanaf reden reden we gelijk naar een camping waar ze hutten verhuurden. Ze hadden er 3. Maar alles wat bezet. Toen naar een andere hutten verhuurder. Daar was ook alle bezet. We zijn toen maar weer verder gereden en na 25 km kwamen we een ander Hotel tegen. Helaas, ook alles bezet. 5km verder weer naar binnen bij een ander hotel, ook vol. Om moe van te worden. Ik heb er ook nog eentje gebeld die door de vorige werd aanbevolen. Helaas ook vol. Toen zijn we maar weer via booking.com wat gaan zoeken. We konden niet anders en moesten er eentje nemen van 176,- Euro. Niet goedkoop maar beter dan buiten slapen. Later bleek dat dit vol pensioen was. De de laatste 64km naar Mo I Rana waar ons geboekte lag, hebben we een beetje door gereden. Om 21:00 stonden we bij de receptie en toen bleek dat we nog even snel een dinertje naar binnen konden smijten. En jawel, dat was precies wat John gisteren had willen eten, een typische Noorse maaltijd met een soort van zuurkool en karbonade en gekookte aardappels. Als bij gerecht heerlijke verse salade en een soort van vruchten salade. Wat een fantastische maaltijd na zo’n dag met veel heftic over een slaap plek. Het smaakte goed en met het Zwitser leven geval liepen we naar de receptie waar onze tassen nog stonden. In de lift naar de 5de etage kamer 509. Alles geregeld en voor morgen ook een heerlijk ontbijtje in dit 4 sterren tentje. Nu even onder de douche en dan slapen want het is al 23:00

Morgen weer een dag.

1. Miranda Heeck den Boer:
    5 juli 2023
    Schitteren weer. En wat een lekkere dag weer zeg
  2. Nico en Marijke:
    Mooie foto's! Fijne dag!
  3. Travel the World:
    6 juli 2023
    Mooie foto’s weer en zeker ook weer een mooie route gereden de gletsjer zag er indrukwekkend uit, en eindelijk de zuurkool waar ik John altijd over hoorde praten toen hij 25 jaar geleden in Noorwegen was en de lekkerste zuurkool ooit gegeten heeft.
  4. NELLIE en Arie:
    Mooie rit jongens Geweldig Arie Nellie